Gå til innhold

Ville dere datet noen som har mye skrivefeil?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

F.eks "viss" istedenfor "hvis ", "insjativ" istedenfor "initiativ", "vært øyeblikk " istedenfor "hvert øyeblikk " osv?

Sier det noe om personen eller sier det ingenting?

Anonymkode: 7e180...364

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faktisk ikke. Rett og slett fordi jeg bryr meg for mye om språk. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ville ikke datet en slik mann.

Anonymkode: c87f1...84e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha irritert meg, kjenner jeg. 

Anonymkode: 0add6...a01

• Liker 3
Skrevet

Aner ikke. Ville sannsynligvis irritert meg for mye.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg ønsker noen med høy utdannelse, og da forventer man at de også kan skrive korrekt. 

Anonymkode: 15f47...63d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhode ikke. Assosierer det med mindre begavede - og enkle individer (dessverre). 

Anonymkode: 6620e...ad2

• Liker 3
Skrevet

Er faktisk litt usikker. Jeg ville irritert meg over det, men er jo ikke sikkert vi hadde skrevet så mye heller. Spørs vel hvor ivrig hun hadde vært på å kommunisere gjennom tekst.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo og kommer an på hvordan han virker ellers. Men det irriterer meg litt. Har skrevet med noen som har et helt forferdelig skriftspråk og det blir ofte ikke lange samtalene. 

Det å ha en og annen skrivefeil er greit, men helt forferdelig å lese masse feil og dårlig tegnsetting. Jeg misliker også når folk skriver på dialekt. 

Anonymkode: fe47a...a5f

• Liker 2
Skrevet

Skjønner at folk blir irritert hvis det er "sleng" eller dialekt for eksempel. Men hva med de som lider av dysleksi? Kjipt å kalle de som rett og slett sliter med skriving som mindre begavede som noen lenger opp her skrev.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever med en dyslektiker, så svaret er ja. 

Han er fullt klar over det selv, og hvis han skal skrive noe viktig pleier han å be meg se over det før det sendes. Dette er en voksen mann med universitetsutdannelse og lederstilling. Likevel ser jo det han skriver mindre begavet ut, det gjør det. 

Anonymkode: c131d...4e6

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

F.eks "viss" istedenfor "hvis ", "insjativ" istedenfor "initiativ", "vært øyeblikk " istedenfor "hvert øyeblikk " osv?

Datet: nei.

Ligget med: ja. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ville hatet på ham. :nigo:

Anonymkode: 720da...5bf

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Fliseklemme skrev:

Skjønner at folk blir irritert hvis det er "sleng" eller dialekt for eksempel. Men hva med de som lider av dysleksi? Kjipt å kalle de som rett og slett sliter med skriving som mindre begavede som noen lenger opp her skrev.

Synes det er helt greit å skrive dialekt sammen om vi har samme dialekt. Jeg hadde ikke klart å datet noen med mange skrivefeil. Dysleksi eller ei.

Anonymkode: f8783...1a1

Skrevet

Hvis vi hadde blitt kjent over chat og primært kommunisert skriftlig den første tiden kunne det blitt et problem - rett og slett fordi jeg finner skrivefeil fryktelig irriterende og det ville kommet litt i veien for det han faktisk skrev. Hadde vi truffet hverandre IRL og det etterhvert viste seg at han skrev elendig hadde det vært en ikke-sak (selv om jeg sikkert hadde irritert meg litt da også).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer nok an på årsaken til at han skrev så mye feil. Nå pleier ikke mannen og jeg å skrive til hverandre, så jeg hadde vel ikke sett så mye til det.  Har en venninne som er svært ordblind, hun skriver feil som det du beskriver. Og av og til må jeg gjette meg til hva hun egentlig mener når hun skriver. Går helt fint. Irriterer meg ikke en millimeter. Og hun er hverken enkel eller dum, det vet jeg. Hun har kommet svært langt i livet. Men hun gruer for å skrive, jeg er en av få utenfor nærmeste familie hun sender sms til feks. Ellers tenker jeg at denne tiden med sms, messenger osv, har tatt knekken på korrekt skriftspråk. Flaut å lese hvor feil folk skriver etterhvert, fordi vi forkorter og forenkler alt mulig. Og det gjelder meg selv også.

Anonymkode: e57b4...4bf

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viss og hvis er faktisk likestilte former. Jeg synes også det ser feil ut, men det er lov...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Jeg ønsker noen med høy utdannelse, og da forventer man at de også kan skrive korrekt. 

Anonymkode: 15f47...63d

Det har så å si null sammenheng. Jeg er den eneste jeg kan komme på som ikke har minst tre års utdanning, men er den alle ber om språklig hjelp fra. Jeg har flere ganger hjulpet til med å luke ut feil på masteroppgaver osv.

Småfeil er greit, men jeg orker ikke å date noen som skriver skikkelig dårlig. Data ei som hadde bodd her under to år, men hun skreiv bedre enn de fleste jeg kjenner. Det sier mest om hvor dårlig det står til generelt.

Anonymkode: 40b83...7fd

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Daria skrev:

Hvis vi hadde blitt kjent over chat og primært kommunisert skriftlig den første tiden kunne det blitt et problem - rett og slett fordi jeg finner skrivefeil fryktelig irriterende og det ville kommet litt i veien for det han faktisk skrev. Hadde vi truffet hverandre IRL og det etterhvert viste seg at han skrev elendig hadde det vært en ikke-sak (selv om jeg sikkert hadde irritert meg litt da også).

Enig med deg. Hvor mye skriver man egentlig til hverandre etterhvert? Ser bort fra SM, en og annen sms? Der skulle jeg glatt ha kunnet overse skrivefeil. Nå skriver min perfekt, og han har mye finere håndskrift enn meg også. Så det så. 

Anonymkode: 720da...5bf

Skrevet

Hvis dysleksi, ja. Hvis fordi vedkommende aldri har åpnet en bok, nei

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...