Gå til innhold

Sentimentalitet: utsette studielånet i påvente av arv

Er det ''sentimentalsk kynisk'' eller økonomisk rasjonelt å utsette studielånet i påvente av arv?  

3 stemmer

1. 1. Kynisk eller rasjonell avgjørelse?

• Kynisk
      3
    • Rasjonelt
      0

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venter solide midler i arv om 3 år. Har veldig aldrende og syke foreldre. Antar 2,5-3 år igjen, sannsynligvis under 2 år.

Vi har aldri vært en familie der å diskutere økonomi i fremtiden basert på arv-estimater er ønskelig. Vi tilhører ikke ''de verdiene''. Eller foreldrene mine liker ikke å tilhøre de verdiene. Jeg har alltid hatt en økonomisk rasjonell omgangskrets ellers.

Er av typen som kombinerer alle mulige rabatter på nettkjøp, og bruker gjerne 5 timer på å storhandle hvis jeg kan spare 5 kr. på totalbeløpet ved å ta bilen og reise til andre siden av fylket for å handle det siste på lista.

Nå er situasjonen slik at pga. korona er økonomien dårlig, og jeg kan fint betale alle faste kostnader uten å la det gå utover livskvalitet generelt, men ville vært fint å utsette Lånekassen frem til jeg får arv. Det er noen tusen kroner som kommer godt med. Har betalt ned på Lånekassen i flere år allerede, uten betalingsutsettelser, så kan utsette 36 betalinger (36 måneder/3år), og heller betale resten ned med arven.

Vil dere synes det er ''kynisk'' å beregne studielån og nedbetaling opp mot at du antar at foreldrende dine dør innen 2 år?

Eller vil dere synes det er økonomisk rasjonelt å ta alle utsettelser du kan, og så betale ned hele studielånet i èn betaling uten problem, om 2 år og 1 dag?

Økonomisk er det jo ingen tvil om hva som lønner seg,  men lurer på om ''verdier'' skal gå foran? Flere som deler syn med familien min i at å beregne fremtidig økonomi basert i arv-etimater er ''feil verdier''?

For min del er økonomi noe håndfast, det er noe faktisk bak det. Reellt.. Det er regninger, det er mat på bordet og tak over hodet. En verdi er bare en verdi, sant?

Anonymkode: 3d027...9a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

...........

Vil dere synes det er ''kynisk'' å beregne studielån og nedbetaling opp mot at du antar at foreldrende dine dør innen 2 år?

...............

Hva er plan B om de skulle finne på å leve i ti år til?   Tanken ble dårlig i det øyeblikket den forlot hodet ditt og manifesterte seg i tastaturet.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. 

Anonymkode: 9c4dd...7d1

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke økonomisk rasjonelt å kjøre i flere timer for å spare 5kr på totalbeløpet?

Anonymkode: 5144e...5f0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke økonomisk rasjonelt å kjøre i flere timer for å spare 5kr på totalbeløpet?

Anonymkode: 5144e...5f0

Enig i dette, absolutt ikke økonomisk.

Ellers synes jeg absolutt at du høres svært kynisk ut og at det vitner om lite respekt for foreldrene dine at du diskuterer dette med dem når de tydeligvis ikke ønsker å diskutere fremtidig arv. Du vet også at de ikke nødvendigvis behøver å ha særlig mye igjen til deg? De kan velge å bruke det meste før de dør. De kan i tillegg også leve opp til ti år til, hvem vet - det skjedde med mine. Alle forventet at de kun hadde få år igjen, men de ble 102 og 98 år gamle. 

Anonymkode: ad2aa...268

AnonymBruker
Skrevet

Selv med betalingsutsettelser, vil jo rentene påløpe. Det blir da renter på renter å betale for 36 mnd. Det sparer du ikke noe på, det blir faktisk dyrere. 

Anonymkode: da444...cb5

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Whistler said:

Hva er plan B om de skulle finne på å leve i ti år til?   Tanken ble dårlig i det øyeblikket den forlot hodet ditt og manifesterte seg i tastaturet.

Ingen plan B, derfor jeg lurer på om det er kynisk å være ÆRLIG om helsetilstanden, og da en bortgang med i beregningen av fremtidige regninger jeg vil ha om 2-3 år.

7 hours ago, AnonymBruker said:

Selv med betalingsutsettelser, vil jo rentene påløpe. Det blir da renter på renter å betale for 36 mnd. Det sparer du ikke noe på, det blir faktisk dyrere. 

Tja... det spørs helt på hvor mye arv du får det, har beregnet at den fint kan betale ned hele studielånet slik det står nå, og kunne sikkert betalt ned enda et studielån på det minst, så de rentene bekymrer lite.

Det å vite at du kan utsette i dag, for å få mat på bordet, vel vitende om at du kan betale +++ tilbake senere uten problem. Tar det alternativet alle dager i uka.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen plan B, derfor jeg lurer på om det er kynisk å være ÆRLIG om helsetilstanden, og da en bortgang med i beregningen av fremtidige regninger jeg vil ha om 2-3 år.

Tja... det spørs helt på hvor mye arv du får det, har beregnet at den fint kan betale ned hele studielånet slik det står nå, og kunne sikkert betalt ned enda et studielån på det minst, så de rentene bekymrer lite.

Det å vite at du kan utsette i dag, for å få mat på bordet, vel vitende om at du kan betale +++ tilbake senere uten problem. Tar det alternativet alle dager i uka.

La oss si du utsetter 2 mnd fra lånekassen. Da må du på måned 3 betale for alle de 3 måndene til sammen. Med tanke på at arv kan ta tid, noe som heller ikke er uvanlig, kan du ende opp med en saftig regning om 36 mnd. Da er renter på renter på renter. Det er ikke engang sikkert at det kommer arv om 2 år.

Om du har økonimske problemer, finner det ordninger i lånekassen slik  at du feks kan få slettet renter. Det er smartere å gjøre framfor å ha betalingsutsettelse. Er også usikker på om lånekassen vil innvilge 36 påfølgende måneder med betalingsutsettelse. Se om du kommer inn under en av ordningene: https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/sletting-av-renter1/

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du virker til å ha svært lite økonomisk sans..?? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Du virker til å ha svært lite økonomisk sans..?? 

Helt enig der.:Hun skriver at utsetting av 2 regninger gjør at den 3 må betale alle 3. Det er feil. Nedbetalingstiden går fra 36 til 39 måneder.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Helt enig der.:Hun skriver at utsetting av 2 regninger gjør at den 3 må betale alle 3. Det er feil. Nedbetalingstiden går fra 36 til 39 måneder.

Det er jo DEG jeg sikter til med min kommentar. Du, altså TS, virker ikke til å ha noen økonomisk sans overhodet. Ei heller særlig med empati ovenfor gamle og syke foreldre..

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo DEG jeg sikter til med min kommentar. Du, altså TS, virker ikke til å ha noen økonomisk sans overhodet. Ei heller særlig med empati ovenfor gamle og syke foreldre..

Men hvis de er dødssyke? Skal man leve økonomisk som om man ikke får arven deres om 2 år?

Det å akseptere at de snart går bort, og tenke økonomisk rasjonelt rundt det, gjør jo at jeg kan få råd til mat på bordet i dag, og så betaler jeg ned regninger i morgen. Ikke sulte i dag, men betale regningene i dag f.eks. det er bare økonomisk rasjonelt å budsjettere for årene fremover hva du skal bruke penger på, da er det fint å legge inn arv.summen på forhånd, for da kan du ta litt her og der i form av å se: ''åja, jeg kan jo utsette studielånet, og betale alt ned + 2-3 andre folks sitt studielån, om 2 år.'' hvorfor driver jeg å betaler ned småbeløp pr. i dag nå når jeg trenger pengene til andre ting i livet?''

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...