AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #1 Skrevet 23. juli 2020 Ringte Helse Øst nå for å høre hvilken psykolog som hadde kortest venteliste, de ba meg om å velge en psykiater siden de har kortere ventetid. Noen med erfaring? Jeg føler mest for å gå til en psykolog, men har aldri vært hos noen av delene, så vet egentlig ikke forskjellen utover at den ene er lege med ekstra utdanning... vet ikke, føler kanskje en psykolog har fordypet seg mer??? Tar jeg feil? Anonymkode: ca533...1db
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #2 Skrevet 23. juli 2020 Jeg har gått til både psykolog og psykiater. Jeg opplevde psykologen som litt varmere, mens psykiateren er mer konkret og praktisk. Dette kan selvfølgelig kun være deres personlighet. Jeg trives best med psykiater nå fordi jeg synes hun er mye flinkere på å ha konkret fokus på mestring i hverdagen og ikke så mye pjatt, men dette er jo alt etter behov. Jeg har en tyngre kronisk lidelse hvis det er av betydning. Anonymkode: f9516...423
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #3 Skrevet 23. juli 2020 Psykologer og psykiatere kan gi nøyaktig samme behandling, men psykiatere kan skrive ut medisiner i tillegg. En psykolog har studert psykologi i 6 år, mens en psykiater har studert medisin i 6 år, i tillegg til å ha tatt videreutdanning i psykiatri som tar minst 6 år. Det er ikke så viktig om behandleren er en psykiater eller psykolog, det viktigste er kjemien, og selvfølgelig hvor dyktig vedkommende er i jobben sin. Noen er dårligere enn andre, det gjelder i alle yrker. Jeg har dog bedre erfaringer med psykiatere enn psykologer, men jeg har møtt elendige psykiatere og veldig flinke psykologer. Det har sannsynligvis hatt noe med enkeltindividene og gjøre. Anonymkode: a70f0...51a
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #4 Skrevet 23. juli 2020 Jeg tenker det er mer kjemi og personlighet som avgjør om man synes personen er flink enn om det er en psykolog eller psykiater. Jeg har gått til begge, gjennom DPS. Jeg var ikke fornøyd med psykologen, vi hadde ikke god kjemi. Så jeg fikk bytte og fikk da psykiater, som var overlegen på DPS. Hun var fantastisk! Hun så meg og forsto meg med en gang. Anonymkode: 3af7a...8dc
Fru2020 Skrevet 23. juli 2020 #5 Skrevet 23. juli 2020 Jeg støtter de andre. Jeg har også gått til psykolog og psykiater. Jeg forgudet psykologen, fikk det ikke til med den ene psykiateren, mens den andre har hjulpet meg uendelig mye. Kjemi er viktig. Kunnskap sitter begge yrkesgruppene med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå