AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #1 Skrevet 17. juli 2020 Samboer har nylig flyttet inn til meg, og nå har hans datter også flyttet inn virker det som Avtalen var at hun skulle bo her i ett par dager, mens hun var på storby ferie, men så kom hun bærende på 3 store kofferter og en lampe. Og bor her på tredje uken. Hvor lenge kan hun bo her før det er greit å be henne gå? Avtalen var som sagt ett par dager. Hun sier hun ikke trives på studie og skal ta ett friår og jobbe. Men hun har ikke søkt mange jobber siden hun kom. Spurte henne forsiktig om hun kunne tenke seg å bo hos sin mor, men det var ikke aktuelt. Det var her i storbyen hun ville bo. Hun oppfører seg som en hotellgjest, forsyner seg grovt av kjøleskapet og møter opp til middag hver dag. Så for å gå rett opp på rommet for å se mer på Netflix. Jeg orker ikke dette mer. Samboer mener hun er deprimert og trenger å «komme seg» ovenpå. Han sier hun helt sikkert vil flytte ut snart... Jeg har snakket med henne om å bidra mer, i det minste rydde rommet hun har. Men det har hun ikke gjort. Hva gjør jeg? Anonymkode: 523f5...395
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 17. juli 2020 Du kan vel ikke gjøre noe annet enn å be faren hennes om å flytte ut og ta henne med seg. Anonymkode: cdfe4...65f 137
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #3 Skrevet 17. juli 2020 Sett en dato for når hun må ut. Si at hun får se seg om etter en hybel, fort som f. Anonymkode: 321c6...e71 24
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #4 Skrevet 17. juli 2020 Da kan sette tydelige krav for at hun skal få fortsette å bo der. Og dette ikke blir respektert, kan du be dem se etter et annet sted å bo. Det er jo utrolig frekt så si at man skal på besøk i to dager, og så drar man aldri...om hun vil bo i storbyen burde hun få seg jobb og leilighet der... Anonymkode: f5e42...6b0 26
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 17. juli 2020 Ha - ha 😀. Du blir ikke kvitt henne. Hun har ikke jobb, studerer ikke, søker ikke jobber..... Har selvfølgelig ikke penger til hybel i storbyen da. Det blir nok en lang og hard vinter, TS 🥴 Anonymkode: 1505c...a22 70
Populært innlegg Brunello Skrevet 17. juli 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 17. juli 2020 Dette er etter min mening ingen sak mellom deg og jenta. Ethvert menneske må ha rett til å la barnet sitt bo hos seg, uavhengig av om barnet er blitt voksent. Siden du har fått samboer som har barn, er hjemmet ditt også hans hjem. Du får ta det opp med han og kaste ut han om du ikke liker å ha datteren i huset. 87
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 17. juli 2020 Vel, istedet for å mase så hjelp henne heller. Hvordan er det med økonomien? Får hun hjelp av nav? Har hun studielån? Hjelp henne med å se etter hybel/leilighet. Ta et glass vin med henne, slapp av og snakk om livet. Vær litt mor/venninne/terapeut. Hva det var som gjorde at ting ikke var så bra på studiestedet? Mangel på venner? Var studiet noe annet enn det hun hadde tenkt seg? Spør om hva hun kunne tenke seg i livet. Har hun noen spesielle ting, en lidenskap, et sterkt ønske om en viss type arbeid? Eller trenger hun litt tid på å finne ut av ting og jobbe et år? Er det noe ledig på samordna opptak i byen som er interessant og som hun kan søke på til høsten? Å få til noe når motivasjonen er lav er vanskelig, så det å spørre litt fritt (uten å mase) om hva hun virkelig har lyst til å drive med, og hjelpe henne i den retningen, det kan sette i gang den positive energien. Har hun venner i byen hun kunne tenkt seg å gjenoppta kontakt med? Det hender at venner er bedre terapeuter enn far og mor og stemor. Men det er jammen meg godt å bli hørt av sine foresatte også, hørt og sett på det som virkelig er viktig. Det er jo sommer, så jeg ville latt henne få bli over sommeren jeg. La henne få slippe å tenke på stress en ukes tid eller to til. Om hun skal gjøre noe til høsten så burde hun jo begynne å lete etter sted å bo det er riktig, det handler rett og slett om at studentene toger inn i alle store byer snart, og da blir det ikke mye ledig igjen etterhvert. Men for å komme dit trenger hun altså motivasjon. Hun må finne ut av hva hun vil. Om hun vil sove en ukes tid til så la henne gjøre det. Om du vil få mannen din alene igjen så må du bli en skikkelig god stemor, være kul rett og slett. Jo kulere dere er, jo mindre dere maser og jo mer dere viser at dere står bak henne uansett hva hun velger å gjøre med livet sitt, jo fortere vil hun ønske å flytte ut på egenhånd. Og husk nå en ting, ja, du har akkurat flyttet sammen med en ny mann, men denne mannen har altså en datter, og det å være forelder kommer først. Om dere er kule og hjelper henne på vei nå, så får du kose deg med mannen din etterpå. Maser du for mye og blir en bitch, så får du kjenne det på relasjonen både i mellom deg og din mann, og deg og hans datter, i lang tid. Pass deg så du ikke risikerer mer en du er villig å miste. Anonymkode: 596fc...103 61
Gjest WhisperingWind Skrevet 17. juli 2020 #8 Skrevet 17. juli 2020 Med voksen stedatter har ikke far noe rett til å la henne bo i ditt hus. Si at hun er velkommen som gjest noen netter, men hun kan ikke bo hos deg på ubestemt tid.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #9 Skrevet 17. juli 2020 Hvor gammel er hun? 18? 35? Anonymkode: 14c93...d5d 15
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #10 Skrevet 17. juli 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboer har nylig flyttet inn til meg, og nå har hans datter også flyttet inn virker det som Avtalen var at hun skulle bo her i ett par dager, mens hun var på storby ferie, men så kom hun bærende på 3 store kofferter og en lampe. Og bor her på tredje uken. Hvor lenge kan hun bo her før det er greit å be henne gå? Avtalen var som sagt ett par dager. Hun sier hun ikke trives på studie og skal ta ett friår og jobbe. Men hun har ikke søkt mange jobber siden hun kom. Spurte henne forsiktig om hun kunne tenke seg å bo hos sin mor, men det var ikke aktuelt. Det var her i storbyen hun ville bo. Hun oppfører seg som en hotellgjest, forsyner seg grovt av kjøleskapet og møter opp til middag hver dag. Så for å gå rett opp på rommet for å se mer på Netflix. Jeg orker ikke dette mer. Samboer mener hun er deprimert og trenger å «komme seg» ovenpå. Han sier hun helt sikkert vil flytte ut snart... Jeg har snakket med henne om å bidra mer, i det minste rydde rommet hun har. Men det har hun ikke gjort. Hva gjør jeg? Anonymkode: 523f5...395 Hvordan kan det komme som en overraskelse? Så lenge du velger å bli samboer med en som har barn risikerer man at selv store unger kommer flyttende. Du kan jo ikke akkurat kaste henne ut heller. Ikke har hun jobb, og ingen inntekt. Du bor sammen med faren hennes. Anonymkode: 8f635...906 13
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #11 Skrevet 17. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er hun? 18? 35? Anonymkode: 14c93...d5d Hun er 24 år gammel Anonymkode: 523f5...395
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 Populært innlegg #12 Skrevet 17. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan det komme som en overraskelse? Så lenge du velger å bli samboer med en som har barn risikerer man at selv store unger kommer flyttende. Du kan jo ikke akkurat kaste henne ut heller. Ikke har hun jobb, og ingen inntekt. Du bor sammen med faren hennes. Anonymkode: 8f635...906 Jeg synes det er overraskende at en 24 åring plutselig flytter inn i et hjem som teknisk sett ikke er hennes eller farens. Jeg lot samboer flytte inn nettopp fordi barna hans var voksne og ute av redet. Anonymkode: 523f5...395 81
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #13 Skrevet 17. juli 2020 Hadde jeg aldri tillatt, hadde bedt hun dra. Og om faren ikke ser det samme så er han ikke mye å samle på. Trives hun ikke på studier så er hun ihvertfall 20 , da har hun ikke noe med å komme flyttende å gjøre. Jo lenger du lar dette være slik jo vanskeligere blir det . Og for noe tull fra disse som sier har du flyttet sammen med en med barn osv. Nei, er barna voksne så kan de ikke bare komme flyttende Anonymkode: 0b5ca...9c4 33
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #14 Skrevet 17. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er overraskende at en 24 åring plutselig flytter inn i et hjem som teknisk sett ikke er hennes eller farens. Jeg lot samboer flytte inn nettopp fordi barna hans var voksne og ute av redet. Anonymkode: 523f5...395 Er det ikke farens hjem? TS skriver da så vitterlig at han bor der. Anonymkode: 7278b...de6 23
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #15 Skrevet 17. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg aldri tillatt, hadde bedt hun dra. Og om faren ikke ser det samme så er han ikke mye å samle på. Trives hun ikke på studier så er hun ihvertfall 20 , da har hun ikke noe med å komme flyttende å gjøre. Jo lenger du lar dette være slik jo vanskeligere blir det . Og for noe tull fra disse som sier har du flyttet sammen med en med barn osv. Nei, er barna voksne så kan de ikke bare komme flyttende Anonymkode: 0b5ca...9c4 Hun er 24, ikke ett barn å regne. Grunnen til at jeg lot samboer flytte inn var fordi barna hans var ute av rede og voksne. Jeg har ikke muligheten til å tilby «barn» i midten 20 - årene kost og losji Anonymkode: 523f5...395 40
Raven.Writingdesk Skrevet 17. juli 2020 #16 Skrevet 17. juli 2020 Hvorfor flyttet han inn hos deg, TS? Hva var hans botilstand før deg? Hva er planen her? I forhold til bolig? Skal han være «leieboer» hos deg eller skal han kjøpe seg inn og dere har like rettigheter til boligen ? 20 minutter siden, WhisperingWind skrev: Med voksen stedatter har ikke far noe rett til å la henne bo i ditt hus. Si at hun er velkommen som gjest noen netter, men hun kan ikke bo hos deg på ubestemt tid. Dette betyr jo i praksis at mannen bare er «husgjest», leieboer. Han har ingen råderett over egen bosituasjon, Jeg synes 24 år er vel «gammelt» til å bo hjemme hos foreldre uten verken arbeid eller skole på agendaen. Om far er genuint bekymret for at hun er deprimert må han jo gjøre noe for å hjelpe henne, har han planer om det? Jeg dras mellom to alternativ her: enten er dette en mann som ikke har evnet å skaffe seg egen bolig og heller ikke evner å oppdra datteren til å klare seg selv («arvesynden») eller : han er en selvstendig fyr som skal kjøpe seg inn i TS sin bolig og har dermed like stor «råderett» over boligen som TS, til å tilby hjelp til en datter som er i en vanskelig livsfase og sliter. 12
Huset Skrevet 17. juli 2020 #17 Skrevet 17. juli 2020 Om det mot formodning skulle bli slutt mellom meg og mannen, håper jeg inderlig at han ikke finner seg ei ny dame som ikke er raus nok til å la mine barn bli værende i en periode om de trenger det. Det er normalt at foreldre stiller opp på denne måten. Du ble sammen med en med barn, og det kan innebære ting som dette. Jeg har selv en stemor som har fått meg til å føle at jeg kun har vært på besøk hos min far og henne, og som tydelig ikke var komfortabel med at jeg innimellom "invaderte" dem under samvær og senere i ferier. Det er pga dette en stor avstand mellom oss idag, og mellom dem og barna mine. Rådet mitt er: bruk heller denne tiden til å bli godt kjent med henne, og hvem vet, kanskje du kan hjelpe henne videre ved å være en voksenperson som lytter, anerkjenner og forstår. Hun er ikke fienden, hun er din samboers barn. 25
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #18 Skrevet 17. juli 2020 Si at han må velge mellom deg og datteren. Anonymkode: 4e1a8...98b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #19 Skrevet 17. juli 2020 Her bør vel far kjøpe hus med utleiedel hvis han vil at 24-åringen skal bo hjemme. Ikke sikkert det er plass i TS leilighet. Og det ble vel ikke gjort noen avtale om at voksne barn kunne flytte inn da de ble samboere. Tipper TS ville valgt å være særboere da. Anonymkode: 1505c...a22 15
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2020 #20 Skrevet 17. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er 24, ikke ett barn å regne. Grunnen til at jeg lot samboer flytte inn var fordi barna hans var ute av rede og voksne. Jeg har ikke muligheten til å tilby «barn» i midten 20 - årene kost og losji Anonymkode: 523f5...395 Hvor godt kjenner du denne mannen? Hva med kommunikasjon? Hun må/ bør jo ha spurt sin far om det er greit og bli boende. Hun burde jo også spørre deg om det, og dere alle tre burde ha snakket sammen og kommet til en enighet. Anonymkode: 3749f...538 22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå