AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #1 Skrevet 26. juli 2020 Har hentet oss en kattunge i dag. Hun har vært hos oss i 5 timer.. gjemmer seg og er veldig sky. Freser og murrer på oss om vi kommer for nær.. har fått lov å klappe henne og kose litt, men ikke fått løftet henne.. da klikker hun.. hvordan gå frem her? Anonymkode: 80cb5...38e
blåtimen Skrevet 26. juli 2020 #2 Skrevet 26. juli 2020 Du lar den være helt i fred til den frivillig oppsøker dere og oppmerksomheten deres. 22
Sansa20 Skrevet 26. juli 2020 #3 Skrevet 26. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hentet oss en kattunge i dag. Hun har vært hos oss i 5 timer.. gjemmer seg og er veldig sky. Freser og murrer på oss om vi kommer for nær.. har fått lov å klappe henne og kose litt, men ikke fått løftet henne.. da klikker hun.. hvordan gå frem her? Anonymkode: 80cb5...38e Dere har vel ferie nå ? Bruk dagene på å legg dere på gulvet og prate med katten med rolig stemme og la den komme sakte til dere 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. juli 2020 #4 Skrevet 26. juli 2020 Helt normalt. Min katt gjemte seg bak sofaen, jeg lot den være i fred, og da jeg hadde lagt meg kom den plutselig frem og ville sove i senga. Så bare gi den tid og la det gå i kattens tempo.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #5 Skrevet 26. juli 2020 Ok.. har mest lyst å bare ta den og kose med den.. men ligger på gulvet å klapper den da.. og koser. Anonymkode: 80cb5...38e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #6 Skrevet 26. juli 2020 5 minutter siden, solietta skrev: Dere har vel ferie nå ? Bruk dagene på å legg dere på gulvet og prate med katten med rolig stemme og la den komme sakte til dere Jada, har en ferieuke igjen. Pluss vi har ungdommer i hus som har 3 uker igjen. hvordan introdusere den med hunden? Anonymkode: 80cb5...38e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #7 Skrevet 26. juli 2020 Ta tiden til hjelp, så kommer pusen. Er hunden vant med katt da? Anonymkode: 361b5...56b 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #8 Skrevet 26. juli 2020 Dette burde dere absolutt lest dere opp på FØR dere skaffer dyr! La katten være. Den kommer fram og lukter og gjør seg kjent når den føler for det. Anonymkode: 7590f...7a7 17
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #9 Skrevet 26. juli 2020 Tar nok en ukes tid før den er komfortabel i huset. Ville definitivt ventet med hunden, minst to-tre uker. Anonymkode: 1baf6...b83 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #10 Skrevet 26. juli 2020 La den være i fred. Fem timer er ikke lenge, det er skummelt på et nytt sted. Min gjemte seg mange timer under sofaen før hun forsiktig kom frem, hilste på oss, undersøkte rommet litt før hun gjemte seg igjen. Hvis den trekker seg unna, la den være helt i fred. Den kommer når den er trygg. Kos med den når den søker kontakt og ta det ellers helt med ro Anonymkode: 61941...e81 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #11 Skrevet 26. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette burde dere absolutt lest dere opp på FØR dere skaffer dyr! La katten være. Den kommer fram og lukter og gjør seg kjent når den føler for det. Anonymkode: 7590f...7a7 Har hatt katt i 12 år, men måtte avlive den da den var syk.. så kan det jeg trenger å vite om katter. Men husker ikke at den forrige var så sky.. Anonymkode: 80cb5...38e 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #12 Skrevet 26. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta tiden til hjelp, så kommer pusen. Er hunden vant med katt da? Anonymkode: 361b5...56b Hunden er vant med katt. Han har vært sammen med katt siden han var valp. Men måtte avlive katten vår for en mnd siden da den var syk. Anonymkode: 80cb5...38e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #13 Skrevet 26. juli 2020 La kattungen være i fred. Du burde ha et åpent bur eller en form for hule tilgjengelig. Sett frem mat og vann og la de være i fred. I morgen kan du prøve å sette deg på gulvet med godbiter eller en leke og lek rolig. Ikke tving den til å kose. Husk at kattungen har blitt revet vekk fra hele verden sin, mor og søsken og hjemmet sitt. Den er nå på et nytt sted med fremmede, etter en skremmende biltur og den har ingen kjente i nærheten. Ikke forstår de det heller ikke. Så ikke stress og ikke press kattungen til noe som helst, verken lek, kos eller berøring/løfting. Alt dette med å sperr kattungen på et annet rom i noen dager, for at den skal lære seg lyder og lukter er ren bullshit og skaper bare mer traumer og utrygg start. Heller gi den et fristed i stua og la den være i fred. Da blir den vandt til både lukter og lyder som er normale i huset. Gjerne prøv å få kontakt ved å sette deg på gulvet, men ikke tving den. Og ikke vent med hunden. Heller prøv å disipliner hunden din slik at den ikke forstyrrer katten. Har hatt 4 kattunger og 6 hunder. Aldri hatt noen problemer med noen. Tre av hundene hadde 0 erfaring med katter og den ene var krim på å "angripe"/bykse imot katter ute og bjeffet. Vi måtte ha han i bånd første dagen for å forhindre at han buste frem mot kattungen og skremte det den. Etter en dag så gikk det fint å ha han løs, men vi måtte minne han på å holde seg unna kattungen. Vi kom hjem med kattungene, satt på gulvet med de i fanget i 2 min og hundene fikk hilse. Så fikk kattungene fred og det tok maks 3 dager før de slo seg ned i huset og hundene sluttet å være ivrig rundt dem. Men så var vi alle rolige og hisset ikke opp hunden eller stresset opp kattene. Ikke vær så idiot at du faller for den "hold de separert i et par uker", det skaper bare store problemer for alle! Hunden vet jo at katten er der og den vil bli mer ivrig, mer hyper og mer spent på å møte kattungen og etterhvert så kan den også bli frustrert. Samme gjelder med kattungen. Beste er å introdusere også la kattungen være i fred der den måtte ønske. Anonymkode: 06cc0...655 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #14 Skrevet 26. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette burde dere absolutt lest dere opp på FØR dere skaffer dyr! La katten være. Den kommer fram og lukter og gjør seg kjent når den føler for det. Anonymkode: 7590f...7a7 Haha, da jeg så tittelen på tråden, tenkte jeg at samme hva Ts spør om, kommer han/hun til å få akkurat dette svaret. 😂 På kg skal man helst være ferdig utdannet dyrlege før man får seg dyr, skjønner du. Å spørre om råd går ikke, for det skulle du «lest deg opp på før du skaffet dyret». Uansett. Du har fått gode råd her. Ikke treng deg på, la den komme til deg og utforske huset gradvis. Gi den gjerne tilgang til bare ett rom om gangen. Hunden ville jeg holdt på avstand en stund, til pusen ble litt tryggere i huset. Gi den muligheten til å være sammen med dere om natten nå i starten, dersom den ønsker det. Lykke til og gratulerer! ❤️ Gleder meg til jeg får overtalt mannen til å skaffe katt nr 2! Anonymkode: ae8c6...65b 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #15 Skrevet 26. juli 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, da jeg så tittelen på tråden, tenkte jeg at samme hva Ts spør om, kommer han/hun til å få akkurat dette svaret. 😂 På kg skal man helst være ferdig utdannet dyrlege før man får seg dyr, skjønner du. Å spørre om råd går ikke, for det skulle du «lest deg opp på før du skaffet dyret». Uansett. Du har fått gode råd her. Ikke treng deg på, la den komme til deg og utforske huset gradvis. Gi den gjerne tilgang til bare ett rom om gangen. Hunden ville jeg holdt på avstand en stund, til pusen ble litt tryggere i huset. Gi den muligheten til å være sammen med dere om natten nå i starten, dersom den ønsker det. Lykke til og gratulerer! ❤️ Gleder meg til jeg får overtalt mannen til å skaffe katt nr 2! Anonymkode: ae8c6...65b Bør den sove hos oss på natten? Vi har ordnet til teppe, do og mat på badet. Der er det godt og varmt. Tenkte hun skulle få sove der i natt. Hunden er jo i stua, og hun snuste på katteeiere da jeg kom inn med den, da ble katten bananas.. så vil vente til hun er litt tryggere først. hun kan få inn i stua når hunden står ute. For å venne seg til lukta. Hunden er Ok med katter. Det er katten som må bli trygg Anonymkode: 80cb5...38e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #16 Skrevet 26. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bør den sove hos oss på natten? Vi har ordnet til teppe, do og mat på badet. Der er det godt og varmt. Tenkte hun skulle få sove der i natt. Hunden er jo i stua, og hun snuste på katteeiere da jeg kom inn med den, da ble katten bananas.. så vil vente til hun er litt tryggere først. hun kan få inn i stua når hunden står ute. For å venne seg til lukta. Hunden er Ok med katter. Det er katten som må bli trygg Anonymkode: 80cb5...38e Altså, det blir litt opp til dere. Vi ville egentlig ikke ha katten på soverommet, spesielt ikke i senga, men opplevde fort at den trengte litt selskap på natten i starten. Da ble den plutselig veldig kosesyk. Hadde også tenkt å ha den på badet, men det ble bare sutring. Vi endte med å sove med døra på gløtt, slik at han kunne komme inn om han ville. Og det ville han! Sover faktisk fortsatt med døra på gløtt, selv om pusen vår er fem år og trives best ute. 😂 Anonymkode: ae8c6...65b 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #17 Skrevet 26. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bør den sove hos oss på natten? Vi har ordnet til teppe, do og mat på badet. Der er det godt og varmt. Tenkte hun skulle få sove der i natt. Hunden er jo i stua, og hun snuste på katteeiere da jeg kom inn med den, da ble katten bananas.. så vil vente til hun er litt tryggere først. hun kan få inn i stua når hunden står ute. For å venne seg til lukta. Hunden er Ok med katter. Det er katten som må bli trygg Anonymkode: 80cb5...38e Og enig i å vente med hunden til katten blir trygg. Vi hadde katt før hund, men hadde det vært omvendt, ville jeg kanskje latt katten finne seg en trygg sone, der hunden ikke kom til, før jeg slapp dem sammen. Eventuelt holdt hunden i bånd i starten, dersom han ikke klarte å la pusen være i fred. Anonymkode: ae8c6...65b 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #18 Skrevet 26. juli 2020 Er den sosialisert da? Er superviktig med sosialisering av katter de første ukene. Villkatter får man aldri tamme! De beste å hente kattunger fra er som regel de som har masse barn med mye unger på besøk som koser, tar masse på kattene. De blir vant til alle slags lyder, og blir som oftest trygge. Anonymkode: 74bb3...246
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #19 Skrevet 26. juli 2020 Begge kattene mine kom og vekket meg midt på natten den første natten. Dette var godt sosialiserte katter fra oppdretter da, de var ikke redde i det heletatt. Men på natten ble det litt ensomt og skummelt for dem også. Jeg ville hatt katten på soverommet hvis det ikke er noen som blånekter på det. Anonymkode: f08cb...627 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #20 Skrevet 26. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er den sosialisert da? Er superviktig med sosialisering av katter de første ukene. Villkatter får man aldri tamme! De beste å hente kattunger fra er som regel de som har masse barn med mye unger på besøk som koser, tar masse på kattene. De blir vant til alle slags lyder, og blir som oftest trygge. Anonymkode: 74bb3...246 Aner ikke. Men jeg hentet den hos ei dame som hadde en datter. Hun var veldig skravlete og koset mye med Kattemora når vi hentet kattungen. Fortalte hvilke mat hun gav til katten sin og ville gjerne stikke innom meg neste uke når hun skulle på ferie og kjører forbi der vi bor. Så hun virket oppriktig glad i dyr og brydde seg om katten. Hun ville vi skulle snakkes til uke på tlf så hun fikk høre hvordan det gikk. hun fortalte at de kattungene hun hadde igjen var propell og aktive. Så regner med kattungen har blitt stimulert både fra mennesker og kattemor Anonymkode: 80cb5...38e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå