Gå til innhold

Hvilken brukshundrase er mest rolig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg forventer naturligvis ikke en sofahund, men finnes det noen brukshundraser som er fornøyd med turer og lett mental trening men ikke så voldsomt som agility osv? :) 

Anonymkode: 3df20...3c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ha en brukshund til den aktiviteten du skisserer? 

Anonymkode: bbecb...5de

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Retrivere som brukshund er jo på vei tilbake, både som støtende og apporterende/retrivende jakthunder. Vet det jobbes med å prøve å rette opp noen av disse rasene som det har vært drevet uvettig avl på i sikkert 40 år etter at labrador og Golden ble "folkebikkja". 

Anonymkode: df7e3...007

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjeterhunden Polsk owczarek nizinny :)  Vi har hatt tre stykker, og har vært like fornøyd med alle. Rolig, lærer lett, litt reservert mot fremmede (ikke en hund som hopper opp på tilfeldige folk man treffer for å få kos), veldig bundet til flokken sin (aldri fare for at den stikker av). Har du en eiendom den kan gå løs på vil den varsle deg når noen kommer, utover det bjeffer den lite. Vi synes dette er en flott familiehund, men det er en del pelsstell da.....  Les mer om rasen her: https://dyrebar.no/raser/hund/polsk-owczarek-nizinny/   og her:  https://www.rasehund.no/raser/rase.asp?unit=33       

Anonymkode: 8ad76...8dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Corgi

Anonymkode: c75d8...513

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Retrivere som brukshund er jo på vei tilbake, både som støtende og apporterende/retrivende jakthunder. Vet det jobbes med å prøve å rette opp noen av disse rasene som det har vært drevet uvettig avl på i sikkert 40 år etter at labrador og Golden ble "folkebikkja". 

Retriverne trenger faktisk mye fysisk aktivitet i motsetning til hva veldig mange med retrivere tror. Det er trist å se hvor mange som ikke gir retriverne den aktiviteten de trenger. Ikke rart at mange tror labradorer er late og trege hunder. Dette er hunder man burde sørge for at får løpe en del, gjerne sykle med f.eks. Joda, de kan nok virke fornøyd med noen turer, men de har faktisk behov for mer.

Anonymkode: b3f66...c9f

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Forstår ikke hvorfor du vil ha en brukshund, selskapshund ville passet bedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også gått for selskapshund, om jeg var deg. En selskapshund trenger turer og mental stimuli den og. :)

Anonymkode: 0fa38...46c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Retriverne trenger faktisk mye fysisk aktivitet i motsetning til hva veldig mange med retrivere tror. Det er trist å se hvor mange som ikke gir retriverne den aktiviteten de trenger. Ikke rart at mange tror labradorer er late og trege hunder. Dette er hunder man burde sørge for at får løpe en del, gjerne sykle med f.eks. Joda, de kan nok virke fornøyd med noen turer, men de har faktisk behov for mer.

Ligger vel i det at hvis en har lyst til å være med på å foredle/tilbakestille bruksinstinktene hos disse rasene at det ligger en del arbeid i det. Dette gjelder jo hos alle brukshunder. Det sagt kan det jo også ligge mye vann-trening/apportering noe som ikke nødvendigvis krever så mye gåing for eier. 

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Forstår ikke hvorfor du vil ha en brukshund, selskapshund ville passet bedre. 

Nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Corgi

Anonymkode: c75d8...513

Nei nei nei, corgier er ikke lite aktive

Anonymkode: cd4ca...dd9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg forventer naturligvis ikke en sofahund, men finnes det noen brukshundraser som er fornøyd med turer og lett mental trening men ikke så voldsomt som agility osv? :) 

Nei, det finnes ikke. Brukshunder fortjener mer enn tur, de må brukes aktivt i tillegg f.eks inne agility eller lydighetstrening. Vil du ha en hund som er fornøyd med det du har å tilby så bør du se på andre hundegrupper som f.eks selskapshunder. Eller du må revurdere hundeholdet og legge til rette for en brukshund dersom det er kun de du kan akseptere utseendemessig. For det virker jo slik siden du er helt låst til disse. 

Anonymkode: caa1d...03f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor du vil ha en brukshund? 

Anonymkode: e0e74...5f6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på brukshund og selskapshund?

Er ikke bruk utgangspunkt for alle raser?

Anonymkode: 0b01c...0c9

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på brukshund og selskapshund?

Er ikke bruk utgangspunkt for alle raser?

Anonymkode: 0b01c...0c9

Brukshunder er avlet for å utføre arbeid, f.eks. gjeting eller trekking. Disse krever mye fysisk aktivitiet. De fleste brukshunder trenger også en god del mental stimuli. Dette er hunder som må brukes aktivt for at de skal trives. Det krever ganske mye av eier å ha en slik hund. Man må være villig til å bruke mye tid hver dag på å trene hunden fysisk og mentalt, bl.a. for å unngå problematferd. 

Selskapshunder er avlet for selskap. De trenger generelt ikke så mye fysisk aktivitet, selv om de ofte er glad i det. Min selskapshund er kjempe fornøyd med å være "sofahund". Hun er f.eks. med på lange fjellturer og virker ofte å være fornøyd med det. Like ofte er hun misfornøyd med å måtte være med fordi hun helst vil være hjemme å slappe av. Det beste min hund vet om er mat og kos. Får hun mulighetenn til det, så ligger hun gjerne tett inntil oss hele dagen. Alle hunder har selvfølgelig godt av en dose mental stimuli, men selskapshundene trenger ikke i nærheten av så mye som brukshunder. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med storpuddel? De kan vel både regnes som brukshund og selskapshund. Ofte kan de justere sitt aktivitetsnivå etter eierne. De må ikke ha mye, men kan også trives med mye. 

Eneste er at de er veldig smarte, og trenger endel mentaltrening. Men er supre hunder 😊❤️ Veldig gøy å utfordre dem, og se hvor mye de forsår!! 

Anonymkode: fd85b...49f

Skrevet

Man trenger ikke drive med agility hvis man ikke selv har lyst å drive med det. Lydighetstrening bør alle hunder ha, og ikke bare når de er unge. En lykkelig hund trenger utfordringer, turer og lek. Men man kan også overdrive dette: Hvis man feks starter med Agility og slutter med det, eller sykler 3 timer om dagen og slutter fordi de blir høst og vinter så kan resultatet bli en stresset og ulykkelig hund. Hunden er et vanedyr som tilpasser seg eierens vaner på godt og ondt. Den kan fint leve med at turer kan betyr både 30 min og 4 timer. Sett deg inn i raser og les deg opp i hundelitteraturen. Tenk også på hvilket liv du har tenkt å leve de neste 15 årene, om du liker å leke, oppdra, gi hunden utfordringer etc. Tilbake får du unconditional love🥰

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet her er vel egentlig hvorfor Ts ønsker seg en brukshund, når hun vil ha en rolig hund? Altså.. hæ? Ikke rart det finnes mange frustrerte og aggressive hunder der ute. 

Anonymkode: e0e74...5f6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at mange vil støtte brukshundene fordi det er slik våre hunderaser var originalt... MEN det er en grunn til at de fleste har blitt avlet over til selskapshunder. Folk flest idag har virkelig ikke tid eller interesse for å gi en brukshund det de trenger, og dersom man likevel kjøper seg brukshund så vil det omsider gå utover hundens trivsel. 

Ja, det er gøy med en aktiv rakett av en jaktgolden, men vær så snill - skal man ha en hund til korte turer i hverdagen og lange i helgen så holder en vanlig golden i MASSEVIS. 

Anonymkode: 33637...d79

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med AB over. Det er altfor mange som henter brukshunder uten å sette seg inn i hva det krever. Veldig mange av de som henter brukshunder har ikke sjans til å gi hunden det den trenger og fortjener av aktivitet. Svært mange klarer ikke å innse selv at hunden ikke får det den trenger. Det er så dårlig gjort å velge hund etter utseende. Man må tenke over hva slags liv man kan tilby en hund, med utgangspunkt i det livet man lever når man henter hunden. Du henter f.eks. ikke en brukshund fordi du har lyst til å begynne å trene. Man venter til man allerede trener såpass at man oppfyller hundens behov for fysisk aktivitet før en henter den. 

Må nesten bare legge til dette; I min omgangskrets er det mange som har små selskapshunder (papillon, chihuahua, lhasa apso mix). De fleste av oss lever ganske aktive liv med hundene våre. Jeg har f.eks. min papillon med på skiturer om vinteren og flere timer lange gåturer i fjellet om sommeren. Hun har null problem med å holde følge. Den største utfordringen på tur om sommeren er at jeg må løfte henne over de største bekkene og elvene vi går over. På vinteren må jeg vente på henne når jeg renner ned en lang bakke fordi beina rett og slett er for korte til å holde følge. Den eneste selskapshund jeg vet om som ikke klarer dette, er blitt behandlet som en liten dukke. Så lenge man behandler hunden som hund, holder den i god fysisk form, så klarer selskapshundene lange og krevende turer samtidig som de setter pris på rolige dager. For de aller fleste er selskapshunder mer enn nok hund. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...