Jump to content
AnonymBruker

5:2. Vektnedgang stoppet helt opp. Normalt?

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg startet på 5:2 for 5,5 uker siden. 

Det er den eneste dietten jeg har funnet som passer meg.

Jeg la på meg nesten 25 kilo på 2,5 år (overgangsalder, gener), og orket ikke mer. 

Dietten går helt fint. Ok, jeg er sulten de dagene jeg nesten faster, men fikser det ganske greit. 

Men så var det vekta, da. De første 2,5 ukene gikk jeg ned 4,5 kilo. Fra 89,5 til 85. Superfornøyd og supermotivert til å fortsette. Siden har det ikke skjedd så mye 😞

PS: I tillegg til å ha 2 dager i uka på ekstremt få kalorier, har jeg også økt hvor mye jeg beveger meg. Jeg sliter med kronisk sykdom som gjør at jeg ikke kan gå så mye. Men har likevel økt antall daglige skritt fra nesten ingen (300-400) og til nesten 5000. Det vil si at på dagene jeg nesten faster, brenner jeg nesten like mye kalorier som jeg får i meg. Og vekten står stille... 

Så hvorfor har vekten ikke beveget seg de siste ukene? Jeg ligger jevnt på 85 (+/- 1 kg). Ja, jeg at 85 er bedre enn 89,5. Men jeg fortsetter jo dietten, og det skjer ingenting? 

Noen som vet hvorfor? 

Anonymkode: 6b7e2...c0e

Fortsetter under...

Lisa Rowe

Alle suksessfulle dietter har én ting til felles: kaloriunderskudd. Når man ikke går ned i vekt på diett, er det som regel fordi man spiser mer enn man selv innser. Er du sikker på at du ikke spiser mer enn du tror på de dagene du ikke faster? 

AnonymBruker
21 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Alle suksessfulle dietter har én ting til felles: kaloriunderskudd. Når man ikke går ned i vekt på diett, er det som regel fordi man spiser mer enn man selv innser. Er du sikker på at du ikke spiser mer enn du tror på de dagene du ikke faster? 

Ja, det er jeg helt sikker på. De dagene jeg ikke faster, er det vel meningen jeg skal spise normalt? Eller har jeg misforstått hele dietten? 

Jeg "nesten-faster" to ganger i uka + at jeg har økt veldig antall skritt. 

På de "vanlige dagene" spiser jeg som jeg alltid har gjort. Altså uten å telle kalorier. 

Så du mener at de 2 dagene jeg nesten faster ikke har noen betydning fordi jeg spiser for mye de andre dagene? 

Dette forstår jeg ikke. 

Lisa Rowe
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jeg helt sikker på. De dagene jeg ikke faster, er det vel meningen jeg skal spise normalt? Eller har jeg misforstått hele dietten? 

På de "vanlige dagene" spiser jeg som jeg alltid har gjort. Altså uten å telle kalorier. 

Så du mener at de 2 dagene jeg nesten faster ikke har noen betydning fordi jeg spiser for mye de andre dagene? 

Dette forstår jeg ikke. 

Det spørs jo helt på hva normalt vil si for deg - om du kommer fra et kosthold hvor du lå i et overskudd mange dager i uka og gikk sakte opp i vekt, så er det ikke utenkelig at fem dager med overskudd rett og slett kansellerer ut de to dagene du faster. Det er ufattelig lett, og ikke minst vanlig, å undervurdere hvor mye man spiser.

Jeg vil anbefale deg å spise helt vanlig, sånn som du har gjort de siste ukene hvor du ikke har oppnådd noe vektnedgang, men å bare loggføre maten din (og da mener jeg all mat: det er mange som ikke innser hvor mye en skvett olje eller en salat dekket i dressing kan utgjøre i kalorier) i tillegg, i ei uke eller to. Da vil du få en oversikt over hvor mye du får i deg. 

Albbas
14 hours ago, AnonymBruker said:

Dette forstår jeg ikke. 

Hvis normalt for deg er kalorioverskudd holder det ikke å spise normalt nei... Standard anbefaling er max 2000 kcal på dagene man ikke faster, men det er nok individuelle forskjeller. 

AnonymBruker

Fordi det er feil måte å spise på, glem fasting også.

Spis 3-4 måltider om dagen med riktig mengde mat, dette justerer du etter vekta di.

Kroppen er laget for å få næring den skal bruke, så fasting er bare tull. Tenk heller på kvaliteten av det du putter i deg, det er veldig viktig. Glem alt som heter ferdigmat og godteri.

Anonymkode: 251e4...6b5

Annonse

AnonymBruker

Du spiser for mye i løpet av uken rett og slett. Det som er dumt med å faste, er at du sannsynligvis ubevisst spiser mer dagen etter enn du ellers ville gjort. Så du bør nok ha en plan for de vanlige dagene også for å gå ned. Er jo ikke noe hokuspokus egentlig, du må spise mindre.

Hvorfor ikke bare spise 1500kcal hver dag? Høres jo kjipt ut å være sulten to dager i uken når det ikke er nødvendig. 

Anonymkode: 28ec4...c58

Lisa Rowe
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er feil måte å spise på, glem fasting også.

Spis 3-4 måltider om dagen med riktig mengde mat, dette justerer du etter vekta di.

Kroppen er laget for å få næring den skal bruke, så fasting er bare tull. Tenk heller på kvaliteten av det du putter i deg, det er veldig viktig. Glem alt som heter ferdigmat og godteri.

Anonymkode: 251e4...6b5

Hva mener du med feil måte å spise på? Ulike ting fungerer for ulike mennesker. Jeg personlig er ikke glad i å faste, men jeg kjenner mange som har fått god effekt av det, og som i tillegg trives. Hadde det vært så lett som du prøver å få det til å virke, så hadde vel ikke overvekt vært et særlig stort problem. Folk som sliter med vekten må som regel ha en streng rutine for å få ting til å fungere. Jeg holder selv på å gå ned i vekt, og jeg hadde aldri klart å spise intuitivt slik som du foreslår. 

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser for mye i løpet av uken rett og slett. Det som er dumt med å faste, er at du sannsynligvis ubevisst spiser mer dagen etter enn du ellers ville gjort. Så du bør nok ha en plan for de vanlige dagene også for å gå ned. Er jo ikke noe hokuspokus egentlig, du må spise mindre.

Hvorfor ikke bare spise 1500kcal hver dag? Høres jo kjipt ut å være sulten to dager i uken når det ikke er nødvendig. 

Fordi jeg ikke orker å leve med å telle kalorier hver dag, hele uka. God mat og drikke er en av hovedinteressene og hobby til både min mann og meg. For meg blir det helt feil å måtte droppe gode restaurantmiddager og gourmet vennemiddager fordi jeg ikke vet hvor mye kalorier hver eneste matbit inneholder. Derfor valgte jeg 5:2. 

Til dere som sier at jeg spiser for mye de andre dagene: Dersom det stemmer, hvorfor gikk jeg ned såpass mye i løpet av de første ukene? Jeg spiser ikke mer nå enn det jeg gjorde da. 

Og nei: Jeg kompenserer ikke med å spise ekstra mye dagene etter faste. 

ts

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke orker å leve med å telle kalorier hver dag, hele uka. God mat og drikke er en av hovedinteressene og hobby til både min mann og meg. For meg blir det helt feil å måtte droppe gode restaurantmiddager og gourmet vennemiddager fordi jeg ikke vet hvor mye kalorier hver eneste matbit inneholder. Derfor valgte jeg 5:2. 

Til dere som sier at jeg spiser for mye de andre dagene: Dersom det stemmer, hvorfor gikk jeg ned såpass mye i løpet av de første ukene? Jeg spiser ikke mer nå enn det jeg gjorde da. 

ts

Det er jo liksom livet da, man må prioritere hva man syns er viktigst. Dersom mat er hovedinteressen din, og da tydeligvis store måltider med kaloririk mat, er det nok vanskelig å ha en slank kropp.

Selvfølgelig spiste du mindre de ukene du gikk ned mye. Det er jo ren matematikk. Og hvordan kan du være sikker om du ikke teller kalorier? 

Vi er mange som liker å gå på restaurant osv, men vi begrenser det til feks en gang i måneden.

Og man må ikke telle kalorier for å gå ned i vekt, man må spise mindre. Men dersom man ikke forstår hvorfor man ikke går ned i vekt (som i ditt tilfelle), kan ofte det å telle kalorier gi et ganske klart svar.

Hulderen

Hvis du leker litt med denne BMI-kalkulatoren, så ser du at kaloribehovet ditt minker når vekten din blir mindre https://www.melk.no/bmi

Dermed må du spise mindre for å fortsatt gå ned i vekt. 5:2 fungerer den, men du må minske det du spiser på 5 dagene også, ellers er det jo naturlig at nedgangen stopper opp.

Pinkpashion
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Går du ned i vekt, trenger kroppen færre kalorier for å holde vekta. Ergo kan det hende du må redusere antallet kalorier fordi kroppen din har behov for færre kalorier nå enn tidligere. 

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo liksom livet da, man må prioritere hva man syns er viktigst. Dersom mat er hovedinteressen din, og da tydeligvis store måltider med kaloririk mat, er det nok vanskelig å ha en slank kropp.

Selvfølgelig spiste du mindre de ukene du gikk ned mye. Det er jo ren matematikk. Og hvordan kan du være sikker om du ikke teller kalorier? 

Vi er mange som liker å gå på restaurant osv, men vi begrenser det til feks en gang i måneden.

Og man må ikke telle kalorier for å gå ned i vekt, man må spise mindre. Men dersom man ikke forstår hvorfor man ikke går ned i vekt (som i ditt tilfelle), kan ofte det å telle kalorier gi et ganske klart svar.

Å være interessert i god mat og "gourmet" betyr ikke at det betyr det samme som sitat: "Store måltider med kaloririk mat.... " Tror du det, vet du lite om såkalt gourmet-mat. 

Jeg har vært på mange Michelin-restauranter og spist 9 retter. Med vinmeny. For moro skyld (dette var noen år siden, så da var jeg ikke "feit"), regnet jeg ut kaloriinnholdet). Det var ikke mye. En hvilken som helst norsk søndagsmiddag ville glatt forbigått kaloriinnholdet i disse 9 rettene (inkludert vinmeny). 

Anyway: Jeg orker altså ikke å telle kalorier hver eneste dag. Da reduserer jeg selve livet mitt. 

Har lest mye om 5:2. Og fant ut at det passer min livsstil. To dager i uka kan jeg telle kalorier. 

Altså tilbake til poenget: Hvorfor gikk jeg ned så mye de første ukene? Og hvorfor har jeg deretter stagnert vektmessig? 

ts

Annonse

Hulderen
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså tilbake til poenget: Hvorfor gikk jeg ned så mye de første ukene? Og hvorfor har jeg deretter stagnert vektmessig? 

Hvor mange ganger må du ha det samme svaret? Du gikk ned de første ukene fordi du fikk i deg mindre mat 2 dager i uka. Nå går du ikke lenger ned, fordi vekta di har gått ned det som tilsvarer de kalloriene som mangler to dager per uke. Skal du gå mer ned i vekt, så må du enten ta flere fastedager per uke (f.eks 4:3), eller spise mindre de andre dagene.

Albbas
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Å være interessert i god mat og "gourmet" betyr ikke at det betyr det samme som sitat: "Store måltider med kaloririk mat.... " Tror du det, vet du lite om såkalt gourmet-mat. 

Jeg har vært på mange Michelin-restauranter og spist 9 retter. Med vinmeny. For moro skyld (dette var noen år siden, så da var jeg ikke "feit"), regnet jeg ut kaloriinnholdet). Det var ikke mye. En hvilken som helst norsk søndagsmiddag ville glatt forbigått kaloriinnholdet i disse 9 rettene (inkludert vinmeny). 

Anyway: Jeg orker altså ikke å telle kalorier hver eneste dag. Da reduserer jeg selve livet mitt. 

Har lest mye om 5:2. Og fant ut at det passer min livsstil. To dager i uka kan jeg telle kalorier. 

ts

Antakeligvis mistet du en del vann de første ukene. Kanskje spiste du av tilfeldighet færre kalorier de første ukene enn nå. Du teller jo ikke, så derfor kan du ikke være sikker på at du kalorimessig inntar det samme. 

Nå går du ikke ned i vekt fordi du spiser like mye som du forbrenner.5:2 er IKKE en diett der du kan spise så mye du vil de andre dagene. Prinsippet på 5:2 er det samme som med andre lavkalorikurer: man skal totalt sett innta færre kalorier enn man forbrenner. Det er bare fordelingen av kaloriene dag til dag som er litt annerledes. 

AnonymBruker

I begynnelsen mister man jo ofte mye vann. Kan være det du har opplevd.

Men hva med å bare redusere litt på mengden/antall måltider på dagene du ikke faster?

Det tar heller ikke lang tid å komme inn i det med kcal, å som flere skriver, der kan man få seg en skikkelig overraskelse. Tell i et par uker, det klarer du, å så får du mye bedre oversikt.

Å selv om det står at man kan spise som normalt de resterende dagene, tipper jeg at man nok burde ligge litt lavere i kcal da også.

Anonymkode: 26674...54a

Pinkpashion
Posted (edited)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ts

Du har fått svaret, både av meg og av andre her! 

Dette er bare eksempler, så beklager om jeg estimerer voldsomt feil: en person på 70 kilo kan spise maks 2000 kalorier for å gå ned i vekt. Går personen ned til 65 kilo, kan det være at 1800 kalorier maks inntak for å få ned i vekt. Det er slik det er. En større kropp trenger flere kalorier for å holde vekta, derfor må kaloriinntaket justeres i takt med at vekta går ned. 

I tillegg mister man mye vann i starten av en kostholdsendring når man reduserer salt og karbohydrater. Etter å ha skeiet ut fra lavkarbo-kosthold ei helg, kunne legge på meg 2 kilo ila. ei helg, før jeg 3 dager etter å ha «hentet meg inn» og spist lavkarno igjen bokstavelig talt tisse av meg 2 kilo. 

Edited by Pinkpashion

AnonymBruker

Det kan være at du spiser for lite i løpet av uken. Kroppen justerer automatisk forbrenningen opp og ned eller hvor mye du spiser/forbrenner. Hvis det ikke var slik ville alle vært enten overvektige eller undervektige. Det kan være at du har lagt på deg mer muskelmasse samtidig som du har mistet fett, da kan vekta gå opp selv om du faktisk blir slankere (får mindre fettmasse), så det er bedre å bruke speilet eller et målebånd enn å henge seg opp i tallet på vekta. Spiser du for lite over tid kan du oppleve at forbrenningen synker så mye at vektnedgangen stopper opp. Hvis du føler du har lite ork og er mye sulten, bør du kanskje "spise deg opp" en to-tre dager før du fortsetter med kaloriunderskudd.

Anonymkode: cc014...669

Hulderen
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være at du spiser for lite i løpet av uken. Kroppen justerer automatisk forbrenningen opp og ned eller hvor mye du spiser/forbrenner. Hvis det ikke var slik ville alle vært enten overvektige eller undervektige. Det kan være at du har lagt på deg mer muskelmasse samtidig som du har mistet fett, da kan vekta gå opp selv om du faktisk blir slankere (får mindre fettmasse), så det er bedre å bruke speilet eller et målebånd enn å henge seg opp i tallet på vekta. Spiser du for lite over tid kan du oppleve at forbrenningen synker så mye at vektnedgangen stopper opp. Hvis du føler du har lite ork og er mye sulten, bør du kanskje "spise deg opp" en to-tre dager før du fortsetter med kaloriunderskudd.

Anonymkode: cc014...669

Hun spiser ikke for lite i løpet av uken når hun spiser mye 5 dager i uken! Rådet ditt passer for folk som har ligget i kaloriunderskudd hver dag over lang tid. Da kan man nå et platå der det kan hjelpe å spise litt mer noen dager.

Pierre Gynt

Jeg har troa på deg, TS. Selv om du er forbi overgangsalderen, er det vanlig at kroppsvekta svinger litt. Du kan samle litt mer vann i kroppen pga. salt mat, stress, lite søvn, osv. Jeg vil tro at de første kiloene har være noe vannvekt, og noe kroppsvekt, også er du gjennom en liten svingning. Gi det noen måneder, slapp av og fokuser på planen din. Jeg skjønner veldig godt at du ikke vil telle kalorier - det er fullt mulig å gå ned i vekt uten å telle kalorier.

Om du noen om 1-2 måneder fortsatt ikke ser nedgang i vekt, så kan du begynne med en mellomting. Tell kalorier på noen av dine faste måltider for  å se om det ligger noen skjulte kaloribomber her og der, og for å generelt danne deg et bilde av hvor mye energi mat inneholder og hvor mye du har å gå på, osv.