Gå til innhold

Hjemkommen stedatter plager meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har nylig flyttet inn til meg, og nå har hans datter også flyttet inn virker det som :( Avtalen var at hun skulle bo her i ett par dager, mens hun var på storby ferie, men så kom hun bærende på 3 store kofferter og en lampe. Og bor her på tredje uken. 

Hvor lenge kan hun bo her før det er greit å be henne gå? Avtalen var som sagt ett par dager. Hun sier hun ikke trives på studie og skal ta ett friår og jobbe. Men hun har ikke søkt mange jobber siden hun kom. Spurte henne forsiktig om hun kunne tenke seg å bo hos sin mor, men det var ikke aktuelt. Det var her i storbyen hun ville bo. 

Hun oppfører seg som en hotellgjest, forsyner seg grovt av kjøleskapet og møter opp til middag hver dag. Så for å gå rett opp på rommet for å se mer på Netflix. Jeg orker ikke dette mer. Samboer mener hun er deprimert og trenger å «komme seg» ovenpå. Han sier hun helt sikkert vil flytte ut snart... 

Jeg har snakket med henne om å bidra mer, i det minste rydde rommet hun har. Men det har hun ikke gjort.

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 523f5...395

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sett en dato for når hun må ut. Si at hun får se seg om etter en hybel, fort som f. 

Anonymkode: 321c6...e71

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Da kan sette tydelige krav for at hun skal få fortsette å bo der. Og dette ikke blir respektert, kan du be dem se etter et annet sted å bo. Det er jo utrolig frekt så si at man skal på besøk i to dager, og så drar man aldri...om hun vil bo i storbyen burde hun få seg jobb og leilighet der...  

Anonymkode: f5e42...6b0

• Liker 26
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Med voksen stedatter har ikke far noe rett til å la henne bo i ditt hus. Si at hun er velkommen som gjest noen netter, men hun kan ikke bo hos deg på ubestemt tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er hun? 18? 35?

Anonymkode: 14c93...d5d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer har nylig flyttet inn til meg, og nå har hans datter også flyttet inn virker det som :( Avtalen var at hun skulle bo her i ett par dager, mens hun var på storby ferie, men så kom hun bærende på 3 store kofferter og en lampe. Og bor her på tredje uken. 

Hvor lenge kan hun bo her før det er greit å be henne gå? Avtalen var som sagt ett par dager. Hun sier hun ikke trives på studie og skal ta ett friår og jobbe. Men hun har ikke søkt mange jobber siden hun kom. Spurte henne forsiktig om hun kunne tenke seg å bo hos sin mor, men det var ikke aktuelt. Det var her i storbyen hun ville bo. 

Hun oppfører seg som en hotellgjest, forsyner seg grovt av kjøleskapet og møter opp til middag hver dag. Så for å gå rett opp på rommet for å se mer på Netflix. Jeg orker ikke dette mer. Samboer mener hun er deprimert og trenger å «komme seg» ovenpå. Han sier hun helt sikkert vil flytte ut snart... 

Jeg har snakket med henne om å bidra mer, i det minste rydde rommet hun har. Men det har hun ikke gjort.

Hva gjør jeg? 

Hvordan kan det komme som en overraskelse? Så lenge du velger å bli samboer med en som har barn risikerer man at selv store unger kommer flyttende. Du kan jo ikke akkurat kaste henne ut heller. Ikke har hun jobb, og ingen inntekt.
Du bor sammen med faren hennes. 

Anonymkode: 8f635...906

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er hun? 18? 35?

Anonymkode: 14c93...d5d

Hun er 24 år gammel 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg aldri tillatt, hadde bedt hun dra. Og om faren ikke ser det samme så er han ikke mye å samle på. Trives hun ikke på studier så er hun ihvertfall 20 , da har hun ikke noe med å komme flyttende å gjøre. Jo lenger du lar dette være slik jo vanskeligere blir det . Og for noe tull fra disse som sier har du flyttet sammen med en med barn osv. Nei, er barna voksne så kan de ikke bare komme flyttende

Anonymkode: 0b5ca...9c4

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er overraskende at en 24 åring plutselig flytter inn i et hjem som teknisk sett ikke er hennes eller farens. Jeg lot samboer flytte inn nettopp fordi barna hans var voksne og ute av redet. 

Er det ikke farens hjem? TS skriver da så vitterlig at han bor der.

Anonymkode: 7278b...de6

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg aldri tillatt, hadde bedt hun dra. Og om faren ikke ser det samme så er han ikke mye å samle på. Trives hun ikke på studier så er hun ihvertfall 20 , da har hun ikke noe med å komme flyttende å gjøre. Jo lenger du lar dette være slik jo vanskeligere blir det . Og for noe tull fra disse som sier har du flyttet sammen med en med barn osv. Nei, er barna voksne så kan de ikke bare komme flyttende

Anonymkode: 0b5ca...9c4

Hun er 24, ikke ett barn å regne. Grunnen til at jeg lot samboer flytte inn var fordi barna hans var ute av rede og voksne. Jeg har ikke muligheten til å tilby «barn» i midten 20 - årene kost og losji 

• Liker 40
Skrevet

Hvorfor flyttet han inn hos deg, TS?
Hva var hans botilstand før deg? 

Hva er planen her? I forhold til bolig? Skal han være «leieboer» hos deg eller skal han kjøpe seg inn og dere har like rettigheter til boligen ? 

20 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Med voksen stedatter har ikke far noe rett til å la henne bo i ditt hus. Si at hun er velkommen som gjest noen netter, men hun kan ikke bo hos deg på ubestemt tid. 

Dette betyr jo i praksis at mannen bare er «husgjest», leieboer. Han har ingen råderett over egen bosituasjon, 

Jeg synes 24 år er vel «gammelt» til å bo hjemme hos foreldre uten verken arbeid eller skole på agendaen. 

Om far er genuint bekymret for at hun er deprimert må han jo gjøre noe for å hjelpe henne, har han planer om det? 

Jeg dras mellom to alternativ her:

enten er dette en mann som ikke har evnet å skaffe seg egen bolig og heller ikke evner å oppdra datteren til å klare seg selv («arvesynden»)

eller :

han er en selvstendig fyr som skal kjøpe seg inn i TS sin bolig og har dermed like stor «råderett» over boligen som TS, til å tilby hjelp til en datter som er i en vanskelig livsfase og sliter. 

• Liker 12
Skrevet

Om det mot formodning skulle bli slutt mellom meg og mannen, håper jeg inderlig at han ikke finner seg ei ny dame som ikke er raus nok til å la mine barn bli værende i en periode om de trenger det. Det er normalt at foreldre stiller opp på denne måten. Du ble sammen med en med barn, og det kan innebære ting som dette. Jeg har selv en stemor som har fått meg til å føle at jeg kun har vært på besøk hos min far og henne, og som tydelig ikke var komfortabel med at jeg innimellom "invaderte" dem under samvær og senere i ferier. Det er pga dette en stor avstand mellom oss idag, og mellom dem og barna mine. Rådet mitt er: bruk heller denne tiden til å bli godt kjent med henne, og hvem vet, kanskje du kan hjelpe henne videre ved å være en voksenperson som lytter, anerkjenner og forstår. Hun er ikke fienden, hun er din samboers barn. 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Si at han må velge mellom deg og datteren.

Anonymkode: 4e1a8...98b

AnonymBruker
Skrevet

Her bør vel far kjøpe hus med utleiedel hvis han vil at 24-åringen skal bo hjemme. Ikke sikkert det er plass i TS leilighet. Og det ble vel ikke gjort noen avtale om at voksne barn kunne flytte inn da de ble samboere. Tipper TS ville valgt å være særboere da. 

Anonymkode: 1505c...a22

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 24, ikke ett barn å regne. Grunnen til at jeg lot samboer flytte inn var fordi barna hans var ute av rede og voksne. Jeg har ikke muligheten til å tilby «barn» i midten 20 - årene kost og losji 

Hvor godt kjenner du denne mannen? 

Hva med kommunikasjon? Hun må/ bør jo ha spurt sin far om det er greit og bli boende. Hun burde jo også spørre deg om det, og dere alle tre burde ha snakket sammen og kommet til en enighet. 

Anonymkode: 3749f...538

• Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...