AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #1 Skrevet 17. juli 2020 Jeg skal skrive testamente, og har tatt utgangspunkt i en standardmal. Vet ikke helt hvem jeg skal spørre om å være vitner, ettersom jeg har liten omgangskrets. De det ville være naturlig å spørre om hjelp, er tilgodesett i testamentet. Dersom jeg tar med testamentet til et advokatfirma for å få hjelp med oppsettet, kan jeg kanskje bruke noen fra advokatkontoret som vitner? Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Anonymkode: 72755...477
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #2 Skrevet 17. juli 2020 Hovedproblemet her er altså å skaffe vitner. Hvordan skaffer jeg vitner, når jeg ikke kan bruke noen i omgangskretsen min? Anonymkode: 72755...477
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #3 Skrevet 17. juli 2020 Jeg har ordnet med testamente via advokat, og advokatfirmaet stilte med vitner, ikke noe problem 👍🏻 Anonymkode: 8f726...f3d 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #4 Skrevet 17. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ordnet med testamente via advokat, og advokatfirmaet stilte med vitner, ikke noe problem 👍🏻 Anonymkode: 8f726...f3d Tusen takk! Da løser det seg nok 😊 Anonymkode: 72755...477 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 Hvem som helst som er myndig kan være vitne. De trenger ikke kjenne innholdet i testamentet, bare at det er et testamente. Du kan fint bruke en nabo eller en kollega på jobben som vitne. Anonymkode: 39fe6...43f 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 Jeg brukte naboparet. Som den over sier, de trenger ikke en gang å lese innholdet. Det de skal bevitne, er at du er ved dine fulle fem. Hva du ved dine fulle fem bestemmer, har ikke vitnene noe med. Anonymkode: bb88a...aef 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem som helst som er myndig kan være vitne. De trenger ikke kjenne innholdet i testamentet, bare at det er et testamente. Du kan fint bruke en nabo eller en kollega på jobben som vitne. Anonymkode: 39fe6...43f 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte naboparet. Som den over sier, de trenger ikke en gang å lese innholdet. Det de skal bevitne, er at du er ved dine fulle fem. Hva du ved dine fulle fem bestemmer, har ikke vitnene noe med. Anonymkode: bb88a...aef Takk for svar! Har dessverre verken naboer eller kollegaer jeg kan spørre. Venner og familie er alle tilgodesett i testamentet, så de er inhabile. Men jeg kan ringe et advokatkontor og be dem se over testamentet, evt. spørre om noen der kan fungere som vitner. Dersom advokaten og f.eks. resepsjonisten i advokatfirmaet kan skrive under, er det mer enn godt nok for meg. Anonymkode: 72755...477
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 Vi brukte også advokat - som stilte med vitner. Om du bor i en liten kommune så stiller nok servicekontoret med vitner også. Anonymkode: 13993...097 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 Advokatkontoret kan bistå med vitner. Pass på at ingen av vitnene er i slekt med noen som er tilgodesett i testementet. Brant oss på det en gang jeg fulgte en eldre slektning til advokat for å se over testamentet, og advokaten sa at h*n og jeg kunne skrive under som vitner. H*n spurte ikke om jeg var i slekt med en av de tilgodesette i testamentet, så jeg skrev under, og det resulterte i en omgang i retten. Anonymkode: 5aa7d...b02 1
alabaster Skrevet 19. juli 2020 #10 Skrevet 19. juli 2020 Jeg har jobbet i resepsjonen i advokatfirma, og har ofte stilt som vitne på testament og ektepakt. Som flere skriver, er det ikke vanlig at vitnene leser innholdet i dokumentet. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #11 Skrevet 19. juli 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi brukte også advokat - som stilte med vitner. Om du bor i en liten kommune så stiller nok servicekontoret med vitner også. Anonymkode: 13993...097 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Advokatkontoret kan bistå med vitner. Pass på at ingen av vitnene er i slekt med noen som er tilgodesett i testementet. Brant oss på det en gang jeg fulgte en eldre slektning til advokat for å se over testamentet, og advokaten sa at h*n og jeg kunne skrive under som vitner. H*n spurte ikke om jeg var i slekt med en av de tilgodesette i testamentet, så jeg skrev under, og det resulterte i en omgang i retten. Anonymkode: 5aa7d...b02 15 minutter siden, alabaster skrev: Jeg har jobbet i resepsjonen i advokatfirma, og har ofte stilt som vitne på testament og ektepakt. Som flere skriver, er det ikke vanlig at vitnene leser innholdet i dokumentet. Tusen takk for konstruktive og fine svar! ⭐️ Anonymkode: 72755...477 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2020 #12 Skrevet 19. juli 2020 Hvordan kan egentlig folk man ikke kjenner skrive under på at man er ved sine fulle fem? Man kan jo være ravende gal uten at det umiddelbart synes. 😄 Anonymkode: f1fac...b7b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå