Gå til innhold

Majorstuen, Majorstua eller Maja? Det er det store spørsmålet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Du er ikke oppvokst i nærleiken, din østkÆnt-faen! You are just not down with all the cool lingos N stuff, you know". GroooorUuuu-pÆlme harru sikkert også 😄

😂 Tosk! Har aldri hørt noen pretensiøse Prebener fra vestkanten si Majja heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er fra området. Sier Maja til lokale, men Majorstuen (uttalelse major-schtuen)

Anonymkode: 05707...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Beeblebrox skrev:

Du er ikke oppvokst i nærleiken, din østkÆnt-faen! You are just not down with all the cool lingos N stuff, you know". GroooorUuuu-pÆlme harru sikkert også 😄

:hoho: jeg tisser i benklærne av deg! :hoho: :skratte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Maja er sånt foreldrene mine og barndomsvennene deres sier når de har tatt seg et par glass og mimrer om ungdomstiden på 70-tallet.

Selv sier jeg Majorstua, men skriver Majorstuen. Har inntrykk av at det er det vanligste der jeg bor og vokste opp (Oslo Vest/Bærum). 

Anonymkode: e3888...5b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bodd både på Skøyen, Uranienborg, Marienlyst, Bislett, St.hanshaugen, Kiellands plass, Thorsov, sentrum øst, Ekeberg og ish Bekkelaget og Nesodden. Ikke i den rekkefølgen, men puhh, flytta på meg endel over mange år i det tidligere Oslo-liv og fikk oppleve både vest og øst ganske greit, både gjennom venner og hvor jeg selv bodde. Nå er jeg ute av Oslo for godt. Sa alltid Majorstua, men var jeg rundt folk som snakket fisefint så hendte det at det glapp ut et "Majorstun"/Majorstuen.

Det jeg synets var litt moro med vestkanten i sentrum, typ Frogner osv. var at det var flere eldre gammelrike damer spesielt, som var dritkule. Husker jeg ble overrasket den gangen, barnebarna var flere ganger snobbete "kjøp, bruk og kast"-mennesker, mens de eldre så smashing ut men proklamerte stolt at "denne buksedressen kjøpte jeg i Italia i 1978". En eldre dame jeg møtte på en gang hadde et fancy sigarettetui i sølv som hadde askebeger på andre siden, lignet på en stor gravert fyrstikkeske, -hun kastet aldri sigarettstumpene i gatene må vite, noe jeg syntes var helt fantastisk. Jeg visste også av gammelrike som leste Gateavisa av alle ting, kontoret ligger jo i Hjelmsgate en liten sidegate til Bogstadveien så det var vel sånn at folk følte Gateavisa kom så nærme, men innholdet er jo langt i fra stoff for de rikere familier sånn om man skal gjette på hva de alle tror på og stemmer politisk, men ikke alt er helt slik vi tror alltid tenker jeg etter å få vite slike ting.

Vestkantfolk og østkantfolk, jaja. Jeg har bodd i andre byer med denne oppdelingen også, og man ser jo forskjellen. Føler meg litt heldig egentlig som selv kommer fra en by hvor det finnes "rikere områder", men egentlig så har de rike, middelklasse, arbeiderklassen og de fattige, bodd litt hulter i bulter -ikke rent øst vest, de rikere tok ofte utsikten uansett hvor den var, mens de fattigere bodde mer i nærhet til fabrikkene (i gamle dager) og de lå også både her og der. I Oslo skapte jo Akerselva skillet, på grunn av fabrikkene der, men i dag er det jo egentlig ikke slik lengre. Du skal ha litt penger for å bo på Rodeløkka f.eks, og Kampen begynner å bli slik m.fl. Og fra tidligere av så tok jo de rike over på Ekeberg og Nordstrand osv. også, nedover langs fjorden ligger det jo mange, mange erverdige store gamle villaer fra rikmannsfamilier. 

Nå snakker jeg plutselig om alt mulig annet her, men poster det likevel. Majorstua er det mest vanlige, Majorstuen mindre vanlig og mest vanlig blant eldre tidligere iallfall. Maja har jeg også hørt om selve stasjonen så vidt det er, men ikke påtrengende ofte akkurat.

Anonymkode: 8bd8d...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skulle jeg valgt et sted å bo selv i området nå igjen, så hadde det blitt Nesodden, ikke Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle jeg valgt et sted å bo selv i området nå igjen, så hadde det blitt Nesodden, ikke Oslo.

Husk å fylle på vaksinene dine først da. 

Sier Majorstua, noe annet hadde hørtes  veldig rart ut på min dialekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Sier Majorstua. Kan ikke fordra folk som SIER "hyttEN", "klokkEN" osv. 

Anonymkode: 8f968...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sier Majorstua. Kan ikke fordra folk som SIER "hyttEN", "klokkEN" osv. 

Hytten sier de vel bare i Bergen, ingen fra Oslo ville sagt det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hytten sier de vel bare i Bergen, ingen fra Oslo ville sagt det. 

Kjenner en del tilflyttere som sier det, men det er kanskje i et forsøk i år høres ut som om man er fra Oslo? Ikke vet jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2020 den 23.20, AnonymBruker skrev:

Er ikke "Maja" bila til polisen? 

Anonymkode: b393b...94f

Det tror jeg var SvarteMarja de kjøretøyene ble kalt i sin tid.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2020 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Disse a-endingene på østlandsk er så heljævlige.

Anonymkode: 946bd...687

Haha. Og det kommer fra noen som sier 'jenten' og 'hytten'. 🤣

Bodde ett år i nærheten av Bergen. Gikk mektig lei av spynorsk og bergensk, gitt 😁

Anonymkode: 6b672...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...