Gå til innhold

Renslighet, gjester, hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne sikkert postet denne under "kjæledyr", men tror kanskje jeg finner flere likesinnede her? Kan godt hende jeg tar feil! Temaet faller inn under begge grupper.

Først viktig bakgrunnsinfo:

Jeg bor med mannen min. 
Vi har avtalt å få hund (tenker mellomstor, kanskje Dax eller Beagle).

Jeg vil beskrive meg som normalt ryddig og renslig. Får ikke fnatt av litt uorden, men foretrekker å holde fellesrommene ryddige. Det eneste jeg er veldig nøye på er at badet ikke skal være uappetittlig (ikke masse flekker på speilet/hår i sluket/skitten do), og så synes jeg det er viktig at benkeplata på kjøkkenet er ren da vi tross alt lager mat der. Støvsuger en gang i uka. Lar ikke oppvask stå fremme, kjører det i maskinen så fort jeg husker det. 

Fikk besøk av ei venninne med bikkje for et par uker siden. Gjorde som alltid gjør før besøk; tok et skippertak og vasket badet, tørket litt støv, ryddet, sveipet over flatene på kjøkkenet og i stua og støvsuget begge etasjer. Gadd ikke å vaske gulvet da jeg visste hun skulle ha med seg hunden (en veldig søt Schæfer). Det satte meg egentlig ut hvor fort det ble møkkete her. Etter bare en dag (altså den første morgenen etter overnatting) var gulvet dekket med hår, ting lå og fløt over alt, det var masse hår i sluket i dusjen, doen var skitten, det sto fremme poser med skittentøy i stua, det var matrester og smuler på alle bordene, hundetingene (bånd fullt av hår og veldig hårete pledd) lå på spisebordet... Først tenkte jeg "oi, er det sånn å ha hund", men dette handler jo egentlig mest om gjesten, eller en kombinasjon?

Rett før vi skulle inn til oss lot hun bikkja løpe ut i sjøen så den ble helt våt. Da vi kom inn sa jeg at jeg ikke ville ha den i sofaen/lenestolen, og det var visst ikke noe hun hadde tenkt på. Den la seg da på teppet, noe jeg heller ikke elsket :P Jeg skjønte bare ikke helt det der. Hvis jeg var på besøk med min hund ville jeg ikke latt den bade rett før jeg visste at vi skulle inn?

Plaget meg også litt da hun absolutt skulle borti alt på kjøkkenet etter å ha kost med våt hund, inkludert baking, middagssauser og kjøttet. Sa ikke noe, for er veldig opptatt av å være en grei vert og det er jo bare midlertidig.

Hun skulle bytte vann til hundens vannskål, og da helte hun det gamle vannet ut i vasken over et par glass som sto der og helte en del av vannet utover kjøkkenkluten jeg akkurat hadde hengt opp (ny). Synes dere det er sært at jeg ikke vil vaske benkeplata/spisebordet med en klut med hundevann?

På dag to gikk jeg og vasset i hundehår og smuler og paprikabiter. Følte at det ikke var noe vits i å gå og småplukke og smårydde lenger, hadde bare gitt opp og begynt å planlegge en skikkelig nedvask da de hadde dratt heller. 

Følte den myten om at hundeiere er litt... vil ikke si ekle, men sære, ble litt bekreftet. Har planlagt å få hund selv, og ble nå skikkelig avskrekket. Men når jeg tenker meg om så handler jo det meste her om eieren? Det er vel tiltak som kan gjøres sånn at man kan ha det rent og ryddig (les: ikke sterilt) hjemme, selv om man har hund?

Jeg har tenkt på disse tiltakene:

Vaske potene før vi går inn hvis den er skitten
Ikke la den ligge i senga
Gre den jevnlig

Hva er din erfaring? Forberedt på kritikk ala "du kan aldri få hund!" så det er greit, men hadde håpet på noe oppløftende da jeg kunne tenke meg en likevel.

Anonymkode: 8436f...ef0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det vel ikke hunden som er problemet, men eieren.

Så lenge du er ryddig og renslig så kommer sikkert leiligheten din til å være like ren som før, men det krever bare litt mer av deg. Vi har katt og det krever ekstra renholdsinnsats, spesielt når det kommer til støvsuging. 

Du kommer nok også til å bli litt mer avslappet til ting som å helle "hundevann" over vaskekluten når du får din egen. 

Naboen vår har to store huskyer og hver gang de kommer over for å kose, så etterlater de seg en hel haug med pels og talg på klærne mine. Litt irriterende der og da, og jeg fremstår sikkert som prippen selv om jeg er veldig glad i hunder. Hadde de vært mine egne derimot, så hadde jeg nok ikke brydd meg. Det handler om hva man er vandt med. 

Anonymkode: 38da4...404

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Æsj! Hun er jo en skikkelig gris! 

Du kan ta det helt med ro, det meste du beskriver er jo bare en eksepsjonelt grisete og sjuskete persons oppførsel og har lite med hunden å gjøre.

En våt hund tørker man med et håndkle før man kommer inn. Det finnes alle slags enkle måter og innretninger for å skånsomt vaske potene. Pelsen børster du utendørs eller på badet. Å ikke ha hunden i senga (eller på soverommet i det hele tatt) er veldig lurt, den drar jo med seg alt mulig rart i pelsen sin. Du kan også kjøpe et pledd å legge i sofaen for å skåne den for pels og diverse. Det er forskjell på folk, men hos oss er hundemat- og vannskåler strengt adskilt fra mennesketingene. Vasker dem i oppvaskmaskinen innimellom, men skyller dem først. Vasker ikke kjøkkenbenken med skitten hundevannklut (ugh) og vasker meg på hendene etter å ha kost med hund eller ordnet med hundemat, særlig om jeg skal lage mat eller vaske. 

Det eneste du ikke får gjort så mye med er hvis hunden røyter (du kan jo selvsagt støvsuge ofte, siden du virker som et normalt oppegående menneske med god hygiene, hehe), så det går jo an å vurdere en rase som røyter lite eller ingenting. Disse krever pelsstell men da har du i hvert fall kontrollen selv.

Kjør på med hund, så lenge du har tid og ressurser til det! Du blir ikke plutselig en skitten, uhygienisk slask over natten ;)

Anonymkode: e4e05...ee8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja det var jo eieren som var særdeles udelikat.. Men når det er sagt, de jeg kjenner med hun er blitt litt ekle. Og hjemmet deres er bittelitt...ekkelt..

Anonymkode: dce2d...164

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æsj! Hun er jo en skikkelig gris! 

Du kan ta det helt med ro, det meste du beskriver er jo bare en eksepsjonelt grisete og sjuskete persons oppførsel og har lite med hunden å gjøre.

En våt hund tørker man med et håndkle før man kommer inn. Det finnes alle slags enkle måter og innretninger for å skånsomt vaske potene. Pelsen børster du utendørs eller på badet. Å ikke ha hunden i senga (eller på soverommet i det hele tatt) er veldig lurt, den drar jo med seg alt mulig rart i pelsen sin. Du kan også kjøpe et pledd å legge i sofaen for å skåne den for pels og diverse. Det er forskjell på folk, men hos oss er hundemat- og vannskåler strengt adskilt fra mennesketingene. Vasker dem i oppvaskmaskinen innimellom, men skyller dem først. Vasker ikke kjøkkenbenken med skitten hundevannklut (ugh) og vasker meg på hendene etter å ha kost med hund eller ordnet med hundemat, særlig om jeg skal lage mat eller vaske. 

Det eneste du ikke får gjort så mye med er hvis hunden røyter (du kan jo selvsagt støvsuge ofte, siden du virker som et normalt oppegående menneske med god hygiene, hehe), så det går jo an å vurdere en rase som røyter lite eller ingenting. Disse krever pelsstell men da har du i hvert fall kontrollen selv.

Kjør på med hund, så lenge du har tid og ressurser til det! Du blir ikke plutselig en skitten, uhygienisk slask over natten ;)

Anonymkode: e4e05...ee8

Dette!

Har vokst opp med hunder og de har aldri i verden fått lov til å ligge i senger og sofa. Få tak i egen hundeseng og rist pledd og puter de eventuelt bruker en gang i blant, i tillegg til støvsuging.

Robotstøvsuger som går hver natt er ihvertfall en livredder! Hvis man i tillegg børster og dusjer hunden ofte nok er det absolutt overkommelig med hund med en del pels.

AnonymBruker
Skrevet

Hun hørtes jo ut som en veldig uryddig type i utgangspunktet. Jeg er mer som deg, og vi har hund. Det er aldri så rent som jeg egentlig vil ha det, jeg støvsuger hver dag og vasker gulvet 2-3 ganger i uken, nå kjøpte vi oss en robotstøvsuger som også vasker gulvet, gull verdt. 

Ellers får ikke hunden være i sofaen. Vi har et eget, avlukket område hunden kan være, så etter tur spyler vi, tørker av han og lar han være der til han er tørr. Det å børste hunden ofte  er også viktig for å prøve å begrense mengden hundehår. Skrekken min er at vi til en hver tid skal se ut som om vi eier hund (altså hundehår på alt av klær), klart at vi ikke får vekk alt av hundehår, men vi ser ikke helt shabby ut. 

