Gå til innhold

Gutte klær til jente?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Feks de har mye fint av gutteklær på h&m som jeg synes da kan passe veldig fint på jenta mi på nesten 3 år. Selvfølgelig kommer sviger mor med kommentarene sine som Mørkeblå og mørke grønn med feks dinosaur motiv  er for gutter.  Og at hun passer så mye mer sånne fine blomster og herk osv av  klær, Men noen jenter liker jo dinosaurer, pokemon, supermario og spøkelser osv også? spesielt da H&m har mange klær med slike motiver. Så for jenta mi ganske fort øye på de kule dinosaur genserne. Jeg mener jo at slikt ikke har noe og si om barn vil bruke fra andre kjønns klesplagg. Men selvfølgelig er det noen gutteklær som er for mye til gutt en det hadde passet en jente og motsatt, Andre som tenker slikt?

Anonymkode: f23e6...ffe

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Klærne fra gutteavdeling har ofte sterke farger og motiver med dyr og sånt barn liker. Jeg foretrekker de klærne til jenta mi.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Også enig. Legg til bedre passform og mer slitesterke bukser er det bare fordeler.

Dessverre lærer barna ofte tidlig  (fra andre barn mest, tror jeg) at gutter og jenter må kle seg på spesielle måter, og etter det blir det vanskelig å komme unna med det.

Anonymkode: f8797...939

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo litt an på barnet og. Min jente likte veldig godt enhjørninger og ponnier, så kjøpte mest jenteklær til henne. Nå er hun 7, og liker godt minecraft og supermaro, så har kjøpt litt klær med det på, og det er oftest fra gutteavdelingen. 

Sønnen min liker klare farger og syns det er litt stas med glitter. Nå har det jo kommet litt slik i gutteavdelinger og, med glitrende dinosaurer (han elsker dinosaurer). Ellers bruker han en del som han arver fra søstera om han liker de klærne. Har vel kjøpt ytterjakker til han fra jenteavdelingen fordi han liker knall gul og rød og sånn. Gutteavdeling hadde bare mørkeblå og mørkegrønn.

Anonymkode: fe7f9...5ba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

«Gutteklær» og «jenteklær» er hva dere selv gjør det til. Jeg kjøper klær fra begge delene uten å lage noe fuzz om det. Det er barneklær! Og jenter kan fint bruke rosa og blått om hverandre.

Anonymkode: d85cc...0ab

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir skikkelig irritert over at de deler det inn i gutteklær og jenteklær, i stedet for bare størrelse. Vet mange barn synes det er ubehagelig å måtte gå på avdelingen for «feil» kjønn for å få plagget de ønsker seg.

Datteren min på 7 har nok 50-50 klær fra jente- og gutteandelingene. Hun elsker dinosaurer, haier, hvaler, enhjørninger, sommerfugler, drager, krokodiller og slanger, vil gjerne ha glitter, men er glad i grønt, mørkeblått, svart og turkis, og ikke blonder og rysjer. 

Anonymkode: 18f49...709

• Liker 13
Gjest Lisa Rowe
Skrevet

Jeg synes hele konseptet om "gutteklær" og "jenteklær" er helt tåpelig, spesielt i den unge alderen. Klær er klær, kle barnet ditt i de klærne du og hen liker. Hadde jeg hatt en guttunge som likte rosa og prinsesser hadde jeg ikke nølt med å kjøpt fine "jenteklær" til han. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker ikke konseptet med gutteklær og jenteklær er tåpelig.. Jeg har aldri ledet jenta mi i en spesiell retning, og har kledd henne i både rosa og blå, og mye i sennepsgult og rødt og grønt siden hun kler det så godt.. Men at hun elsker prinsesser, enhjørninger, glitter, sko, vesker, kjoler og rosa er ikke min feil. Man skal fremelske barnas interesser😊 har hun lyst på genser med bil på, skal hun få det ☺️

Anonymkode: 38993...99b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting i vårt hus som heter gutte eller jentefargee

Anonymkode: ebc14...eda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er skikkelig irriterende at klær er delt inn i jente eller gutt, i stedet for størrelse når det er snakk om barneklær. Jenteshorts dekker så vidt rumpen, mens gutteshortsene er så stive at det ikke er behagelig på. Håpløst! 

Min mor ville helst bare kjøpe rosa klær til min jente, og når jeg sa at det finnes andre farger også så ble det tolket dithen at jeg hater rosa. Så nå kjøper hun klær hun ikke synes er fine for de liker jeg sikkert 😐 I sted for å spørre ungen som skal ha det på seg hva hun vil ha. 

Anonymkode: 0625d...a2d

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir skikkelig irritert over at de deler det inn i gutteklær og jenteklær, i stedet for bare størrelse. Vet mange barn synes det er ubehagelig å måtte gå på avdelingen for «feil» kjønn for å få plagget de ønsker seg.

Datteren min på 7 har nok 50-50 klær fra jente- og gutteandelingene. Hun elsker dinosaurer, haier, hvaler, enhjørninger, sommerfugler, drager, krokodiller og slanger, vil gjerne ha glitter, men er glad i grønt, mørkeblått, svart og turkis, og ikke blonder og rysjer. 

Anonymkode: 18f49...709

Avdeling? Det er bare sortert fra hverandre. Finnes ikke noe negativt ved å plukke seg en genser eller bukse fra delen der det er kalde farger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avdeling? Det er bare sortert fra hverandre. Finnes ikke noe negativt ved å plukke seg en genser eller bukse fra delen der det er kalde farger.

Barn skjønner hvor den rosa genserern som en gutt har på seg kommer fra, og unger kan være ganske slemme. Små barn snakker jo om jente og gutte farger. Dette lærer de et eller annet sted. Gutter skal få være gutter, og jenter skal få være jenter, men det er så trist for de barna som ikke passer inn i det steriotypiske. En jente på 6 som ikke vil være med på karneval fordi hun vil ikke være prinsesse, eller en gutt på 10 som har ingen å leke med fordi guttene skal spille fotball. Disse barna har lett for å falle utenfor. Jeg tror ikke at bare det å ha klær for gutter og jenter blandet gjør at disse barna ikke faller utenfor, men for noen vil det gjøre ting litt lettere. Man kan slippe å få kommentaren har du vært på jenteavdelingen og kjøpt klær eller? Hvis klærne er delt i størrelse og ikke kjønn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn skjønner hvor den rosa genserern som en gutt har på seg kommer fra, og unger kan være ganske slemme. Små barn snakker jo om jente og gutte farger. Dette lærer de et eller annet sted. Gutter skal få være gutter, og jenter skal få være jenter, men det er så trist for de barna som ikke passer inn i det steriotypiske. En jente på 6 som ikke vil være med på karneval fordi hun vil ikke være prinsesse, eller en gutt på 10 som har ingen å leke med fordi guttene skal spille fotball. Disse barna har lett for å falle utenfor. Jeg tror ikke at bare det å ha klær for gutter og jenter blandet gjør at disse barna ikke faller utenfor, men for noen vil det gjøre ting litt lettere. Man kan slippe å få kommentaren har du vært på jenteavdelingen og kjøpt klær eller? Hvis klærne er delt i størrelse og ikke kjønn. 

Trist er det er mer trist for gutter tror jeg. Om en liten gutt går rundt med feks rosa genser med glitter enhjørning eller prinsesse så kan noen barn i barnehagen være veldig frekke.. Og skyve de vekk siden de ikke har på «guttefarger og kler»

• Liker 1
Skrevet

Jenta mi går bare i jenteklær. De BLIR nemlig jenteklær når en jente har dem på seg, som vi sier her i huset. 😅

De klærne som butikkene tror er «for gutter» er egentlig bare veldig behagelige, slitesterke og rommelige klær med ekstra kule dinosaurer på, sterke farger og finere snupaljetter. 

Svigermoren din kan ta seg en hel pall med boller, stappe munnen full av dem og holde pent kjeft. Det eneste som er for gutter er faktisk y-kromosomer, og selv der er ting i praksis ganske valgfritt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feks de har mye fint av gutteklær på h&m som jeg synes da kan passe veldig fint på jenta mi på nesten 3 år. Selvfølgelig kommer sviger mor med kommentarene sine som Mørkeblå og mørke grønn med feks dinosaur motiv  er for gutter.  Og at hun passer så mye mer sånne fine blomster og herk osv av  klær, Men noen jenter liker jo dinosaurer, pokemon, supermario og spøkelser osv også? spesielt da H&m har mange klær med slike motiver. Så for jenta mi ganske fort øye på de kule dinosaur genserne. Jeg mener jo at slikt ikke har noe og si om barn vil bruke fra andre kjønns klesplagg. Men selvfølgelig er det noen gutteklær som er for mye til gutt en det hadde passet en jente og motsatt, Andre som tenker slikt?

Min nå 7årige jenter har hatt "gutteklær" fra fødselen. Vi kjøper ut fra hva hun liker. Inkludert dinosaurer, lastebiler, cars, gravemaskinmotiv og ikke minst bukser med lommer... Jentebukser har ofte ikke det... 🙄

Anonymkode: 4a239...a2e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at alle kan gå i akkurat de klærne de vil. Jeg synes det er unødvendig å dele klærne i butikken etter kjønn, man klarer fint å finne fram til de klærne man liker best helt uten at det står "jente" eller "gutt" på veggen over. 

Gjest Chroma
Skrevet

Gutten min på 3 har både dinosaurklær og Elsakjole. Han får velge selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Hurra for alle dere mødre der ute som fronter dette!!!!!! Og lar barna velge farger selv 💜💙💛 Er enig i at klærne burde sorteres etter størrelse, ikke «jenteklær» og «gutteklær». Dessverre er det mange som fortsatt bare tørr å kjøpe alt rosa eller alt blått :( 

Anonymkode: b731b...862

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gutten min elsker lilla og han plukket ut flere lilla gensere fra jenteavdelingen. Han er 3 år. Jeg tenker klær er klær. Favoritten er en mørk lilla genser med enhjørning på 😊

Anonymkode: d87d0...066

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde seff kjøpt de genserene jenta likte og ble glad for, selv om de hang i gutte-avdelingen.

Hadde noen kommentert med negativt fortegn at datteren min hadde en mørkeblå dinosaur genser, så hadde jeg blitt relativt motbydelig i væremåten i retur🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...