AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #1 Skrevet 25. juli 2020 Jeg og en forelder tok DNA-test og resultatene er litt forvirrende. Jeg fikk mesteparten Skandinavisk og 16% finsk. Forelder fikk mye Skandinavisk, litt finsk (mindre prosenter enn meg) og 5% skotsk/walisisk (eller hvordan en skriver det) Min andre forelder har ikke tatt test, men den vet at den også har finsk opphav, så det er nok derfor mine finske aner er høyere i prosent. Før jeg tok testen leste jeg at absolutt alle vil få en bitteliten prosent afrikansk opphav pga menneskets opprinnelse, men vi fikk altså ingenting. Er det jeg leste feil, eller fikk vi ikke nok DNA på bomullspinnen, eller er servicen vi brukte ikke god nok? Vi brukte myheritage. Gir det mening at jeg ikke skulle få en eneste prosent av det skotske? Det får meg også til å tenke for dårlig test. Til slutt, dette første/andregenerasjon osv forvirrer meg, hvis noen er tremenning, hva vil det stå da? Anonymkode: f8926...576
Ulrikke Skrevet 25. juli 2020 #2 Skrevet 25. juli 2020 Det er ikke sånn at dersom en av dine foreldre er 50% noe (som den andre forelderen ikke er) vil du automatisk bli 25% dette. Vi har tatt tester av både svigers, oss, stebarna og fellesbarn. Der er det mye forskjellig, for å si det sånn! Naturlig nok, men de som er helsøsken har også ulikt! Det vi fikk beskjed om var at resultater på 3-4% kan være "støy", altså ikke relevant. I tillegg er det jo sånn at genene fordeles ulikt. Det vil si at de DNA du har ikke er likt i eggceller og sædceller. Noen celler kan ha mer av det ene og mindre av det andre, og omvendt. Dermed kommer det jo an på hvilken celle som treffer hvilken hvordan dette vil slå ut. Jeg synes også det er litt forvirrende, men aller mest morsomt 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #3 Skrevet 25. juli 2020 Jeg tror det kommer litt an på testen og formålet med den. Jeg har også tatt myheritage sin og der er jeg 98% skandinavisk og 2% finsk (lurer fremdeles på hvor det finske innslaget kommer fra for så vidt jeg vet har jeg ingen finske forfedre i overskuelig fortid). Jeg tror myheritage sammenlikner med andre DNA profiler i systemet og beregner opprinnelse ut fra det på en eller annen måte. Enkel og grei kombinasjon. Men jeg tok også en annen test som var mer designet for å beregne genetisk opphav og så vidt jeg skjønner har sammenliknet med referanser fra forskjellige deler av verden - der ble resultatet veldig annerledes for å si det mildt. I følge den testen er jeg 22% nordisk, med opphav fra Island og Norge (tipper det er utvandrede vikinger som har sørget for det, så egentlig har jeg null islandsk avstamning men vi deler genetisk opphav - det henger på greip). Videre har jeg 18,7% på sydfrankrike. Siden jeg er rimelig sikker på jeg ikke har sydfransk opphav heller så får vikingene skylda der også. De har nok lagt igjen noen gener i sydfrankrike. 14% Orkney - vikinger igjen... 10% VestSibir - joda, vikingene dro i østerled også. Så blir det litt mer forvirrende. 8% kommer fra Sardinia, men det kan vel ha rekt i land en og annen viking der også, eller noen har senere flyttet over fra sydfrankrike og dratt med seg det genetiske opphavet fra sydfrankrike. Det jeg seriøst lurer på er fellesnevneren med de 7,5% "sydøstlige India" som jeg har og likeledes 6,5% Baskerland. Nordvestlige Afrika kommer langt ned på lista med 0,9%. Tydeligvis er det stor forskjell på logikken i hvordan testene er satt opp, men jeg skjønner at man forventer mer "familielikhet" når flere familiemedlemmer har tatt myheritagetesten. Anonymkode: 50f6d...72b
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #4 Skrevet 25. juli 2020 Jeg tok My Heritage og ble 80% skandinavisk, 14% irsk/skotsk/walisisk, 4,6% engelsk og 1,2% inuitt/eskimo. Det virker greit nok med det skandinaviske, men jeg har ingen irske/skotske eller andre britiske forfedre som jeg kjenner til. Er det vikingene det også da? Det med eskimo var mildt sagt overraskende, og kjenner ikke til noen forbindelse med Grønland eller noe sånt. Er det bare tull med de små prosentene eller? Sønnen min fikk 75% skandinavisk, 15% irsk/skotsk/walisisk og 10% finsk. Faren hans fikk 92% skandinavisk 7% finsk og 1% italiensk. Passer jo ganske bra med det irsk/skotsk/walisisk fra min side da og det finske fra faren hans. Men hva med at exen min er 1% italiensk? Merker ikke det på han for å si det sånn Anonymkode: 18585...b57
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #5 Skrevet 25. juli 2020 Det spørs vel om du er mann eller kvinne. For kvinner kan man bare spore mors mor etc. Menn kan finne mor sin mor sin mor, og far sin far sin far osv. En kvinnelig slektning fikk 90% skandinavisk med resten fra England og Irland. Men de fikk ikke med seg at faren hennes er tysk.. Anonymkode: fd46a...302 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #6 Skrevet 25. juli 2020 De minste prosentene må være svært langt bak. Kanskje kan det som er under 10% tas med en klype salt. Hvertfall med tanke på at de mener det er noe afrikansk i oss alle. Jeg fikk 70/30. Det var egentlig ganske rene tall. Sannheten er at foreldrene mine har forskjellig nasjonalitet. Jeg tenkte det ville gi 50/50. Men både fysisk og psykisk ligner jeg den forelderen som ga 70 på testen. Jeg ligner ikke 30 forelderen på noe vis. Så man arver ikke likt dna. Anonymkode: 8b120...107 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #7 Skrevet 25. juli 2020 Ikke snev av noe afrikansk her heller. Anonymkode: 8b120...107
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #8 Skrevet 25. juli 2020 Husker det sto i en artikkel en gang at flere tusen nordmenn har gener fra Finland. Så det er vel ikke akkurat noe sjokkerende at mange fåt utslag på finsk. Anonymkode: fc555...cb9 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #9 Skrevet 25. juli 2020 Finland er jo et av grenselandene også. Anonymkode: fc555...cb9
applestories Skrevet 25. juli 2020 #10 Skrevet 25. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det kommer litt an på testen og formålet med den. Jeg har også tatt myheritage sin og der er jeg 98% skandinavisk og 2% finsk (lurer fremdeles på hvor det finske innslaget kommer fra for så vidt jeg vet har jeg ingen finske forfedre i overskuelig fortid). Jeg tror myheritage sammenlikner med andre DNA profiler i systemet og beregner opprinnelse ut fra det på en eller annen måte. Enkel og grei kombinasjon. Men jeg tok også en annen test som var mer designet for å beregne genetisk opphav og så vidt jeg skjønner har sammenliknet med referanser fra forskjellige deler av verden - der ble resultatet veldig annerledes for å si det mildt. I følge den testen er jeg 22% nordisk, med opphav fra Island og Norge (tipper det er utvandrede vikinger som har sørget for det, så egentlig har jeg null islandsk avstamning men vi deler genetisk opphav - det henger på greip). Videre har jeg 18,7% på sydfrankrike. Siden jeg er rimelig sikker på jeg ikke har sydfransk opphav heller så får vikingene skylda der også. De har nok lagt igjen noen gener i sydfrankrike. 14% Orkney - vikinger igjen... 10% VestSibir - joda, vikingene dro i østerled også. Så blir det litt mer forvirrende. 8% kommer fra Sardinia, men det kan vel ha rekt i land en og annen viking der også, eller noen har senere flyttet over fra sydfrankrike og dratt med seg det genetiske opphavet fra sydfrankrike. Det jeg seriøst lurer på er fellesnevneren med de 7,5% "sydøstlige India" som jeg har og likeledes 6,5% Baskerland. Nordvestlige Afrika kommer langt ned på lista med 0,9%. Tydeligvis er det stor forskjell på logikken i hvordan testene er satt opp, men jeg skjønner at man forventer mer "familielikhet" når flere familiemedlemmer har tatt myheritagetesten. Anonymkode: 50f6d...72b Det med vikingene.. mulig jeg tenker helt feil her, men dersom vikingene "la igjen gener" i de ulike landene ville det jo ikke hatt noen påvirkning på genene dine. Da måtte de i så fall ha tatt med barna tilbake. Men var det motsatt, som at sjømenn fra de ulike landene la igjen gener her, da ville det spilt en rolle dersom disse barna var en av dine forfedre og farskapet var ukjent. Det så man jo en del av på Sunnmøre før i tiden. 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #11 Skrevet 25. juli 2020 Hvor leste du det med at alle vil få en liten prosent afrikansk DNA? Testene går rett og slett ikke «tilbake» så langt i tid, ser jeg når jeg googler kjapt her. Forøvrig er det ikke sånn at all etnisitet (om foreldre, besteforeldre har flere) halveres nedover leddene og til deg. Det er derfor helsøsken kan ha ulikt antall prosent av hver etnisitet som ligger i slektsleddene over. Ser det godt forklart på ene illustrasjonen her. Anonymkode: 490b9...0de 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #12 Skrevet 25. juli 2020 Ikke for å kuppe tråden, men jeg fikk noe som hverken moren eller faren min fikk. Hvordan er det mulig? Tror det var irsk, hvordan kan jeg være 3% irsk når mamma og pappa ikke er det? Anonymkode: 5ba56...842 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #13 Skrevet 25. juli 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kuppe tråden, men jeg fikk noe som hverken moren eller faren min fikk. Hvordan er det mulig? Tror det var irsk, hvordan kan jeg være 3% irsk når mamma og pappa ikke er det? Anonymkode: 5ba56...842 Adopsjon Anonymkode: f8926...576
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #14 Skrevet 25. juli 2020 TV hjelper deg hadde en reportasje om det som du kan se. De er ikke 100% og alle de ulike aktørene har ulike svar om opprinnelse. Så det er fult mulig. Anonymkode: b40a4...6b3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #15 Skrevet 25. juli 2020 Tok test for noen år siden National Geographic. Den viste afrikanske opphavet og vandringen til Europa. Ancestrytesten viste hvem jeg hadde match med, og hvor mange cm vi hadde til felles. To ulike tester altså. Har du røtter i norske grensestrøk, er de ofte både svenske og finske. Finnskogen f.eks. Anonymkode: a1081...1d9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #16 Skrevet 26. juli 2020 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RR4eXx/advarer-nordmenn-mot-ny-dna-trend Just sayin’ Anonymkode: 56fb9...841 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #17 Skrevet 26. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Husker det sto i en artikkel en gang at flere tusen nordmenn har gener fra Finland. Så det er vel ikke akkurat noe sjokkerende at mange fåt utslag på finsk. Anonymkode: fc555...cb9 Mange fra Finland kom til norskekysten for å jobbe. Ene siden av slekta mi kom fra Estland, så til Finland også til Norge. Har de helt tilbake til 1700-tallet om jeg husker rett. Flust av treff i Finland på DNA-testen for å si det sånn. Anonymkode: 9e21d...457
Charlie Amberson Skrevet 26. juli 2020 #18 Skrevet 26. juli 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: 2% finsk...18,7% på sydfrankrike......10% VestSibir........8% kommer fra Sardinia........7,5% "sydøstlige India".......6,5% Baskerland......Nordvestlige Afrika kommer langt ned på lista med 0,9%. Anonymkode: 50f6d...72b Skogfinner fra Finland slo seg ned i Sverige og Norge på 1600- og 1700-tallet. Mange etterkommere i Norge selv om ingen av de prater finsk lenger. Nærliggende Sydfrankrike, Baskerland og Sardinia samt nordvestlige Afrika kan forklares med klippfiskhandel på 1800-tallet der spanske sjøfolk kjøpte klippfisk fra nordvestlandet, feks Kristiansund, og la igjen gener der. Folk fra nordvestlandet deler også mye genetisk med islendinger. Det var mye samkvem mellom Spania og nordvestlige Afrika, særlig før 1492 da mesteparten av dagens Spania var styrt, okkupert og også ble befolket av muslimer fra nordvestlige Afrika. Hvis du også har samiske forfedre så er disse kanskje bare slått sammen i samme kategori som finsk og vestsibirsk i de unøyaktige billige gentestene. Sydøstlige India kan skyldes tater-/romfolk som også kom til Norge. 1
Charlie Amberson Skrevet 26. juli 2020 #19 Skrevet 26. juli 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: noe afrikansk i oss alle Anonymkode: 8b120...107 Det er jo bare et spørsmål om hvor langt tilbake i tid man går. For inntil ca 300000 år siden var vel alle mennesker afrikanere. https://en.wikipedia.org/wiki/Recent_African_origin_of_modern_humans
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2020 #20 Skrevet 26. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Adopsjon Anonymkode: f8926...576 Les deg litt opp.. Ikke sånn det fungerer. Man deler ikke så my elikt fra foreldrene, man arver ikke 50% fra hver forelder liksom. Helsøsken deler jo tilogmed kun 30% dna. Anonymkode: a90f1...868 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå