Gå til innhold

Kan hortensia blomstre igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjøpte en nydelig rosa hortensia i mai. Den har stått i en potte utendørs og jevnlig fått vann, men jeg har ikke gjødslet den i ettertid. Nå har alle blomstene blitt grønne og jeg er usikker på veien videre;

- Vil den visne og dø, eller er dette en normal fase i hortensiaens liv?

- Vil den blomstre på nytt neste år? Når på året vil eventuelt en ny blomstring skje og hvordan skal jeg stelle med den frem til det? 

Takk på forhånd 😊🌸

Anonymkode: 05f01...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, den kan blomstre igjen neste år, men det må gjøres riktig. 

Jeg fikk en i gave i fjor, som jeg plantet ut i bedet i vanlig blomsterjord, den vokser seg stor nå. Jeg har kjøpt inn en til som er ferdig blomstret, den skal også ned i jorda. Den forrige har jeg ikke gjort noe spesielt med, annet enn å gi den rikelig med vann, den har masse grønne blader og knopper, så forhåpentligvis vil den blomstre snart. 

Du kan lese mer om stell og planting av hortensia her:

https://www.plantasjen.no/hortensia.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi den surjordsnæring og vann. Før frosten kommer setter du den i garasjen, eller et annet frostfritt sted uten dagslys. Ta den ut når frosten gir seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hortensia kan overleve ute (nedgravd, ikke i potte) i milde strøk. Prøver du på det, så plant den ut så tidlig som mulig, så røttene har fått etablert seg mest mulig før vinteren kommer. Dekk gjerne planten (jorda med røtter) med løv eller annet for frostbeskyttelse.

Som andre skriver, er dette er surjordsplante.

Anonymkode: 62732...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man må vite om man skal ha blomster neste år er at knoppene dannes på årets grener. Fryser de ned blir det ikke blomster neste år. Så Planten må stå kjølig inne eller dekkes helt til ute eller vokse i et område i Norge der det ikke er spesielt med frost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...