Gå til innhold

Smittealarm i Bergen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil bli mange flere i neste bølge (uten nedstengning)!

Anonymkode: e5edd...ef0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En person med pollenallergi vet vel forskjellen på allergi og sykdom. It’s not rocket science.

Anonymkode: 88fd5...5cb

Han/hun vet det, men ikke deres leder og kolleger. 

Anonymkode: 86ac6...368

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det måtte en nedstengning av landet til for å stoppe forrige runde. Hele poenget er å unnå en ny nedstengning. Hvor mange smittede som er nå i forhold til totalen har altså ingenting å si, bare om det er nok smittede til å starte en ny runde eller ikke. 

Anonymkode: 802fc...f23

Nei, det måtte det ikke. Forskningen viser nå at smitten var på veg tilbake allerede i mars. For eksempel viste det seg at det var helt unødvendig å stenge barnehager og skoler. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du foreslår at vedkommende sitter hjemme i flere måneder i strekk, mister jobben og sulter i hjel?

Nei. Bli testet. Hold avstand. Få mat levert på døra.

Anonymkode: d4af6...813

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Bli testet. Hold avstand. Få mat levert på døra.

Anonymkode: d4af6...813

Hjelper ikke å holde avstand når man ikke kommer seg på jobb. Her jeg bor er det ingen som leverer mat på døra. Unga trenger å kjøres i barnehage og skole - ingen offentlig tilbud her. Testen kommer jo ut negativ, men symptomene fortsetter. Mange med kuldeastma har luftveissymptomer hele vinteren, så du mener at de skal si opp jobben og sulte i hjel?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Pressekonferanse kl 15 om smittetilfellene i Bergen. Blir det annonsert lokal nedstengning?

AnonymBruker
Skrevet

Men det måtte en nedstengning av landet til for å stoppe forrige runde. Hele poenget er å unnå en ny nedstengning. Hvor mange smittede som er nå i forhold til totalen har altså ingenting å si, bare om det er nok smittede til å starte en ny runde eller ikke. 

Som andre allerede har påpekt: Nei det er ikke gitt at nedstengning var nødvendig.
Og f.els Oslo har hatt både 3 og flere smittetilfeller på en dag, selv etter gjenåpning, uten at det har ført til noen eksplosjon.

Anonymkode: ce657...b7c

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pressekonferanse kl 15 om smittetilfellene i Bergen. Blir det annonsert lokal nedstengning?

Det vil i så fall være en vanvittig overreaksjoon.

Anonymkode: ce657...b7c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det måtte det ikke. Forskningen viser nå at smitten var på veg tilbake allerede i mars. For eksempel viste det seg at det var helt unødvendig å stenge barnehager og skoler. 

Hvor har du det fra at det var helt unødvendig å stenge barnehager og skoler? Det blir fremstilt som en alminnelig sannhet, men finnes der forskning som avgjort sier at det er sant?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den utenlandske smittede som hadde kontakt med opptil 130 personer skulle liksom ha vært i karantene etter hjemkomst fra utlandet. Så da ble vedkommende syk etter de 10 dagene, eller har han/hun brutt karantenen. Det var så uklart. Godt jobba å klare å være såpass sosial når man er syk, da 🤨

Anonymkode: 19772...c85

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

1 innlagt i Haugesund og med corona. Og i dag kom 21 stk hjem fra Spania fra ferie. Jeg er mer redd nå enn jeg var i mars. Min ferie er over og jeg har kun vært hjemme. Nå gruer jeg meg til høsten!

Anonymkode: fa8a3...f21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 innlagt i Haugesund og med corona. Og i dag kom 21 stk hjem fra Spania fra ferie. Jeg er mer redd nå enn jeg var i mars. Min ferie er over og jeg har kun vært hjemme. Nå gruer jeg meg til høsten!

Anonymkode: fa8a3...f21

Hvorfor er du mer redd nå enn i mars? Det gir ingen mening. Vi har jo et helt annet utgangspunkt nå

• Liker 4
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nedstengning av Bergen om 3... 2... 1...

Pga 3 smittede? 

Da skulle vel samtlige steder på østlandet vært nedstengt for lenge siden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du mer redd nå enn i mars? Det gir ingen mening. Vi har jo et helt annet utgangspunkt nå

Nå er helsevesenet godt forberedt på titusener av koronasyke på alle sykehus! Derfor de åpner opp samfunnet så mye.....

Anonymkode: e5edd...ef0

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den utenlandske smittede som hadde kontakt med opptil 130 personer skulle liksom ha vært i karantene etter hjemkomst fra utlandet. Så da ble vedkommende syk etter de 10 dagene, eller har han/hun brutt karantenen. Det var så uklart. Godt jobba å klare å være såpass sosial når man er syk, da 🤨

Anonymkode: 19772...c85

De sa vel ikke at det var den som kom fra utlandet som hadde 130 nærkontakter? De sa bare at det var en av de 3. Jeg hørte på pressekonferansen nemlig, og fikk ikke med meg denne informasjonen. 

Det jeg fikk med meg var at en var hjemmehørende på Østlandet, og det vet vi allerede er personen fra Haakonsvern som er innlagt på sykehus.

De to andre smittede, så var den ene hjemmehørende i Bergen og den andre var hjemmehørende i utlandet. Jeg tolker da som at sistnevnte er en turist, og de sa vel også at såvidt de visste, hadde denne personen gått i karantene når vedkommende kom til Bergen.

Samtidig har det kommet frem tidligere saken at en av de smittede har vært på treningssenter, tatt kollektiv og vært på kjøpesenter. 

Om den som hører til i utlandet har vært i karantene siden ankomst til Bergen - så virker det mye mer sannsynlig at det er en personen hjemmehørende i Bergen som har hatt 130 nærkontakter. Virker litt usannsynlig at en turist går på treningssenteret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal godt gjøres å ha kontakt med 160 personer på kort tid?

Og jeg som trodde nordmenn likte å stå på fem meters avstand fra andre mennesker, er det bare en myte...

Nå under korona er plutselig alle blitt så glade i å være så sosiale?

Anonymkode: fc5c3...9a9

Skrevet (endret)

I følge kommuneoversikten til VG så er det registrert en ny smittet i Bergen i dag. Men BT har ikke meldt det enda, så ikke offisielt bekreftet.

Det er fullt mulig det er feil i VG sin oversikt, det ville ikke vært første gangen.

MSIS oppdaterer bare sine lister etter fylker - og da har de trolig sett en økning i Vestland fylke. Det har blitt meldt inn en ny innlagt på sykehus i Helse Vest i Haugesund. Det kan være det nye smittetilfellet i Vestland, og at VG har meldt inn dette tilfellet på Bergen i stedenfor Haugesund.

Endret av missmcbeal
AnonymBruker
Skrevet

130 *

Anonymkode: fc5c3...9a9

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hatsumomo skrev:

Pga 3 smittede? 

Da skulle vel samtlige steder på østlandet vært nedstengt for lenge siden.

Tre smittede uten kjent smittevei, hvorav en har vært på frifot i byen og hatt over 130 kjente smittekontakter... hvor mange ukjente kontakter i tillegg?

Stor risiko for at det utløses en ny bølge i Bergen. 

AnonymBruker
Skrevet

Bergensavisen skriver dette på sin liveoppdatering:

"Kun èn av dem har bostedsadresse i Bergen. Personen som er innlagt på Haukeland har bostedsadresse på Østlandet. Den tredje smittede er en utenlandsk statsborger. Han har blitt smittet i utlandet. 

(...)

Kommunen har til nå vært i kontakt med mellom 125 og 130 personer som har vært i kontaktflaten til den innlagte mannen. Assisterende legevaktsjef Annette Corydon forteller at de venter svar på prøvene som er tatt i helgen i morgen formiddag. "

Er det ikke bekreftet at det er personen fra Forsvaret som er innlagt? Kan det i så fall være at alle disse nærkontaktene befinner seg i forsvarets leir på Haakonsvern? Da har man en ganske annen situasjon enn om en person har gått rundt i Bergens kjøpesentra, kollektivtrafikk og treningssenter og oppnådd nærkontakt med så mange (men igjen, andre som har vært på samme buss, trent samtidig eller etterpå, vært på samme butikker i samme tidsrom etc er jo mer eller mindre umulig å spore seg frem til og definere som nærkontakt?).

Anonymkode: 7d5e9...072

• Liker 1
  • Opprett ny...