AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #61 Skrevet 20. juli 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bergensavisen skriver dette på sin liveoppdatering: "Kun èn av dem har bostedsadresse i Bergen. Personen som er innlagt på Haukeland har bostedsadresse på Østlandet. Den tredje smittede er en utenlandsk statsborger. Han har blitt smittet i utlandet. (...) Kommunen har til nå vært i kontakt med mellom 125 og 130 personer som har vært i kontaktflaten til den innlagte mannen. Assisterende legevaktsjef Annette Corydon forteller at de venter svar på prøvene som er tatt i helgen i morgen formiddag. " Er det ikke bekreftet at det er personen fra Forsvaret som er innlagt? Kan det i så fall være at alle disse nærkontaktene befinner seg i forsvarets leir på Haakonsvern? Da har man en ganske annen situasjon enn om en person har gått rundt i Bergens kjøpesentra, kollektivtrafikk og treningssenter og oppnådd nærkontakt med så mange (men igjen, andre som har vært på samme buss, trent samtidig eller etterpå, vært på samme butikker i samme tidsrom etc er jo mer eller mindre umulig å spore seg frem til og definere som nærkontakt?). Anonymkode: 7d5e9...072 Står jo at personen hadde vært på treningssenter, kjøpesenter osv? Har de virkelig kjøpesenter på Haakonsvern? Trodde det var en millitær leir. Anonymkode: fc5c3...9a9
Gjeste mann Skrevet 20. juli 2020 #62 Skrevet 20. juli 2020 På 19.7.2020 den 19.31, AnonymBruker skrev: Jeg tenker heller at de som blir helt hysteriske av dette viruset ikke ville klart seg om det ble virkelig krise. De går i krisemodus av dette, hvordan i alle dager skulle de taklet en krig? Anonymkode: b2830...107 Vil bare takke for beste innlegget jeg har lest i dag
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #63 Skrevet 20. juli 2020 Norge går antagelig under og 50% av oss kommer til å dø om 2 uker, er en koronasmittet i Bergen Har ikke sett på makan til hysteri. Anonymkode: 90f95...394 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #64 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Norge går antagelig under og 50% av oss kommer til å dø om 2 uker, er en koronasmittet i Bergen Har ikke sett på makan til hysteri. Anonymkode: 90f95...394 Du ser jo ikke sammenhengen helt... det er at det plutselig øker... Poenget er at personene har levd som normalt, gått og reket på kjøpesenter, treningssenter osv... sikkert uten noe maske også. Derfor bekymringen. Folk er nemlig så dumme i Norge at dem nekter å bruke maske.... I Japan har dem som kultur å bruke maske hele året, selv under infuensa bruker personen som er syk maske for å vise respekt for omgivelsene og ikke smitte fremmede mennesker. Noe sånt kunne aldri skjedd her fordi folk bare tenker på ''meg , meg meg'' samtidig som dem later som dem bidrar i ''dugnad''.. Anonymkode: fc5c3...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #65 Skrevet 20. juli 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står jo at personen hadde vært på treningssenter, kjøpesenter osv? Har de virkelig kjøpesenter på Haakonsvern? Trodde det var en millitær leir. Anonymkode: fc5c3...9a9 Den smittede hadde vært på kjøpesenteret Vestkanten. BA har gått ut med denne informasjonen. Anonymkode: 125de...e86
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #66 Skrevet 20. juli 2020 Istedet for å ta på seg maske å potensielt beskytte de svake, bruker nordmenn energien sin på å mobbe folk som velger å gå med maske, å latterliggjøre og peke på folk som går på butikken med maske og kalle dem hysteriker... skikkelig nyttige ting.. Vurderer seriøst å flytte etter dette... For noen barbarer som bor her på berget. Ja, jeg er sint Anonymkode: fc5c3...9a9 3
