Gå til innhold

Førerløse biler i framtiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om ti år har vi førerløse biler, blir det sagt. Men det betyr også at bilen kan hackes, kanskje med et virus og så forårsake kræsj. Og om bilen kommuniserer med et sentralt system eller med andre biler betyr det at staten vet hvor du kjører til enhver tid. Nå har vi allerede de automatiske strømmålerne i boligen din som forteller om man er på ferie eller ikke.

I tillegg vil bilenes sensorer få problemer i snø og regn.

Derfor har jeg ingen tro på førerløse biler i kalde strøk. Det jeg tror på er derimot autopiloter som kan skrus av og på når været er bra.

Det jeg er ekstra skeptisk til er uansett autopilot i biler på vestlandske lokalveier. Kommer til å bli mange ulykker, så det bør forbys.

Anonymkode: 3bd67...8c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Biler med autopilot og som kan hackes finnes allerede. 

Ti år frem i tid er lenge for vitenskapen, veldig mye kan skje på den tid. 

Anonymkode: c2927...97e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk aldri de flygende bilene og charterferiene til månen som visstnok skulle komme en gang før år 2000. Jeg foreslår at vi venter med selvkjørende biler til alle som vil har fått seg en tur til månen? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det på lang sikt blir krav om selvkjørende biler på store, gode veier, f.eks. de nye delene av E18 og nye E6 gjennom Østfold og nord for Oslo mot Hamar. Men jeg tror det tar mer enn 10 år før det blir et krav.

Selvkjørende biler på smale, svingete vestlandsveier blir nok ikke tillatt på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du bare googler deg frem til artikler om emnet, ser du at til og med de store har gått litt bort fra sine mål om fullautonome biler.

Og datasikkerhet i biler har jo alltid vært elendig. Det har ikke blitt utnyttet mye. Det øyeblikket Kina utvikler kvantummaskiner er vi uansett nakne alle sammen.

Anonymkode: e502d...816

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerløse biler vil nok være noe som kommer om ti år, i flere tiår framover. Assistanse er fint. Får biler i dag med systemer feks som ser hvor bilen er i veibanen. Og som kan se om man begynner å kjøre ut av den. Det er jo utmerket for feks å oppdage om man er i ferd med å sovne eller noe annet som gjør at man ikke aktivt styrer bilen. Da kan bilen stanse av seg selv på en kontrollert måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.7.2020 den 15.02, AnonymBruker skrev:

Om ti år har vi førerløse biler, blir det sagt. Men det betyr også at bilen kan hackes, kanskje med et virus og så forårsake kræsj. Og om bilen kommuniserer med et sentralt system eller med andre biler betyr det at staten vet hvor du kjører til enhver tid. Nå har vi allerede de automatiske strømmålerne i boligen din som forteller om man er på ferie eller ikke.

Derfor har jeg ingen tro på førerløse biler i kalde strøk. Det jeg tror på er derimot autopiloter som kan skrus av og på når været er bra.

Det jeg er ekstra skeptisk til er uansett autopilot i biler på vestlandske lokalveier. Kommer til å bli mange ulykker, så det bør forbys.

Shit! Du burde ringe Elon. Han har nok aldri tenkt på disse problemene før!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 15.02, AnonymBruker skrev:

I dag kan førere påvirkes av idiotiske holdnigner av familie, opplæring eller andre. Derfor er det mange hestkuker som hindrer trafikk unødig og ikke hjelper dem forbi. Staten har allerede kontroll med hvor jeg kjører i bil (bombrikke, og bilen har kommunikasjon via mobilnettet for fjernstyring).

Har du kjørt i snø eller regn i Oslo? Selv her nord, måtte jeg hjelpe 4 personer løs i nabolaget i vinter. Selvkjørende biler eller ei, vinteren gir trafikale utfordringer.

Et menneske bruker mellom 0.3 til 3-4 sekunder å reagere. Typisk reaksjonstid er et sekund. Du bremser innihelvettes mye på et sekund. Og de fleste bilførere er ubrukelige, og lette å distrahere. Å spare et sekund i reaksjonstid, er enormt. Hindringer som oppstår plutselig vil ikke bli truffet, eller bli truffet i mye mye lavere hastigheter. 

Hvert år meies flere fotgjengere ned i min lille by når bielr skal svinge til venstre ut av forkjørsvei. Fordi de ikke evner å flytte på hodet... 

Sitt på med en gjennomsnittlig bilfører, så skjønner du hvordan selvkjørende biler er logisk. De fleste som kjører bil, kan ikke kjøre bil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, skrue skrev:

Førerløse biler vil nok være noe som kommer om ti år, i flere tiår framover. Assistanse er fint. Får biler i dag med systemer feks som ser hvor bilen er i veibanen. Og som kan se om man begynner å kjøre ut av den. Det er jo utmerket for feks å oppdage om man er i ferd med å sovne eller noe annet som gjør at man ikke aktivt styrer bilen. Da kan bilen stanse av seg selv på en kontrollert måte.

Ti år er alt for lenge, tre holder nok i massevis.

Jeg hadde i en periode en Volvo som "så" hvor jeg var i veibanen, og advarte meg med vibrerende ratt og ved å styre meg tilbake hvis jeg plasserte meg utfor linjene. For et ubrukelig søppelsystem. Hvis jeg er utfor linjene er det en jævlig god grunn til det (semi på vei mot meg feks), og da vil jeg ikke "hjelpes" inn i kollisjonskurs med et 45 tonns vogntog. 

Den viktigste selvkjøringen er jo type køkjøring, at bilen holder feltet og farten og avstanden og føreren kan slappe av. 

Håper virkelig selvkjørende biler kommer snart, det vil være starten på slutten av privateide biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, ajarRun said:

Hvert år meies flere fotgjengere ned i min lille by når bielr skal svinge til venstre ut av forkjørsvei. Fordi de ikke evner å flytte på hodet... 

For ikke å snakke om alle som kjører på rødt lys. Har et trafikkryss her jeg bor hvor det skjer flere alvorlige ulykker i året fordi psykopater kjører på rødt lys selv om det er umulig å se om andre biler kommer fra siden. 

Håper for øvrig også på førerløse sykler. Så slipper fjolsene å bli påkjørt fordi de ikke klarer å følge med på trafikken. 

Anonymkode: e6546...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/17/2020 at 8:08 PM, Tiuren said:

Vi fikk aldri de flygende bilene og charterferiene til månen som visstnok skulle komme en gang før år 2000. Jeg foreslår at vi venter med selvkjørende biler til alle som vil har fått seg en tur til månen? 

Månen?

Ifølge det jeg leste i Illustrert Vitenskap i 1980-årene, skulle menneskene til Mars før årtusenskiftet ...

Når det gjelder flygende biler, bruker man milliarder på tiltak mot terror på bakkeplan, og jeg tror neppe at man har interesse av at en ny Breivik skal kunne lande på taket av regjeringsbygninger.

Men menneskets intelligens når stadig nye høyder i trafikken - det ser man i Oslo når en idiot kommer susende bakfra og passerer deg med ti centimeters avstand på et fortau samtidig som sykkelveien rett ved siden av er tom, og ingen tar ansvaret for kaoset i et land der man ellers er flittig opptatt av å presse lover og regler på en privatperson. Jeg tør ikke å tenke på ansvarsfraskrivelsene om det offentlige Norge begynner å benytte seg av selvkjørende biler.

Anonymkode: 0724c...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...