Gå til innhold

Skam deg, blekansikt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En blendahvit forsker kommer med grove, generaliserte angrep på hvite og deres «hvithet». Skal vi kalle det hvitt selvhat, eller kanskje hvitvasking av rasisme?

https://www.afrika.no/artikkel/2019/10/03/for-å-se-rasismen-må-vi-vite-hvordan-hvithet-virker

Du er rasist fordi du er hvit – dette ser ut til å være de kritiske hvithetsstudienes kjernebudskap.

Det verste er at dette «revolusjonerende» mølet åpenbart kommer fra USA, der identitetspolitikk og hvitt selvhat herjer på universitetene som en intellektuell variant av Svartedauden, drevet frem av militante forelesere og kronisk krenkede studentmasser som flykter inn i sine «safe spaces» hver gang de blir konfrontert med noe annet enn sine egne meninger. 

Anonymkode: 163df...891

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting forskeren sier er feil

Anonymkode: 23eb2...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg blir dømt for fargen min og ikke handlingene mine er den dagen jeg er utsatt for diskriminering. Ikke før, ikke senere.

Ellers skal man ikke plage andre, men være grei og snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Jordan Petersen er god på hvorfor hudfarge er en en dårlig, og uvitenskapelig, måte å putte folk i bås på. Kanskje spesielt i USA, hvor en stor andel av de hvite også er fattige.

 

Anonymkode: d22d9...ecf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp verden jeg vil av.

 

''I vår vestlige og norske kontekst innebærer dette at det er den hvite gruppen – hvis medlemmer i Norge ofte kalles «etnisk norske» – som besitter topposisjonen. ''

 

Kan hun noe om landet hun lever i eller? Vet hun hvem majoriteten i dette landet har stort sett vært gjennom historien?

 

Anonymkode: ec7d0...ded

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting forskeren sier er feil

Anonymkode: 23eb2...ca0

Omtrent alt forskeren sier er feil. Noe av det mest rasistiske og selvhatende man kan lese på nettet. Veldig hårreisende og skummelt at slikt i det hele tatt fikk lov å bli publisert. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Drizzt skrev:

Omtrent alt forskeren sier er feil. Noe av det mest rasistiske og selvhatende man kan lese på nettet. Veldig hårreisende og skummelt at slikt i det hele tatt fikk lov å bli publisert. 

enig, det er faktisk skummelt at slikt finnes i Norge. Sånn her selvhatende mennesker bør ikke få en plattform.

De bør heller kanskje gå til en psykolog å jobbe med selvhatet sitt.

Anonymkode: ec7d0...ded

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt på meg selv som en relativt inkluderende, raus og åpen person. Åpenbart har det vært helt feil, for jeg er - som enhver annen hvithudet person - gjennomsyret av rasisme og underbevisste tanker om at hvitt er best. 
 

Tenker at det beste jeg gjør er å slutte å forholde meg til mennesker som ikke er hvite. Det er sikkert rasistisk det også, men sannsynligvis mindre rasistisk enn den daglige hverdagsrasismen jeg åpenbart er skyldig i.

Anonymkode: 376e5...310

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rasistisk å være hvit. Og du er ikke rasist fordi du er hvit. Men vi må nesten slutte å nekte for at hvite mennesker blir sett på som bedre (selv om man ikke sier det høyt og openlyst) i mesteparten av verden. Bare se på denne testen de gjorde med barn i USA: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid tenkt på meg selv som en relativt inkluderende, raus og åpen person. Åpenbart har det vært helt feil, for jeg er - som enhver annen hvithudet person - gjennomsyret av rasisme og underbevisste tanker om at hvitt er best. 
 

Tenker at det beste jeg gjør er å slutte å forholde meg til mennesker som ikke er hvite. Det er sikkert rasistisk det også, men sannsynligvis mindre rasistisk enn den daglige hverdagsrasismen jeg åpenbart er skyldig i.

Anonymkode: 376e5...310

Eh ja da er du faktisk rasistisk da. Jeg forstår ikke logikken din🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Humle Brumle skrev:

Eh ja da er du faktisk rasistisk da. Jeg forstår ikke logikken din🤔

Hun mener vel at hun snart ikke vet hvordan det er greit å oppføre seg, fordi alt er jo galt uansett ifølge media?

 

 

Anonymkode: ec7d0...ded

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1591127998295.thumb.png.3fa4ae137a131ac012ee4e36faba23d7.png

Det er en underlig gjeng disse hvite "liberale". Fagfelt som sosiologi/kjønnsstudier/minoritetsstudier/hvithetsstudier har veldig sjeldent noe fornuftig å komme med syntes jeg.

Anonymkode: 14854...f65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1591127998295.thumb.png.3fa4ae137a131ac012ee4e36faba23d7.png

Det er en underlig gjeng disse hvite "liberale". Fagfelt som sosiologi/kjønnsstudier/minoritetsstudier/hvithetsstudier har veldig sjeldent noe fornuftig å komme med syntes jeg.

Anonymkode: 14854...f65

Forsto ikke helt denne grafen... kan du forklare

Anonymkode: ec7d0...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Her er ihvertfall litt ulike synspunkter.

Anonymkode: ec7d0...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener vel at hun snart ikke vet hvordan det er greit å oppføre seg, fordi alt er jo galt uansett ifølge media?

 

 

Anonymkode: ec7d0...ded

Hva er disse tingene dere snakker om da? Som gjør at hun blir så usikker på hvordan hun skal oppføre seg rundt andre mennesker? Bare behandle dem som helt vanlige mennesker så går det jo bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forsto ikke helt denne grafen... kan du forklare

Anonymkode: ec7d0...ded

Alle gruppene har en bias i fordel av sin egen gruppe utenom hvite "liberale" folk (tenk venstresiden i usa). De hvite liberale har en bias mot hvite (sin "in-group").

Anonymkode: 14854...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Humle Brumle skrev:

Hva er disse tingene dere snakker om da? Som gjør at hun blir så usikker på hvordan hun skal oppføre seg rundt andre mennesker? Bare behandle dem som helt vanlige mennesker så går det jo bra. 

Kanskje fordi alt skal nå handle om identitet og hudfarge ifølge dere og media?

Og nei, du kan ikke gjøre sånn, du er hvit, nei, du kan ikke gjøre sånn du er svart , nei du kan ikke like det blabla.

 

Anonymkode: ec7d0...ded

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle gruppene har en bias i fordel av sin egen gruppe utenom hvite "liberale" folk (tenk venstresiden i usa). De hvite liberale har en bias mot hvite (sin "in-group").

Anonymkode: 14854...f65

Ah, takk for forklaringen.. Ja det kom ikke akkurat som noe sjokk....

Anonymkode: ec7d0...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener vel at hun snart ikke vet hvordan det er greit å oppføre seg, fordi alt er jo galt uansett ifølge media?

 

 

Anonymkode: ec7d0...ded

Nettopp. Hvis følelsen er at man taper uansett hva en gjør, er det enklest å la være.

Anonymkode: 376e5...310

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Hva er disse tingene dere snakker om da? Som gjør at hun blir så usikker på hvordan hun skal oppføre seg rundt andre mennesker? Bare behandle dem som helt vanlige mennesker så går det jo bra. 

Det er jo det jeg alltid har gjort. Men så blir man fortalt at det ikke er godt nok pga ens iboende «hvithet». 

Anonymkode: 376e5...310

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...