AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #1 Del Skrevet 21. juli 2020 Jeg sliter en del med rygg/nakke. Skuldrene mine er veldig svake, og jeg tror at jeg kan bli noe bedre om jeg får trent de sterkere. Noen forslag til øvelser man kan gjøre uten utstyr/treningssenter? Skal prøve å forklare hvilken muskel jeg mener :P De/de musklene man bruker når man skal stå på hendene. Jeg klarer ikke holde meg oppe i det hele tatt, selv om jeg støtter meg mot veggen. Armene/skuldrene svikter. Jeg har vært ganske sterk i core og armer (før corona og hjemmekontor/barnehage og ingen tid til trening) før, men aldri klart å bli sterk i de musklene man bruker for å stå på hendene. Jeg lurer på om jeg ikke klarer å "koble de på" liksom. Kanskje pga jeg har mye smerter og knuter osv der, som gjør at jeg kanskje belaster feil, slik at når jeg trener og får bygget opp styrke i resten av armer og core, så får jeg ikke riktig belastning på skuldrene. Anonymkode: cc948...ae9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 21. juli 2020 #2 Del Skrevet 21. juli 2020 Jeg tipper du kan ha godt av jobbe med stabilitet og mobilitet i skuldre og øvre rygg. Rotasjonsøvelser for rotator cuff f.eks. Scapula push-ups for serratus anterior vil forhindre skulderbladene fra å stikke utover. Ellers bør du tøye lats, bryst og nakke. Bygg opp mobilitet i øvre rygg ved å bruke foam roller og diverse rotering. Hvis du skal gjøre stående press, må du lære deg å presse over hodet med stabil core, dvs. uten å svaie ryggen for å kompensere for manglende mobilitet i øvre rygg og skuldre. Kanskje må du akseptere at du ikke har nok mobilitet til å gjøre dette (enda). Det gjelder å stå på hendende også. Aktuelle søkeord: Shoulder stability, overhead mobility, t-spine mobility. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå