Gå til innhold

Kosthold og konsentrasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom på noe da jeg på Almaas i går. Han kompisen hans prøvde en diett, en kjedelig diett. Men han merket han klarte konsentrere seg mer om 1 ting av gangen. Jeg har selv spist bare ekstremt kjedelig en periode, og merket også at jeg klarte å fokusere mer på der jeg var. 
Å spise mat faktisk for næring og ikke for kos. Noen med erfaring? Og så der verste.... å kutte ut kaffe! Det skjer ikke 😅😅 selv om den muligens kanskje ødelegger konsentrasjonen litt? Den mer ekte konsentrasjonen kommer av noe annet, kaffe gjør seg bare avhengig, følelse av mer våkenhet og høyber humøret litt. 

Anonymkode: 122bd...189

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har mer tro på at det er fordi du fjernet valget om hva du skal spise, enn at det faktisk er fordi du spiser kjedelig mat. Decision fatigue er en greie :) Tipper du får samme effekt om du lager mer spennende, men fastsatt mat hver dag. Følger planen uten å avvike.

Anonymkode: fb4fb...ccc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke noe på det. Man kan ha et enkelt kosthold uten at det blir kjedelig, og et kjedelig kosthold orker man bare en stund, man blir besatt av lengselen etter smak, variasjon, frihet. 

Det er en falsk problemstilling at man spiser enten for næring eller for kos. God mat er begge deler. Jeg har erfaring, gud som jeg har erfaring.

Kaffe er for meg en varm, velsmakende drikk, så kan ikke si noe om å drikke eller slutte å drikke kaffe, påvirker konsentrasjonen.

Anonymkode: c2a35...235

AnonymBruker
Skrevet

Hva en person føler blir jo veldig lite å bygge en slik antagelse på. Kan jo påvirkes av alt mulig, eller også av at han forventet det.

Jeg som har anoreksi har veldig nytte av rutiner i matveien. Spiser veldig lite variert. For når jeg skal begynne å ta valg ift mat, både hva og når, går fryktelig mye av tankevirksomheten til dette. Vurdere fram og tilbake osv. Så for meg vil jo dette absolutt stemme. Men ikke pga matens innhold i seg selv.

Anonymkode: 7e4ba...8ab

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket program med Almaas?

Anonymkode: eb663...dcd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også tro på det. Jeg faster 16-18 timer i døgnet. I dag på jobb hadde jeg sykt god motivasjon og konsentrasjon frem til tolv.!Da Inntok jeg det første måltidet og konsentrasjon fortsette ut over, men litt mindre konsentrasjon 

skal fortsette med fasting 

Anonymkode: 1ffc6...83d

Skrevet

Har dessverre ingen tro på det.

Det eneste som har vist en negativ effekt på min konsentrasjon er mangel på søvn. 

Jeg blir ikke mer konsentrert om jeg plutselig spiser supersunt eller følger en diett en dag. Såfremt jeg har fått nok søvn er konsentrasjonen min lik, uavhengig av hva jeg får i meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Spiser man bedre, blir man bedre mentalt. Spiller ingen rolle om det er kjedelig mat eller ikke, er det bedre mat er det bedre hode

Anonymkode: 3e0b1...d4a

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som har anoreksi har veldig nytte av rutiner i matveien. Spiser veldig lite variert. 

Anonymkode: 7e4ba...8ab

Du kan spise variert, og samtidig ha rutiner.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også tro på det. Jeg faster 16-18 timer i døgnet. I dag på jobb hadde jeg sykt god motivasjon og konsentrasjon frem til tolv.!Da Inntok jeg det første måltidet og konsentrasjon fortsette ut over, men litt mindre konsentrasjon 

skal fortsette med fasting 

Anonymkode: 1ffc6...83d

Å faste er å ikke spise. Du faster jo ikke, du bare "hopper over frokosten". Og siden frokosten er dagens første måltid, blir det også et meningsløst uttrykk. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spiller ingen rolle om det er kjedelig mat eller ikke, er det bedre mat

Kjedelig mat er pr def. ikke god mat. 

Får dere hjelp med tankene deres?

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kjedelig mat er pr def. ikke god mat. 

Får dere hjelp med tankene deres?

Ikke god mat er ikke bedre for hjernen enn sunn, god mat, nei. Det det kanskje hjelper på er å omstille seg til at mat er drivstoff og ikke mer, noe som vil redusere matlyst og redusere sug på godteri og annen dritt som tåker hjernen. Men det er en indirekte konsekvens. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...