Gå til innhold

Hypotyreose..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som kan litt om emnet. Kan lavt stoffskifte/Hashimotos starte som en ME lignende tilstand? Med total utmattelse og nærmest bundet til sofa?

Men uten at blodverdiene viser noe veldig unormalt? Kun at de er i nedre del.. Kan kroppen bli så satt ut selv om blodverdiene er innenfor men i nedre del

av skalaen?

Jeg undrer på hva som egentlig skjedde i mitt tilfelle.. Startet som utbrent/me, (ja, det var en del stress) og nå 5-6 år etterpå fått påvist Hypotyreose.

Mye av symptomene har vært

like i alle år f.eks kronisk obstipasjon, fatigue, på bærtur psykisk, nedstemt/depresjon, brain fog etc. Symptomer jeg hadde i starten for ca 5 år siden

men som ga seg har vært brystsmerter, kvalm, svimmel, magekatarr og lett reflux. 

Hva tror dere?

Kan kanskje være en kombo også med at det startet med utbrent og gikk gradvis over til lavt stoffskifte.? Til info har flere i familien med f.eks høyt stoffskifte.

Anonymkode: dc6ae...427

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere som kan litt om emnet. Kan lavt stoffskifte/Hashimotos starte som en ME lignende tilstand? Med total utmattelse og nærmest bundet til sofa?

Men uten at blodverdiene viser noe veldig unormalt? Kun at de er i nedre del.. Kan kroppen bli så satt ut selv om blodverdiene er innenfor men i nedre del

av skalaen?

Jeg undrer på hva som egentlig skjedde i mitt tilfelle.. Startet som utbrent/me, (ja, det var en del stress) og nå 5-6 år etterpå fått påvist Hypotyreose.

Mye av symptomene har vært

like i alle år f.eks kronisk obstipasjon, fatigue, på bærtur psykisk, nedstemt/depresjon, brain fog etc. Symptomer jeg hadde i starten for ca 5 år siden, men som ga seg har vært brystsmerter, kvalm, svimmel, magekatarr og lett reflux. 

Hva tror dere?

Kan kanskje være en kombo også med at det startet med utbrent og gikk gradvis over til lavt stoffskifte.? Til info har flere i familien med f.eks høyt stoffskifte.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, absolutt. Jeg hadde prøve innafor refereansen, men i nedre del av skalaen i følge fastlegen. Var drit dårlig og ikke fungerende. Ble bra når jeg fikk riktig medisinering. 

Litt enkelt forklart: Det har mye med at vi er ulike når det kommer til stoffskifte og hvordan vi fungerer. Noen fungerer supert selv om de har samme referanse som deg, mens andre blir veldig dårlig. Alder, når på døgnet du tar prøvene, graviditet osv påvirker også. I tillegg er desverre de fleste fastleger elendige til å lese prøvene og ser enten kun på TSH eller at prøvene er innenfor i stede for å se helheten. 

Symptomer på me og LS er ganske så like. 

Anonymkode: 3df21...86f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har referanseverdier som består av et ganske stort spektrum. Sannsynligvis er enkelte syke lenge før de er over referanseverdien (man har høy TSH når man har lavt stoffskifte). Så noen kan være ekstremt dårlig om TSH -en deres ligger på 3, selv om det er innenfor "normal". Fordi deres "normal" er mye lavere. 

Derfor kan enkelte gå med sykdom lenge før man får diagnosen. Man må kanskje opp i TSH 10 eller høyere før man får diagnosen. Da kan man være helt kaputt

Har hørt at personer med hasimoto kan svinge fra lav til høy en periode før stoffskifte blir kaputt og de blir kronisk lave. det kan muligens gjøre diagnostisering vanskeligere

Det høres ut som du hele tiden har hatt lavt stoffskifteproblemer. Man kan være totalt utmattet og bundet til sofa om man har lavt stoffskifte, der man blir "død" av å gjøre mild aktivitet i 15 minutter. 

Anonymkode: 502f0...768

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svarene. Jeg er litt usikker selv. Fordi alt startet så brått.. Kollapset nærmest første dag i ferien. Våknet blytung etc. 
?

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for alle svarene. Jeg er litt usikker selv. Fordi alt startet så brått.. Kollapset nærmest første dag i ferien. Våknet blytung etc. 
?

Vanskelig å si. Symptomene kan komme snikende, og det er ikke alltid man tenker over eller merker at man er litt ekstra sliten. Jeg ble gradvis mer og mer sliten over 1 år eller mer. De første månedene trodde jeg det var grunnet jobben, tenkte ikke over at det var unormalt. Jeg gikk arbeidsledig en stund og merket ikke hvor lite jeg orket i løpet av en dag. Før jeg visste ordet av det orket jeg ikke gjøre annet enn å sitte foran TV-en hele dagen. 

Det er jo ulike årsaker til lavt stoffskifte, så mulig det har noe å si for hvordan symptomene utvikler seg

Anonymkode: 502f0...768

AnonymBruker
Skrevet

Vil også legge til at Før det "smalt) skriver smallt fordi det gikk fra å være på jobb (med litt forkjølelse) til å ligge rett ut neste dag og siden vært mer eller mindre dårlig. Jeg var nok urolig og stresset før jeg ble syk, tok meg i å stå å spise, snakket fort til tider, fulle dager med jobb/kveldsvakt, hjem og unger, og la meg med tlf til langt på natt, slappet sjelden av. Mulig jeg hadde litt høyt stoffskifte forså å gå mot lavt. 🤷‍♀️ Blir ikke klok på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...