Gå til innhold

Renslighet, gjester, hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hiver meg bare på resten, har hund og to katter, ja, det vaskes og støvsuges ofte, dermed er det ikke et problem. Venninnnen din har dårlige rutiner, og hundeholdet ditt blir nok helt annerledes. Jeg har også hatt venner som lar katten ligge på stuebordet og hunden slikke av middagstallerknene som den har sittet og tigget etter under hele måltidet, lar den ligge i senga og bare ha ekstra stor stinkende kattesandkasse for å slippe å skifte på den ofte. Dyr er ok, de røyter og har skitne poter, tisper blør i blandt, og de spyr når de har spist noe feil. Men det trenger ikke være griseri for det. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt mer møkkete ja. Men noe "møkk" godtar jeg. Hundehår og smuler/små matbiter på gulvet etter hunden vil det alltid være. 

Når jeg tømmer vannet så passer jeg på å ikke reise rundt, men at det kan komme litt i kopper osv som skal vaskes gjør da ingenting...

Vi har stor dørmatte og et håndkle rett innenfor døren. Da kan vi tørke litt av. Har også inngang i kjelleren hvor vi kan gå rett inn og kjapt inn på badet like ved. Det gjør vi om hunden er våt og skitten og trenger en skikkelig vask. I gangen nede er vi ikke like nøye. Er det meldt regn i 4 dager så er det ikke vits å vaske gangen og badet hele tiden. Gjester går uansett inn hoveddøren oppe. 

En våt hund etter dusj er umulig å tørke helt tørr med mindre den godtar å fønes...Kommer ofte litt vannmerker her og der og ekstra hår. Må også huske at det kan komme siklemerker. 

Av tiltak vi har for å lette rengjøringen, er som nevnt å bruke inngang nede, stor dørmatte, håndkle rett innenfor døren. Vi har også et håndkle og våtservietter i bilen. Greit å tørke litt av før bur. Har måtte under mat-og vannskål, godtar kun tyggebein osv i hundens seng eller på gulvet. Vi har tepper i lik farge som sofa slik de kan vaskes ved behov. Skinnsofa er jo også et alternativ. Færrest mulig ting på gulvet, for da slipper vi at det samler seg hår. Støvsuger minst 2 dager i uken. Det går fint om vi ikke har besøk. Støvsuger alltid før besøk (dagen før eller samme dag, litt hår får gjestene tåle). 

Jeg liker ikke ta med hunden på besøk. Helst kun om vi er utendørs. Dessuten orker jeg ikke måtte passe på hele tiden. Hos oss får hunden være overalt. Godtar å gå ned fra sofa om vi gir beskjed. Men hunden ville jo kjedet seg om den feks måtte lagt i en yttergang fordi de vi er hos egentlig ikke vil ha dyret og hundehår overalt. Men hvis, så tar jeg med egen skål. Legger litt papir under så det ikke griser. Tørker av hunden. 

Anonymkode: 30d07...a6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hunder i både seng og sofa. Før vi går inn, samme om det er tur hvor det er vått/tørt eller bare hagen, så går hundene inn i dusjen og får vasket poter, snuseparti og nedentil. Lært dem dette med å kaste inn maten deres i dusjen fra de er valper. Så er alle rene og pene før vi koser inne. Støvsuger annenhver dag. Vasker hendene etter jeg har tatt på dem og utstyret deres. Er veldig nøye med renhold på kjøkkenet. Hundeskåler vaskes jevnlig.

Hundene dusjes en gang i uka med shampo og balsam, gres og stelles og klippes alt ettersom.

Og vi trener 100% belønningsbasert. Om du vil ha hund så anbefaler jeg deg å ta kurs hos Innlandet Hundesenter, de har mange nettbaserte som er kjekke. Også valepeeier kurset til "Hunomhund", veldig nyttig. Når du får hunden så gå på fysiske valpekurs og unghundkurs.

Anonymkode: 2b2d9...399

AnonymBruker
Skrevet
På 25.7.2020 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Her er det vel ikke hunden som er problemet, men eieren.

Så lenge du er ryddig og renslig så kommer sikkert leiligheten din til å være like ren som før, men det krever bare litt mer av deg. Vi har katt og det krever ekstra renholdsinnsats, spesielt når det kommer til støvsuging. 

Du kommer nok også til å bli litt mer avslappet til ting som å helle "hundevann" over vaskekluten når du får din egen. 

Naboen vår har to store huskyer og hver gang de kommer over for å kose, så etterlater de seg en hel haug med pels og talg på klærne mine. Litt irriterende der og da, og jeg fremstår sikkert som prippen selv om jeg er veldig glad i hunder. Hadde de vært mine egne derimot, så hadde jeg nok ikke brydd meg. Det handler om hva man er vandt med. 

Anonymkode: 38da4...404

Talg?  

Forøvrig! TS: du har en urenslig venninne! Hæslig!

Anonymkode: 6df5f...f76

Skrevet
På 25.7.2020 den 14.20, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne sikkert postet denne under "kjæledyr", men tror kanskje jeg finner flere likesinnede her? Kan godt hende jeg tar feil! Temaet faller inn under begge grupper.

Først viktig bakgrunnsinfo:

Jeg bor med mannen min. 
Vi har avtalt å få hund (tenker mellomstor, kanskje Dax eller Beagle).

Jeg vil beskrive meg som normalt ryddig og renslig. Får ikke fnatt av litt uorden, men foretrekker å holde fellesrommene ryddige. Det eneste jeg er veldig nøye på er at badet ikke skal være uappetittlig (ikke masse flekker på speilet/hår i sluket/skitten do), og så synes jeg det er viktig at benkeplata på kjøkkenet er ren da vi tross alt lager mat der. Støvsuger en gang i uka. Lar ikke oppvask stå fremme, kjører det i maskinen så fort jeg husker det. 

Fikk besøk av ei venninne med bikkje for et par uker siden. Gjorde som alltid gjør før besøk; tok et skippertak og vasket badet, tørket litt støv, ryddet, sveipet over flatene på kjøkkenet og i stua og støvsuget begge etasjer. Gadd ikke å vaske gulvet da jeg visste hun skulle ha med seg hunden (en veldig søt Schæfer). Det satte meg egentlig ut hvor fort det ble møkkete her. Etter bare en dag (altså den første morgenen etter overnatting) var gulvet dekket med hår, ting lå og fløt over alt, det var masse hår i sluket i dusjen, doen var skitten, det sto fremme poser med skittentøy i stua, det var matrester og smuler på alle bordene, hundetingene (bånd fullt av hår og veldig hårete pledd) lå på spisebordet... Først tenkte jeg "oi, er det sånn å ha hund", men dette handler jo egentlig mest om gjesten, eller en kombinasjon?

Rett før vi skulle inn til oss lot hun bikkja løpe ut i sjøen så den ble helt våt. Da vi kom inn sa jeg at jeg ikke ville ha den i sofaen/lenestolen, og det var visst ikke noe hun hadde tenkt på. Den la seg da på teppet, noe jeg heller ikke elsket :P Jeg skjønte bare ikke helt det der. Hvis jeg var på besøk med min hund ville jeg ikke latt den bade rett før jeg visste at vi skulle inn?

Plaget meg også litt da hun absolutt skulle borti alt på kjøkkenet etter å ha kost med våt hund, inkludert baking, middagssauser og kjøttet. Sa ikke noe, for er veldig opptatt av å være en grei vert og det er jo bare midlertidig.

Hun skulle bytte vann til hundens vannskål, og da helte hun det gamle vannet ut i vasken over et par glass som sto der og helte en del av vannet utover kjøkkenkluten jeg akkurat hadde hengt opp (ny). Synes dere det er sært at jeg ikke vil vaske benkeplata/spisebordet med en klut med hundevann?

På dag to gikk jeg og vasset i hundehår og smuler og paprikabiter. Følte at det ikke var noe vits i å gå og småplukke og smårydde lenger, hadde bare gitt opp og begynt å planlegge en skikkelig nedvask da de hadde dratt heller. 

Følte den myten om at hundeiere er litt... vil ikke si ekle, men sære, ble litt bekreftet. Har planlagt å få hund selv, og ble nå skikkelig avskrekket. Men når jeg tenker meg om så handler jo det meste her om eieren? Det er vel tiltak som kan gjøres sånn at man kan ha det rent og ryddig (les: ikke sterilt) hjemme, selv om man har hund?

Jeg har tenkt på disse tiltakene:

Vaske potene før vi går inn hvis den er skitten
Ikke la den ligge i senga
Gre den jevnlig

Hva er din erfaring? Forberedt på kritikk ala "du kan aldri få hund!" så det er greit, men hadde håpet på noe oppløftende da jeg kunne tenke meg en likevel.

Anonymkode: 8436f...ef0

Har hund og barn, må støvsuge og dra over gulvet 2x i uka og da ser det bra ut hele tiden. Liker å ha det rent og pent vi da;)

Gjest Trynefaktor
Skrevet

Det er jo eieren som er en gris her. 

Jeg har vokst opp med beagler,
fantastiske hunder forresten. Blir litt ekstra varm i hjertet hver gang jeg ser en. 

Fra jeg var liten ble jeg drillet i å vaske hender før jeg tok på mat/noe på kjøkkenet. 
Beagler røyter en del, og slipper hår som setter seg overalt. Vi støvsuget og vasket ofte,husker også foreldrene mine stod med pinsett og nappet hundehår ut av sofaen 😂 

Hårene til beagler blir spisse som nåler om du får dem i huden, de var ikke helt gærne altså ;)

Fortsett med de gode rutinene dine du,så går det nok bra! 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det eieren som er problemet, og hvordan hun oppfører seg som gjest. 
Jeg har to hunder selv, og ville aldri latt dem badet og blitt våte rett før jeg evt skulle hatt dem med inn til noen andre på besøk. Har alltid med eget hundeteppe til dem som de kan ligge på på gulvet, lar dem ikke hoppe opp i sofaen hos andre (med mindre det er sagt fra på forhånd at det er greit) osv. 
Det vil uansett bli helt annerledes når du får din egen hund, og har egne regler for hva som er lov/ikke lov hjemme. :)

Anonymkode: badbb...b07

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som deg. Jeg klarer litt rot, men jeg foretrekker at ting er ryddig, og badet og kjøkkenbenken er viktig. Jeg fikk hund noen måneder siden. Det har naturlig nok blitt litt mer rot, men det betyr bare at jeg rydder litt ekstra.

Her er noen tips: før hunden kommer, ordne plass i gangen hvor bånd, dekken osv skal henge/ligge (krok, skuffe, skap). Ha også en plass for en liten håndduk som kan brukes til å tørke av potene når dere kommer inn etter tur.

På stuen: kjøp en lekekasse (finnes billige kasser til under 100 lappen på clas ohlson). Da kan dere enkelt hive lekene i leikekassen på slutten av dagen. Avhengig av hvordan dere bor; om dere kommer til å ta valpen ut en bakdør for kjapp tissing om morgenen/natten, ordne en plass for sko, bånd og håndduk ved bakdøra. Ha også en fast plass for godbiter og annet.

På kjøkkenet har jeg en ekstra oppvaskbørste jeg kun bruker til å vaske vann og matskål.

Trikset er å ha en fast plass for alt av utstyr, i det området hvor det blir brukt.

Jeg var på et kort ukesbesøk hos broren min og samboeren hans nå nylig. På forhånd forklarte jeg litt hvordan valpen er, hva hun kanskje kan finne på å tygge på osv, og om det var noe i huset de var spesielt redde for. Jeg holder alltid et godt øye med hunden når jeg er på besøk hos andre, men høy-energiske valper kan være uberegnelige. Etter litt diskusjon, så bestemte de seg for å rulle opp og legge vekk de dyre, veldig fluffy (og sikkert gode å tygge på) teppene i stua, også la de et pledd over sofaen, og la alt verdifullt over valpe-høyde. Det var ikke noe problem for de å legge vekk/flytte vekk noen ting for noen dager, da de slapp å være redd for at noe skulle bli ødelagt, og jeg slapp å nistirre på valpen 24/7, redd for at den skulle ødelegge noe. Siden vi hadde snakket om alt av utfordringer på forhånd, så gikk besøket knirkefritt. Venninna di burde ha hørt med deg på forhånd. "Hunden min er sånn og sånn, røyter så og så mye. Får hunden oppi sofaen, eller skal jeg holde den på gulvet?" osv.

Anonymkode: ac876...9a1

AnonymBruker
Skrevet
På 30.7.2020 den 22.19, AnonymBruker skrev:

Jeg er som deg. Jeg klarer litt rot, men jeg foretrekker at ting er ryddig, og badet og kjøkkenbenken er viktig. Jeg fikk hund noen måneder siden. Det har naturlig nok blitt litt mer rot, men det betyr bare at jeg rydder litt ekstra.

Her er noen tips: før hunden kommer, ordne plass i gangen hvor bånd, dekken osv skal henge/ligge (krok, skuffe, skap). Ha også en plass for en liten håndduk som kan brukes til å tørke av potene når dere kommer inn etter tur.

På stuen: kjøp en lekekasse (finnes billige kasser til under 100 lappen på clas ohlson). Da kan dere enkelt hive lekene i leikekassen på slutten av dagen. Avhengig av hvordan dere bor; om dere kommer til å ta valpen ut en bakdør for kjapp tissing om morgenen/natten, ordne en plass for sko, bånd og håndduk ved bakdøra. Ha også en fast plass for godbiter og annet.

På kjøkkenet har jeg en ekstra oppvaskbørste jeg kun bruker til å vaske vann og matskål.

Trikset er å ha en fast plass for alt av utstyr, i det området hvor det blir brukt.

Jeg var på et kort ukesbesøk hos broren min og samboeren hans nå nylig. På forhånd forklarte jeg litt hvordan valpen er, hva hun kanskje kan finne på å tygge på osv, og om det var noe i huset de var spesielt redde for. Jeg holder alltid et godt øye med hunden når jeg er på besøk hos andre, men høy-energiske valper kan være uberegnelige. Etter litt diskusjon, så bestemte de seg for å rulle opp og legge vekk de dyre, veldig fluffy (og sikkert gode å tygge på) teppene i stua, også la de et pledd over sofaen, og la alt verdifullt over valpe-høyde. Det var ikke noe problem for de å legge vekk/flytte vekk noen ting for noen dager, da de slapp å være redd for at noe skulle bli ødelagt, og jeg slapp å nistirre på valpen 24/7, redd for at den skulle ødelegge noe. Siden vi hadde snakket om alt av utfordringer på forhånd, så gikk besøket knirkefritt. Venninna di burde ha hørt med deg på forhånd. "Hunden min er sånn og sånn, røyter så og så mye. Får hunden oppi sofaen, eller skal jeg holde den på gulvet?" osv.

Anonymkode: ac876...9a1

TS her. Helt enig, og gode tips! Skal absolutt gjøre dette. Godt å høre at man ikke må bli en slask med hår i suppa og sikkel i sofaen for å ha hund :)

AnonymBruker
Skrevet
På 27.7.2020 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Jeg har hunder i både seng og sofa. Før vi går inn, samme om det er tur hvor det er vått/tørt eller bare hagen, så går hundene inn i dusjen og får vasket poter, snuseparti og nedentil. Lært dem dette med å kaste inn maten deres i dusjen fra de er valper. Så er alle rene og pene før vi koser inne. Støvsuger annenhver dag. Vasker hendene etter jeg har tatt på dem og utstyret deres. Er veldig nøye med renhold på kjøkkenet. Hundeskåler vaskes jevnlig.

Hundene dusjes en gang i uka med shampo og balsam, gres og stelles og klippes alt ettersom.

Og vi trener 100% belønningsbasert. Om du vil ha hund så anbefaler jeg deg å ta kurs hos Innlandet Hundesenter, de har mange nettbaserte som er kjekke. Også valepeeier kurset til "Hunomhund", veldig nyttig. Når du får hunden så gå på fysiske valpekurs og unghundkurs.

Anonymkode: 2b2d9...399

Det var veldig lurt, det med maten inn i dusjen :) Skal prøve meg på noe sånt, så vi får en god rutine på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hund og leiligheten min er veldig ren. Men nå har jeg en hunderase som ikke røyter, er kjent for å ikke ha den typiske «hundelukten» (han lukter ingenting) og som jeg bader ca hver femte uke. Det var en av grunnene til at jeg valgte denne rasen.

Anonymkode: 7a6fe...e9a

AnonymBruker
Skrevet
På 4.8.2020 den 0.17, AnonymBruker skrev:

Jeg har hund og leiligheten min er veldig ren. Men nå har jeg en hunderase som ikke røyter, er kjent for å ikke ha den typiske «hundelukten» (han lukter ingenting) og som jeg bader ca hver femte uke. Det var en av grunnene til at jeg valgte denne rasen.

Ønsker meg en sånn, bare stor i størrelsen og med lang pels 🙁 Håpløst!

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Ønsker meg en sånn, bare stor i størrelsen og med lang pels 🙁 Håpløst!

Hvis du ombestemmer dem om størrelsen, så kan jeg informere om at rasen er en Coton de Tulear. Vi liker å klippe han kort, men de har lang pels. Han er 7,5 kg og ganske sporty. Er med på alle skog- og fjellturer!

AD8132D4-CDDE-4E1C-BDF7-32CC29305ABB.jpeg.4a5ef1798df8208fb6f5290c021bb6c2.jpeg

0F6E69AB-BD7B-4CA8-A039-5A00877C0A0F.jpeg.05e436a30e010ded07ab5db0473fdd60.jpeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde blitt skikkelig sint hvis jeg var deg. Makan til uoppdragen gjest. Hun tenkte sikkert ikke over at hunden var våt fordi hun er en grisete person som griser hjemme hos seg selv. Blir sikkert blind på det etter en stund. 

Men, denne ekstreme gjesten til side, det blir fort litt gris med hund altså. Jeg hadde en medium størrelse korthåret hund for noen år tilbake siden, og husker at jeg tenkte tilbake på den tiden da jeg kunne eie hvite klær 😂  du kommer langt med en robo støvsuger. 

Anonymkode: 39801...551

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...