AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Skrevet 21. juli 2020 Hei! jeg har en yorki hund og i fremtiden ønsker jeg meg en hellig birma. jeg ønsker denne rasen fordi de tydeligvis ikke røyter så mye og skal gå godt overens med hunder har jeg hørt.. hva er prisklasen for en hellig birma? generelt hvordan er hverdagen til dere med en hellig birma? noen som har erfaringer med hellig birma og en hund som bor sammen? hva trenger en hellig birma for å ha det bra osv? hann eller hunnkatt? forskjeller osv. innekatt? eller løs i hagen, gå tur med hund og katt sammen? alle erfaringer, råd og tips tas i mot med stor takk! 😁 Anonymkode: 756b2...d94
Sizz- Skrevet 21. juli 2020 #2 Skrevet 21. juli 2020 Det er de desidert peneste kattene som eksisterer på jordkloden ❤️ Vet det ikke hjelper deg, men måtta bare få sagt det 😊 3
Thea82 Skrevet 21. juli 2020 #3 Skrevet 21. juli 2020 Jeg har en hellig birma, og jeg er bare så glad for han😊 Jeg fikk han fra dyrebeskyttelsen som voksen, og han er ikke vant til hund. Vi har heller ikke hund. Men synes ikke han router så mye. Tror de ligger rundt 10.000, men usikker da min som sagt er «adoptert». Han har den største personligheten, kombinert med det mildeste temperament. Veldig kosen og glad for oppmerksomhet. Sover i sengen med meg og samboer:) så våkner han i 2-tiden på natten, og da står jeg opp og slipper han ut. Normalt kommer han inn igjen i halv 5-tiden. Min er utekatt og trives med det. Anbefaler virkelig rasen😊
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #4 Skrevet 21. juli 2020 Jeg har to birmaer, de er det beste som har skjedd meg 😄 Men jo, de røyter. Og i røyteperioden kan det bli mye. De legger fra seg lodotter overalt, så det er forsåvidt enkelt å plukke opp. Pelsen samler seg selv, på en måte 😅Våre går fint overens med øvrig families hund. Den hunden er forsiktig og snill, og lar kattene være i fred, så da har det aldri vært noe problem. Prisklasse, ca 10-12 000 nå tror jeg. Kommer an på om du skal ha katt til kos, eller utstilling og avl. Hverdagen er rolig og koselig. De sover jo mye, som alle katter. Følger etter oss overalt, uansett hva det er. Glad i kos og oppmerksomhet. Alle katter trenger fysisk og mental stimuli for å ha det bra. De trenger også menneskene sine. Du kan ikke reise fra en katt og overlate den til seg selv, som mange tror. Max 12 timer, og det bør høre sjeldenhetene til. Ellers, mange og gode leker som går på rundgang (ikke ha alle fremme samtidig), stort klatrestativ så de kan ligge høyt, godt kvalitetsfôr, forsikring. Du må også ha stamtavle. Kjøp katten hos en registrert oppdretter. Gjør research. Følg magefølelsen. Våre er hunnkatter. Elsker dem, og de går fint overens også. Hannkattene er større, og litt mer maskuline i ansiktet. Hunnkattene er ofte søtere i trekkene. Kastrerte hannkatter har større sjanse for å bli kosegriser, hvis det er det du er på jakt etter Våre er innekatter, med tilgang til luftegård. De blir også med på tur noen ganger. Ville ikke sluppet en birma fritt ute, de er ikke så street smarte, ikke redd for verken folk eller biler osv. Noen har sine birmaer ute, men det ville jeg vært svært forsiktig med. Hadde ikke gjort det selv, og vet at mange oppdrettere ikke selger til noen som vil ha utekatt. Siden du har hund så kan jo katten bli med på tur. Gjerne ha sekk på ryggen som den kan sitte i når den blir sliten De kan bli med på fjellet og alt. Mange synes det er spennende. Anonymkode: 06602...fc3 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #5 Skrevet 21. juli 2020 Hei. Har selv 3 forskjellige rasekatter. Maine Coone, Bengal og Hellig Birma. Alle mine er jenter, og jeg vil påstå at birmaen er den med "mildest/roligst" lynne. Bare snill og grei - aldri noe bøll og krøll (sammenliknet med MC hvertfall), og er egentlig bare en koseklump. Samtidig veldig sosial og liker alt av dyr og mennesker. Alle min er utekatter, og birmaen er den som holder seg nærmest boligen vår til en enhver tid. God "førstegangs-katt" hvertfall! Anonymkode: 12e21...c19
Thea82 Skrevet 21. juli 2020 #6 Skrevet 21. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to birmaer, de er det beste som har skjedd meg 😄 Men jo, de røyter. Og i røyteperioden kan det bli mye. De legger fra seg lodotter overalt, så det er forsåvidt enkelt å plukke opp. Pelsen samler seg selv, på en måte 😅Våre går fint overens med øvrig families hund. Den hunden er forsiktig og snill, og lar kattene være i fred, så da har det aldri vært noe problem. Prisklasse, ca 10-12 000 nå tror jeg. Kommer an på om du skal ha katt til kos, eller utstilling og avl. Hverdagen er rolig og koselig. De sover jo mye, som alle katter. Følger etter oss overalt, uansett hva det er. Glad i kos og oppmerksomhet. Alle katter trenger fysisk og mental stimuli for å ha det bra. De trenger også menneskene sine. Du kan ikke reise fra en katt og overlate den til seg selv, som mange tror. Max 12 timer, og det bør høre sjeldenhetene til. Ellers, mange og gode leker som går på rundgang (ikke ha alle fremme samtidig), stort klatrestativ så de kan ligge høyt, godt kvalitetsfôr, forsikring. Du må også ha stamtavle. Kjøp katten hos en registrert oppdretter. Gjør research. Følg magefølelsen. Våre er hunnkatter. Elsker dem, og de går fint overens også. Hannkattene er større, og litt mer maskuline i ansiktet. Hunnkattene er ofte søtere i trekkene. Kastrerte hannkatter har større sjanse for å bli kosegriser, hvis det er det du er på jakt etter Våre er innekatter, med tilgang til luftegård. De blir også med på tur noen ganger. Ville ikke sluppet en birma fritt ute, de er ikke så street smarte, ikke redd for verken folk eller biler osv. Noen har sine birmaer ute, men det ville jeg vært svært forsiktig med. Hadde ikke gjort det selv, og vet at mange oppdrettere ikke selger til noen som vil ha utekatt. Siden du har hund så kan jo katten bli med på tur. Gjerne ha sekk på ryggen som den kan sitte i når den blir sliten De kan bli med på fjellet og alt. Mange synes det er spennende. Anonymkode: 06602...fc3 Min er «Street smart», redd for biler og går ikke bort til hvem som helst når han er ute. Men vi bor på landet, så er jo veldig trygt her. Hadde ikke turt å ha han ute midt i byen. Og veldig enig i det du skriver 😊 Her var det mye gode råd TS!
Hønse-lovisa Skrevet 21. juli 2020 #7 Skrevet 21. juli 2020 (endret) tusen takk for gode og utfyllende svar! 😄 jeg fikk høre at de røyter lite utenom pelsskifteperioden. å hvis noen har erfaringer med hvordan pelsallergikere reagerer på disse kattene? jeg ikke allergisk selv, men har et nært familiemedlem som ofte vil komme på besøk så derfor spør jeg. er det sånn at både hunnkatter og hannkatter bør kastreres? hvordan er det med tannstell og klør hos disse kattene? TS Endret 21. juli 2020 av frøken smiley
Lillie Skrevet 21. juli 2020 #8 Skrevet 21. juli 2020 Har en hellig birma, hokatt på 11 år. Hun er snill som dagen er lang, men kan være litt humørsyk 😅 Hun er veldig sosial, vil kose masse og helst sitte på fanget mitt hele tiden. Hun har vært utstillingskatt, og er litt av en diva. Jeg så at kattunger fra hennes oppdretter ble solgt for 12 000. Er en populær oppdretter, og kattene derfra er utrolig vakre. Fikk denne vakre pusen for et par år siden (omplassering). Hun fant seg fort til rette, og "adopterte" meg og barna med en gang. Hun var vant med hunder (på besøk) fra sitt tidligere hjem. Har en hund innom meg i blant, da går hun inn på soverommet mitt og legger seg i fred der. Og ja, hun røyter. Masse tynne hår som legger seg mest i klaser på gulvet og i sofaen. Men hår må du nok regne med ja, for det har de nok av 😄 1
Lillie Skrevet 21. juli 2020 #9 Skrevet 21. juli 2020 3 minutter siden, frøken smiley skrev: tusen takk for gode og utfyllende svar! 😄 jeg fikk høre at de røyter lite utenom pelsskifteperioden. å hvis noen har erfaringer med hvordan pelsallergikere reagerer på disse kattene? jeg ikke allergisk selv, men har et nært familiemedlem som ofte vil komme på besøk så derfor spør jeg. er det sånn at både hunnkatter og hannkatter bør kastreres? hvordan er det med tannstell og klør hos disse kattene? Jeg har venninner som er allergiske. Så lenge de tar medisin før de kommer går det greit. Klipper klørne annenhver måned (trengs siden hun er innekatt). Pusen er sterilisert. De blir jo roligere da, så jeg ville gjort det. 1
Million Skrevet 21. juli 2020 #10 Skrevet 21. juli 2020 5 minutter siden, frøken smiley skrev: tusen takk for gode og utfyllende svar! 😄 jeg fikk høre at de røyter lite utenom pelsskifteperioden. å hvis noen har erfaringer med hvordan pelsallergikere reagerer på disse kattene? jeg ikke allergisk selv, men har et nært familiemedlem som ofte vil komme på besøk så derfor spør jeg. er det sånn at både hunnkatter og hannkatter bør kastreres? hvordan er det med tannstell og klør hos disse kattene? De har vanlig kattepels som allergikere reagerer på. De er på ingen måte allergivennlige. De fleste hunder og katter røyter mest i perioden vår og høst. Det er da røytesesongen er. Den perioden kan strekke seg over mange uker, så du føler du vasser i pels i blant. Børsting hver dag fra katten er liten (så den venner seg til det) er en god ide i røyteperioden, så fanger du opp pelsen i børsten istedenfor å finne den på gulvet og på sokkene dine. Begge kjønn bør kastreres, ja. Hannkatter fordi de da markerer mindre (både inne og ute....), blir roligere, holder seg hjemme mer og er fornøyd med det, samt at de selvfølgelig ikke får bidratt til at flere løskattunger eller uønskede kattunger blir født. Markedet er mettet med kattunger i overflod! Hunnkatter bør kastreres av samme grunn, selv om du bare skal ha den inne. Dette fordi at en hunnkatt i brunst er noe du IKKE ORKER å ha i hus! De skriker og bærer seg og blir helt på tuppa, prøver å stikke ut så fort et vindu eller en dør åpnes, for å løpe og finne seg en make de kan pare seg med. Jeg lover deg at etter en uke med katteskrik og remjing og uling hele natta, så angrer du bittert for at du ikke gadd å kastrere den for et par måneder siden.... P-piller for katter er sterkt kreftfremkallende, så det anbefaler jeg ikke. De VAR i alle fall det for noen år siden, så med mindre stor forskning og radikale endringer har skjedd, så er de det ennå. Kastrer heller katten. Så slipper du styret med å få i katten pillet etc.(katter på p-piller får ikke løpetid og remjer derfor ikke døgnet rundt) Jeg hadde en Hellig Birma en gang, en hunnkatt, verdens vakreste. Men dessverre skar det seg helt da jeg fikk barn. Hun hatet babyen fra første sekund, og gikk regelrett til angrep på babyen når barnet begynte å gråte. Hun likte åpenbart ikke lydene og bevegelsene til den lille, og vi måtte etter noen måneder gi bort katten da hun ikke så ut til å venne seg til barnet eller akseptere tilstedeværelsen til et barn. Katten flyttet derfor til svigermor, der hun levde resten av sine dager sammen med to perser-kompiser. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #11 Skrevet 21. juli 2020 Vår hellig birma ble 18 år. Han var gatens skrekk og oppførte seg som en vakthund i huset, han var verdens snilleste mot familiemedlemmene sine. Vi hadde ikke hund når vi hadde han, men når det var hunder på besøk freste han og løp etter de. Anonymkode: 1a74b...195
