Gå til innhold

Dyrebeskyttelsen og katt


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har nettopp henta meg ei katte hos Dyrebeskyttelsen der jeg bor på 4,5 måneder, og hun er så skjønn at dere aner ikke :D Lita, men duverden så tøff av seg. Fikk beskjed om å holde henne innendørs i minst 3 uker, er det fordi hun skal prøve å venne seg til det nye hjemmet sitt? Jeg har hatt litt dårlig samvittighet, og luftet henne ute i ca.15 minutter hver dag, før jeg har tatt henne inn igjen. Men så nysjerrig som hun er, så er det vanskelig å holde henne rundt huset. Vi bor tross alt i et boligfelt, så det er jo mye som skal undersøkes. Men vil hun klare å finne veien hjem igjen etter de 3 ukene innendørs når jeg da slipper henne ut for alvor? Jeg ser iallefall nå at hun er snar å springe om hun får sjansen. Er jo livredd for å miste henne, og at hun ikke skal finne tilbake hjem til meg igjen :cry: Ellers er hun jo frisk og rask, og så utrolig sosial som det går an å bli. Jeg føler meg jo riktig som ei lita mamma her jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åååå....... **supermisunnelig**

Grattis med kattepus... Det er kos å ha i huset!!!

Sannsynligvis så var det vel for at hun ikke skulle stikke av at de ba deg holde henne innendørs de første 3 ukene. Vanligvis har jeg hørt 2 uker, men kanskje det er litt lenger fordi hun er omplassert? Aner ikke, da jeg ikke har tatt imot noen katt fra dyrebeskyttelsen før.

Tror nok ikke det gjør noe om du har luftet henne 15 minutter hver dag, da blir hun jo vant til ute også. For det er vel en utekatt, regner jeg med? Synes ikke noe om å bure kattene inne, jeg, men jeg forstår at man må det de første ukene man har dem for å venne dem til sitt nye hjem.

Lykke til iallfall!! Kooooos deg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

I frykt for å miste henne , synes jeg du skal gjøre som dyrebskyttelsen sa - hold henne inne i 3 uker, slik at hun får lære seg å kjenne sitt hjem først. Ser ikke helt hvorfor du på liv og død skal ut med henne - er du villig til å ta sjansen på å miste henne???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Neida, det ble kun luftet fordi jeg fikk dårlig samvittighet. Litt luft i nesen hadde hun ikke vondt av. Men jeg ombestemte meg da jeg ble nødt å hente henne hos naboen :) Nei har da ingen planer om å miste henne, Missuganda. Har du stått opp med feil fot siden leppa blir slengt med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda

Neida Rabalder

For først og fremt å gå til min personfokusering. Svar: Jeg har ikke stått opp med gal fot i dag

Sak: Jeg skjønner bare ikke hvorfor du spør om råd her på KG. Når du har fått et kjempebra råd hos dyrebskyttelsen. Og de skal ha greie på sine saker. En annet ting er at vi snakker om en katt. En katt følger sine impulser og hopper gjerne hit og dit. Pass godt på henne du, så du ikke mister henne. Min katt tok jeg ikke ut før han var 5 måneder. Og da tok vi det svært suksesivt. Jeg var sammen med han ute noe minutter hver dag (max 10)...Bruk god til og la henne bli kjent med hjemmet sitt før hun utsettes for utendørsstimuli. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Joda, jeg fikk mange gode tips fra Dyrebeskyttelsen, bl.a. å ha henne inne i 3 uker, men fikk ikke vite HVORFOR. Derfor satt jeg og gjettet meg til teorier, og tenkte jeg skulle høre med andre her inne. Ingenting i veien med å ta i bruk KG, er det vel, Missuganda??? Ingen grunn til å sitte å kritisere andre som ikke tenker i samme baner som du, vet du. Spesielt ikke når dette temaet ikker handler om hvorfor JEG ikke forstår med på ditt, og hvorfor jeg ikke forstår meg på datt, men derimot om omplasserte dyr. Spesielt når man ikke har hatt erfaring på den banen før. Men jeg holder henne inne, så det er absolutt ingen grunn til bekymring. Katta har det bra, hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei!

Eg har også omplasseringskatt, Arne, og skulle halda han inne i 3 veker, så han kunne bli van med den nye heimen sin, og læra seg kvar han budde.

Det var derimot ikkje lett å halda ein vaksen katt (mellom 2-4 år) inne når han var så bestemt på å gå ut, og ein dag klarte han å smetta ut døra. Då hadde me hatt han i ei veke. Han var vekk i fleire timar, og eg grein og var heilt fortvila, men han kom tilbake etter å ha utforska nabolaget (boligfelt).

Me budde 4 mnd midt i Oslo, og det var ikkje så kult, for der var ingen hage, og då me prøvde å ta han ut, blei han vekk i 2 mnd, og gjekk seg bort. Takka vera www.nettkatten.no fekk me han tilbake :D

Så flytta me endeleg til ein leil med stor hage, og prøvde også her å halda han inne dei "obligatoriske" 3 vekene, men måtte også her gje opp etter ei veke.

Ein vaksen ute-katt vert litt sprø av å vera inne i lengden, det vart i alle fall vår Arne. Han hadde heldigvis ingen problem med å finna heim att til "mor og far", men me var ganske nervøse eit par gonger!

Så det er faktisk for at katten skal venna seg til kvar den høyrer heime, og til heime-lukta, at du skal halda den inne så lenge, det er ikkje for at den ikkje skal få frisk luft. :blunke:

Har du eit katte-halsband på den, så kan du jo ta små turar så den venner seg til luktene rundt huset også.

