AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #1 Skrevet 22. juli 2020 jeg vurderer å kjøpe meg hest igjen, men det er noen år siden jeg hadde egen hest sist og har nok ikke et helt oppdatert forhold til hvor mye det koster hver måned. Du som er voksen og betaler alle utgifter selv, hvor mye bruker du totalt hver måned - inkl stalleie, sko, fòr, forsikring, utstyr osv? Og hvor mye utgjør dette i forhold til hva du har utbetalt hver måned? Anonymkode: e7fdc...7de
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #2 Skrevet 22. juli 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: jeg vurderer å kjøpe meg hest igjen, men det er noen år siden jeg hadde egen hest sist og har nok ikke et helt oppdatert forhold til hvor mye det koster hver måned. Du som er voksen og betaler alle utgifter selv, hvor mye bruker du totalt hver måned - inkl stalleie, sko, fòr, forsikring, utstyr osv? Og hvor mye utgjør dette i forhold til hva du har utbetalt hver måned? Anonymkode: e7fdc...7de Pris på stallplass ligger på alt fra 1500-10.000 i mnd alt utifra beliggenhet, fasiliteter og tjenester som tilbys. Om du ikke trenger ridebane og selv kan ordne mye av stallarbeidet trenger det ikke bli så dyrt. Skal du ha gode treningsmuligheter, ri treninger, stevner og ha mest mulig inkludert så kan det bli hinsides dyrt. Lurt å sjekke på finn.no hva det koster med stallplass i ditt område. Jeg bor på Østlandet og har hest oppstallet på utegang så har relativt lave utgifter på stalleie. Betaler ca 3000kr i mnd og det er inkl stallplass, fôr og strø, med ridebane og gode turmuligheter. Om jeg skulle hatt hesten på boks i samme område ville det kommet på rundt 4500 i mnd, men jeg mener utegang er best for hestevelferden. Det er ridehus i nærheten jeg kan bruke mot ca 600kr i mnd. Hovslager er koster litt, betaler rundt 1.600kr per skoing og skor hver 6. uke. Bruker dyktig faglært hovslager, noe annet ville vært uaktuelt. Forsikring varierer veldig utifra dekningsgrad, hestetype, bruksområde og kjøpssum, på min kommer det på ca 700 kr i måneden. Sist jeg hadde vaksine og tannsjekk på hesten ble regningen på 2600kr. Ellers er det jo veldig forskjellig hva man bruker av utstyr og diverse andre tjenester som saltilpasser, instruktør, equiterapeut ol. Utstyr kan man kjøpe mye brukt og det meste kommer i ulike prisklasser. Sal er nok den største utgiften der, det er viktig at den passer. Jeg har pleid å kjøpe sal brukt for rundt 10.000, men det er lav prisklasse, gode saler er dyrt. Sist jeg hadde en omgang med saltilpassing og omstopping kostet det 3200kr totalt. Behandling av hestemassør, osteopat ol har jeg pleid å betale rundt 800kr for, kiropraktor/veterinær rundt 1200kr(men det dekkes ofte av forsikring). Instruktører betaler jeg mellom 200-500kr for per gang. Jeg har full jobb og har utbetalt ca 27.000kr i mnd. Gift med barn, og hest er et must for at mor skal ha godt humør😆 Håper det hjalp litt! Anonymkode: 4907c...44f 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå