Gå til innhold

Aggressiv mot veterinærer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hunden min , som jeg fikk via omplassering er aggressiv mot veterinærer.  Jeg aner ikke hvorfor (syns også det er litt merkelig at dyrelegene ikke tar seg tid til å snakke "koselig" med ham og gi ham noen godbiter for å se om han bedrer seg litt da) vet ikke så mye om livet hans før jeg fikk ham , annet enn at han ikke hadde det så bra, narkoman eier.
Har du noen tips til meg , noe jeg kan prøve ? Har ikke opplevet dette før , han liker virkelig ikke at legen skal ta på ham, kurrer veldig og flekker tenner , han får selvfølgelig snutemaske på  og da får han nesten fullstendig panikk . Må som regel dopes ned for å bli undersøkt.
Stakker.. syns veldig synd på ham 😟

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dra til dyrlegen bare for å henge der. Sitt på venterommet (om det er lov nå) og gi godbiter. La han skjønne at det ikke alltid skjer noe når dere skal inn der. Hvis de har tid, be dem om å møte dere ute, gi noen godbiter og så gå inn sammen med dere fortsatt ved bruk av godbiter. Man er helt avhengig av en dyrlege som har tid og forståelse for slike hunder.

Anonymkode: a25cb...f2e

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dra til dyrlegen bare for å henge der. Sitt på venterommet (om det er lov nå) og gi godbiter. La han skjønne at det ikke alltid skjer noe når dere skal inn der. Hvis de har tid, be dem om å møte dere ute, gi noen godbiter og så gå inn sammen med dere fortsatt ved bruk av godbiter. Man er helt avhengig av en dyrlege som har tid og forståelse for slike hunder.

Tusen takk, det var et godt tips 😀 Skal gjøre det 👍

AnonymBruker
Skrevet

Enig med personen over. Tren han også på å ha på snutemaske hjemme. Ta frem snutemasken og gi han en godbit. Ikke prøv å ta den på ham. Han må lære at når snutemasken kommer ut av skapet, så får han godbiter. Legg etterhvert godbit nærmere og nærmere snutemasken, så han må gå nærme for å plukke opp godbiten. Om han rører snutemasken: godbit. Når han er 100% komfortabel rundt snutemasken, prøv å ta den på, men med en godbit. Han får godbit mens snutemasken går på. 

Anonymkode: 563b4...f77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt hund som har hatt negativ reaksjon hos veterinær, men har hatt både katt og hest som har taklet veterinær dårlig, og samtlige veterinærer jeg har vært borti har tatt seg tid til å høre på meg og legge til rette for best mulig opplevelse for dyret.
Ville byttet veterinær og funnet en som har tid til å gjøre det beste for pasienten sin, og så begynt h a jevnlige "helsesjekk-timer" hvor det bare er lett sjekk, sånn at hunden får positive opplevelser hos veterinæren.
Ene pusen min hadde 4 "helsesjekker" på ett år, bare for å lære seg at veterinæren ikke alltid er slem.

Anonymkode: ff0d8...7ad

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vil også si at dersom du synes veterinæren ikke er tålmodig nok for dyret ditt, så dra til et annet veterinærkontor, forklar situasjonen. Jeg måtte gjøre det da en veterinær var vanskelig med den ene katten min. Hun likte trolig ikke katter, men hun er jo på jobb... Vær profesjonell, liksom. Den katten har traumer og må få litt tid på seg til å bli trygg, blant annet pleier hun å gå rundt og snuse litt og sjekke ut forholdene. Da er hun en engel hos vet. Men akkurat denne veterinæren sa blankt nei, det fikk hun ikke lov til, jeg måtte holde henne fast. Det endte med at hun bet meg til blods. Hun har aldri bitt meg hverken før eller siden... Hun var rett og slett livredd. Alt dette kunne vært unngått hvis katten fikk ta ting litt i eget tempo og veterinæren hadde mer tålmodighet.

Nå går vi til en annen veterinær, katten får hoppe opp der hun vil, gå rundt, lukte på ting, og veterinæren får løfte henne opp, åpne munnen, stirre henne i øynene (noe katter ikke liker) og alt mulig, uten problem. Hvordan veterinæren er og hva den tillater har alt å si for oss i hvertfall. 

Lykke til med hunden din :)

Anonymkode: d8bbe...2da

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Masse godbiter og munnkurv 

Anonymkode: 97e6c...86f

• Liker 2
Skrevet

Takk for at du har tatt til deg en omplasseringshund og gir den et trygt og godt liv!

• Liker 5
Skrevet

Skulle vært forbudt å latt narkomane få skaffe seg hunder., men er enig med brukeren over at det er bra du tok til deg hunden. Og eventuelt bare bytte veterinær hvis veterinæren er kald mot deg og hunden. Man vil helst ha varme og gode veterinærer

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det skjønner jeg godt, få hunder liker å være hos vetrinæren. At du er der og roer han ned, koser med han er viktig også må jo vetrinæren være snill mot hunden. 

Anonymkode: a45ad...a4e

AnonymBruker
Skrevet
På 24.7.2020 den 12.18, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på dyreklinikk, og vi har stadig noen som er innom for sosialisering, eller bare for å veie hunden. Det går så fint så :) Jeg deler gladelig ut godbiter også, om det kan hjelpe :) 

Anonymkode: 04d34...cd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville også byttet veterinær dersom du føler at hunden (og du som eier!) ikke blir ordentlig ivaretatt og hørt.

Gamlemor her går hos en veterinær som knapt ser meg i øynene, men han er altså helt RÅ med henne, og hun er en sær gammel puddeldame som tror hun eier verden 🙈 (Hun hadde det heller ikke helt lett som unghund, og det kan være at vi har gått litt for langt i å gjøre opp for det i senere tid...)

Jeg opplever at veterinæren og jeg som regel er enige, og jeg stoler på dømmekraften hans, delvis fordi Gamlemor er så åpenbart trygg rundt ham. 

Anonymkode: a5913...b3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...