Gå til innhold

Ibs? Cøliaki? Matinntoleranse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Lurte på om dere med ibs, matinntoleranse eller cøliaki kan fortelle om symptomene deres? Jeg sliter litt for tiden, men syns ikke jeg har de typiske symptomene for noen av tingene. Kort fortalt går jeg på toalettet stort sett hver morgen men har løs avføring, ikke skikkelig diare, men løsere enn vanlig kombinert med lettere mageknip. Det har blitt bedre ettersom månedene har gått, det var verre for ca 3mnd siden da hadde jeg sterkere smerter og toalettbesøk ofte etter matinntak, men dette har blitt bedre å nå har jeg kun et toalettbesøk hver dag. Har vært og tatt gastroskopi som var negativ. Håper på svar fra dere, jeg er til info 24 år. 

Anonymkode: 82ad8...77a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått påvist intoleranse mot gluten og meieri produkter. I hverdager går det greit, for da spiser jeg glutenfrie knekkebrød og ellers ren mat. 

er på ferie, og i dag spiste jeg vanlig pizza og softis. Skikkelig utskeielse med andre ord og straffet seg. Ble veldig slapp og trøtt etter måltidet og etter to-tre timer så har jeg sittet på do med diaré 

Anonymkode: 25173...7d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan anbefale å prøve nycopro daglig fordøyelse. 2 kapsler daglig. Tar 1 uke minimum før du merker effekt. Jeg har vært gjennom mye som deg. Gastroakopi mm. Forferdelig med smerter i perioder og leger som mener du er hypokonder. Kanskje ikke det svaret du ønsker, men så lenge du er utredet må du rett og slett lese deg opp og prøve deg frem.

Jeg kom over forskning på melkesyre bakterie og IBS pasienter. De med sykdommen hadde lavere innhold av type bakterie i tarmen. Jeg har i tillegg kuttet gluten og laktose. Men igjen  def var fordk jeg mørket over lang tid uten dette at jeg ble bedre og ved innføring verre. Ved episoder med IBS flares" med mageknip, smerter, kvalme, kroppsverk og sykdomsfølelse kommer jeg meg også mye kjappere med disse kapslene. Disse tar jeg daglig og da tåler jeg generelt mer også føler jeg før jeg reagerer. Men spiser helt fritt for gluten da og ved innhold av laktose tar jeg laktasetablett. Men ved flares kombinerer jeg også med IBS kapsler (helsekost) som inneholder peppermynteolje, fennikel og ingefær. Heter Heathers Tummy tamers. 

Anonymkode: 0b37b...b6b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg 24og har cøliaki. Spiser jo glutenfritt, og ble diagnosert som 3-åring, så har ingen symptomer. Du sier du har tatt prøver (gastro og blodprøver etc)?, som er nagative - det vil jo si du ikke har cøiaki?

Har man ibs skal man jo holde se unna gluten blant annet - så mulig det er det? Start med lowfoodmap?

Anonymkode: 7f17b...e34

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått påvist intoleranse mot gluten og meieri produkter. I hverdager går det greit, for da spiser jeg glutenfrie knekkebrød og ellers ren mat. 

er på ferie, og i dag spiste jeg vanlig pizza og softis. Skikkelig utskeielse med andre ord og straffet seg. Ble veldig slapp og trøtt etter måltidet og etter to-tre timer så har jeg sittet på do med diaré 

Anonymkode: 25173...7d9

Jeg ble slapp å sliten etter frokost idag, men det kommer seg utover dagen, å har ikke diare 🤔 er bare løs i magen om morgenen og ikke mer på do ila dagen! 

Anonymkode: 82ad8...77a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...