Gå til innhold

Noen som kan forklare dette i forhold til yoga?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker å gjøre yoga til videoer med Adriene på youtube. Men en ting jeg ikke skjønner. Jeg trodde man skulle puste med magen, eller skal man puste bare i brystkassen, akkurat sånn man IKKE skal gjøre til vanlig (overfladisk pusting)? For hun sier ofte "pust inn, trekk inn navlen." Blir så forvirret med dette med å trekke inn navlen, eller magen, for trodde man på en måte skulle være litt avslappet?

Anonymkode: 2d98e...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har helt rett i at du (som regel) skal puste med magen, det å trekke inn navlen  er nok for å aktivere magemusklene. Du skal (som regel) puste aktivt i yoga.

Men så finnes det også pusteteknikker (pranayamas) hvor man drar navlen inn for å skyve pusten ut igjen, og det finnes pusteteknikker hvor man skal være totalt avslappet (som i savasana) Så det er egentlig ikke så lett for meg å vite hva hun mener når jeg ikke har sett videoene og hvilke øvelser det er snakk om.

Men som hovedregel praktiserer man fullstendig yogapust, dvs at man fyller magen først og deretter brystet og hele veien opp til svelget for så å slippe luften ut i motsatt rekkefølge.

Når jeg prøver så klarer jeg å trekke inn navlen selv om jeg puster med magen, da blir liksom bare pusten veldig komprimert om du skjønner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...