Gå til innhold

Irritabel tarm IBS og analyse- Resultat 40. Ref: 50

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et par år siden testet fæces kalprotektin- måling av innflammasjon i tarm. Prøvesvaret var på 40. 

Referanseverdi er 50. Da er vel dette innenfor og normalt.

Men noen som kan ha IBS selv om prøvesvaret er innenfor?

Anonymkode: 6efbf...643

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kalprotektin er et mål på betennelsesstoffer i tarmen, dette er typisk sett ikke forhøyet ved IBS, men det er ofte forhøyet ved ulcerøs kolitt eller crohns sykdom. 

Svaret blir da: Ja, de fleste med IBS har helt normal kalprotektin. 

Anonymkode: 6b1cd...dbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du blander IBD og IBS? Om du ha høye kalprotektinverdier har du gjerne inflammasjon i tarmen, type UC eller chrons. Om du har normale verdier er det større sjanse for at man har IBS, irritabel tarm som man ikke vet grunnen til. IBS er mer eller mindre alle mageproblemer man ikke vet grunnen til, så man kaller det bare IBS. IBD, derimot, er noe man kan finne ut av og sette en mer nøyaktig diagnose på

Anonymkode: a397b...361

AnonymBruker
Skrevet

40 er da ikke noe. Som de skriver over meg, forhøyet kalprotektin merkes om man har UC eller crohns. Da er man raskt opp i flere tusen på den testen.

Anonymkode: 4cb18...5f3

AnonymBruker
Skrevet

IBS er ikke en diagnose, men en merkelapp på mageplager man ikke finner ut hva er for noe eller hvilket opphav det har. -så er nok mange andre diagnoser i «IBS sekken» Jeg hadde over referanseverdi for betennelse i tarmen når jeg startet å få problemer med magen, men de ble ansett som normale allikevel. Resultatene blir nok sett sammen med resten av sykodmshitorikken din. Om en lege har vurdert resultatet så ville du hørt noe om man mente det var behov for noen tiltak. 

Anonymkode: f8b88...69f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...