AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #1 Skrevet 27. juli 2020 Hei! Tok en rutineblodprøve, hadde litt lavt d-vitamin, og Hemoglobin på 16.9(13.5-16.5), enkelte operer med en referanseverdi til 17 og andre 18. Har jeg veldig høyt hemoglobin? Mener faren min og har litt høyt, så tror det er genetisk. Iføgle legen er de helt normale. Anonymkode: 482ea...279
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #2 Skrevet 27. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hei! Tok en rutineblodprøve, hadde litt lavt d-vitamin, og Hemoglobin på 16.9(13.5-16.5), enkelte operer med en referanseverdi til 17 og andre 18. Har jeg veldig høyt hemoglobin? Mener faren min og har litt høyt, så tror det er genetisk. Iføgle legen er de helt normale. Anonymkode: 482ea...279 Er mann forresten. Anonymkode: 482ea...279
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #3 Skrevet 27. juli 2020 The normal range for hemoglobin is: For men, 13.5 to 17.5 grams per deciliter. Mens på referansverdien på testresultatene mine så står det til 16.5. Blir usikker. Anonymkode: 482ea...279
sommerfugl154 Skrevet 27. juli 2020 #4 Skrevet 27. juli 2020 (endret) Det går nok helt fint. Statistisk sett er referanseverdiene innenfor det man anser som normalt og ufarlig i en befolkning og er en beregnet verdi basert på forskning. Grensene er ikke absolutte for hva som kan være normalt for enkeltpersoner. Dersom du er helt i grenseland er sannsynligheten stor for at dette ikke er farlig, det er gjerne verdier som ligger langt unna referanseverdiene man er redde for. Det er en viss margin man opererer med utenfor referansen også. Men jeg ville kanskje fulgt med, spurt legen om en oppfølgelses-prøve om en stund, etersom du faktisk scoret bittelitt over. For noen mennesker varierer dette også og for noen er dette "normalen" for deres kropp. Endret 27. juli 2020 av sommerfugl154
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #5 Skrevet 27. juli 2020 Jobber med å analysere blodprøver, og det hemoglobinresultatet er ikke noe jeg ville reagert på, særlig hos deg som mann. Anonymkode: 8ef86...7df
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #6 Skrevet 27. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jobber med å analysere blodprøver, og det hemoglobinresultatet er ikke noe jeg ville reagert på, særlig hos deg som mann. Anonymkode: 8ef86...7df Takk for svar Men jeg ser enkelte sider operer med at opptil 17-18 er normalt, hvorfor står det 16.5 på mitt referanseområde? Anonymkode: 482ea...279
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #7 Skrevet 27. juli 2020 3 minutter siden, sommerfugl154 skrev: Det går nok helt fint. Statistisk sett er referanseverdiene innenfor det man anser som normalt og ufarlig i en befolkning og er en beregnet verdi basert på forskning. Grensene er ikke absolutte for hva som kan være normalt for enkeltpersoner. Dersom du er helt i grenseland er sannsynligheten stor for at dette ikke er farlig, det er gjerne verdier som ligger langt unna referanseverdiene man er redde for. Det er en viss margin man opererer med utenfor referansen også. Men jeg ville kanskje fulgt med, spurt legen om en oppfølgelses-prøve om en stund, etersom du faktisk scoret bittelitt over. For noen mennesker varierer dette også og for noen er dette "normalen" for deres kropp. Forsåvidt sant ja Men jeg ser jo flesteparten av sidene, på nett, operer med referanseverdier opptill 17 og 18, men hos meg er den 16.5. Men har vel noe med dehydrering, om du har spist osv å gjøre. Jernresultatene mine nå er forresten høyere enn for to uker siden, ved å spise samme måte, så prøvene kommer alltid forskjellig. Anonymkode: 482ea...279
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #8 Skrevet 27. juli 2020 Menn har høy blodprosent når: Blodprosenten er over 18 g/dl eller andelen røde blodlegemer er over 0,51. Dette står hos Lommelegen ihvertfall, de pleier vel å ha god kontroll Anonymkode: 482ea...279
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #9 Skrevet 27. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Men jeg ser enkelte sider operer med at opptil 17-18 er normalt, hvorfor står det 16.5 på mitt referanseområde? Anonymkode: 482ea...279 Referanseverdier varierer litt avhengig av populasjonen de er basert på, og hvilken analysemetode/lab som er brukt. Ikke verre enn det. Anonymkode: e2f1b...ce2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #10 Skrevet 27. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Referanseverdier varierer litt avhengig av populasjonen de er basert på, og hvilken analysemetode/lab som er brukt. Ikke verre enn det. Anonymkode: e2f1b...ce2 Ahh. Så jeg kan gå ikke utifra de fleste som sier at 17-18 er normalt? Det er ikke et referanseområde for meg? Anonymkode: 482ea...279
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #11 Skrevet 27. juli 2020 Kan nevnes at jeg ikke drakk/spiste noe før timen, som var kl 15. Anonymkode: 482ea...279
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #12 Skrevet 27. juli 2020 Hva tenker dere? Skal jeg gå videre, eller er det normale svar? Anonymkode: 482ea...279
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #13 Skrevet 27. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere? Skal jeg gå videre, eller er det normale svar? Anonymkode: 482ea...279 Normale svar i følge legen din, så ville definitivt gått videre. Anonymkode: e2f1b...ce2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #14 Skrevet 27. juli 2020 Kvinne her, alltid ligget litt over referanseverdi. Anonymkode: d3641...343
Diafragma Skrevet 27. juli 2020 #15 Skrevet 27. juli 2020 Det er mange grunner til at Hb ligger litt over normalområdet. Det vanligste er hemokonsentrasjon (konsentrert blod, høy hematokrit - om du vil) på grunn av lett dehydrering på prøvetakingstidspunktet. Andre vanlige årsaker er alkoholoverforbruk og noen ganger røyking. Referanseverdiene er utelukkende basert på gjennomsnittet i en gitt befolkningsgruppe, og er på norske sykehus utregnet på bakgrunn av et større eller mindre område. Referanseverdiene kan til og med variere mellom sykehus med små prosent. En gang i mellom oppdaterer/endrer man verdiene. Variasjonen er kanskje størst mellom ulike land eller deler av verden. Det finnes ingen nøyaktig fasit for hva disse verdiene skal være, men er basert på «nåtids» vurdering og beregning i befolkningen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå