Gå til innhold

legevakta med barn nå

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Mitt barn fikk store smerter i går og vi dro til legevakten. Der var det ganske få mennesker. Det var kansje 3 eldre som skulle inn i korona teltet, og så 4-5 andre inne på legevakten. Vi ble da sent hjem uten å få komme til lege fordi det ikke var alvorlig nok. Barnet mitt hadde da grått og hylt av smerter tidligere på dagen, men vi skulle altså ikke få lov å komme inn til lege. Men det var bare å ta kontakt om vi trengte det.  Ellers ville ikke sykesøster snakke med meg, men snakket bare direkte med barnet i barneskole alder, som egentlig ikke hadde lyst å snakke. følte jeg ikke fikk forklart saken til barnet slik at det "ikke ble alvorlig nok" for å få noe hjelp.

Jeg vet ikke hva som skjer? Dette var i bærum.

Anonymkode: 7cb8a...c0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ringte du, eller dro du rett ned? Man bør ringe først og bli satt opp på time.

Anonymkode: 82b8f...e4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde barnet vondt når dere var der da? 

Anonymkode: 1bd93...1db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De mente kanskje at smertene var slik at dere kan avvente litt og bestille legetime over helgen om det fremdeles var ille. Du sier jo at sykesøster snakket med barnet, så da fikk de vel avkreftet blindtarmbetennelse om det var mistanke. Magesmerter som ikke er alvorlig er veldig vanlig blant barn.

Anonymkode: e924d...77a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ringte du, eller dro du rett ned? Man bør ringe først og bli satt opp på time.

Anonymkode: 82b8f...e4c

vi dro rett ned!

Alle må ringe om man drar dit, det er slik man registrerer seg. Vi kom inn, og så fikk jeg snakket litt med sykesøster som vurderte sammen med en annen dame at vi skulle dra hjem. men fikk som sagt ikke forklart meg godt da hun ignorerte meg mest mulig og bare snakket med barnet som ikke ønsket å snakke så mye / var sliten.

AnonymBruker
Skrevet

Sykesøster? 

Anonymkode: 39f7e...495

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De mente kanskje at smertene var slik at dere kan avvente litt og bestille legetime over helgen om det fremdeles var ille. Du sier jo at sykesøster snakket med barnet, så da fikk de vel avkreftet blindtarmbetennelse om det var mistanke. Magesmerter som ikke er alvorlig er veldig vanlig blant barn.

Det var ikke magesmerter men barnet hadde store smerter / hylte og gråt ca en time før. Har fortsatt smerter i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Sykesøster? 

Anonymkode: 39f7e...495

hun som var ansatt som vi snakket med. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke magesmerter men barnet hadde store smerter / hylte og gråt ca en time før. Har fortsatt smerter i dag.

Åja, leste litt raskt. Men om smertene vedvarer over helgen i samme grad, så bestiller du bare legetime hos fastlegen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det vedvarer, ringer du legevakta på nytt. 

Anonymkode: 72f00...aae

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at helsepersonell snakker med barnet. Jeg henvender meg alltid først til barnet og forsøker å danne en relasjon, så får foreldre supplere med opplysninger når jeg snakker med dem. 

Ikke at det nok ble mistenkt i dette tilfellet, men det skjer faktisk at barn kommer inn med skader påført av omsorgspersoner. 

I deres tilfelle har helsepersonell vurdert at det ikke var nødvendig med legetilsyn. 

Hvem som sitter på venterommet er en ting, hvem som har ankommet ambulanseinngangen og/eller ligger på akuttstuer har jo ikke du som besøkende noen oversikt over. 

Anonymkode: fced7...608

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig at helsepersonell snakker med barnet. Jeg henvender meg alltid først til barnet og forsøker å danne en relasjon, så får foreldre supplere med opplysninger når jeg snakker med dem. 

Ikke at det nok ble mistenkt i dette tilfellet, men det skjer faktisk at barn kommer inn med skader påført av omsorgspersoner. 

I deres tilfelle har helsepersonell vurdert at det ikke var nødvendig med legetilsyn. 

Hvem som sitter på venterommet er en ting, hvem som har ankommet ambulanseinngangen og/eller ligger på akuttstuer har jo ikke du som besøkende noen oversikt over. 

Anonymkode: fced7...608

Det er fint og flott å se barna, men snakk nå med de voksne også slik at barna får den hjelpen de trenger...

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke smerter er det egentlig snakk om? 

Anonymkode: 3391b...997

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

barnet ble mye værre i dag. Snakket men leger i en betalt tjeneste på nett og fikk medisinen jeg trengte til han. Alt ordnet seg men ikke takket være legevakten. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fint og flott å se barna, men snakk nå med de voksne også slik at barna får den hjelpen de trenger...

Dersom barnet har så store smerter og er tydelig sykdomspreget vil det utpeke seg selv om barnet ikke gjør rede for seg. Spesielt allmenntilstanden er avslørende. Jeg regner uansett med at dere har fått beskjed om å ta kontakt igjen dersom det blir verre. Da forholder du deg til det. Uansett er det alltid lurt å ringe legevakt før man tropper opp, spesielt i disse tider. 

Nå er jo jeg voksen, men jeg har blitt sendt til akuttmottaket på sykehuset på grunn av magesmerter uten å gjøre noe særlig rede for meg. Den ene gangen ble ambulanse sendt som kjørte meg først til legevakt og videre til sykehuset, og den andre gangen fikk jeg time hos legevakt som henviste meg videre til sykehuset. Man blir som regel tatt alvorlig når det er indikasjon for det. Når det gjelder barn er man ekstra oppmerksom, og da sjekker man som regel en gang for mye enn for lite. Se an barnets tilstand og ta ring dem opp igjen hvis tilstanden forverres, men det er ikke alt som krever legetilsyn. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

barnet ble mye værre i dag. Snakket men leger i en betalt tjeneste på nett og fikk medisinen jeg trengte til han. Alt ordnet seg men ikke takket være legevakten. 

Hva slags medisin var dette snakk om da? Hva slags problemer hadde barnet? 

Anonymkode: bce49...8cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom barnet har så store smerter og er tydelig sykdomspreget vil det utpeke seg selv om barnet ikke gjør rede for seg. Spesielt allmenntilstanden er avslørende. Jeg regner uansett med at dere har fått beskjed om å ta kontakt igjen dersom det blir verre. Da forholder du deg til det. Uansett er det alltid lurt å ringe legevakt før man tropper opp, spesielt i disse tider. 

Nå er jo jeg voksen, men jeg har blitt sendt til akuttmottaket på sykehuset på grunn av magesmerter uten å gjøre noe særlig rede for meg. Den ene gangen ble ambulanse sendt som kjørte meg først til legevakt og videre til sykehuset, og den andre gangen fikk jeg time hos legevakt som henviste meg videre til sykehuset. Man blir som regel tatt alvorlig når det er indikasjon for det. Når det gjelder barn er man ekstra oppmerksom, og da sjekker man som regel en gang for mye enn for lite. Se an barnets tilstand og ta ring dem opp igjen hvis tilstanden forverres, men det er ikke alt som krever legetilsyn. 

Hva slags medisin var dette snakk om da? Hva slags problemer hadde 

Artig at du syntest det hele er normalt, ettersom jeg ringte legevakten selv og snakket med en dame som var godt voksen, som mente de jeg hadde med å gjøre i går gjorde feil i å nekte oss å snakke med lege. Men det kan så klart være at legene var for opptatte. Jeg skal ikke svare mer nå med detaljer til deg. Legger det bak meg nå men tar med meg erfaringen og synes mitt om legevakten. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du fikk hjelp av nettdoktor og resept var det i allfall ikke noe alvorlig med barnet, og da tenker jeg det var riktig å avvente og se om det gikk over. Alle som sitter på legevakt er forskjellige, og hun du snakket med i dag så jo ikke barnet i går, da er det lett å si hva som "burde" vært gjort utifra din beskrivelse. Ikke sikkert det var noe mer riktig.

Anonymkode: f026b...898

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De skriver jo ut hva som helst bare de får betalt. 

Anonymkode: 91fec...eab

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags medisin var dette snakk om da? Hva slags problemer hadde barnet? 

Anonymkode: bce49...8cd

Ble også utrolig nysgjerrig på hva dette var snakk om. Ville tenkt at med magesmerter er det jo veldig viktig med klinisk undersøkelse, temp, kjenne på magen, urinprøve og kanskje CRP. Synes det hørtes rart ut at dere ikke fikk snakke med lege. 

Anonymkode: 8ca78...d28

AnonymBruker
Skrevet

En lege skriver da ikke ut resept til fremmede mennesker over nettet? Det høres svært uprofesjonelt ut.

Anonymkode: 85628...9c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...