Gå til innhold

Sobril og panikkangst - vondt verre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått Sobril pga panikkangst. Jeg lever et stille, rolig og stabilt liv til vanlig. Men når jeg må ut av komfortsonen kan jeg ta en Sobril. 10mg tablett delt på to på det meste 3-4 ganger i uka. Jeg blir så ustabil av det, i tiden etter å ha tatt det. Er jo nesten ikke verdt det! Hvordan bruker dere andre Sobril pga PTSD/CPTSD/panikkangstlidelse eller lignende?

Anonymkode: 830ec...698

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør kutte det ut ja, blir utrolig lett hekta på benzo. Jeg sleit skikkelig med å gå av, nå skal jeg ALDRI røre noe medikamenter igjen mot angst/depp.

Styrketrening ble min redning, selv om jeg fikk flere angstanfall underveis. Turte ikke presse meg.

Å presse deg med tunge vekter gjør at det skjer utrolig mye inni hodet.

Anonymkode: 7c439...5ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tar 2 10mg om jeg skal noe veldig angstfylt. Det kan ta opptil 2 timer før de har full effekt. Blir jeg trøtt av de durer jeg på med kaffe.

Anonymkode: 11b52...de9

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått Sobril pga panikkangst. Jeg lever et stille, rolig og stabilt liv til vanlig. Men når jeg må ut av komfortsonen kan jeg ta en Sobril. 10mg tablett delt på to på det meste 3-4 ganger i uka. Jeg blir så ustabil av det, i tiden etter å ha tatt det. Er jo nesten ikke verdt det! Hvordan bruker dere andre Sobril pga PTSD/CPTSD/panikkangstlidelse eller lignende?

Prøv heller en type antidepressiv som hjelper mot panikk angst.. prøvde en vival for 10 år siden, ble så svimmel og uvel, aldri mer. 

Anonymkode: ad11a...707

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kutte det ut ja, blir utrolig lett hekta på benzo. Jeg sleit skikkelig med å gå av, nå skal jeg ALDRI røre noe medikamenter igjen mot angst/depp.

Styrketrening ble min redning, selv om jeg fikk flere angstanfall underveis. Turte ikke presse meg.

Ingen er like! Jeg har stått på 25mg KUN ved behov i flere år og er ikke avhenig. Og det er heller ikke alle som kan trene styrke

Anonymkode: 34d1b...84c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har hatt en boks i cirka 4 måneder. Har hittil tatt 6 tabletter. Det er svært lite urovekkende, spør du meg. Jeg spør om andre også blir dårlige etter å ha tatt det? Som om man har døyvet angsten i et kritisk tidsområdet, for så å få det tilbake dobbelt opp etterpå? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lær deg heller mestringsteknikker❤️

Anonymkode: 1a97a...31e

AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke dårlig av det, men trøtt. Jeg brukte sobril daglig i flere år, og på sikt så ble angsten verre, fordi kroppen krever større dose for å oppnå samme virkning. Hvis dosen ikke økes får man abstinenser, hvis symptomer er mer angst. Jeg hadde til skutt ingen kontroll, legen kastet piller etter meg praktisk talt. Til slutt bestemte jeg meg bare for å kutte helt ut. Det var tøft i starten, men det gikk seg til.

Anonymkode: 87d82...493

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sobril skal jo ikke brukes daglig i mange år (eller måneder), nettopp pga. dette med avhengighet og abstinenser. Det skal helst brukes så sjeldent man kan i laveste mulige dose.

Jeg brukte det i en periode 1-2 ganger i uken, mellom 5-15mg. Ble da verken avhengig eller fikk abstinenser av det. Av bivirkninger så ble jeg veldig trøtt og fikk noe hukommelsestap.

Følte det noen få ganger som om det ble litt verre dagen etterpå. Men det handlet nok mest om at kontrasten mellom angst og ikke angst ble veldig stor. At det var litt tøft å komme tilbake til virkeligheten når effekten var helt ute av kroppen.

Klart det ikke er noe gøy å ta Sobril, men jeg tenkte på det som et verktøy.

Det kan jo også hende at det bare ikke passer godt nok for deg TS. Alle er jo forskjellige.

Anonymkode: 68e9c...f80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir ikke dårlig av det, men trøtt. Jeg brukte sobril daglig i flere år, og på sikt så ble angsten verre, fordi kroppen krever større dose for å oppnå samme virkning. Hvis dosen ikke økes får man abstinenser, hvis symptomer er mer angst. Jeg hadde til skutt ingen kontroll, legen kastet piller etter meg praktisk talt. Til slutt bestemte jeg meg bare for å kutte helt ut. Det var tøft i starten, men det gikk seg til.

Anonymkode: 87d82...493

Dette er jo ikke anbefalt? Skjønner ikke at legen tar så lett på det. En venninne av meg sliter med angst. Hun tar 10 mg vival hver kveld når hun skal sove. I tillegg tar hun ved behov om hun skal noe spesielt som kan trigge angsten. Hun har stått på dette nå i 2 år. 
psykologen hennes avsluttet behandlingen for 6 mnd siden. Fordi hun liksom var ferdig.. 

hun er fortsatt sykmld og styrer med de tablettene.. 

dette synes jeg er ansvarsfraskrivelse av helsevesenet. Hun burde ha sluttet på tab og kommet tilbake til jobben før psykologen avsluttet 

Anonymkode: ad11a...707

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler ingen med en angstlidelse å ta benzodiazepiner! Det er klart det hjelper der og da, for det er beroligende/neddopende medisin. Noen få klarer å ta bare en pille hver anden måned, men for de fleste blir det avhengighetsskapende, og toleransen øker, dvs. man skal ha mere og mere for å få effekt. Men viktigst av alt, og dette gjelder også de som kun tar en pille innimellom: man bekrefter overfor seg selv at angst er farlig og må unngås! Noe som opprettholder angsten, og kan forverre den på sikt. «Godt jeg hadde en Sobril i veska, ellers vet jeg ikke om jeg hadde klart å gå på konsert» eller «Puh, godt jeg tok en Sobril på flyet da jeg begynte å få angstsymptomer, ellers hadde det ikke gått bra!» 

Jeg anbefaler folk å utsette seg for angstskapende situasjoner i stadig større doser, og venne seg til angsten og oppleve at det IKKE er farlig, «bare» ubehagelig. Bruke teknikker for å være i angsten og «lene seg inn i den». Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lær deg heller mestringsteknikker❤️

Anonymkode: 1a97a...31e

Nettopp ❤️ Skal man komme videre å leve med angsten må den mestres, levd med det i over 20år selv. Nå uten piller.

6 minutter siden, Jabbadabbaduu skrev:

Anbefaler ingen med en angstlidelse å ta benzodiazepiner! Det er klart det hjelper der og da, for det er beroligende/neddopende medisin. Noen få klarer å ta bare en pille hver anden måned, men for de fleste blir det avhengighetsskapende, og toleransen øker, dvs. man skal ha mere og mere for å få effekt. Men viktigst av alt, og dette gjelder også de som kun tar en pille innimellom: man bekrefter overfor seg selv at angst er farlig og må unngås! Noe som opprettholder angsten, og kan forverre den på sikt. «Godt jeg hadde en Sobril i veska, ellers vet jeg ikke om jeg hadde klart å gå på konsert» eller «Puh, godt jeg tok en Sobril på flyet da jeg begynte å få angstsymptomer, ellers hadde det ikke gått bra!» 

Jeg anbefaler folk å utsette seg for angstskapende situasjoner i stadig større doser, og venne seg til angsten og oppleve at det IKKE er farlig, «bare» ubehagelig. Bruke teknikker for å være i angsten og «lene seg inn i den». Lykke til!

Å maskere angst med medisiner er ingen løsning! Når man vet at pillen er en krykke man kan gå til om man MÅ, så klarer man seg mentalt....fordi jeg kan jo ta en sobril om jeg vil. Men tenk den dagen du IKKE har med sobril for å mestre....da er helvete løs.

Så kutt helt ut, jobb med å utsette deg for angsten. Møte den, uansett hvor jævlig det. Fordi det er jo ikke farlig! 🙂 Angst er IKKE farlig! 🙂 Det er følelser du må lære deg å takle og leve med.

https://angstringen.no

AnonymBruker
Skrevet

Samme med alkohol, hold deg langt unna!! Koffein trigger også angst mye, så styr unna kaffe.

Skrevet (endret)
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp ❤️ Skal man komme videre å leve med angsten må den mestres, levd med det i over 20år selv. Nå uten piller.

Å maskere angst med medisiner er ingen løsning! Når man vet at pillen er en krykke man kan gå til om man MÅ, så klarer man seg mentalt....fordi jeg kan jo ta en sobril om jeg vil. Men tenk den dagen du IKKE har med sobril for å mestre....da er helvete løs.

Så kutt helt ut, jobb med å utsette deg for angsten. Møte den, uansett hvor jævlig det. Fordi det er jo ikke farlig! 🙂 Angst er IKKE farlig! 🙂 Det er følelser du må lære deg å takle og leve med.

https://angstringen.no

Nemlig! Det er den eneste måten å komme helt ut av angstens grep på!

Endret av Jabbadabbaduu
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme med alkohol, hold deg langt unna!! Koffein trigger også angst mye, så styr unna kaffe.

Uenig! Det er bra å trigge angsten, så man kan stå i den og merke at den ikke er farlig. Det kan være gjennom å drikke kaffe, hyperventilere, snurre rundt og bli svimmel, løpe opp trappa for å få hjertebank etc. Det er ikke bra å prøve å unngå ting som trigger angsten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...