Gå til innhold

Henger med kl B?

GulSitron

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg blir ikke helt klok på hva slags henger jeg kan trekke med førerkort kl B. 
Har lagt ved bilde av bilens vekt og mål + en oversikt jeg fant i google 

Jeg vet det finnes en kalkulator på vegvesen.no, men jeg har ikke noe reg.nr på noen tilhenger å skrive inn. 
Kan noen forklare meg hvor stor/liten henger jeg kan låne? (i kg)

BilVekt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort forklaring, du kan maks trekke en tilhenger med oppgitt totalvekt på 1200kg. Så den du viser til der kan du fint koble på. Tegningen som vises på bildet du la inn i første innlegg forklarer egentlig dette greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, GulSitron skrev:

Hei! 
Jeg blir ikke helt klok på hva slags henger jeg kan trekke med førerkort kl B. 
Har lagt ved bilde av bilens vekt og mål + en oversikt jeg fant i google 

Jeg vet det finnes en kalkulator på vegvesen.no, men jeg har ikke noe reg.nr på noen tilhenger å skrive inn. 
Kan noen forklare meg hvor stor/liten henger jeg kan låne? (i kg)

BilVekt.jpg

Søk på "Bil og henger" i appstore på tlf din. Der har SVV en fin app du kan bruke. Der legger du inn reg.nr på bilen du skal bruke, på hengeren du skal trekke, og så den førerkortklassen du har. Det er bilen som bestemmer på hvor mye du kan ha hengende på kroken. Men uansett er samlet totalvekt 3500kg som ikke kan overskrides når du har kun B i førerkortet. Det er den såkalte campingvogn regelen som gjelder her i landet på dette, ellers hadde vi ikke kunnet trekke mer enn 750kg etter hva jeg leste for ikke mange dager siden.

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tdm900 skrev:

Søk på "Bil og henger" i appstore på tlf din. Der har SVV en fin app du kan bruke. Der legger du inn reg.nr på bilen du skal bruke, på hengeren du skal trekke, og så den førerkortklassen du har. Det er IKKE en grense på 1200 kg du trekke. Det er bilen som bestemmer på hvor mye du kan ha hengende på kroken. Samlet totalvekt er 3500kg som ikke kan overskrides når du har kun B i førerkortet. Det er den såkalte campingvogn regelen som gjelder her i landet på dette, ellers hadde vi ikke kunnet trekke mer enn 750kg etter hva jeg leste for ikke mange dager siden.

Jeg har dessverre ikke regnr på henger da jeg må leie fra et firma eller bensinstasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, nomore82 skrev:

Kort forklaring, du kan maks trekke en tilhenger med oppgitt totalvekt på 1200kg. Så den du viser til der kan du fint koble på. Tegningen som vises på bildet du la inn i første innlegg forklarer egentlig dette greit. :)

Tusen takk for svar! 
Er "bare" en spisestue jeg skal hente, og jeg er egentlig bare usikker på om jeg får alle stolene inn i bilen. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, GulSitron skrev:

Jeg har dessverre ikke regnr på henger da jeg må leie fra et firma eller bensinstasjon. 

Ok. De sjekker det opp for deg når du kommer for å låne. Er de seriøse leier de ikke ut før de vet at du kjører lovlig. Jeg overhørte akkurat det et sted der de leier ut hengere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, tdm900 skrev:

Men uansett er samlet totalvekt 3500kg som ikke kan overskrides når du har kun B i førerkortet. Det er den såkalte campingvogn regelen som gjelder her i landet på dette, ellers hadde vi ikke kunnet trekke mer enn 750kg etter hva jeg leste for ikke mange dager siden.

Er vel 4250 kg tilsammen når hengeren med last er 750 kg eller mindre?

Veier hengeren  (med last) over 750 kg, så er vel total vekt for bil og henger 3500 kg, hvis ikke jeg har misforstått?

Anonymkode: 6a76d...080

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veier hengeren  (med last) over 750 kg, så er vel total vekt for bil og henger 3500 kg, hvis ikke jeg har misforstått?

Det er korrekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, GulSitron skrev:

Det trenger du ikke. Sett inn regno på bilen og du får se hva du kan trekke. Da har du noe å sjekke opp mot det du skal låne henger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GulSitron skrev:

Kan jeg låne en sånn her f.eks? 

Tilhenger.png

Med førekort klasse B kan du ALLTID trekke tilhenger med tillatt totalvekt 750 kilo. Så lenge du har den bak en bil da.

4 timer siden, nomore82 skrev:

Tull.

Bil og henger må ha sammenlagt tillatt totalvekt under 3500 kilo. Så med en lett bil kan du trekke masse. Før var det krav om at bilen hadde høyere tillatt totalvekt enn hengeren men det er borte i dag. 

Hvis hengeren har tillatt totalvekt under 750 kg, trenger du ikke å tenke på tillatt totalvekt på bilen. Du kan kjøre bil med tillatt totalvekt 3500 kilo og henger på 750 kg.

Husk at det er tillatt totalvekt i vognkortet som gjelder, ikke aktuell vekt (hva det faktisk veier). Du kan ikke kjøre en tom henger som veier 400 kg hvis den har lov til å ha mer last.

Hvis du har en bil som har tillatt totalvekt på 3500 kg vil du ikke kunne kjøre en henger på 1200kg. Så den "forenklede" forklaringen er ubrukelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hengeren veier er ikke relevant for klasse B. Da ser man på tillatt totalvekt (hva man maksimalt har lov til å laste hengeren etter vognkortet). Aktuell vekt (hva den veier) har ingen betyning (man kan selvsagt ikke overskride tillatt totalvekt i vognkortet).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ajarRun skrev:

Med førekort klasse B kan du ALLTID trekke tilhenger med tillatt totalvekt 750 kilo. Så lenge du har den bak en bil da.

Tull.

Bil og henger må ha sammenlagt tillatt totalvekt under 3500 kilo. Så med en lett bil kan du trekke masse. Før var det krav om at bilen hadde høyere tillatt totalvekt enn hengeren men det er borte i dag. 

Hvis hengeren har tillatt totalvekt under 750 kg, trenger du ikke å tenke på tillatt totalvekt på bilen. Du kan kjøre bil med tillatt totalvekt 3500 kilo og henger på 750 kg.

Husk at det er tillatt totalvekt i vognkortet som gjelder, ikke aktuell vekt (hva det faktisk veier). Du kan ikke kjøre en tom henger som veier 400 kg hvis den har lov til å ha mer last.

Hvis du har en bil som har tillatt totalvekt på 3500 kg vil du ikke kunne kjøre en henger på 1200kg. Så den "forenklede" forklaringen er ubrukelig.

Så hva er maks tillat totalvekt TS kan trekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, nomore82 skrev:

Så hva er maks tillat totalvekt TS kan trekke?

Ah, du mente med den bilen i bildet. 

Han kan trekke mer med en annen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ajarRun skrev:

Ah, du mente med den bilen i bildet. 

Han kan trekke mer med en annen bil.

Da har jeg to spørsmål;

a) var innlegget mitt feil?

b) hvorfor er det relevant hva TS kan dra med andre biler når spørsmålet er hva som kan dras med den bilen en har?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det enkleste er å tenke at hengeren maks kan ha tillatt totalvekt på 750 kilo. Da bør du greit få med deg en spisestue i en liten kassehenger. 

Så kan en ta «campingvogn-regelen»- tillatt totalvekt bil+tillatt totalvekt tilhenger=maks 3500 kilo (så fremt bilen har lov å trekke så tungt, tillatt vogntogvekt står i vognkortet på bilen. Der står også hvor tung henger bilen har lov å trekke).

Skal en trekke mye tilhenger kan det være lurt å ta BE eller B96. Da er det andre regler for vekter.

Last ned «bil og henger»-appen og lek litt med den. 

Anonymkode: e4190...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...