Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal skrive testamente, og har tatt utgangspunkt i en standardmal.

Vet ikke helt hvem jeg skal spørre om å være vitner, ettersom jeg har liten omgangskrets. De det ville være naturlig å spørre om hjelp, er tilgodesett i testamentet.

Dersom jeg tar med testamentet til et advokatfirma for å få hjelp med oppsettet, kan jeg kanskje bruke noen fra advokatkontoret som vitner?

Er det noen som vet hvordan dette fungerer?

Anonymkode: 72755...477

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hovedproblemet her er altså å skaffe vitner. Hvordan skaffer jeg vitner, når jeg ikke kan bruke noen i omgangskretsen min?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ordnet med testamente via advokat, og advokatfirmaet stilte med vitner, ikke noe problem 👍🏻

Anonymkode: 8f726...f3d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ordnet med testamente via advokat, og advokatfirmaet stilte med vitner, ikke noe problem 👍🏻

Anonymkode: 8f726...f3d

Tusen takk! Da løser det seg nok 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem som helst som er myndig kan være vitne. De trenger ikke kjenne innholdet i testamentet,  bare at det er et testamente. Du kan fint bruke en nabo eller en kollega på jobben som vitne. 

Anonymkode: 39fe6...43f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte naboparet. Som den over sier, de trenger ikke en gang å lese innholdet. Det de skal bevitne, er at du er ved dine fulle fem. Hva du ved dine fulle fem bestemmer, har ikke vitnene noe med.

Anonymkode: bb88a...aef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem som helst som er myndig kan være vitne. De trenger ikke kjenne innholdet i testamentet,  bare at det er et testamente. Du kan fint bruke en nabo eller en kollega på jobben som vitne. 

Anonymkode: 39fe6...43f

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte naboparet. Som den over sier, de trenger ikke en gang å lese innholdet. Det de skal bevitne, er at du er ved dine fulle fem. Hva du ved dine fulle fem bestemmer, har ikke vitnene noe med.

Anonymkode: bb88a...aef

Takk for svar! Har dessverre verken naboer eller kollegaer jeg kan spørre. Venner og familie er alle tilgodesett i testamentet, så de er inhabile.

Men jeg kan ringe et advokatkontor og be dem se over testamentet, evt. spørre om noen der kan fungere som vitner. Dersom advokaten og f.eks. resepsjonisten i advokatfirmaet kan skrive under, er det mer enn godt nok for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte også advokat - som stilte med vitner. Om du bor i en liten kommune så stiller nok servicekontoret med vitner også.

Anonymkode: 13993...097

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Advokatkontoret kan bistå med vitner. 

Pass på at ingen av vitnene er i slekt med noen som er tilgodesett i testementet. Brant oss på det en gang jeg fulgte en eldre slektning til advokat for å se over testamentet, og advokaten sa at h*n og jeg kunne skrive under som vitner. H*n spurte ikke om jeg var i slekt med en av de tilgodesette i testamentet, så jeg skrev under, og det resulterte i en omgang i retten. 

Anonymkode: 5aa7d...b02

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet i resepsjonen i advokatfirma, og har ofte stilt som vitne på testament og ektepakt.  Som flere skriver, er det ikke vanlig at vitnene leser innholdet i dokumentet.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi brukte også advokat - som stilte med vitner. Om du bor i en liten kommune så stiller nok servicekontoret med vitner også.

Anonymkode: 13993...097

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Advokatkontoret kan bistå med vitner. 

Pass på at ingen av vitnene er i slekt med noen som er tilgodesett i testementet. Brant oss på det en gang jeg fulgte en eldre slektning til advokat for å se over testamentet, og advokaten sa at h*n og jeg kunne skrive under som vitner. H*n spurte ikke om jeg var i slekt med en av de tilgodesette i testamentet, så jeg skrev under, og det resulterte i en omgang i retten. 

Anonymkode: 5aa7d...b02

15 minutter siden, alabaster skrev:

Jeg har jobbet i resepsjonen i advokatfirma, og har ofte stilt som vitne på testament og ektepakt.  Som flere skriver, er det ikke vanlig at vitnene leser innholdet i dokumentet.  

Tusen takk for konstruktive og fine svar!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan egentlig folk man ikke kjenner skrive under på at man er ved sine fulle fem? Man kan jo være ravende gal uten at det umiddelbart synes. 😄

Anonymkode: f1fac...b7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...