AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #1 Del Skrevet 24. juli 2020 Skal leie automatbil i et par dager. Dumme meg sjekket ikke hva slags type den var... er kun vandt til manuelle biler og har aldri før kjørt automat. Kjenner jeg er nervøs for å gjøre noe feil eller klare å ødelegge bilen på en eller annen måte. Har lest litt rundt på nettet og virker som det kun er å sette den i D og kjøre på. Ikke bruke venstre fot, selv ved bruk av bremsepedalen. Og sette den i P ved parkering. Men hva gjør jeg i trafikken når det er kø? På manuell er jeg vandt med «krypekjøring». Har lest dette ikke går an på automat? Hva gjør man i stedet da? Jeg føler bremsepedalen er ekstremt følsom så det skal ingenting før jeg trykker den inn for hardt og den bråstopper... Anonymkode: f31e9...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #2 Del Skrevet 24. juli 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal leie automatbil i et par dager. Dumme meg sjekket ikke hva slags type den var... er kun vandt til manuelle biler og har aldri før kjørt automat. Kjenner jeg er nervøs for å gjøre noe feil eller klare å ødelegge bilen på en eller annen måte. Har lest litt rundt på nettet og virker som det kun er å sette den i D og kjøre på. Ikke bruke venstre fot, selv ved bruk av bremsepedalen. Og sette den i P ved parkering. Men hva gjør jeg i trafikken når det er kø? På manuell er jeg vandt med «krypekjøring». Har lest dette ikke går an på automat? Hva gjør man i stedet da? Jeg føler bremsepedalen er ekstremt følsom så det skal ingenting før jeg trykker den inn for hardt og den bråstopper... Anonymkode: f31e9...75a Her skjønner jeg ikke hva du mener. På automatbil bremser du bare for å kjøre saktere/stoppe og slipper opp bremsen for å kjøre videre. Slipper du bare opp bremsen uten å gi gass beveger bilen seg bare så vidt framover. Anonymkode: 468e8...54e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #3 Del Skrevet 24. juli 2020 Det er kjempeenkelt, du bare setter den i D og kjører. Men ja, veldig viktig å bare parkere venstre fot, den skal ikke ha noe funksjon, du bruker høyre til gass og brems. En automatgir-bil har alltid fremdrift, så slipper du bremsen, går den fremover. Derfor sette den i P når du parkerer. Anonymkode: a0af5...500 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #4 Del Skrevet 24. juli 2020 Jeg føler ikke at bilen går framover om jeg slipper bremsen, men kanskje er den bare litt treig? Har også problemer med at den akselerer ekstremt fort når jeg trykker inn gassen så den nesten hopper framover Anonymkode: f31e9...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #5 Del Skrevet 24. juli 2020 Det er bare å sette den i D og gi gass så tusler den i vei, framover eller bakover. Det er nok èn ting du ikke skal gjøre med, og det er å holden med å gi litt gass om du står i en motbakke. Hold den alltid på bremsen i stillestående! Ellers er det ikke problem. Eneste som kommer til å skje automatisk ved nødstilfelle, er at venstrefoten kommer og er med på bremsen, men da stopper det også! Anonymkode: 86285...a94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #6 Del Skrevet 24. juli 2020 Jeg hadde noen bråbremser i starten da jeg begynte å kjøre automatgir. Nå foretrekker jeg automat, og kommer nok til å kjøpe det på neste bil. Det er kjempelett, sett den i D og kjør. Ikke noe problem når du skal stoppe i kø, da bremser du bare. Også slipper du opp bremsen og heller gasser når du skal begynne å kjøre igjen. Slipper å tenke på noe som helst giring da. Anonymkode: 9f493...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2020 #7 Del Skrevet 24. juli 2020 Én viktig ting å huske på: Undertrykk refleksen med å "trykke inn klutsjen" når du nærmer deg et veikryss, for å trille frem. Gjør du det, vil venstrefoten som regel treffe den litt bredere bremsepedalen, og du bråbremser. Ellers er det bare tut og kjør. Automatbil er enklere, om enn også vanvittig mye kjedeligere. Anonymkode: 64887...cc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2020 #8 Del Skrevet 25. juli 2020 På 24.7.2020 den 12.37, AnonymBruker skrev: Jeg føler ikke at bilen går framover om jeg slipper bremsen, men kanskje er den bare litt treig? Har også problemer med at den akselerer ekstremt fort når jeg trykker inn gassen så den nesten hopper framover Anonymkode: f31e9...75a Det kan hende den står i en eller annen sportsmodus. De har en tendens til å skvette litt mer da. Kan som regel skifte innstilling på en knapp et sted, eventuelt på girspaken på noen modeller. Anonymkode: cd9a3...fcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå