Gå til innhold

Panikkangst - Hvordan håndtere?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye angst i perioder, som kan ende i full panikk dersom jeg utsetter meg for ting eller situasjoner jeg anser som «utrygge» (det er de i realiteten ikke). 

I og med at jeg har angst for angsten, unngår jeg ofte de skumleste situasjonene, men blir jo da heller ikke bedre til neste gang.

Frykten min, og hovedproblemet her, ligger i at når jeg får panikk så føler jeg at alt er ute av kontroll. Får en enorm trang til å komme meg vekk (veldig irrasjonelt), kan storgråte og alt føles helt forferdelig. Jeg vil liksom ikke prøve å roe meg ned, vil bare stikke av.

Siden jeg sjelden til aldri har stått løpet ut i et slikt panikkanfall, har jeg ikke noe tro på at jeg faktisk kan takle det hvis det oppstår og jeg IKKE forlater situasjonen. Å finne ro i situasjonen. Dette vil jeg så gjerne få til...

Hva kan jeg gjøre for å klare dette? Har du noen råd? Tanker/innspill?

Anonymkode: 82c4f...866

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mye angst i perioder, som kan ende i full panikk dersom jeg utsetter meg for ting eller situasjoner jeg anser som «utrygge» (det er de i realiteten ikke). 

I og med at jeg har angst for angsten, unngår jeg ofte de skumleste situasjonene, men blir jo da heller ikke bedre til neste gang.

Frykten min, og hovedproblemet her, ligger i at når jeg får panikk så føler jeg at alt er ute av kontroll. Får en enorm trang til å komme meg vekk (veldig irrasjonelt), kan storgråte og alt føles helt forferdelig. Jeg vil liksom ikke prøve å roe meg ned, vil bare stikke av.

Siden jeg sjelden til aldri har stått løpet ut i et slikt panikkanfall, har jeg ikke noe tro på at jeg faktisk kan takle det hvis det oppstår og jeg IKKE forlater situasjonen. Å finne ro i situasjonen. Dette vil jeg så gjerne få til...

Har du det slik hele tiden? Eller er det en periode nå som er vanskelig.. men som ellers går bra? 
hvis det er det siste så bare ro ned. Gjør ting du liker og som er bra for deg, som gir deg mestring. I de største angstanfallene er det ikke vits å oppsøke ekstremt ubehag når du er så dårlig av angsten.. vent til ting roer seg ned. Å eksponere seg bør gjøres varsomt, slik at det ikke blir enda verre.. ta små skritt og vær glad for det du får til. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du panikkanfall så har du ikke noe annet valg et å stå i det. Panikkanfall kommer som lyn fra klar himmel og du kan ikke bare forlate situasjonen. Det du snakker om er generell/spesifik angst som tar overhånd.

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/angsttilstander/panikklidelse-oversikt/

Anonymkode: acc11...b3e

Skrevet

Jeg har to spillelister på mobilen som jeg lytter til, en som "passer" til panikken og så skrur jeg over til en som følger meg ned igjen. 

Panikkangst er noe dritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...