Når katten din er så ung, er det forhåpentlegvis ikkje så altfor vanskeleg.

Arne hadde ikkje hatt det på før, og var IKKJE samarbeidsvillig då me prøvde, og klarde å smetta ut av det då han vart skremd. (Det var sånn me mista han i Oslo)

Håpar du kunne bruka denne historia til noko, sidan den vart så lang :sjarmor:

(Men sånn er det, kvar sjanse me får til å fortelja om "borna" våre, den tar me, ikkje sant?!!)

LUKKE TIL!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også min lille kattunge inne i tre uker, men det var visst for lite...

Det var umulig å holde den inne hele tiden, den fant alltid en anledning til å stikke ut (når mange nok bor i et hus, blir det av og til en mulighet).

Problemet mitt var at jeg bodde nær en barneskole. Katten var utrolig kjælen, og dermed tok barna katten med seg ("se, mamma, den søte katten. Jeg tror den liker meg, så jeg tok den med hjem!")

Etter flere desperate leterunder anskaffet vi et skikkelig halsbånd. Likevel forsvant katten, og jeg fikk den tilbake, til slutt uten halsbånd. Den endte til slutt opp hos dyrebeskyttelsen (har noen hørt om Kari Mills i Stavanger? Sier ikke mer...). Den "vennlige" sjelen som tok vare på katten først gav den masser av mat og hadde den inne, uten å gjøre forsøk på å finne eieren.

Etter en ny periode med tilvenning forsvant katten igjen, for tiende gang. Da var den akkurat blitt frisk etter magetrøbbelet den fikk etter alle som prøvde å være "snille" og gav den alt mulig rart. Denne gang fant jeg aldri katten igjen. Derimot kom et lekkert stykke i lokalavisen om "kattemishandling" på mitt hjemsted, der min kattunge ble trukket frem som et grotesk eksempel på forferdelige eiere...

Ler litt av saken nå, men var rimelig fortvilet i starten. Vi prøvde virkelig alt vi kunne, men litt for mange ville hjelpe til og ta seg av katten. Det eneste vi kanskje kunne gjort var å holdt den inne enda lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rabalder!

Grunnen til at du skal holde katten inne, er at den skal utvikle en tilhørighetsfølelse. Den skal skjønne at dette er dens hjem; dit den skal søke for å få mat og omsorg. Hvor lang tid denne tilhørighetsfølelsen tar utvikle, er selvsagt individuelt. 3 uker er vel en grei, gjennomsnittlig anslåelse av tid.

Her finner du forøvrig en liknende tråd om emnet:

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=11515

Lykke til med ny pus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å hjelpe meg altså!!! :D Tusen, tusen takk for mange råd og tips (har akkurat gått igjennom de gamle), men det var jo så mange av de, jo!!! Ikke bare bare å vite. Men jeg skal nå prøve meg fram. Leste at man kan gå inn før katta, for så å prøve å rope henne inn. Det gjorde jeg de 2-3 gangene jeg var ute med henne, og det hjalp LITE :-?. Hun brydde seg minimalt om å komme inn, for jeg tror det å være ute er det mest spennende hun vet. Så da tar jeg det som et tegn om at hun burde holde sæ innendørs enda ei god stund? På fredag har jeg hatt henne inne her hos meg ei uke, så det er vel bare å være tålmodig enda :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke (ikke innlogget)

For å øve inn at katten kommer når du roper, trener du den med å rope på den når du kan tilby det den liker best:

- Godbiter

- Mat

- Lek

- Kos

Øv og prøv deg fram til hva som virker. "Kokt fisk-trikset" funket som bare rakker'n på min Leo-pus; jeg ropte "Leo" mens jeg satte fram fisken til han. Han hadde jo kjent lukten allerede - så han var på plass i utgangspunktet - greien er bare å knytte "pus"/"Leo"/din katt sitt navn til noe digg... Nå kommer han som en rakett opp pæretreet til balkongen i annen etasje når jeg "puser", roper "Leo" eller plystrer på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er som de andre sier. Katten må ha litt tid til å venne seg til sitt nye hjem og føle tilhørighet.

Det må man gjøre hver gang man flytter til nytt bosted.

Noen katter trenger lite tid, andre trenger mer. Ca. tre uker er et bra gjennomsnitt.

Koselig at du fikk en katt fra Dyrebeskyttelsen, skulle ønske mange flere gjorde det.

Lykke til med pusen. :)

Hege, Dyrebeskyttelsen Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Katta har begynt å slå seg til ro nå heldigvis, men jeg er fortsatt redd for å ha henne ute. Det blir nok sikkert MINST ei uke til innendørs, tenker jeg. I dag var hun hos dyrlegen og fikk vaksine. Men det taklet hun som bare det :D. Har forresten tenkt å hente meg en katt til hos Dyrebeskyttelsen, når denne frøkna engang har slått seg skikkelig til ro hos meg. Man betaler 300.- for en kattunge, selv om man kan få dem gratis andre plasser, men jeg syns det er verd pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men hugs at skal du øyremerke katten sjølv, kostar det nok bortimot 500-600 kr, og å kastrere/sterilisere den kostar også, og alt det er allereie gjort med kattane ein kan "adoptera" hos Omplasseringen! :)

Eg var vel mest glad for at katten vår var "husrein" :blunke:

(den var også vaksen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...