Gå til innhold

Avslutte hos psykologen..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi går mot avslutning i terapien nå, jeg føler meg ikke klar for det, da det fortsatt er en del ting jeg ikke har fått på plass. 
psykologen spurte meg om det er noen i hjemkommunen min jeg kunne gått til, som psyk sykepleier etc. 
for meg er det uaktuelt å gå til noen i min hjemkommune. Mye pga tillitt, lite sted, vil ikke bli gjenkjent av andre på «venterommet» og litt andre ting. 
hva skal jeg gjøre nå som psykologen vil slutte av? Hvem andre kan jeg gå til utenfor min kommune? 

Anonymkode: bdc19...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må fortelle psykologen det du skriver her! Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet man hvor lang tid man får hos psykologen?? Hvorfor skal du avslutte? 

Anonymkode: bcda0...5b9

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man hvor lang tid man får hos psykologen?? Hvorfor skal du avslutte? 

Anonymkode: bcda0...5b9

Jeg ble fortalt det første dagen jeg møtte opp på DPS at der fikk jeg kun være ca 1 år. Der jeg går nå ( som er poliklinisk behandling for borderline ) har de en maksgrense på 3 år. Jeg har alltid blitt fortalt hvor lenge jeg kan få gå på de diverse stedene (bortsett fra BUP, som jeg var inn og ut av fra 12årsalder frem til jeg ble 18 )

Anonymkode: 65366...662

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble fortalt det første dagen jeg møtte opp på DPS at der fikk jeg kun være ca 1 år. Der jeg går nå ( som er poliklinisk behandling for borderline ) har de en maksgrense på 3 år. Jeg har alltid blitt fortalt hvor lenge jeg kan få gå på de diverse stedene (bortsett fra BUP, som jeg var inn og ut av fra 12årsalder frem til jeg ble 18 )

Oj er det sant? Jeg har gått på dps i mange år jeg. Aldri fått høre noe om slike frister. (Oslo)

Anonymkode: 8922e...c5c

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj er det sant? Jeg har gått på dps i mange år jeg. Aldri fått høre noe om slike frister. (Oslo)

Ja det er sant. Dette var på Nydalen DPS rundt 2014-2015 hvis jeg husker korrekt.

AnonymBruker
Skrevet

Du må formidle dette videre til psykologen din! Det er jo mye bedre at du får hjelp en stund til og blir bra, enn å avslutte før du er klar, bli dårligere og måtte tilbake.. Du kan også ta kontakt med din fastlege og få ham/henne til å formidle dette til psykolog/poliklinikken, det blir alltid litt mer tyngde i argument om man har en lege på sin side.

Jeg har vært mye i psykiatrien, og aldri blitt kastet ut på grunn av at det har gått lang tid..

Anonymkode: c0fcf...cda

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er sant. Dette var på Nydalen DPS rundt 2014-2015 hvis jeg husker korrekt.

Merkelig, jeg går på samme dps. Gått der siden 2015... 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Merkelig, jeg går på samme dps. Gått der siden 2015... 

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer helt an på diagnoser og alvorlighetsgrad. 

Anonymkode: 73a34...d1b

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det vet de jo ikke på første timen.. Den jeg siterte fikk beskjed første timen at hun kun fikk gå der ett år. Jeg syns generelt det er veldig spesielt å sette slike grenser for tid i psykisk helsevern. Dette må man vel vurdere underveis??

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har borderline, dissosierer, kronisk suicidal, selvskader med skalpeller og er avhengig av alkohol, har alvorlig sosial angst og er uføretrygdet som resultat av sykdommene, så skulle tro det var alvorlig nok til å få bli så lenge jeg trenger. Hører alltid fra helsepersonell om at de er så bekymret fordi jeg fungerer så dårlig ( de ville nesten ikke slippe meg ut av kontoret nå før sommerferien deres ) og jeg kjenner jeg gruer meg til jeg skal ut fra poliklinikken jeg er på nå for da vet jeg ikke hvor jeg havner om jeg i det hele tatt overlever .

AnonymBruker
Skrevet

Men det vet de jo ikke på første timen.. Den jeg siterte fikk beskjed første timen at hun kun fikk gå der ett år. Jeg syns generelt det er veldig spesielt å sette slike grenser for tid i psykisk helsevern. Dette må man vel vurdere underveis??

Dette. Alt de viste var at jeg var kraftig suicidal, hadde falt vekk fra jevnaldrende tidlig og at jeg slet me angst, men ble jo også sendt dit for utredning. De hadde noe informasjon fra BUP og en privatpraktiserende psykiater jeg gikk til før det, men ellers så visste de jo ingenting.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

skulle tro det var alvorlig nok til å få bli så lenge jeg trenger. 

Ja noe av det samme her, bare at jeg har personlighetsforstyrrelse gruppe A. Gikk i terapi i mange år men så ble det slutt fordi de må rett og slett prioritere. Det er mange med alvorlige plager som trenger hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det høres merkelig ut. Jeg vet at dps er litt opptatt av tilbakeføring til jobb, og har hørt fra andre at de ikke bryr seg like mye dersom man allerede er uføretrygdet. Altså at de er opptatt av at det skal ha skjedd et funksjonsfall, men at man har ressurser i bånn liksom. De er også opptatt av om du har barn (da er det selvfølgelig enda viktigere at man fungerer og får tett oppfølging). De er også opptatt av om tidligere behandling faktisk har hjulpet, om det er noen vits på en måte. Men det høres jo absolutt ut som du har det svært vanskelig, håper du får god hjelp videre<3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det høres merkelig ut. Jeg vet at dps er litt opptatt av tilbakeføring til jobb, og har hørt fra andre at de ikke bryr seg like mye dersom man allerede er uføretrygdet. Altså at de er opptatt av at det skal ha skjedd et funksjonsfall, men at man har ressurser i bånn liksom. De er også opptatt av om du har barn (da er det selvfølgelig enda viktigere at man fungerer og får tett oppfølging). De er også opptatt av om tidligere behandling faktisk har hjulpet, om det er noen vits på en måte. Men det høres jo absolutt ut som du har det svært vanskelig, håper du får god hjelp videre<3

Jag var under utdannelse den gangen ( tok allmennfag videregående i begynnelsen av tyveårene på en skole som er i regi av psykiatrien ) men hadde ikke barn eller annet nettverk rundt meg, så kanskje de bare anså meg som en tapt sak . 🙈

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jag var under utdannelse den gangen ( tok allmennfag videregående i begynnelsen av tyveårene på en skole som er i regi av psykiatrien ) men hadde ikke barn eller annet nettverk rundt meg, så kanskje de bare anså meg som en tapt sak . 🙈

Uff nei det var ikke det jeg mente altså<3 Vet bare at dps prioriterer på denne måten, da det er svært mange som trenger hjelp. Ble du noe bedre på det året du gikk der da? 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff nei det var ikke det jeg mente altså<3 Vet bare at dps prioriterer på denne måten, da det er svært mange som trenger hjelp. Ble du noe bedre på det året du gikk der da? 

Nei, det var null kjemi mellom meg og behandler men fikk beskjed om at jeg ikke fikk bytte, så det var mest oppbevaring frem til jeg kom der jeg er nå . Har det bedre på personlighetspoliklinikken men gruer meg til å avslutte om 1 og ett halvt år .😥

AnonymBruker
Skrevet

Da ble du nok regnet som behandlingsresistent. Sikkert litt med tanke på den allerede lange historikken i psykiatrien. Dersom behandlingen ikke hjelper deg, skal ressursene gå til noen andre. Men bra de henviste deg videre da:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok veldig fra DPS til DPS, og fra psykolog/psykiater til psykolog/psykiater. Enkelte DPSer setter tidsfrister, og gir pasientene et begrenset tilbud uansett, noen gir tidsfrister til noen, og andre gir pasientene behandling så lenge de tenker at det er nødvendig. Hvor lenge en behandler tenker behandling er nødvendig, eller hvor frisk pasienten skal være før avslutning varierer jo. Noen avslutter også behandlingen fordi de ikke føler at de har mer å tilby pasienten, selv om pasienten selv ikke føler seg frisk nok. Noen kan også tenke at de har gitt pasienten nok verktøy, eller behandling til at vedkommende bør kunne klare seg selv. Jeg gikk tidligere til DPS, og der satt de ikke faste tidsfrister, men kunne nok anslå hvor mye behandling hver enkelt trengte. Det er dog ikke vanlig at DPS behandler pasientene til de er helt friske, og det er ikke uvanlig å bli sendt videre til kommunal behandling (samtaler med psykiatrisk sykepleier e.l) når man klarer seg sånn halvveis. Det er uansett ikke vanlig å få gå til DPS til man er helt frisk, det er ofte dårlig kapasitet, og mange på ventelisten.

Privatpraktiserende psykologer og psykiatere med refusjonsavtale kan bestemme mer selv, og kan stort sett gi behandling til pasienter så lenge de (behandleren) vil. Det varierer fra behandler til behandler hvor lenge de vil gi behandling, og det kan variere fra pasient til pasient. Noen får gå til de er helt friske, andre ikke. Jeg går til en privatpraktiserende psykiater med refusjonsavtale, og hun har ikke samme press som DPS. Hun kan velge selv hvilke pasienter hun vil ta inn, og hvor lenge hun skal gi dem behandling. Jeg har gått der i nærmere 2 år, og har fått beskjed om at jeg kan gå til henne så lenge jeg vil. 

Anonymkode: a10c0...d5c

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ble du nok regnet som behandlingsresistent. Sikkert litt med tanke på den allerede lange historikken i psykiatrien. Dersom behandlingen ikke hjelper deg, skal ressursene gå til noen andre. Men bra de henviste deg videre da:)

Ja det kan nok være, syns bare det er så rart at jeg fikk den beskjeden første timen jeg hadde med henne, og ikke etter selve utredninga. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...