Gå til innhold

Hvem inviterer vi til barnebursdager o.l?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer min har kommet til et lite dilemma. Vi er nylig blitt foreldre og har begynt å snakke om feiringer rundt bursdager, jul, nyttår osv. 

Mine samboers foreldre er skilt men har begge nye partnere (disse har vært sammen i 6-7 år) Mens mine foreldre bor sammen og har alltid gjort det. Samboer fortalte her om dagen hvor dumt han synes det er at foreldrene hans ikke er sammen, fordi det gjør det vanskelig når alle skal inviteres til felles feiringer. (Dette barnet er det første barnebarnet for alle besteforeldrene også)

Samboer mener at vi skal invitere til foreksempel to bursdager. En bursdag med min familie og hans ene side av familien, og da de resterende dagen etter.

Jeg mener at det holder å invitere til en bursdag så får de som vil komme komme og de som ikke vil komme bli hjemme. De er alle voksne personer og bør klare å legge uenigheter til side? Og kun fokusere på barnebarnet sitt?

Har du noen lignende situasjoner i din familie? Hva tenker du om det?

Anonymkode: 5d962...279

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde ikke kunnet falle meg inn å invitere til separate feiringer. Hvis de ikke klarer å oppføre seg som voksne folk for å ta hensyn til barnebarnets feiring får de la være å komme. 

Ikke lær ungen at dette er normal oppførsel. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da normalt å dele opp ? 

Anonymkode: eadbe...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde holdt en feiring og forventet at voksne folk kunne vært det, nettopp voksne. 

Anonymkode: 5823e...ee8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skilte besteforeldrene bør klare å omgås hverandre en liten stund for barnebarnets skyld, ellers er de både umodne og svært egoistiske. De trenger da ikke snakke med hverandre. 

Anonymkode: 88719...998

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er foreldrene hans uvenner da? Selv mine, som ikke kunne samarbeide i det hele tatt, og der den ene ikke kunne snakke om den andre uten å bruke stygge ord og ekle kallenavn, kommer i samme bursdagsselskap og andre feiringer nå. Med nye partnere.

Anonymkode: 53b17...844

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt inviterer man til ett selskap, og så får besteforeldrene velge hva som er viktigst: barnebarnet eller å demonstrere..

Det er ikke vanlig å dele opp og ha flere selskaper. Det vanlige er at folk oppfører seg som voksne folk de tre timene en barnebursdag varer.

Anonymkode: 40d9f...cc0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gidda to feiringer. Foreldrene hans og deres partnere kan oppføre seg som voksne mennesker i et par timer og komme i bursdag. 

Anonymkode: fbece...12c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å feire jul? Der vet jeg om mange som bytter hvor de feirer hvert andre/tredje år? Er det like vanlig nå?

Anonymkode: 5d962...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å feire jul? Der vet jeg om mange som bytter hvor de feirer hvert andre/tredje år? Er det like vanlig nå?

Anonymkode: 5d962...279

Jul blir gjerne anderledes. Her er det flere varianter og det kan gjerne avhenger av om dere skal være hjemme eller på besøk. Avhenger også av om du og/eller mannen har søsken som skal være med i kabalen

Annenhver år dine foreldre og hans (så må hans foreldre dele igjen, så det går fire år mellom hver gang dere er hos farfar

Et foreldrepar hvert år så alle får hvert tredje år. Føler kanskje urettferdig for deg siden du da får mindre av din familie enn du ville gjort om hans også var gift

Dere inviterer alle og de som kan/vil kommer

Finnes også andre varianter. Men bursdag? Der må besteforeldrene ta på voksenbukse, det blir bare en feiring 

Anonymkode: b2cad...4bb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer min har kommet til et lite dilemma. Vi er nylig blitt foreldre og har begynt å snakke om feiringer rundt bursdager, jul, nyttår osv. 

Mine samboers foreldre er skilt men har begge nye partnere (disse har vært sammen i 6-7 år) Mens mine foreldre bor sammen og har alltid gjort det. Samboer fortalte her om dagen hvor dumt han synes det er at foreldrene hans ikke er sammen, fordi det gjør det vanskelig når alle skal inviteres til felles feiringer. (Dette barnet er det første barnebarnet for alle besteforeldrene også)

Samboer mener at vi skal invitere til foreksempel to bursdager. En bursdag med min familie og hans ene side av familien, og da de resterende dagen etter.

Jeg mener at det holder å invitere til en bursdag så får de som vil komme komme og de som ikke vil komme bli hjemme. De er alle voksne personer og bør klare å legge uenigheter til side? Og kun fokusere på barnebarnet sitt?

Har du noen lignende situasjoner i din familie? Hva tenker du om det?

Anonymkode: 5d962...279

Er vant til bare ett selskap. Julaften byttes på, annethvert år, men sist var det plass til alle som bor på samme sted. Nyttårsaften feirer de med venner som også har barn. Her er det også snakk om både single besteforeldre og de med ny partner uten at det er noe problem. 

Hvis noen bærer nag og er bitter forstår jeg ikke hvordan de kan ha gått inn i nye forhold. Er din samboer flau på vegne av sin familie? Det er ikke sikkert han vil si det høyt, men var det første jeg tenkte når jeg leste ditt innlegg. 

Gjør det enkelt og server kake og ev. pølser med tilbehør. Jo mindre stivt, dess bedre. Jeg hadde også en tendens til å gjøre det mer vanskelig og komplisert enn man må, tenke ut en meny osv. Det gidder ikke de som bor f.eks. på vestkanten. Det er jo en barnebursdag. 

Dessuten, til dåp og konfirmasjon eller navnedag må man invitere alle (med en litt annen meny enn pølser kanskje).  

Det er like greit at de blir vant til hverandre. Den som ev. er bitter får holde seg hjemme. Når jeg ble farmor hadde jeg ikke møtt barnefar siden konfirmasjonen. Han hadde med sin nye kone i dåpen. Ingen sure miner, tvert i mot. Det var veldig hyggelig å hilse på dem. Alle tidligere uenigheter med barnefar var for lengst glemt. Det var faktisk ikke bare hyggelig, men morsomt å treffe han igjen. Nå møttes vi som besteforeldre, det var jo litt å trekke på smilet av. 

edit. De av besteforeldrene som ikke får være med julaften blir prioritert i romjula. 

Endret av Jytte
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også skilte foreldre, men de er heldigvis venner så vi inviterer til et voksenselskap med familie. Hadde de ikke vært venner så hadde vi nok fortsatt invitert til et selskap!

Anonymkode: ef37d...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det en del som mener besteforeldrene må være voksne og det er forsåvidt greit nok, men det er ikke sikkert det blir hyggelig av den grunn. 

Vi er i nesten akkurat samme situasjon, bare at det er mine foreldre som er skilt og hans som er sammen. Første barnebarn på alle sider. Her har vi delt oppbursdagene, en med min fars side og en med min mors side, samt alle på mannens side. Alle oppfører seg pent om de blir invitert sammen (dåp etc) men det blir alltid klein stemning, min mor og stemor konkurrerer litt om å ha det beste livet, min far går på tærne, generelt lite trivelig. Jeg har hatt to familiebursdager selv siden jeg var 10, så det blir ikke så unaturlig å fortsette dette med mine barn.

Anonymkode: dde26...eb1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det en del som mener besteforeldrene må være voksne og det er forsåvidt greit nok, men det er ikke sikkert det blir hyggelig av den grunn. 

Vi er i nesten akkurat samme situasjon, bare at det er mine foreldre som er skilt og hans som er sammen. Første barnebarn på alle sider. Her har vi delt oppbursdagene, en med min fars side og en med min mors side, samt alle på mannens side. Alle oppfører seg pent om de blir invitert sammen (dåp etc) men det blir alltid klein stemning, min mor og stemor konkurrerer litt om å ha det beste livet, min far går på tærne, generelt lite trivelig. Jeg har hatt to familiebursdager selv siden jeg var 10, så det blir ikke så unaturlig å fortsette dette med mine barn.

Anonymkode: dde26...eb1

Enig. Mine foreldre er skilt, og stemningen er dårlig. Selv om de nok ville tatt seg sammen for barnebarnet sin del, ville jeg fått totalt stress. Så her blir det nok dobbelt av alt, selv om det ikke er optimalt:( Jeg velger til og med lite bryllup med bare meg, mannen og forlovere for å slippe og måtte bringe de sammen.

Anonymkode: 155f5...2c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får bli enige dere imellom.

Mange har to 

Anonymkode: 1d629...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er bare fint for folk å øve seg på fremtidige konfirmasjoner, bryllup, barndåper om slikt bedrives. 

Anonymkode: ea511...f9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er det en del som mener besteforeldrene må være voksne og det er forsåvidt greit nok, men det er ikke sikkert det blir hyggelig av den grunn. 

Vi er i nesten akkurat samme situasjon, bare at det er mine foreldre som er skilt og hans som er sammen. Første barnebarn på alle sider. Her har vi delt oppbursdagene, en med min fars side og en med min mors side, samt alle på mannens side. Alle oppfører seg pent om de blir invitert sammen (dåp etc) men det blir alltid klein stemning, min mor og stemor konkurrerer litt om å ha det beste livet, min far går på tærne, generelt lite trivelig. Jeg har hatt to familiebursdager selv siden jeg var 10, så det blir ikke så unaturlig å fortsette dette med mine barn.

Anonymkode: dde26...eb1

Godt å høre disse sidene av saken også😊 Takk!

Anonymkode: 5d962...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er skilt, den ene parten er gift på nytt og den andre singel. Vi inviterer til et selskap. Mine foreldre går greit sammen, og jeg synes også barnet har godt av å vokse opp med å se at alle kan samles og oppføre seg. Hadde de voksne ikke klart å oppføre seg så ville jeg ha skjermet barnet for slik oppførsel.

Anonymkode: e125d...e94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og samboer min har kommet til et lite dilemma. Vi er nylig blitt foreldre og har begynt å snakke om feiringer rundt bursdager, jul, nyttår osv. 

Mine samboers foreldre er skilt men har begge nye partnere (disse har vært sammen i 6-7 år) Mens mine foreldre bor sammen og har alltid gjort det. Samboer fortalte her om dagen hvor dumt han synes det er at foreldrene hans ikke er sammen, fordi det gjør det vanskelig når alle skal inviteres til felles feiringer. (Dette barnet er det første barnebarnet for alle besteforeldrene også)

Samboer mener at vi skal invitere til foreksempel to bursdager. En bursdag med min familie og hans ene side av familien, og da de resterende dagen etter.

Jeg mener at det holder å invitere til en bursdag så får de som vil komme komme og de som ikke vil komme bli hjemme. De er alle voksne personer og bør klare å legge uenigheter til side? Og kun fokusere på barnebarnet sitt?

Har du noen lignende situasjoner i din familie? Hva tenker du om det?

Anonymkode: 5d962...279

Har noen lignende situasjoner i min familie. 

Det blir slitsomt hvis man velger å ha to seperate familiebursdager, særlig når barnet blir så stort at man i tillegg skal ha barnebursdag. Samtidig trives gjerne de to familiene best med sine folk, som man kjenner best fra før av. 

Vi sa til slutt i fra om at vi kun har 1 familiebursdag, også må de som inviteres selv finne ut om de klarer å forholde seg til de andre. De er da klar over hvem andre som er invitert, og hvem som er troende til å droppe å komme. Det samme gjelder hvem de ikke kommer overens med, enten på grunn av skilsmisse eller andre ting. Jeg nekter å la bursdagen for mitt barn være åsted for drama, det har vi nok av. Så alle voksne får beskjed om at hvis de ikke klarer å forholde seg til person x som de er skilt fra etc, så får man selv ta ansvaret å takke nei. Du bør da ikke gjøre noe stort baluba ut av det dersom personen som dropper å komme helger velger å komme en annen dag. Da er en kopp kaffe nok, kake da også blir både unødvendig og for mye.

Da en av de eldre personene i vår slekt fremdeles levde, valgte vi å invitere den personen til oss til jul, da alle skjønte at vedkommende ikke hadde mange år igjen. Det er vi glade for nå. Så jeg ville sett litt an helsen til de eldre, i forhold til hva dere prioriterer. 

 

Anonymkode: 45a64...9eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...