Gå til innhold

Merkelig opplevelse hos legen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra tid til annen kommer jeg på en dårlig opplevelse jeg hadde hos fastlegen, selv om det begynner å bli en stund siden nå. Opplevelsen har på flere måter gjort meg litt usikker på leger generelt, og jeg føler meg ikke helt trygg på at de klarer å diagnostisere riktig når den omtalte legen i dette emnet ikke klarte å sette riktig diagnose på noe som egentlig skulle være ganske simpelt å diagnostisere. Lurer derfor på om det er flere som har opplevd lignende. 

Samboeren min hadde akkurat blitt diagnostisert med et virus(som er vanlig og stort sett ufarlig, men det tar tid å bli frisk), og når jeg også begynte å hangle så visste jeg at jeg hadde fått det samme, så jeg oppsøkte legen for sykemelding. Legen foretok en kjapp undersøkelse og kom fram til at dette var noe annet, en vanlig bakteriell infeksjon som ville gi seg etter noen dager med en penicillinkur. Jeg stilte spørsmål ved dette, men han hadde ikke tid til mer og sendte meg ut med en resept på medisinen. Jeg fikk flere advarsler fra andre om at jeg ikke burde ta penicillin om jeg hadde det viruset jeg visste at jeg hadde, fordi flere hadde opplevd å få komplikasjoner og ble mye dårligere av det. Derfor endte det opp med at jeg droppet penicillinen og fikk time hos et annet legesenter etter å ha forklart situasjonen, hvor det raskt ble bekreftet at jeg hadde samme virus som samboeren(dette sa jo egentlig seg selv allerede før jeg hadde vært hos han første legen...). 

Anonymkode: b0382...3a7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var dette virkelig en så merkelig opplevelse at du måtte inn her og skrive om det selv om det åpenbart er en stund siden? Kunne du ikke ringt en venn og fortalt om det eller noe sånt?

Anonymkode: 28ecb...486

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var dette virkelig en så merkelig opplevelse at du måtte inn her og skrive om det selv om det åpenbart er en stund siden? Kunne du ikke ringt en venn og fortalt om det eller noe sånt?

Kunne du ikke bare latt være å kommentere om du synes dette er et så unødvendig emne? Du bidrar jo til å holde emnet oppe :balltre:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nja. Det der var vel ikke akkurat verdens undergang og grunn til å ikke stole på legers vurderinger vil jeg si. Finnes nok værre eksempler!

Anonymkode: b1b0f...35f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Leger er mennesker. De gjør feil vurderinger og bedømmelser. Alle gjør det. Akkurat denne legen gjorde det med deg. Er det god nok grunn til å få en generell skepsis til alle leger? Hvorfor har du behov for å generalisere på denne måten? Eller har du dårlige opplevelser med mange leger? 

Anonymkode: 1b167...236

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger er mennesker. De gjør feil vurderinger og bedømmelser. Alle gjør det. Akkurat denne legen gjorde det med deg. Er det god nok grunn til å få en generell skepsis til alle leger? Hvorfor har du behov for å generalisere på denne måten? Eller har du dårlige opplevelser med mange leger? 

Har ikke så mange opplevelser med ulike leger egentlig, blir bare veldig skeptisk når denne erfarne legen finner på en helt annen diagnose enn det viruset jeg har fortalt at min samboer nettopp har fått, som det var logisk at jeg var smittet av. Da begynner jeg å lure på hvor mye slurv det faktisk er i legestanden, noe som gjør meg mer usikker på at jeg får riktig diagnose neste gang jeg må til lege, og usikker på om jeg har fått den hjelpen jeg trenger og at de ikke har oversett noe.

Selv om dette ikke var verdens undergang for meg, så kan det jo være det for andre, spesielt når en lege slurver så mye som fastlegen min gjorde i den nevnte situasjonen. Har i tillegg hørt flere historier om både denne legen og andre leger i området som har gitt helt feil diagnose, eller ikke henvist videre når det til slutt har vist seg å være kreft, osv. Mener på ingen måte å skape mistillit til leger og de fleste gjør helt sikkert en grundig og god jobb, men jeg tror denne slurvingen jeg opplevde var et resultat av et voldsomt tidspress som jeg ikke tror min fastlege er alene om å oppleve. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke så mange opplevelser med ulike leger egentlig, blir bare veldig skeptisk når denne erfarne legen finner på en helt annen diagnose enn det viruset jeg har fortalt at min samboer nettopp har fått, som det var logisk at jeg var smittet av. Da begynner jeg å lure på hvor mye slurv det faktisk er i legestanden, noe som gjør meg mer usikker på at jeg får riktig diagnose neste gang jeg må til lege, og usikker på om jeg har fått den hjelpen jeg trenger og at de ikke har oversett noe.

Selv om dette ikke var verdens undergang for meg, så kan det jo være det for andre, spesielt når en lege slurver så mye som fastlegen min gjorde i den nevnte situasjonen. Har i tillegg hørt flere historier om både denne legen og andre leger i området som har gitt helt feil diagnose, eller ikke henvist videre når det til slutt har vist seg å være kreft, osv. Mener på ingen måte å skape mistillit til leger og de fleste gjør helt sikkert en grundig og god jobb, men jeg tror denne slurvingen jeg opplevde var et resultat av et voldsomt tidspress som jeg ikke tror min fastlege er alene om å oppleve. 

Hvis du bytter fastlege så gjør du begge en tjeneste, du får kanskje en fastlege du kan ha tillit til, og han får mindre å gjøre 😅

Altså jeg skjønner hva du mener. Jeg måtte vente 8 år på en diagnose både jeg og fastlegen var sikre på at jeg hadde. Men jeg ble avvist av spesialisttjenesten, de ville ikke gi meg undersøkelsen som kreves for å sette diagnose. Jeg fikk behandlingen som brukes å gis, men jeg trengte også operasjon. Det trodde ikke de, for jeg var jo så ung. Når jeg endelig fikk operasjon hadde jeg fått store skader i buken.

Det jeg tenker er grunnene til dette er at sykehuset jeg bor nærmest har dårlig økonomi, det er hele tiden nedskjæringer og de prioriterer ganske brutalt. De som jobber der er flinke, men som du sier, under press. Den andre grunnen er at når alle har rett til helsehjelp, så får alle "medium" behandling. Det blir sånn når godene skal deles på alle. De går etter statistikk. "8 av 10 med disse symptomene har denne diagnosen, da prøver vi den behandlingen først". Så går tiden, fort. 

Det jeg har lært er at man må stå på krava, mase, ringe inn og rett og slett være litt vanskelig. Jeg synes mange leger er veldig kunnskapsrike, og de ønsker virkelig å hjelpe folk. Jeg synes synd på legene som jobber under dette presset. Det er noe feil med systemet. Måten norske sykehus drives på er ikke bærekraftig. Fastlegeordningen mangler arbeidskraft. I tillegg til at det finnes råtne epler. Det eneste vi kan gjøre med dette er å bruke stemmeretten vår.

Jeg beklager for at jeg misoppfattet det første innlegget ditt, det virket mer generaliserende når du ikke gikk i dybden på dine tanker rundt dette. Til syvende og sist tenker vi nok det samme :)

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som halsbetennelse pga henholdsvis kyssesyke og streptokokker? Den antibiotikaen som kan gi bivirkninger ved kyssesyken har man stort sett sluttet å gi, nettopp fordi de to tilstandene kan gi så likt utseende på mandlene. Kan godt være flere leger hadde gjort samme vurderingen, siden strep-hals skal ofte ha antibiotika pga mulige komplikasjoner. (og hvis man gir antibiotika i form av "vanlig" penicillin påvirker ikke det kyssesyken). 

Anonymkode: bb724...4e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si det var en unødvendig og sløv konklusjon av legen ja. Har selv erfaring med lege som ikke så meg og mine symptomer men kun på blodprøver. Gått med lavt stoffskifte over flere år. Stoler ikke fullt og helt på legene nei, da det er en selv som finner ut av diagnoser på egenhånd og må be om visse blodprøver selv, så blir det naturlig å utvikle en slik skepsis. 

Anonymkode: 9a9c8...015

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kansje hun ikke har like mange venner som deg da? har ingen å ringe selv jeg. 

Anonymkode: 32385...75c

• Liker 1
Gjest anonymkg2020
Skrevet (endret)

.

Endret av anonymkg2020
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner egentlig at du funderer over den opplevelsen; dersom du hittil har stolt på helsevesenet så er det vanskelig å ta inn at tilliten ikke alltid er berettiget. Selv om det hele lot seg løse ved å henvende seg et annet sted. Det er ikke alltid så enkelt.

Jeg hadde bare gode opplevelser med leger - helt til det faktisk var noe ordentlig galt fatt. Da stod jeg der og hadde diagnostisert meg selv gjentatte ganger, så sprøtt det enn kan høres ut, og det tok likevel 6 mnd før fastlegen skjønte at jeg hadde rett angående hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme), 4 mnd før fastlegen etter fødsel skjønte at jeg helt klart hadde en bekkenbunnsskade, ytterligere TO forbaskede år før spesialisthelsetjenesten skjønte at JO, jeg hadde den bekkenbunnsskaden. Ikke den, ikke den, men ja, faktisk akkurat den tilstanden jeg selv fant frem til at stemte med mine symptomer og mitt forløp. 

I mellomtiden var jeg gjennom et helt jævlig svangerskap uten hverken tilpassede kostholdsråd, råd om tannstell, medisineringsforsøk eller tilgang til hjelp med den mentale påkjenningen den typen kvalme faktisk utgjør. Og en helt forferdelig periode etter fødsel, der jeg ble fortalt at det hele var psykosomatisk, og at jeg bare måtte stole på at endret tenkesett ville hjelpe. Det hele var helt koko, og en ganske heftig oppvekker når det gjelder hvor galt det kan gå når det går prestisje i ting.

Og ja, så gikk det bra til slutt, men altså, det gjør noe med deg å oppleve den veggen som ikke vil høre. Det var som å ha kommet på en feil klode, og jeg kommer aldri til å stole uforbeholdent på helsepersonell igjen. 

Som andre her sier: Stol aldri på at ting går på skinner. Ring opp igjen og purr, bytt behandler dersom du opplever å ikke bli hørt, sørg for at second opinion kommer fra uhildet hold (det fungerer best dersom de ikke har lest journalen din der forrige ærede taler kanskje har notert at dette virker psykosomatisk f.eks). Vær Den Pasienten som tar ansvaret selv. 

Anonymkode: 66eb2...6b8

AnonymBruker
Skrevet

Er du seriøs? Er denne usle opplevelsen noe som gjør at du blir skeptisk til leger? Kjære vene... 

Anonymkode: 8e961...481

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjetter at dette var en noe eldre lege, stemmer det? Før var det vanlig praksis å gi alle antibiotika, uten at man visste om det var virus eller bakterielt. Nå kjenner man farene ved overbruk av antibiotika og derfor prøver man å bruke det bare når det virkelig er behov for det, men det finnes enda noen eldre leger Av den gamle skole som fortsetter med gammel praksis. 

Anonymkode: 68ff3...aef

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde bare gode opplevelser med leger - helt til det faktisk var noe ordentlig galt fatt. Da stod jeg der og hadde diagnostisert meg selv gjentatte ganger, så sprøtt det enn kan høres ut, og det tok likevel 6 mnd før fastlegen skjønte at jeg hadde rett angående hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme), 4 mnd før fastlegen etter fødsel skjønte at jeg helt klart hadde en bekkenbunnsskade, ytterligere TO forbaskede år før spesialisthelsetjenesten skjønte at JO, jeg hadde den bekkenbunnsskaden. Ikke den, ikke den, men ja, faktisk akkurat den tilstanden jeg selv fant frem til at stemte med mine symptomer og mitt forløp. 

Anonymkode: 66eb2...6b8

Samme her. Gikk til flere leger gjennom årene også. Hadde til og med avvik på noen blodpøver som legen sa han "ikke aner hva det kommer av", smilte og gikk videre med timen. Flere år senere ble jeg diagnostisert med en sykdom jeg kunne dødd av, men det gikk heldigvis bra

Anonymkode: 77173...b0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...