Zienna Skrevet 21. juli 2020 #21 Skrevet 21. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars folk som blir snytt Anonymkode: db579...7ae Snytt? For meg som utleier er det hipp som happ om leier betaler renovasjonen inkludert i husleien eller ikke. Nå har det seg slik at våre leieboere har foretrukket av jeg betaler for renovasjonen, og at de tilbakebetaler i ettertid. Det er selvfølgelig en risiko for meg, men sånn har valgt det. Skulle en leietaker ikke være i stand til å betale, så er det altså et forhold mellom meg og leietaker. Vil mene at dette er langt bedre for leier enn et selskap som håver inn inkassosalærer og renter ved første mulkighet!
nomore82 Skrevet 21. juli 2020 #22 Skrevet 21. juli 2020 Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev: Takk for at du gir oss som er seriøse utleiere et dårlig ord. Renovasjonen skal være inkludert Nettopp. Mange svartmaler utleiere. Jeg har truffet på flere seriøse utleiere opp igjennom årene. Og det fine her er at TS har en veldig god start når en spør åpent om dette med hva en skal ta i leie. En veldig god start vil jeg påstå 3
Zienna Skrevet 21. juli 2020 #23 Skrevet 21. juli 2020 1 minutt siden, nomore82 skrev: Joda. Du er inne på det. Og hadde det ikke vært en litt kjip situasjon om renovasjonsselskapet kunne tatt pant i din eiendom når leietaker ikke betalte sin regning? Et firma kan selvfølgelig ikke ta pant i min eiendom for noe en leietaker ikke har betalt.
nomore82 Skrevet 21. juli 2020 #24 Skrevet 21. juli 2020 Akkurat nå, Zienna skrev: Et firma kan selvfølgelig ikke ta pant i min eiendom for noe en leietaker ikke har betalt. Nettopp. Derfor fakturerer de deg som huseier. Så må du sørge for å bake renovasjonsutgiften inn i husleien. 4
Zienna Skrevet 21. juli 2020 #25 Skrevet 21. juli 2020 Ok, jeg har lest tilbakemeldingen her på at jeg har renovasjonsavgiften utenfor husleien. Skal ta det opp med leietakerne våre umiddelbart - fortelle dem at det ikke er lovlig å gjøre det. At renovasjonsavgiften må inkluderes i husleien. Det betyr cirka 1000 kr mer å betale hver måned. Det går sikkert greit For meg som utleier er det jo kun en fordel.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #26 Skrevet 21. juli 2020 Så lenge du holder deg til reglene for husleieøkning. Det er også lovregulert, vet du. Anonymkode: 72c6b...bc4 7
nomore82 Skrevet 21. juli 2020 #27 Skrevet 21. juli 2020 Akkurat nå, Zienna skrev: Ok, jeg har lest tilbakemeldingen her på at jeg har renovasjonsavgiften utenfor husleien. Skal ta det opp med leietakerne våre umiddelbart - fortelle dem at det ikke er lovlig å gjøre det. At renovasjonsavgiften må inkluderes i husleien. Det betyr cirka 1000 kr mer å betale hver måned. Det går sikkert greit For meg som utleier er det jo kun en fordel. Jeg hadde mine mistanker om at den kommentaren der kom. Husk at på samme link jeg la inn tidligere så står det også veldig tydelig når og hvordan du kan justere husleien. Du kan enten tilpasse den i henhold til konsumprisindeksen, eller du kan justere den til gjengs leie. Indeksregulering vil nok ikke dekke opp om tapet ditt her. Så alternativet ditt er da tilpassing til gjengs leie. Dette kan du først gjøre om når leieforholdet har vart i minst 2 år og 6 måneder, og justeringen skal varsles skriftlig minst 6 måneder før første justerte leie forfaller. Det må gå minst like lang tid siden forrige husleieendring for å kunne kreve dette. Det som du og skal være ekstra obs på her er at leietaker kan motsette seg ny husleie, og da vil den måtte fastsettes av ei takstnemnd i tråd med husleieloven §4-12. Merk at leietaker kan når som helst nå altså droppe å betale for renovasjonsavgiften når de oppdager at dette er lovstridig måte å gjøre det på, og du kan først øke husleien om 6 måneder gitt at de har bodd der i 2 år og 6 måneder allerede. 6
nomore82 Skrevet 21. juli 2020 #28 Skrevet 21. juli 2020 14 minutter siden, Zienna skrev: Det betyr cirka 1000 kr mer å betale hver måned. Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere dette. Men jeg antar at beløpet her var en spøk/sarkasme? For om du har en renovasjonsregning hvor du mener utleiedelen står for 12k i året alene kun for renovasjon så lurer jeg fælt på hvor du bor. Det er ikke helt normalt for å si det mildt. 7
Zienna Skrevet 21. juli 2020 #29 Skrevet 21. juli 2020 1 minutt siden, nomore82 skrev: Jeg hadde mine mistanker om at den kommentaren der kom. Husk at på samme link jeg la inn tidligere så står det også veldig tydelig når og hvordan du kan justere husleien. Du kan enten tilpasse den i henhold til konsumprisindeksen, eller du kan justere den til gjengs leie. Indeksregulering vil nok ikke dekke opp om tapet ditt her. Så alternativet ditt er da tilpassing til gjengs leie. Dette kan du først gjøre om når leieforholdet har vart i minst 2 år og 6 måneder, og justeringen skal varsles skriftlig minst 6 måneder før første justerte leie forfaller. Det må gå minst like lang tid siden forrige husleieendring for å kunne kreve dette. Det som du og skal være ekstra obs på her er at leietaker kan motsette seg ny husleie, og da vil den måtte fastsettes av ei takstnemnd i tråd med husleieloven §4-12. Merk at leietaker kan når som helst nå altså droppe å betale for renovasjonsavgiften når de oppdager at dette er lovstridig måte å gjøre det på, og du kan først øke husleien om 6 måneder gitt at de har bodd der i 2 år og 6 måneder allerede. I våre leiekontrakter er renovasjonsavgiften omtalt spesielt og presist med beløp for året 2020. Når denne nå skal inkluderes i husleien, er det ingen problemer. Da er det ikke snakk om husleieøkning iht. konsumprisindeks. Jeg har allerede forhørt meg om dette med jurist
nomore82 Skrevet 21. juli 2020 #30 Skrevet 21. juli 2020 1 minutt siden, Zienna skrev: I våre leiekontrakter er renovasjonsavgiften omtalt spesielt og presist med beløp for året 2020. Når denne nå skal inkluderes i husleien, er det ingen problemer. Da er det ikke snakk om husleieøkning iht. konsumprisindeks. Jeg har allerede forhørt meg om dette med jurist Da bør du nok skaffe deg ny jurist. Den du har er ødelagt. 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #31 Skrevet 21. juli 2020 Jurist er ikke en beskyttet tittel. Just saying. Anonymkode: 72c6b...bc4 1
Zienna Skrevet 21. juli 2020 #32 Skrevet 21. juli 2020 37 minutter siden, nomore82 skrev: Da bør du nok skaffe deg ny jurist. Den du har er ødelagt. Lett å påstå. Dokumenter! Forøvrig minnet du meg nå på at husleiene ikke er regulert på mange år
nomore82 Skrevet 21. juli 2020 #33 Skrevet 21. juli 2020 8 minutter siden, Zienna skrev: Lett å påstå. Dokumenter! Det er godt dokumentert på forrige side med linker til Forbrukerrådet. 1
Fru Uperfekt Skrevet 21. juli 2020 #34 Skrevet 21. juli 2020 1 time siden, Zienna skrev: Snytt? For meg som utleier er det hipp som happ om leier betaler renovasjonen inkludert i husleien eller ikke. Nå har det seg slik at våre leieboere har foretrukket av jeg betaler for renovasjonen, og at de tilbakebetaler i ettertid. Det er selvfølgelig en risiko for meg, men sånn har valgt det. Skulle en leietaker ikke være i stand til å betale, så er det altså et forhold mellom meg og leietaker. Vil mene at dette er langt bedre for leier enn et selskap som håver inn inkassosalærer og renter ved første mulkighet! Nå er det en utgift som ikke er leietakers til å begynne med. Hva gjør du feks om leietaker flytter ut i en periode de har betalt renovasjon for? 2
Fru Uperfekt Skrevet 21. juli 2020 #35 Skrevet 21. juli 2020 1 time siden, Zienna skrev: Ok, jeg har lest tilbakemeldingen her på at jeg har renovasjonsavgiften utenfor husleien. Skal ta det opp med leietakerne våre umiddelbart - fortelle dem at det ikke er lovlig å gjøre det. At renovasjonsavgiften må inkluderes i husleien. Det betyr cirka 1000 kr mer å betale hver måned. Det går sikkert greit For meg som utleier er det jo kun en fordel. Da må du og passe på at økningen av husleie er innenfor lovverket. Du har malt deg litt inn i et hjørne her 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #36 Skrevet 22. juli 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå får du lese sitatene og linkene folk har lagt ut til deg da, din hushai. Anonymkode: 72c6b...bc4 Så aggressiv da! Forskjellen er jo bare at ein blir økt, alle leietakere betaler selvsagt for renovasjon de også, de bataler bare igjennom leia. Anonymkode: 99651...00d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #37 Skrevet 22. juli 2020 14 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan vet man hva som er OK pris? Er ikke en stor plass vi bor på så vanskelig å sammenligne med andre til leie. Er det noen lover eller regler på dette, eller er det "markedet som bestemmer"? Anonymkode: 5ce07...3ea Har du lån på den som må dekkes? Eller er det sokkel? Prøv å sjekk med de få andre i området om du kan. Dersom du ikke har mulighet til å sammenligne, så må du tenker over hvem som trenger leilighet i området, altså hvem markedet er. Er det studenter/VGS elever? Folk i fulltidsjobb? Par? Single? Hvor stor er leiligheten? Hvilken standard holder den? Studenter har minde å rutte med, men kan til gjengjeld akseptere dårligere standard. Folk i fulltidsjobb vil forvente høyere standard men kunne betale mer. Så har man de med lavere inntekt som faller litt i midten. Anonymkode: 621bd...352
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2020 #38 Skrevet 22. juli 2020 11 timer siden, Zienna skrev: Snytt? For meg som utleier er det hipp som happ om leier betaler renovasjonen inkludert i husleien eller ikke. Nå har det seg slik at våre leieboere har foretrukket av jeg betaler for renovasjonen, og at de tilbakebetaler i ettertid. Det er selvfølgelig en risiko for meg, men sånn har valgt det. Skulle en leietaker ikke være i stand til å betale, så er det altså et forhold mellom meg og leietaker. Vil mene at dette er langt bedre for leier enn et selskap som håver inn inkassosalærer og renter ved første mulkighet! Leietaker kan når som helst trekke fra all renovasjon de har betalt til deg fra husleien sin. Med loven i hånden! Du har ikke lov å ta for renovasjonen! Anonymkode: a0c93...11d
nomore82 Skrevet 22. juli 2020 #39 Skrevet 22. juli 2020 11 timer siden, Zienna skrev: I våre leiekontrakter er renovasjonsavgiften omtalt spesielt og presist med beløp for året 2020. Bare av ren nysgjerrighet, hvordan er dette rent kontraktsmessig satt opp? Du sier på den ene siden at det er mange år siden kontrakten ble endret, med samtidig skriver du her at renovasjonsavgiften for 2020 er presisert i kontrakten. Så vidt meg bekjent pleier vel ikke kommunene å ta samme renovasjonsavgift hvert år? Her endrer det seg noe fra år til år. Ikke mye - men noe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå