AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #1 Skrevet 26. juli 2020 Hei! Vi har en golden retriever tispe som skal være med på fjelltur nå til høsten. Hun er 1,5 år. I første omgang blir det dagsturer i fra hytte, men ønsker gjerne tips til fjellturer generelt. Dette er hva jeg har tenkt på: - potesokker (sett på noen i fra non stop, er de gode?) - dekken (mot vær og vind, er det lurt/nødvendig? Vi skal gå over tregrensa, kan jo være ganske surt i oktober? Her har jeg også sett på non stop sine dekken, tar gjerne i mot erfaringer) - Kløv (her tror jeg vi kommer til å få for non stop sin så lenge den passer. Vi tenker å starte å venne henne til den snart, selvom hun muligens er litt ung til å være tungt.) - Førstehjelp (hva må med?) - mat (er det lurt med noe våtfor eller lignende når vi er ute på tur? Frøkna vår er ikke veldig glad i vanlig mat. Vi kommer nok mest sannsynlig til å bruke litt godbiter underveis.) Det kommer til å være en annen hund med på turen, som vår hund har det veldig gøy med så det blir ikke bare avslapning ellers. Vi kommer til å ta med noe hun kan ligge på. Vann blir selvfølgelig også med. Så noen som har tips eller erfaringer? Anonymkode: 59777...f36
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #2 Skrevet 26. juli 2020 Lurt med dekken, i tilfelle det skulle bli veldig kaldt og vått. Da risikerer hunden vannhale. https://hundehelse.no/vannhale/ Anonymkode: 4096d...5e1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #3 Skrevet 26. juli 2020 Hvorfor potesokker? Hva slags underlag skal dere gå på? Golden retriver har jo pels med både over og underull. De er generelt god på å regulere varmen selv. Om du tar med dekken trenger du ikke å overdrive bruken. Bare fordi du synes det er surt ute, betyr ikke det at hunden har et problem med været. Hunden er litt ung til å bære kløv med vekt. Jeg hadde drøyd det til hunden er 2 år slik det anbefales. Potesalve kan være greit å ha med. Alltids lurt å ha med noe sårrens og bandasje til å dekke over sår for å unngå for mye rusk i eventuelle sår. Mat: Jeg hadde rett og slett tatt med det som er mest praktisk. Kanskje noe hunden er ekstra glad i til noen av dagene. Går ut ifra at du forer med kvalitetsfor i hverdagen. Anonymkode: 11fa2...135 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #4 Skrevet 26. juli 2020 Prøv å finne ut hvordan terrenget er der dere skal gå på forhånd. Vi har 2 typer potesokker, med og uten hard såle. Nesten aldri brukt dem og det er veldig sjeldent at hunden har behov for det. Men tar alltid med selvklebende bandasjer i tilfelle. Vi tar alltid med et håndkle til hunden og vår/høst har vi et canelana ulldekken som hun får ha på etter tur eller hvis vi har pauser. Aldri opplevd at været er så dårlig at hunden må ha dekken mens vi er i bevegelse, men ulldekken holder hunden varm selv om den ikke er helt tørr. Hundemat og tørrfor er tungt hvis dere skal ta med til flere dager. Har du vurdert frysetørket vom f.eks? Veier ingenting og blandes ut i vann. Vi prøvde å gi hunden et måltid hjemme med det for å teste, det falt i smak med en gang. Vi går oftest teltturer og da er vekt veldig viktig. Mat til både oss og hunden skal være lett, og med en kresen hund så kan du risikere å bære rundt på halvparten av tørrforet på veien hjem også. Anonymkode: e093c...779 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #5 Skrevet 26. juli 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor potesokker? Hva slags underlag skal dere gå på? Golden retriver har jo pels med både over og underull. De er generelt god på å regulere varmen selv. Om du tar med dekken trenger du ikke å overdrive bruken. Bare fordi du synes det er surt ute, betyr ikke det at hunden har et problem med været. Hunden er litt ung til å bære kløv med vekt. Jeg hadde drøyd det til hunden er 2 år slik det anbefales. Potesalve kan være greit å ha med. Alltids lurt å ha med noe sårrens og bandasje til å dekke over sår for å unngå for mye rusk i eventuelle sår. Mat: Jeg hadde rett og slett tatt med det som er mest praktisk. Kanskje noe hunden er ekstra glad i til noen av dagene. Går ut ifra at du forer med kvalitetsfor i hverdagen. Anonymkode: 11fa2...135 Dit vi skal er fullt mulig at det er snø når vi er der, så tenkte potesokker kunne være lurt for å forhindre klumper og såre bein. Dekken tenkte jeg på i forhold til at hvis det er våt snø kan hun få store klumper på mage og hals. I tillegg er hun glad i å bade, så jeg tenkte det kunne bli kaldt hvis det plutselig begynner å blåse ganske mye. Potesalve og sånt tar vi med, takk for tips. Siden vi kjører bil til hytta trenger vi ikke å tenke på vekt heldigvis. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv å finne ut hvordan terrenget er der dere skal gå på forhånd. Vi har 2 typer potesokker, med og uten hard såle. Nesten aldri brukt dem og det er veldig sjeldent at hunden har behov for det. Men tar alltid med selvklebende bandasjer i tilfelle. Vi tar alltid med et håndkle til hunden og vår/høst har vi et canelana ulldekken som hun får ha på etter tur eller hvis vi har pauser. Aldri opplevd at været er så dårlig at hunden må ha dekken mens vi er i bevegelse, men ulldekken holder hunden varm selv om den ikke er helt tørr. Hundemat og tørrfor er tungt hvis dere skal ta med til flere dager. Har du vurdert frysetørket vom f.eks? Veier ingenting og blandes ut i vann. Vi prøvde å gi hunden et måltid hjemme med det for å teste, det falt i smak med en gang. Vi går oftest teltturer og da er vekt veldig viktig. Mat til både oss og hunden skal være lett, og med en kresen hund så kan du risikere å bære rundt på halvparten av tørrforet på veien hjem også. Anonymkode: e093c...779 Vi hadde noen potesokker i stoff i fjor, men de gikk det hull på og ble klissvåt i snøen. Den andre hadde såle, men de falt av hele tiden. Derfor jeg er på jakt etter noen gode noen. Dekken tenkte jeg på til pausene ja, og hvis hun skulle få klumper i pelsen av snøen. Siden vi kjører bil til hytta trenger vi ikke å tenke på vekt til mat sånn generelt, var mer om hun burde få påfyll underveis. Anonymkode: 59777...f36
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #6 Skrevet 26. juli 2020 Aha.. Ja, hvis det er skaresnø og man skal gå en stund på det er det lurt med potesokker ja 😊 for å unngå klumper under potene kan man også klippe pelsen under potene. Vet mange tyr til det når det blir kramsnø. Jeg ville kanskje kjøpt noe man bruker til trekkhunder. Ser for meg det er sokker som holder seg greit på siden hundekjørere ofte kjører med mange hunder. Det må jo være veldig upraktisk om de sokkene ikke holder seg på 😅 Du kan jo se på hundekjorerbutikken.no f.eks. Ellers har jo mange sider anmeldelser av produktene man kan lese. Anonymkode: 11fa2...135
Myre Skrevet 26. juli 2020 #7 Skrevet 26. juli 2020 Å, det er så herlig å lese! Ansvarlig hundeeier som tenker på hundens best i ulike situasjoner ❤️
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #8 Skrevet 26. juli 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aha.. Ja, hvis det er skaresnø og man skal gå en stund på det er det lurt med potesokker ja 😊 for å unngå klumper under potene kan man også klippe pelsen under potene. Vet mange tyr til det når det blir kramsnø. Jeg ville kanskje kjøpt noe man bruker til trekkhunder. Ser for meg det er sokker som holder seg greit på siden hundekjørere ofte kjører med mange hunder. Det må jo være veldig upraktisk om de sokkene ikke holder seg på 😅 Du kan jo se på hundekjorerbutikken.no f.eks. Ellers har jo mange sider anmeldelser av produktene man kan lese. Anonymkode: 11fa2...135 Takk for tips! 44 minutter siden, Myre skrev: Å, det er så herlig å lese! Ansvarlig hundeeier som tenker på hundens best i ulike situasjoner ❤️ Ja, elsker dessuten å planlegge. Anonymkode: 59777...f36
Høyeheler Skrevet 27. juli 2020 #9 Skrevet 27. juli 2020 På mine hunder begynte jeg aldrig med kløv før fylte to år men, der ikke noe problem å la hunden gå med tomme kløvsekker slik at den venner seg til det. Øk vekten gradvis, tenk på deg selv mtp styrketrening. Med tanke på fòr : bruk frysetørret vom, har god erfaring med dette, veier lite.1 kg frysetørret vom tilsvar ca 4 kg oppbløtet. Hunden jeg hadde ca 5o kg, dekket ca 250gr (oppbløtet gir det ca 1kg) dagsbehovet. Ellers er mye fin info som er gitt av andre her inne. Husk på en ting ved bruk av potesokker,de må sitte rimelig stramt for å ikke dette av, når dere tar en rast, er det uhyre viktig at du løser på potesokkene eller slik jeg gjorde, tok dem av. Dette for å få blodomløpet skikkelig igang igjenn.
Julie Skrevet 27. juli 2020 #10 Skrevet 27. juli 2020 Lurt å drøye med innhold i kløven til hun er ferdig utvokst. Det er nå en gang slik at hunder har forskjellig potekvalitet - noen blir lett sårbeint, andre har nærmest uslitelige poter. Potesokker (og salve) er uansett lurt å ta med. Lange turer over mye stein/fjellur (spesielt dersom de bærer kløv i tillegg) kan fort gjøre de litt sårbeinte. Kan anbefale Non Stop sine barmarkssokker. Finnes potesokker (eller sko) med Vibram såle, fraråder disse til fjelltur da de gir dårligere kontakt med underlaget. Ellers har jeg med et par ampuller med saltvannsrens, silikonkompress og selvheftende bandasje. Godbiter tror jeg ikke du trenger - etter lange dagsmarsjer så spiser også hundene som vanligvis ikke er spesielt interessert i mat 🙂De blir sliten og sulten akkurat som oss mennesker. Lurt tips kan være å gi et mellommåltid i form av litt våtfor ila dagsmarsjen. Pleier å gi Appetitt Energy, lettvint og emballasjen veier lite. Provit har også en ålreit og næringsrik variant, men den kommer kun i blikkboks. Dekken som flere har nevnt er også fornuftig på fjelltur i oktober. Sørg for å velg noe som er foret og vanntett. Non Stop og Canelana har begge ok dekken. Noe å ligge på til natta. Vanlig liggeunderlag og et pledd pleier å funke greit når en bor i hytte 😊
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2020 #11 Skrevet 27. juli 2020 1 time siden, Høyeheler skrev: På mine hunder begynte jeg aldrig med kløv før fylte to år men, der ikke noe problem å la hunden gå med tomme kløvsekker slik at den venner seg til det. Øk vekten gradvis, tenk på deg selv mtp styrketrening. Med tanke på fòr : bruk frysetørret vom, har god erfaring med dette, veier lite.1 kg frysetørret vom tilsvar ca 4 kg oppbløtet. Hunden jeg hadde ca 5o kg, dekket ca 250gr (oppbløtet gir det ca 1kg) dagsbehovet. Ellers er mye fin info som er gitt av andre her inne. Husk på en ting ved bruk av potesokker,de må sitte rimelig stramt for å ikke dette av, når dere tar en rast, er det uhyre viktig at du løser på potesokkene eller slik jeg gjorde, tok dem av. Dette for å få blodomløpet skikkelig igang igjenn. 1 time siden, Julie skrev: Lurt å drøye med innhold i kløven til hun er ferdig utvokst. Det er nå en gang slik at hunder har forskjellig potekvalitet - noen blir lett sårbeint, andre har nærmest uslitelige poter. Potesokker (og salve) er uansett lurt å ta med. Lange turer over mye stein/fjellur (spesielt dersom de bærer kløv i tillegg) kan fort gjøre de litt sårbeinte. Kan anbefale Non Stop sine barmarkssokker. Finnes potesokker (eller sko) med Vibram såle, fraråder disse til fjelltur da de gir dårligere kontakt med underlaget. Ellers har jeg med et par ampuller med saltvannsrens, silikonkompress og selvheftende bandasje. Godbiter tror jeg ikke du trenger - etter lange dagsmarsjer så spiser også hundene som vanligvis ikke er spesielt interessert i mat 🙂De blir sliten og sulten akkurat som oss mennesker. Lurt tips kan være å gi et mellommåltid i form av litt våtfor ila dagsmarsjen. Pleier å gi Appetitt Energy, lettvint og emballasjen veier lite. Provit har også en ålreit og næringsrik variant, men den kommer kun i blikkboks. Dekken som flere har nevnt er også fornuftig på fjelltur i oktober. Sørg for å velg noe som er foret og vanntett. Non Stop og Canelana har begge ok dekken. Noe å ligge på til natta. Vanlig liggeunderlag og et pledd pleier å funke greit når en bor i hytte 😊 Takk for fine tips! Blir ikke snakk om en evt tung kløv, tenkte bare det var fint å venne henne til å gå med kløv på dagsturer. Vi har brukt potesokker før, men på snø ble de klissvåte, de satt godt da. Lurte derfor på om det finnes noen som er bedre på snø? Blir nok neppe de lengste turene, tar som regel litt tid å komme ut, og vi går ikke akkurat så kjempe raskt. Vi blir nok nødt til å bruke godbiter underveis, for hunden vår sliter litt med enkelte passeringer, og å gå tur med en annen hund synes hun også er vanskelig. Litt derfor jeg tenkte på kløv også, så får frøkna en oppgave underveis. Vurderer å strikke en genser til frøkna og kjøpe et av non stop sine regndekken, tror dere det kan funke? Anonymkode: 59777...f36
Julie Skrevet 27. juli 2020 #12 Skrevet 27. juli 2020 Non Stop har potesokker beregnet for bruk på snø/skareføre også 🙂 vanntette er de ikke, men at sokkene evt blir våte etterhvert pleier normalt ikke å være et problem - slike sokker brukes bl.a. av langdistanse sledekjørere. Ull er gull og har uovertrufne varmeegenskaper 😀 strikka genser med regndekken over høres lurt ut! Masse god tur når den tid kommer 🙂
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #13 Skrevet 28. juli 2020 10 timer siden, Julie skrev: Non Stop har potesokker beregnet for bruk på snø/skareføre også 🙂 vanntette er de ikke, men at sokkene evt blir våte etterhvert pleier normalt ikke å være et problem - slike sokker brukes bl.a. av langdistanse sledekjørere. Ull er gull og har uovertrufne varmeegenskaper 😀 strikka genser med regndekken over høres lurt ut! Masse god tur når den tid kommer 🙂 Takk for tips! Har regnet ganske mye her de siste dagene, litt slitsomt med en klissvåt hund hver dag. Tar så lang tid å tørke henne skikkelig så skal bli godt med regndekken. Anonymkode: 59777...f36
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #14 Skrevet 3. august 2020 Fant non stop sitt vinterdekken på salg (45% rabatt) så jeg bestilte det. Skal strikke genser i Alafosslopi (islandskull) og kjøpe regndekken også. Prøvde hengekøye for første gang, og det var herlig så det har jeg bestilt til meg selv. Hvis noen har tips til når hunden skal være med på hengekøyetur så kom med dem. Vurderer nå jervenhiet, hunden blir bortskjemt altså😂 Anonymkode: 59777...f36
EllMa Skrevet 3. august 2020 #15 Skrevet 3. august 2020 Når dere skal gå på mye hard stein er det genialt med ballongsokker for å beskytte mot sår osv. Går riktignok kanskje hull i løpet av en lang tur, men de kommer i pakker på 12 stk. De faller aldri av, og er vanntette Gir veldig godt feste, men blir glatt på snø. Har gått litt i fjellet med snø, da har jeg tatt av på de områdene også tatt på igjen.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #16 Skrevet 3. august 2020 Ullgenseren du skal strikke kan du jo ta på hunden når dere stopper. Regndekken når dere går (om det regner), også ullgenser når dere stopper. Har den pels, så klarer den fint å holde varmen mens dere er i bevegelse, såfremt den får regndekken om det regner Anonymkode: 08a5e...e48
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #17 Skrevet 3. august 2020 2 timer siden, EllMa skrev: Når dere skal gå på mye hard stein er det genialt med ballongsokker for å beskytte mot sår osv. Går riktignok kanskje hull i løpet av en lang tur, men de kommer i pakker på 12 stk. De faller aldri av, og er vanntette Gir veldig godt feste, men blir glatt på snø. Har gått litt i fjellet med snø, da har jeg tatt av på de områdene også tatt på igjen. Blir nok langdistansesokker i fra non stop, er mest sannsynlig snø der. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ullgenseren du skal strikke kan du jo ta på hunden når dere stopper. Regndekken når dere går (om det regner), også ullgenser når dere stopper. Har den pels, så klarer den fint å holde varmen mens dere er i bevegelse, såfremt den får regndekken om det regner Anonymkode: 08a5e...e48 Ja, var det jeg tenkte. Når hun blir med på hengekøyeturer tenker jeg det også kan være praktisk med dekken, og at man har et som er tørt når man stopper. Anonymkode: 59777...f36
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå