Gå til innhold

Majorstuen, Majorstua eller Maja? Det er det store spørsmålet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Majorstua. Er fra Oslo.

Både Majorstua og Majorstuen er godtatt, du finner trafikkskilt med begge deler rundt om i byen.

Mange mener det riktige er Majorstuen, men opprinnelig ble det uttalt Majorstua, selv om det med dansk rettskrivning ble skrevet Majorstuen, så jeg synes begge deler er like riktig.

Maja derimot ... patetisk forsøk fra vestkantungdommen på å gjøre stedet like hipt som løkka. Men vest blir aldri like hipt som øst, så lykke til med det 😂

Anonymkode: 69394...cc5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det viktige her er at Oslo slutter ved Majorstua. Altså med unntak av noen utvalgte steder nær sentrum, så er det kun Majorstua og vestover som er aktuelt å oppholde seg.

Anonymkode: 91c1e...dfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 18.7.2020 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Disse a-endingene på østlandsk er så heljævlige.

Anonymkode: 946bd...687

Mens «heljævlige» er et flott ord. 

Anonymkode: 87ecb...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius
På 18.7.2020 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som er østlandsk, da. -en-endinger er jo en levning fra dansk. Alle østlandsdialekter (som ikke er forpesta av sosiolekter) har -a-endinger. 

Jeg sier Majorstua, helt unaturlig for meg å skulle si Majorstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/17/2020 at 9:40 PM, AnonymBruker said:

Jeg sier Majorstuen.

Anonymkode: 2d0f7...b61

Det heter faktisk Majorstua. Majorstuen er en fordanskning av det originale navnet. 

Anonymkode: e0e3b...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/18/2020 at 12:05 AM, AnonymBruker said:

Morsomt at dette kommer fra en vestlending, landsdelen hvor snobber begynte å skarre for et par generasjoner siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/18/2020 at 10:59 AM, AnonymBruker said:

Majorstua. Er fra Oslo.

Både Majorstua og Majorstuen er godtatt, du finner trafikkskilt med begge deler rundt om i byen.

Mange mener det riktige er Majorstuen, men opprinnelig ble det uttalt Majorstua, selv om det med dansk rettskrivning ble skrevet Majorstuen, så jeg synes begge deler er like riktig.

Maja derimot ... patetisk forsøk fra vestkantungdommen på å gjøre stedet like hipt som løkka. Men vest blir aldri like hipt som øst, så lykke til med det 😂

Anonymkode: 69394...cc5

Løkka er jo ikke hipt i det hele tatt. Enhver nerd fra indre Saudefjord med master i litteraturvitenskap eller master i business fra BI flytter til "løkka" i håp om å bli hip. 

Øst er samleplassen for folk som tror de er noe.Jeg vokste opp i øst så jeg har sett hva slags folk som flytter dit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 20.7.2020 den 17.11, AnonymBruker skrev:

Løkka er jo ikke hipt i det hele tatt. Enhver nerd fra indre Saudefjord med master i litteraturvitenskap eller master i business fra BI flytter til "løkka" i håp om å bli hip. 

Øst er samleplassen for folk som tror de er noe.Jeg vokste opp i øst så jeg har sett hva slags folk som flytter dit. 

Indre Sandefjord?

Skjønner du prøvde å være morsom,men velg en annen by ;) Mye penger og gammel storhet i Sandefjord..

Anonymkode: 0f6f2...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sier Maja om trappa foran Majorstuehuset («møtes på Maja kl.17?»), og har både sett og hørt det bli brukt om Majorstuen skole. 
Sier Majorstua, men jeg bor der bare, er ikke herfra. Barna mine sier Majorstuen. 

Anonymkode: 48b9d...bf4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/17/2020 at 9:45 PM, AnonymBruker said:

Maja

Anonymkode: 52778...814

On 7/18/2020 at 12:03 AM, jukkapalme said:

Aldr hørt noen kalle det Maja. Er fra Oslo. 

On 7/18/2020 at 12:13 AM, Daria said:

Maja har jeg aldri hørt noen si, og jeg er født og oppvokst på den kanten av byen.

On 7/18/2020 at 12:13 AM, AnonymBruker said:

Har knapt hørt noen si Maja.  

Anonymkode: ec33e...811

On 7/18/2020 at 4:26 AM, AnonymBruker said:

Men Maja har jeg aldri hørt noen bruke, og jeg er fra Oslo. 

Anonymkode: 6e928...adf

Maja er jo et navn på Majorstuen skole.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bodde i strøket i mange år. Sier Majorstuen. Er opprinnelig bergenser, så a-endelser er uansett "unaturlige" 😉

Anonymkode: 9340c...68a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart så mange aldri har hørt det bli kalt "Maja"(om man er oppvokst i nærheten i det minste)... Enten veldig unge, eller VEEELDIG gamle, tenker jeg😅 Det var vel det man kalte det fra man var 14 til 17 eller noe sånt. I alle fall en gang fØØØØrr i tiiia...

Forøvrig - Majorstu/a/en litt om hverandre...

Endret av Beeblebrox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Rart så mange aldri har hørt det bli kalt "Maja"(om man er oppvokst i nærheten i det minste)... Enten veldig unge, eller VEEELDIG gamle, tenker jeg😅 Det var vel det man kalte det fra man var 14 til 17 eller noe sånt. I alle fall en gang fØØØØrr i tiiia...

Forøvrig - Majorstu/a/en litt om hverandre...

Kaller du meg veeeeldig gammel? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Kaller du meg veeeeldig gammel? :fnise:

Du er ikke oppvokst i nærleiken, din østkÆnt-faen! You are just not down with all the cool lingos N stuff, you know". GroooorUuuu-pÆlme harru sikkert også 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...