AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Hvor lenge har vi egentlig visst hva ME er? Jeg synes det er noe som har fått oppmerksomhet de siste 5 år. Nå virker det plutselig veldig vanlig, men hva ble det sett på som før? ER det mer utbredt nå eller hadde folk et annet syn på det før? Ikke diskuter så mye rundt latskap, den tiden er over. Jeg bare lurer på om vi holder oss syke lenger nå fordi vi vet hva det er og mange mener man kanskje aldri blir frisk. Så til min situasjon. Mamma tror at jeg KANSKJE hadde ME da jeg var 16. Eller Fatigue. Jeg var nemlig aldri uthvilt. Sov og sov. Møtte ikke på skolen og stod ikke året pga det. Jeg flyttet på hybel når jeg var 16. Selvtilliten på bunn og mobbingen fulgte etter. Faktisk ble det verre når jeg flyttet, det gikk fra mild psykisk mobbing/utestenging på ungdomsskolen til både sterk psykisk og fysisk på videregående. Dette var jenter. Da tror man jo fort at det er noe virkelig galt med seg. Kostholdet var grusomt. Fint brød med nughatti til pålegg til frokost. Kjøpte brus i kantina på skolen, Urge, Julebrus. Sov i timene. Alkohol torsdag, fredag og lørdag. Fylla ga meg selvtillit. Men så sliten jeg alltid var på søndagen og slitenheten varte lenger og lenger ut i uka med tiden. Middagen var Grandiosa eller nudler. Noen ganger burger på gatekjøkken. Melkesjokoladeplate til kvelds. Var ute og gikk tur sent om kveldene i mørket fordi jeg ikke ville bli sett av mobberne. Til slutt klarte jeg ikke stå opp om dagene. Kunne legge meg å sove på dagen til alle tider. Stod ikke opp for å møte på skolen. Læreren ringte og spurte om jeg hadde vært hos lege. Jeg trodde ikke på at lege kunne finne årsaken og lot være. Orket ikke! Jeg ville bare sove. Når jeg var våken var det feberfølelse, men liksom ikke forkjølelse heller. Hadde bare generell følelse av å være syk. Vintermørket gjorde det ikke lettere. Jeg var ALDRI uthvilt. Tok heller ikke kosttilskudd som vitaminer og mineraler. SÅ bestemte mamma for at vi skulle prøve livsstilsendring. Jeg hadde jo ikke vett på å tenke slik som ung. Hadde skikkelig karbo og sukkerabstinenser en stund, men det gikk over. Ble bevist på hva slags type brød jeg spiste, og salt med fisk i stedet for ferdigmat. Kuttet ut sukker, våren kom og litt lys var det igjen. Energien kom tilbake og holdt seg jevn. Dette har vært prøvd flere ganger. Jeg opplevde samme energistignign og stabilitet i voksen alder også når jeg igjen begynte å spiste mer fargerik mat (forskjellig grønt) og ikke ferdigmat. Ble dessverre fanatisk, men har nå balanse i det. Hadde jeg ME? Går det an å finne ut om man har hatt ME? Hadde jeg Fatigue? Ble jeg frisk fordi jeg ikke visste om ME denne tiden? Hadde jeg vært slik NÅ hadde jeg vært sikker på at dette var ME og at jeg aldri ville bli frisk fordi jeg leser om så mange som aldri blir kvitt det. Hvis dere likevel sliter med slik slitenhet; kanskje ta en titt på livsstilen? Mener ikke være besserwisser men om dere ikke har tenkt på det setter pris på svar selv om dette ble lenger enn planlagt. Anonymkode: c2afd...124 1
Ghostwalker Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 Ser ikke noen relasjon med kostholdet ditt med ME, annet enn at moren din trodde det? Godt å høre at du greide å kutte ut drittmaten og ta deg sammen slik at du ble frisk! 👍 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 8 minutter siden, Ghostwalker skrev: Ser ikke noen relasjon med kostholdet ditt med ME, annet enn at moren din trodde det? Godt å høre at du greide å kutte ut drittmaten og ta deg sammen slik at du ble frisk! 👍 Takk:) Men hva tror du det kan ha vært? Fatigue? For Fatigue er ikke ME? Anonymkode: c2afd...124
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #4 Skrevet 19. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk:) Men hva tror du det kan ha vært? Fatigue? For Fatigue er ikke ME? Anonymkode: c2afd...124 Kyssesyke med følgende fatigue? ME er mye mer enn utmattelse. Anonymkode: ddf77...2e7 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #5 Skrevet 19. juli 2020 ME har eksistert til alle tider, men det var kanskje ikke like utbredt før som idag. Tidligere har ME hatt navn som: Nevrasteni og jappesyken blant annet. Anonymkode: 36c9d...fd6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #6 Skrevet 19. juli 2020 Det kan ha vært så enkelt som jernmangel eller mangel på B12 eller andre vitaminer og mineraler. Anonymkode: 1a1f8...b61 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #7 Skrevet 19. juli 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk:) Men hva tror du det kan ha vært? Fatigue? For Fatigue er ikke ME? Anonymkode: c2afd...124 Et resultat av din livsstil samt mobbingen? Så flott at det går bedre nå. Anonymkode: bd1af...be3 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #8 Skrevet 19. juli 2020 Du hadde neppe fått satt ME som diagnose i dag med din historie slik du forteller den her. Det skal veldig mye til for å sette en me diagnose og du har hatt en livsstil og en psykisk belastende historie som tyder på at du hadde andre problemer som gjorde at du ikke hadde energi. Anonymkode: a3562...49b 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #9 Skrevet 19. juli 2020 Jeg skjønner ikke hvorfor du/din mor tenkte ME i denne situasjonen, du nevner ingenting om nevrologiske symptomer. Du skriver at du hadde et elendig kosthold, elendig døgnrytme, psykososiale vansker, pluss hormonelle endringer pga. pubertet (som bl.a. fører til økt søvnbehov). Ser overhodet ingen grunn til å tenke at disse plagene dine var grunnet nevrologisk sykdom. Anonymkode: 345ab...63b 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #10 Skrevet 19. juli 2020 Alle med ME spiser veldig sunt men blir ikke friskere ? Anonymkode: 6acdc...1e5
Silva Pluvialis Skrevet 19. juli 2020 #11 Skrevet 19. juli 2020 Psykiske belastninger som mobbing kan føre til økt stress. Langvarig stress gir ofte utmattelse. Det viktigste er jo at du har blitt kvitt utmattelsen, ikke hva den eventuelt het.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå