Gå til innhold

Kondisjonstrening uten tredemølle/jogging


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en skikkelig dårlig kondis. Jeg blir sliten av å gå opp trappa, og føler jeg ikke får til å ri kjæresten fordi kondisen er ikke eksisterende og jeg blir sliten med en gang. Men, jeg hater å jogge, så lurer på om dere har tips til gode og effektive kondisjonsøkter/øvelser som ikke involverer tredemølle eller jogging ute? 😊

Anonymkode: 30896...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå tur. Etterhvert som du blir i bedre form gå mer og mer oppoverbakker og ta tiden, evt. Pulsklokke med gps slik at du kan se fremgangen din.

 

Anonymkode: e4c53...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HIIT og tabata trening? Jeg liker godt fitnessblender på YouTube, de har både Cardio og styrketrening som er lette å følge og det er mye å velge mellom. 
Jeg foretrekker en miks av cardio og styrke 

Endret av Thjelp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervaller med kettlebells er utrolig effektivt! Du kan kjøre 1 min intervaller, begynn med 4 og øk antall etterhvert! Så kan du begynne å øke lengden på intervallene også etterhvert 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming, dansing, trampoline..alt som gjør at du får opp pulsen. Finn noe du synes er gøy. Selv hater jeg å gå tur, og må løpe isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig styrketrening i sal med ikke for tunge vekter og ingen pause er kondistrening.

Eller kan du dra i svømmehallen og svømme en stund, eller romaskin med lett belastning. mange muligheter.

Ang jogging så er det flere måter der du kan endre kondisen på. Finn den er bakke som er lang. Løp eller gå den så fort du kan i 4 minutter. Gå ned igjen og gjør dette totalt 4 ganger. Det kan være enklere å gjennomføre fremfor å løpe gatelangs i en time.

Anonymkode: 3e4de...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Thjelp skrev:

HIIT og tabata trening? Jeg liker godt fitnessblender på YouTube, de har både Cardio og styrketrening som er lette å følge og det er mye å velge mellom. 
Jeg foretrekker en miks av cardio og styrke 

Du slenger deg ikke på HIIT hvis du har dårlig kondis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåtur, gjerne i bakker ja, men også bare rolige lengre turer.
Sykling.
Roing. 
Svømming.
Du får også bedre kondis av styrketrening, men den er hakket mer eksplosiv i stedet for utholdende av egen erfaring. Uansett godt å trene styrke for alle muskler, så ikke vær redd for det :)

Anonymkode: 8720e...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Du slenger deg ikke på HIIT hvis du har dårlig kondis. 

Gikk fint for min del, jeg hadde akkurat sluttet å røyke og hadde ikke trent på flere år... Tok bare litt hensyn og valgte low impact øvelsene når det ble for mye..

Men vi er jo forskjellige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykle, masse trening på kort tid. 

Anonymkode: f6d75...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turer i terreng! Jeg jogger en del også, men får opp pulsen vel så mye når jeg går i lange oppoverbakker. 

Anonymkode: b3ee2...1bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Thjelp skrev:

Gikk fint for min del, jeg hadde akkurat sluttet å røyke og hadde ikke trent på flere år... Tok bare litt hensyn og valgte low impact øvelsene når det ble for mye..

Men vi er jo forskjellige

Da lurer jeg på hva du legger i HIIT. Er det full pupp i typ femten sekunder, og så rolig for å få ned pulsen igjen, eller tenker du mer tradisjonell intervall? For ordentlig HIIT for totalt utrente er oppskriften på oppkast. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pierre Gynt skrev:

Da lurer jeg på hva du legger i HIIT. Er det full pupp i typ femten sekunder, og så rolig for å få ned pulsen igjen, eller tenker du mer tradisjonell intervall? For ordentlig HIIT for totalt utrente er oppskriften på oppkast. 

Mulig jeg har formulert meg litt feil med HIIT, men jeg trente cardio øvelse i 45 sek med 15 sek pause tror jeg... 

Men igjen jeg er ikke faglært/ utdannet på noen måte og muligens det å omtale det som HIIT var litt feil, jeg hadde vertfall stor framgang av den type trening når jeg ikke hadde kondis, men igjen vi er jo forskjellige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Thjelp skrev:

Mulig jeg har formulert meg litt feil med HIIT, men jeg trente cardio øvelse i 45 sek med 15 sek pause tror jeg... 

Men igjen jeg er ikke faglært/ utdannet på noen måte og muligens det å omtale det som HIIT var litt feil, jeg hadde vertfall stor framgang av den type trening når jeg ikke hadde kondis, men igjen vi er jo forskjellige

Man får nok opp pulsen bra med det opplegget også, men det er ikke hiit. Hiit er 10-20 sekunder intensitet som om du er jaget av en ulv, og så tilstrekkelig tid med lavere intensitet for at pulsen skal ned igjen, og så på'n igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg går tur hver dag og svømmer 3-4 ganger i uken. Svømmer 1500m på en halvtime 😊 jeg tenker å starte med bakke løping/gåing. Det tror jeg kan sette fart på kondisen 😊

Anonymkode: 30896...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåturer med din favoritt podcast eller spilleliste 🥰 Det begynte jeg med. Gledet meg til turene fordi da fikk jeg tid til å høre på ting jeg likte. Det var kos. Etterhvert kom kondisen også kunne jeg gå fortere og jogge litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...