Gå til innhold

Nordmenns egentlige koronaholdninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal legge meg flat og innrømme det: Jeg går ut blant folk i blant. Da ser jeg andre som også er ute, som ser relativt normale og avslappede ut, svært få tegn til panikk.
Men hvis jeg går inn på KG, eller avisenes kommentarfelter i en koronarelatert sak, så domineres de av folk som kjefter og fordømmer alle som viser det minste ønske om noe som ligner et normalt liv.
Tilsynelatende to foskjellige verdener, men så kommer også de man ikke ser. De sinte beveger seg kanskje ikke ute i det offentlige rom? De avslappede skriver kanskje ikke koronainnlegg på KG? Men det er vanskelig å anslå hvor mange som ikke er til stede...
Så spørsmålet er da: Hvem er egentlig representative for holdningene i Norge?
Jeg er ikke ute etter synspunktene til enkeltpersoner her og deres nærmeste. De har jeg allerede fått med meg. Men om noen kjenner til undersøkelser el.l som viser hva et representativt utvalg av nordmenn mener.

Anonymkode: 9b869...432

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg skal legge meg flat og innrømme det: Jeg går ut blant folk i blant. Da ser jeg andre som også er ute, som ser relativt normale og avslappede ut, svært få tegn til panikk.
Men hvis jeg går inn på KG, eller avisenes kommentarfelter i en koronarelatert sak, så domineres de av folk som kjefter og fordømmer alle som viser det minste ønske om noe som ligner et normalt liv.
Tilsynelatende to foskjellige verdener, men så kommer også de man ikke ser. De sinte beveger seg kanskje ikke ute i det offentlige rom? De avslappede skriver kanskje ikke koronainnlegg på KG? Men det er vanskelig å anslå hvor mange som ikke er til stede...
Så spørsmålet er da: Hvem er egentlig representative for holdningene i Norge?
Jeg er ikke ute etter synspunktene til enkeltpersoner her og deres nærmeste. De har jeg allerede fått med meg. Men om noen kjenner til undersøkelser el.l som viser hva et representativt utvalg av nordmenn mener.

Det samme har jeg lagt merke til. Føler det er sunt å bevege seg ut blant folk bare for å få et mer nyansert inntrykk av det hele. Det er lett å tenke at de reddeste folkene holder seg på internett og ikke går ut, men samtidig ser man jo stadig innlegg om at de har vært her og der, og klager på at det var mange andre der samtidig. Jeg tror nok de aller fleste befinner seg et sted mellom de ytterpunktene man gjerne ser på nett. 

Anonymkode: 436a8...0ad

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror de fleste har en avslappet og sunn holdning. De redde, sinte og hysteriske er de som roper høyest, men er likevel fåtallig. 

Det er lite smitte i Norge selv om folk har demonstrert, kjørt buss, samlet seg på fjell i Tromsø og tatt Hurtigruta 😊

Anonymkode: 68e2d...fbb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det samme har jeg lagt merke til. Føler det er sunt å bevege seg ut blant folk bare for å få et mer nyansert inntrykk av det hele. Det er lett å tenke at de reddeste folkene holder seg på internett og ikke går ut, men samtidig ser man jo stadig innlegg om at de har vært her og der, og klager på at det var mange andre der samtidig. Jeg tror nok de aller fleste befinner seg et sted mellom de ytterpunktene man gjerne ser på nett. 

Har ikke sett undersøkelser. Tror mange er trøtte av tiltak og klemmer mange nå. Det føles trygt og ufarlig. Tror det kan endres kjapt når det kommer litt importsmitte 

Anonymkode: 205b7...c87

AnonymBruker
Skrevet

Det er den store menigheten som følger nyhetssendingene slavisk, dvs de som møter opp til sin faste nyhetssending fra NRK eller TV2 hver eneste dag, og ser på det som en borgerplikt, det er de som er saueflokken som skjelver av angst. Vi som er frie til å tenke selv er ute og koser oss, samtidig som vi tar rimelig hensyn for å unngå smitte.

Anonymkode: 270e3...c64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at de aller fleste befinner seg et sted midt i mellom hysteri og likegyldighet.

Jeg føler når jeg leser diverse kommentarfelt at de sinteste og mest høylytte er de som demonstrativt proklamerer at de ikke følger reglene de er anbefalte å følge, at regjeringen og helsemyndighetene er idioter, og at alle som hører på disse er en hysterisk saueflokk.

Anonymkode: a6031...03c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever mer som normalt. Begrenser antall turer på kjøpesenter/ikea og den slags steder. Jeg holder avstand til fremmede, men er med venner og familie igjen. Jeg har også spist på restaurant en gang eller to. 

Så jeg nærmer meg en normal hverdag, men likevel ganske annerledes. Tenker mer over om jeg må før jeg skal ut å spise eller handle andre steder enn matbutikk. 

De fleste i min omgangskrets er på samme måte

Anonymkode: 93739...579

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lever mer som normalt. Begrenser antall turer på kjøpesenter/ikea og den slags steder. Jeg holder avstand til fremmede, men er med venner og familie igjen. Jeg har også spist på restaurant en gang eller to. 

Så jeg nærmer meg en normal hverdag, men likevel ganske annerledes. Tenker mer over om jeg må før jeg skal ut å spise eller handle andre steder enn matbutikk. 

De fleste i min omgangskrets er på samme måte

Anonymkode: 93739...579

Jeg er også litt med venner og familie. Men er en av de livredde. Likevel klarer jeg ikke isolere meg da denne situasjonen har tatt knekken på meg psykisk. Syns det er vanskelig

Anonymkode: 9cc57...79f

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig i at de aller fleste befinner seg et sted midt i mellom hysteri og likegyldighet.

Jeg føler når jeg leser diverse kommentarfelt at de sinteste og mest høylytte er de som demonstrativt proklamerer at de ikke følger reglene de er anbefalte å følge, at regjeringen og helsemyndighetene er idioter, og at alle som hører på disse er en hysterisk saueflokk.

Akkurat det føler jeg har snudd litt nå. I starten var de som var mot de strenge tiltakene kritiske til regjeringen og "sauene", mens nå som det slippes mer opp er det de mer engstelige som er veldig sinte på både regjering og helsemyndigheter, og på de som ikke velger å fortsette med de gamle tiltakene. Åpning for mer reiser er et veldig godt eksempel på det. Du kan si at vi som hele tiden har valgt å forholde oss til retningslinjene, i starten ble kritisert for å være for strenge, og nå for slappe. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du at du kan se på noen om de er kritiske til de som f.eks. reiser til utlandet? Man går ikke rundt og er kritthvit i ansiktet hele dagen av den grunn.

Anonymkode: 07be4...40a

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at du kan se på noen om de er kritiske til de som f.eks. reiser til utlandet? Man går ikke rundt og er kritthvit i ansiktet hele dagen av den grunn.

Anonymkode: 07be4...40a

Man kan selvfølgelig ikke se på folk hva de mener om enhver enkeltsak i forbindelse med korona, med mindre de står med plakater i gatene som annonserer det. Det har jeg ikke sett noe til. 
Men ut fra hva folk beskriver her inne, går jeg ut fra at de følger alle andre med vaktsomme blikk, for å passe på at de ikke kommer for nær, ikke tar på ting, og stiller seg gjerne opp ved desinfeksjonsdispenserne i butikkene for å passe på at folk bruker dem, og skvetter unna når andre passerer dem Noen har jo også påstått at de har skreket til pg kjeftet på andre i butikk o.l.
Jeg har hverken sett eller hørt noe til disse. De jeg har sett, har vært opptatt med sitt, pratet med de i samme følge, speidet gjennom hyller på jakt etter varer, vært dypt konsentrert om treningsøvelsene sine osv. osv.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er den store menigheten som følger nyhetssendingene slavisk, dvs de som møter opp til sin faste nyhetssending fra NRK eller TV2 hver eneste dag, og ser på det som en borgerplikt, det er de som er saueflokken som skjelver av angst. Vi som er frie til å tenke selv er ute og koser oss, samtidig som vi tar rimelig hensyn for å unngå smitte.

Jepp, folk som holder seg informert er dumme! Jeg liker også best å finne ut av ting selv, basert på mine egne meninger.

Anonymkode: 523e0...a6e

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det føler jeg har snudd litt nå. I starten var de som var mot de strenge tiltakene kritiske til regjeringen og "sauene", mens nå som det slippes mer opp er det de mer engstelige som er veldig sinte på både regjering og helsemyndigheter, og på de som ikke velger å fortsette med de gamle tiltakene. Åpning for mer reiser er et veldig godt eksempel på det. Du kan si at vi som hele tiden har valgt å forholde oss til retningslinjene, i starten ble kritisert for å være for strenge, og nå for slappe. 

Vil nok si meg enig med AB 0ad her. Mulig at det helt i starten var en del hissige tiltaksmotstandere. Men i den tiden jeg har fulgt med så er det definitivt det selvutnevnte koronapolitiet som ligger på aggresjonstoppen.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å kose seg må man dra til Spania, det er vel det du hinter til.

Anonymkode: a974e...fda

Gjest snødråpe
Skrevet

Nordmenn er late og ønsker leve som de alltid har gjort? Det er mitt inntrykk. Så jo, vi kan alltids spraye hendene når vi er på butikken, om det ikke er for mye styr eller om vi er opptatt med noe annet. Så lenge det ikke er umiddelbar krise, så vil vi bare gjøre som vi alltid gjør. Går det 4 uker uten at vi hører noe om corona tenker vi faren er over og trenger ikke anstrenge oss med å bruke desinfekt og den slags

AnonymBruker
Skrevet
På 23.7.2020 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Ja sannsynligvis er de fleste midt på treet. Men det hadde vært interessant å se noen tall ang hva folk mener om de enkelte sakene. Det  lages jo undersøkelser om så mye så rart ingen har funnet på å lage en om dette....

TS

AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at majoriteten ikke bryr seg. Ser få som spriter seg når de går inn og ut av butikker. Få som holder avstand til forbipasserende på fortau eller gågater. Få som overholder en meters avstand når de står i kø. Mange som hoster, uten å dekke seg til eller de hoster i hånden, få i albuekroken. På bussen og trikken tar de i håndtak o.l. for deretter å ta seg i ansiktet. 
Så jeg er ikke på noen måte trygg på at Norge unngår en ny smittebølge. Jeg spriter og holder avstand og rører ikke ansiktet med mindre jeg har vasket hendene grundig med såpe og vann, men jeg observerer jo at jeg er en av få. 

Anonymkode: ea840...135

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 23.7.2020 den 22.22, AnonymBruker skrev:

Tror de fleste har en avslappet og sunn holdning. De redde, sinte og hysteriske er de som roper høyest, men er likevel fåtallig. 

Det er lite smitte i Norge selv om folk har demonstrert, kjørt buss, samlet seg på fjell i Tromsø og tatt Hurtigruta 😊

Anonymkode: 68e2d...fbb

Vel, jeg håper du har rett. 
Jeg syns holdningen til enkelte og viljen til å kaste alle folks rettigheter overbord er ganske skremmende, og det ville være bekymringsverdig om det var utbredt.
Ja smitten er fortsatt lav, så enten er det ikke så ekstremt smittsomt allikevel, eller så fungerer de gjenværende tiltakene godt nok, (eller begge deler), og det er jo positivt.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste har et sunt forhold til tiltak og ansvar. Det selvutnevnte koronapolitiet virker som en svært sint og isolert gruppe, som ikke klarer lese en tekst, samtidig som de kjefter på alt og alle fordi alle andre er 'egoister', med jævla foran. 

Veldig trist å se. Man ser virkelig folks psykiske uhelse. 

Anonymkode: 0ec91...14e

• Liker 2
  • Opprett ny...