missmcbeal Skrevet 20. juli 2020 #67 Skrevet 20. juli 2020 (endret) 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bergensavisen skriver dette på sin liveoppdatering: "Kun èn av dem har bostedsadresse i Bergen. Personen som er innlagt på Haukeland har bostedsadresse på Østlandet. Den tredje smittede er en utenlandsk statsborger. Han har blitt smittet i utlandet. (...) Kommunen har til nå vært i kontakt med mellom 125 og 130 personer som har vært i kontaktflaten til den innlagte mannen. Assisterende legevaktsjef Annette Corydon forteller at de venter svar på prøvene som er tatt i helgen i morgen formiddag. " Er det ikke bekreftet at det er personen fra Forsvaret som er innlagt? Kan det i så fall være at alle disse nærkontaktene befinner seg i forsvarets leir på Haakonsvern? Da har man en ganske annen situasjon enn om en person har gått rundt i Bergens kjøpesentra, kollektivtrafikk og treningssenter og oppnådd nærkontakt med så mange (men igjen, andre som har vært på samme buss, trent samtidig eller etterpå, vært på samme butikker i samme tidsrom etc er jo mer eller mindre umulig å spore seg frem til og definere som nærkontakt?). Anonymkode: 7d5e9...072 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står jo at personen hadde vært på treningssenter, kjøpesenter osv? Har de virkelig kjøpesenter på Haakonsvern? Trodde det var en millitær leir. Anonymkode: fc5c3...9a9 Det ble skrevet om i helgen at det er personens fra Haakonsvern er innlagt. Dette ble kjent før de 2 nye andre smittede tilfellene. Og denne personen kom fra Østlandet Det som står i liveoppdateringen om at det er en den innlagte som har hatt kontakt med 130-150 nærkontakter stemmer ikke overrens med det jeg hørte på pressekonferansen. Der sa de bare at en av de smittede hadde hatt nærkontakt med ca 125 personer. Så det er nok feilsitering og således er det ikke personen som er innlagt som har vært på kjøpesenter. Personen som har vært innlagt har det blitt gjort smitteoppsporing i forbindelse på nærkontakter i Haakonsvern, der er allerede over 70 prøver analysert og alle er negative. Endret 20. juli 2020 av missmcbeal
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #68 Skrevet 20. juli 2020 I skandinavia tror man at empati er å ta imot masse flyktninger, og betale skatt.... Nei, man begynner faktisk i nabolaget sitt. Og hvordan man oppfører seg mot sine medmennesker som bor her. Anonymkode: fc5c3...9a9 3
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #69 Skrevet 20. juli 2020 1 time siden, missmcbeal skrev: De sa vel ikke at det var den som kom fra utlandet som hadde 130 nærkontakter? De sa bare at det var en av de 3. Jeg hørte på pressekonferansen nemlig, og fikk ikke med meg denne informasjonen. Det jeg fikk med meg var at en var hjemmehørende på Østlandet, og det vet vi allerede er personen fra Haakonsvern som er innlagt på sykehus. De to andre smittede, så var den ene hjemmehørende i Bergen og den andre var hjemmehørende i utlandet. Jeg tolker da som at sistnevnte er en turist, og de sa vel også at såvidt de visste, hadde denne personen gått i karantene når vedkommende kom til Bergen. Samtidig har det kommet frem tidligere saken at en av de smittede har vært på treningssenter, tatt kollektiv og vært på kjøpesenter. Om den som hører til i utlandet har vært i karantene siden ankomst til Bergen - så virker det mye mer sannsynlig at det er en personen hjemmehørende i Bergen som har hatt 130 nærkontakter. Virker litt usannsynlig at en turist går på treningssenteret. Jo, de sa at det var den som hadde vært i utlandet som var den med 125-130 nærkontakter. Av de andre to var én østlending og én tilknyttet Haakonsvern. De tre hadde ingenting med hverandre å gjøre, tre uavhengige tilfeller. Anonymkode: 19772...c85 1
missmcbeal Skrevet 20. juli 2020 #70 Skrevet 20. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo, de sa at det var den som hadde vært i utlandet som var den med 125-130 nærkontakter. Av de andre to var én østlending og én tilknyttet Haakonsvern. De tre hadde ingenting med hverandre å gjøre, tre uavhengige tilfeller. Anonymkode: 19772...c85 Nå roter du noe forferdelig. Er helt enig i at det er tre uavhengige tilfeller, men at det er personen som er utenlandsk statsborger som har hatt nærkontakt med ca. 125 stemmer nok ikke, da vedkommende skal ha gått i karantene ved ankomst til Bergen. Står i sitatet nedenfor. Det er snakk om en utenlandsk statsborger, ikke en nordmann som har vært i utlandet og kommet tilbake til Norge. Personen som er innlagt på Haukeland har bostedsadresse på Østlandet som det også står nedenfor, og personen som er innlagt på Haukeland er også personen som var instruktør på Haakonsvern: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/kJA3g6/koronasmittet-var-instruktoer-paa-haakonsvern-30-er-i-karantene "To av de tre smittede er norske statsborgere. Kun én av dem har bostedsadresse i Bergen. Personen som er innlagt på Haukeland har bostedsadresse på Østlandet. Den tredje smittede er en utenlandsk statsborger. Sistnevnte skal ha gått i karantene da vedkommende ankom Bergen." https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/3JWM5X/indikasjon-paa-at-smittevern-ikke-holdes 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #71 Skrevet 20. juli 2020 Spørsmålet er jo om det er 1. Den innlagte som har 130 nærkontakter (i forsvaret), men han har ikke vært på treningssenter, kjøpesenter osv? 2. Den andre norske (som til sammen med den utenlandske har kun 15 nærkontakter) som har vært på treningssenter, kjøpesenter osv.? Eller er det slik at det er den innlagte som både har 130 nærkontakter OG har vært rundt på treningssenter, kjøpesenter ++? Anonymkode: 7d5e9...072 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2020 #72 Skrevet 20. juli 2020 17 minutter siden, missmcbeal skrev: Nå roter du noe forferdelig. Er helt enig i at det er tre uavhengige tilfeller, men at det er personen som er utenlandsk statsborger som har hatt nærkontakt med ca. 125 stemmer nok ikke, da vedkommende skal ha gått i karantene ved ankomst til Bergen. Står i sitatet nedenfor. Det er snakk om en utenlandsk statsborger, ikke en nordmann som har vært i utlandet og kommet tilbake til Norge. Personen som er innlagt på Haukeland har bostedsadresse på Østlandet som det også står nedenfor, og personen som er innlagt på Haukeland er også personen som var instruktør på Haakonsvern: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/kJA3g6/koronasmittet-var-instruktoer-paa-haakonsvern-30-er-i-karantene "To av de tre smittede er norske statsborgere. Kun én av dem har bostedsadresse i Bergen. Personen som er innlagt på Haukeland har bostedsadresse på Østlandet. Den tredje smittede er en utenlandsk statsborger. Sistnevnte skal ha gått i karantene da vedkommende ankom Bergen." https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/3JWM5X/indikasjon-paa-at-smittevern-ikke-holdes Så du pressekonferansen? Den som hadde vært/skulle ha vært i karantene pga utenlandsreise var den som hadde den største kontaktflaten. Hos de to andre var smittekilden "ukjent", men hos den som var i karantene (med 125-130 nærkontakter) så var smittekilden "utlandet". (Omtrent 8 min inn i videoen på pressekonferansen.) Anonymkode: 19772...c85 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #73 Skrevet 21. juli 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjelper ikke å holde avstand når man ikke kommer seg på jobb. Her jeg bor er det ingen som leverer mat på døra. Unga trenger å kjøres i barnehage og skole - ingen offentlig tilbud her. Testen kommer jo ut negativ, men symptomene fortsetter. Mange med kuldeastma har luftveissymptomer hele vinteren, så du mener at de skal si opp jobben og sulte i hjel? Anonymkode: 86ac6...368 Ingen med symptomer skal på jobb med mindre det er hjemmekontor. Jeg har kjørt varer på dør til venner og familie med symptomer siden 12.mars. Det bor ingen med bil i nærheten av der du bor? 🤔 Anonymkode: d4af6...813
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #74 Skrevet 21. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er jo om det er 1. Den innlagte som har 130 nærkontakter (i forsvaret), men han har ikke vært på treningssenter, kjøpesenter osv? 2. Den andre norske (som til sammen med den utenlandske har kun 15 nærkontakter) som har vært på treningssenter, kjøpesenter osv.? Eller er det slik at det er den innlagte som både har 130 nærkontakter OG har vært rundt på treningssenter, kjøpesenter ++? Anonymkode: 7d5e9...072 Det er personen fra østlandet som har stor kontaktflate. Anonymkode: d4af6...813
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #75 Skrevet 21. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen med symptomer skal på jobb med mindre det er hjemmekontor. Jeg har kjørt varer på dør til venner og familie med symptomer siden 12.mars. Det bor ingen med bil i nærheten av der du bor? 🤔 Anonymkode: d4af6...813 De bare må gjøre om den regelen. Mange blir forkjøla på vinteren, burde kunne gå på jobb når det verste har lagt seg. Bør få inn en regel om at en da tar en test før en går på jobb/skole. Hvis ikke stopper store deler av landet opp for ingenting. Anonymkode: 87e9a...104 3
Gran00 Skrevet 21. juli 2020 #76 Skrevet 21. juli 2020 På 19.7.2020 den 19.37, AnonymBruker skrev: Så lenge folk ikke blir så syke at de må legge inn og dør, så er det jo ikke noe problem at folk blir litt syke. Viruset blir ikke borte med det første så dette må vi bare regne med. Har selv testet positivt for antistoffer, og det samme har fire andre kolleger, vi var alle bare litt pjuske i noen dager da vi hadde viruset. Så selv om det blir mer smitte kommer det til å gå fint for de aller aller fleste av oss. Anonymkode: b2830...107 Du er klar over at det er funnet mange ulike ettervirkninger både i lunger og hjerne/nervesystem hos folk som har hatt viruset? Det betyr ikke at alle får det, selvsagt, men at vi virkelig ikke aner omfanget av dette. Det handler ikke bare om å ikke dø av det, men kan altså skape problemer senere. Dette er absolutt ikke et virus man bør ta lett på å få. Det er ikke influensa! 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #77 Skrevet 21. juli 2020 Hvorfor er det så stor alarm med tre smitta i Bergen? Har jo vært konstant flere enn tre nye tilfeller daglig i Oslo de siste mnd? Anonymkode: ef159...682 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #78 Skrevet 21. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det så stor alarm med tre smitta i Bergen? Har jo vært konstant flere enn tre nye tilfeller daglig i Oslo de siste mnd? Anonymkode: ef159...682 Det er tre grunner til det. 1. De har ikke fått kartlagt hvor disse 3 har fått smitten fra 2. Siden de ikke vet hvor smitten kommer fra, kan de heller ikke si hvem smitten kommer fra, og smittesporingen bakover blir vanskelig, noe som tilsier at den disse har blitt smittet av også kan ha smittet andre. Poenget med smittesporingen er å unngå å miste kontrollen, og få store mørketall. 3. En av disse har hatt veldig mange nærkontakter, og minst en av dem har i tillegg til nærkontakter beveget seg fritt i samfunnet, inkludert på buss/togg, kjøpesenter, treningssenter, butikker osv, og man har ingen oversikt over hvem personen har vært i kontakt med ut over nærkontaktene. Anonymkode: c23c7...ec5 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #79 Skrevet 21. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen med symptomer skal på jobb med mindre det er hjemmekontor. Jeg har kjørt varer på dør til venner og familie med symptomer siden 12.mars. Det bor ingen med bil i nærheten av der du bor? 🤔 Anonymkode: d4af6...813 Nei, ingen kan kjøre barna mine forskjellige steder mens jeg er hjemme i flere måneder i strekk. Jeg kjenner heller ingen som kan frakte mat til meg i flere måneder i strekk. Anonymkode: 86ac6...368 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2020 #80 Skrevet 21. juli 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tre grunner til det. 1. De har ikke fått kartlagt hvor disse 3 har fått smitten fra 2. Siden de ikke vet hvor smitten kommer fra, kan de heller ikke si hvem smitten kommer fra, og smittesporingen bakover blir vanskelig, noe som tilsier at den disse har blitt smittet av også kan ha smittet andre. Poenget med smittesporingen er å unngå å miste kontrollen, og få store mørketall. 3. En av disse har hatt veldig mange nærkontakter, og minst en av dem har i tillegg til nærkontakter beveget seg fritt i samfunnet, inkludert på buss/togg, kjøpesenter, treningssenter, butikker osv, og man har ingen oversikt over hvem personen har vært i kontakt med ut over nærkontaktene. Anonymkode: c23c7...ec5 Ganske mange ellers i landet som også har ukjent smittevei da. men skjønner jo at mange nærkontakter er et problem Anonymkode: ef159...682
Anbefalte innlegg