Anonymkode: 0e199...db0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun hørtes jo ut som en veldig uryddig type i utgangspunktet. Jeg er mer som deg, og vi har hund. Det er aldri så rent som jeg egentlig vil ha det, jeg støvsuger hver dag og vasker gulvet 2-3 ganger i uken, nå kjøpte vi oss en robotstøvsuger som også vasker gulvet, gull verdt. 

Ellers får ikke hunden være i sofaen. Vi har et eget, avlukket område hunden kan være, så etter tur spyler vi, tørker av han og lar han være der til han er tørr. Det å børste hunden ofte  er også viktig for å prøve å begrense mengden hundehår. Skrekken min er at vi til en hver tid skal se ut som om vi eier hund (altså hundehår på alt av klær), klart at vi ikke får vekk alt av hundehår, men vi ser ikke helt shabby ut. 

Og vi bruker egne håndklær kun til hunden. Hadde aldri helt gammelt vann fra hundeskålen over andre ting i vasken og brukt kluten fra hundeting til kjøkkenbenken. 

Når hunden får noe mat, f.eks paprika, og ikke spiser opp, så koster jeg det opp med en gang. 

Det kan veldig fort se virkelig shabby ut med hund, men gode rutiner på ting er til god hjelp for å unngå det. 

Og det å ha hund er virkelig verdt alt det ekstra. Det blir jo og en vane:-) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer også veldig an på hunderase:)

Stor hund = mer søl!

Kan jo være venninna di ville kastet seg rundt og ryddet og vasket om det var hjemme hos seg selv, da kjenner man til hvor alt står og har andre rutiner på det.

Du har sikkert en oppfatning om hvordan hun har det hjemme hos seg? 

Føler dette gjelder det meste, noen mennesker er mer rotete/renslig enn andre rett og slett.

Anonymkode: ab0af...872

• Liker 2
Skrevet

Min venninne har hund, ganske stor med lang pels. Det er alltid (ihvertfall når jeg har vært på besøk, og har kommet med kort varsel) strøkent når jeg er på besøk der. Tror det handler mer om eier enn om hunden;) jeg har omtrent samme «renslighetdnivå» som deg ut ifra det du beskriver, og jeg planlegger stor hund med mye pels på sikt!

• Liker 2
Skrevet

Hunden kan vel bare få skylden for hårene rundt omkring? Det øvrige står og faller vel på besøket og eieren av hunden, som virker som en uhygienisk rotekopp. 

Vi har hundene våre i senga og i sofaen - og ellers der de måtte ønske å være. Men dette er jo opp til hundeeiere. Jeg synes bare det er veldig kos å nyte tv-kvelden med en sovende hund inntil seg ☺️Robotstøvsugeren går daglig, så hårene flyter ikke i huset. Det er ikke behov for å vaske poter etter tur, med mindre de har vært ute i gjørme og blitt skitten. De dusjes ellers jevnlig, men ikke ukentlig. 

Føler ikke vi er skitne eller mindre hygieniske enn andre fordi vi har hund. Vi har normalt med vett og forstand, vasker hender før matlaging, tørker av benker med rene kluter og kaster ikke mat på gulvet (og mister vi noe spiser som regel hundene det). 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Thea82 skrev:

Min venninne har hund, ganske stor med lang pels. Det er alltid (ihvertfall når jeg har vært på besøk, og har kommet med kort varsel) strøkent når jeg er på besøk der. Tror det handler mer om eier enn om hunden;) jeg har omtrent samme «renslighetdnivå» som deg ut ifra det du beskriver, og jeg planlegger stor hund med mye pels på sikt!

Motiverende! Takk for svar (og alle andre svar). :)

• Liker 1
Skrevet

Har nok gått noe ned på standarden selv, men ikke sånn som du beskriver. Er blitt veldig glad i tørrmoppen, den er i bruk hver dag. Har egen oppvaskbørste til vann og matskål. Mikrofiberhånkle henger i gangen, så det er enkelt å tørke hunden hvis den er våt etter en tur (egen knaggrekke med hundeutstyr).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For ei ekkel svin-purke av en venninne du har! Nei det er IKKE normalt at alle hundeeiere er slik. Vi har to hunder, 4 katter og 3 tenåringer i hus og slik du beskriver det ser det aldri ut hos oss. Har fortsatt tilgode å oppleve at folk er så ekle. Når hun opptrer så purkete og skittent på besøk hos andre tør jeg ikke tenke på hvordan hun har det hjemme. Fysj!

Anonymkode: d05e1...73c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sett begge deler, og jeg takler heller ikke slikt du beskriver! Man må børste hundene og gi de riktig for, og ikke utsette dem før stress. Dette er nemlig årsaken hvis de mister mye hår. Litt er normalt, og mer i perioder, men det jeg nevnte er viktig for at de ikke mister for mye. 

Noen tar alt helt piano, men jeg er renslig, og holder det ryddig og rent når hunder er hos meg. Jeg er besøkshjem for hunder. 

Har alltid tørket/vasket av labbene på dem. Men må innrømme at den ene får ligge i senga mi... Men da er hun ren! De andre ligger i åpne bur med godt underlag. 

Er du ryddig og renslig, så tar du jobben med hunden for å fortsette å være det 🙂

Skrevet

Du har en grisete venninne som har en hund som røyter litt. Ikke alle hundeeiere blir som henne. Når dere får dere hund, så tipper jeg dere må øke støvsugingen til 3 ganger pr uke. Og gulvene blir skitne, men du vasker jo dem allerede nå, så det må du regne med å gjøre oftere. Hunden får kjapt egne håndklær, egen seng (!) og egen oppvaskbørste tipper jeg. Det er det som er normalen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ok, dere. Tusen takk for gode og overraskende støttende svar. Da skal jeg ikke stresse så mye. Tåler å støvsuge ekstra, og kommer ikke til å ha bikkja i senga eller sofaen, tenker jeg. Den får en egen seng og noen pledd og en egen sone på gulvet. Kommer nok til å føle meg mer komfortabel hvis jeg kan vaske av den på potene før vi går inn, - i hvert fall børste av dem. 

Skrevet

Her er det noe riv ruskende galt med eieren av hunden. Jeg hadde aldri latt en våt hund ligge på et teppe hos noen jeg var på besøk hos (jeg eier ikke gulv tepper selv av hygieniske årsaker). 

Hunden får aldri være i sofaen til folk vi er på besøk hos med mindre eieren av boligen spesifikt inviterer ham opp. Hjemme hos meg har han en fast plass i sofaen som er dekket med et eget teppe for å beskytte sofaen. Jeg tar ham heller aldri på besøk til folk med mindre han spesifikt er invitert. 

Jeg vasker hendene før jeg tar i mat. Det er motbydelig å klappe hunden og ta i mat uten å vaske hendene. Jeg vet hva han er bortpå. 

Hvorfor toalettet og badet er grisete er for meg uforståelig. Hva gjør hunden på badet og hvordan klarer den å grise til toalett og dusj? Dusjer hun hunden hos deg? Eller er eier en gris som ikke rydder opp etter seg? 

Det eneste man ikke kan gjøre noe med er at hunden røyter. 

Jeg ville ikke hatt dette mennesket i mitt hjem og her er vanligvis hunder velkommen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, altflyter skrev:

Her er det noe riv ruskende galt med eieren av hunden. Jeg hadde aldri latt en våt hund ligge på et teppe hos noen jeg var på besøk hos (jeg eier ikke gulv tepper selv av hygieniske årsaker). 

Hunden får aldri være i sofaen til folk vi er på besøk hos med mindre eieren av boligen spesifikt inviterer ham opp. Hjemme hos meg har han en fast plass i sofaen som er dekket med et eget teppe for å beskytte sofaen. Jeg tar ham heller aldri på besøk til folk med mindre han spesifikt er invitert. 

Jeg vasker hendene før jeg tar i mat. Det er motbydelig å klappe hunden og ta i mat uten å vaske hendene. Jeg vet hva han er bortpå. 

Hvorfor toalettet og badet er grisete er for meg uforståelig. Hva gjør hunden på badet og hvordan klarer den å grise til toalett og dusj? Dusjer hun hunden hos deg? Eller er eier en gris som ikke rydder opp etter seg? 

Det eneste man ikke kan gjøre noe med er at hunden røyter. 

Jeg ville ikke hatt dette mennesket i mitt hjem og her er vanligvis hunder velkommen. 

På doen var det henne, mistenker at den hunden sjelden blir dusjet/vasket. Så det var eierens hygienenivå det sto på der. 

Fint å få bekreftet at det ikke er jeg som er prippen. Ble litt lettet av alle disse svarene. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På doen var det henne, mistenker at den hunden sjelden blir dusjet/vasket. Så det var eierens hygienenivå det sto på der. 

Fint å få bekreftet at det ikke er jeg som er prippen. Ble litt lettet av alle disse svarene. 

Du er ikke prippen. Jeg syntes du høres urimelig tålmodig ut. Det der hadde jeg aldri akseptert. Jeg har hatt hund i mange år og det der er verken normalt eller greit. 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, altflyter skrev:

Du er ikke prippen. Jeg syntes du høres urimelig tålmodig ut. Det der hadde jeg aldri akseptert. Jeg har hatt hund i mange år og det der er verken normalt eller greit. 

Takk, godt å høre. Tok en skikkelig nedvask da de dro. Sprayet klor på ting som ikke skal sprayes klor på fordi jeg følte det var så ekkelt overalt. Skal være tydeligere neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...