Kverrulanten Skrevet 21. juli 2020 #12 Skrevet 21. juli 2020 20 minutter siden, frøken smiley skrev: tusen takk for gode og utfyllende svar! 😄 jeg fikk høre at de røyter lite utenom pelsskifteperioden. å hvis noen har erfaringer med hvordan pelsallergikere reagerer på disse kattene? jeg ikke allergisk selv, men har et nært familiemedlem som ofte vil komme på besøk så derfor spør jeg. er det sånn at både hunnkatter og hannkatter bør kastreres? hvordan er det med tannstell og klør hos disse kattene? TS Vår røyter hele tiden, det er hvite hår over alt😅 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #13 Skrevet 21. juli 2020 2 hours ago, Thea82 said: Min er «Street smart», redd for biler og går ikke bort til hvem som helst når han er ute. Men vi bor på landet, så er jo veldig trygt her. Hadde ikke turt å ha han ute midt i byen. Og veldig enig i det du skriver 😊 Her var det mye gode råd TS! Det er bra! og det er jo individuelle forskjeller på alle katter, uansett rase. En annen ting man dog må tenke på (dessverre) er at disse kattene har lettere for å bli stjålet. Det er mange ragdoller, birmaer og andre katter med spesielle særtrekk som har blitt tatt de siste årene. Det er verre enn trafikkulykke for min del, for man aner ikke hvem disse folkene er eller hvordan dyret blir behandlet, og sjansen for å få katten tilbake er minimal. Har til gode å lese om en stjålet katt som er returnert til eier. Helt utrolig tragisk, får vondt bare av å tenke på det. Anonymkode: 06602...fc3 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #14 Skrevet 21. juli 2020 Det glemte jeg å si i mitt tidligere innlegg, og det er utrolig viktig hva du sier her! Jeg opplevde selv at min ble stjålet hele tiden - dog av samme nabo som bare syns hun var "så pen og ville ha henne". Måtte kontakte politiet og få dem til å skremme denne spesifikke naboen og til slutt så stoppet hun. Hun holdt på i 1.5 år før hun sluttet 😂 Anonymkode: 12e21...c19
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #15 Skrevet 21. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det glemte jeg å si i mitt tidligere innlegg, og det er utrolig viktig hva du sier her! Jeg opplevde selv at min ble stjålet hele tiden - dog av samme nabo som bare syns hun var "så pen og ville ha henne". Måtte kontakte politiet og få dem til å skremme denne spesifikke naboen og til slutt så stoppet hun. Hun holdt på i 1.5 år før hun sluttet 😂 Anonymkode: 12e21...c19 Æsj! Folk er altså så frekke. "Heldigvis" var det bare en nabo, og ikke en ukjent person som tar med seg katten i bil, som ofte er tilfellet. Mulig de smugler dyret ut av landet for å selge det, eller at de håper på å få kattunger på katten. Nå er de fleste rasekatteiere flinke til å kastrere (særlig når katten går fritt ute), det står også som regel i kontrakten når man kjøper, men det er mulig det er det som er målet for disse menneskene som kidnapper dem. Så bra at politiet kunne hjelpe deg og få skikk på denne frekke damen. Blir stadig sjokkert over hvordan folk oppfører seg. Anonymkode: 06602...fc3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #16 Skrevet 21. juli 2020 Har en hellig Birma i familien... den er utrulig innpåsliten og skal ha oppmerksomhet hele tiden. Har du svart bukse på så er den hvit etter en liten stund. Pelsen må børstes ofte, ellers klumper den seg. Men den er veldig søt da. Den biter også på ledningene i huset.. ladere og slikt. Anonymkode: 28023...cda
Raptor Skrevet 21. juli 2020 #17 Skrevet 21. juli 2020 Joda, vi har 2.. Det er en katterase som er sære. Liker nesten ikke og sitte på fanget. Bare kort tid. De spiser ikke hva som helst men er sære også her for de er sensitive for hva de får i seg.. ikke en typisk familiekatt der med små barn. En Hellig Birma flytter seg ikke. Det må du gjøre da den kan stå i veien hvor som helst. En HB sover mye som katter flest og er oppe om natten. Våre får gå fritt på terrassen men aldri utenfor. En HB har dårlig stedssans og finner sjelden tilbake selv om den skulle gå langt hjemmefra. Vi har også hatt perser og de er noe bedre med tanke på imøtekommenhet begge veier.
Raptor Skrevet 21. juli 2020 #18 Skrevet 21. juli 2020 Akkurat nå, Raptor skrev: Joda, vi har 2.. Det er en katterase som er sære. Liker nesten ikke og sitte på fanget. Bare kort tid. De spiser ikke hva som helst men er sære også her for de er sensitive for hva de får i seg.. ikke en typisk familiekatt der med små barn. En Hellig Birma flytter seg ikke. Det må du gjøre da den kan stå i veien hvor som helst. En HB sover mye som katter flest og er oppe om natten. Våre får gå fritt på terrassen men aldri utenfor. En HB har dårlig stedssans og finner sjelden tilbake selv om den skulle gå langt hjemmefra. Vi har også hatt perser og de er noe bedre med tanke på imøtekommenhet begge veier. Glemte og si at begge er hunnkatter og steriliserte.
Diamant20 Skrevet 21. juli 2020 #19 Skrevet 21. juli 2020 6 timer siden, Million skrev: De har vanlig kattepels som allergikere reagerer på. De er på ingen måte allergivennlige. De fleste hunder og katter røyter mest i perioden vår og høst. Det er da røytesesongen er. Den perioden kan strekke seg over mange uker, så du føler du vasser i pels i blant. Børsting hver dag fra katten er liten (så den venner seg til det) er en god ide i røyteperioden, så fanger du opp pelsen i børsten istedenfor å finne den på gulvet og på sokkene dine. Begge kjønn bør kastreres, ja. Hannkatter fordi de da markerer mindre (både inne og ute....), blir roligere, holder seg hjemme mer og er fornøyd med det, samt at de selvfølgelig ikke får bidratt til at flere løskattunger eller uønskede kattunger blir født. Markedet er mettet med kattunger i overflod! Hunnkatter bør kastreres av samme grunn, selv om du bare skal ha den inne. Dette fordi at en hunnkatt i brunst er noe du IKKE ORKER å ha i hus! De skriker og bærer seg og blir helt på tuppa, prøver å stikke ut så fort et vindu eller en dør åpnes, for å løpe og finne seg en make de kan pare seg med. Jeg lover deg at etter en uke med katteskrik og remjing og uling hele natta, så angrer du bittert for at du ikke gadd å kastrere den for et par måneder siden.... P-piller for katter er sterkt kreftfremkallende, så det anbefaler jeg ikke. De VAR i alle fall det for noen år siden, så med mindre stor forskning og radikale endringer har skjedd, så er de det ennå. Kastrer heller katten. Så slipper du styret med å få i katten pillet etc.(katter på p-piller får ikke løpetid og remjer derfor ikke døgnet rundt) Jeg hadde en Hellig Birma en gang, en hunnkatt, verdens vakreste. Men dessverre skar det seg helt da jeg fikk barn. Hun hatet babyen fra første sekund, og gikk regelrett til angrep på babyen når barnet begynte å gråte. Hun likte åpenbart ikke lydene og bevegelsene til den lille, og vi måtte etter noen måneder gi bort katten da hun ikke så ut til å venne seg til barnet eller akseptere tilstedeværelsen til et barn. Katten flyttet derfor til svigermor, der hun levde resten av sine dager sammen med to perser-kompiser. Veldig enig med deg! I tillegg minsker sjanser for kreft når kattene er sterilisert/kastrert.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #20 Skrevet 21. juli 2020 Om det er fargene på HB du liker, ville jeg tittet på neva masquerade, de er allergivennlige 😊 Anonymkode: ac327...ba7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå