Gå til innhold

Hvordan tilbereder du brokkoli?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er ovnsstekt med salt, pepper og olivenolje. Steker på varmluft. 

Anonymkode: 2323e...6a1

Og et lite dryss med parmesan før steking :Nikke:

Anonymkode: 23b08...97f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Koker opp vann med salt, tilsetter fersk brokkoli, skrur ned plata etter 1 min og lar den stå til den er sprø og digg.

Anonymkode: 1121e...41d

AnonymBruker
Skrevet

Hvor godt vasker dere brokkolien før dere bruker den? Å slippe det er en av grunnene til at jeg ikke kjøper fersk, jeg synes den er så vanskelig å få skylt skikkelig🙄

Anonymkode: 44754...886

AnonymBruker
Skrevet

Den aller beste brokkoli-retten er: Brokkoli-buketter (jeg brukes for det meste frossen) + litt spinat og chilli i ostsaus, og gratinert i ovn. (Jeg spiser ofte hvitløksbrød til også) 😋

Anonymkode: 23b08...97f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor godt vasker dere brokkolien før dere bruker den? Å slippe det er en av grunnene til at jeg ikke kjøper fersk, jeg synes den er så vanskelig å få skylt skikkelig🙄

Som med blomkål legger jeg buketter i en stor bolle med kaldt vann før jeg begynner matlagingen, gjerne en times tid.

Anonymkode: fd7c0...bda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Liker den best ovnsbakt, med litt olje, salt og pepper under folie. Eller kokt i noen få minutter. Fersk er alltid best. 

Anonymkode: f4383...210

Skrevet

Kutter den og spiser den rå. Eller jeg kutter den i litt større biter og baker den i ovnen. Frosne brokkolitopper gis et oppkok, bruker da i tillegg noen frosne spinatputer, så blander jeg inn potetmospulver og en dæsj smør. Da får man grønn potetmos. Kalles monstermos her, greit triks for å få unger til å spise brokkoli og spinat. 

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser nøye på den, mellom stilkene kan man gjerne finne sånne pupper med larve i. Dersom jeg ikke finner noen kryp, så skyller jeg den lett og fjerner det ytterste laget på stilken. Det kan være litt treete. Fjerner og eventuelle deler av buketten viss det er misfarging(brunt/sort). Om jeg finner insekter, så er jeg mer omstendelig, deler den helt opp og legger den i saltvann eller eddikkvann i 10 min. Da kryper insektene ut og kommer på overflaten av vannet. 

AnonymBruker
Skrevet

Deler i buketter.

Koker opp vannet med smør og Aromat. Har i bukettene og koker ca 4 minutter. 

Aromat er en smaksforsterker som gjør hele forskjellen. 

Anonymkode: cab25...8cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...