Gå til innhold

Hva kjennetegner en god barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt skremt av alle de negative trådene og barnehager her på KG. Lurer derfor på hva som kjennetegner en god barnehage? Hva bør man se etter? Jeg er en førstegangsmor, og kjenner ingen med barn i barnehager her jeg bor. Vi har flere barnehager i nærheten, 2 av dem ligger 200 meter unna, har også 3 til som er innen 1 km radius. Hva bør man se etter? 
 

Det jeg innbiller meg er bra er høy andel faglærte og pedagoger på ansatt lista, stemmer dette. Den ene barnehagen her har mange pedagoger og alle andre ansatte har fagbrev. Denne har også veldig moderne bygging. En annen barnehage har en grei andel pedagoger, men også noen ufaglærte blant ansatte, men alle virker godt voksne og erfarne. 
 

En god barnehage er viktig for oss, mini vil bare være 17 måneder ved barnehagestart. 

Anonymkode: 3771b...fc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor er de ansatte? Er de sammen med barna? Sitter de på gulvet sammen med barna inne? 
 
eller står de i klynger sammen ute med kaffekoppen? 
 

er det flere steder barna leker tilsynelatende uten tilsyn? 
 

Dette er spørsmål jeg ville sett på. Alt det andre er ikke så viktig. 

Anonymkode: 6f29e...808

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er de ansatte? Er de sammen med barna? Sitter de på gulvet sammen med barna inne? 
 
eller står de i klynger sammen ute med kaffekoppen? 
 

er det flere steder barna leker tilsynelatende uten tilsyn? 
 

Dette er spørsmål jeg ville sett på. Alt det andre er ikke så viktig. 

Anonymkode: 6f29e...808

Men hvordan finner jeg ut dette? Jeg kjenner som sagt ingen barnehagebarn eller foreldre med barnehagebarn. Det er umulig for meg å vite hva de ansatte gjør, hvor mye tilsyn de har ... Selvom dette er helt essensielle ting, og selvsagt viktig for å gi barna den omsorgen de trenger. Men det vet jeg som sagt ikke. Tror faktisk ikke foresatte med barn i barnehagen vet dette heller, de er jo ikke tilstede i barnehagen. Det er det vare barna som er. 

Anonymkode: 3771b...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan beskrive barnehagen vår 😊 jenta vår på tre og et halvt har gått der i ett år nå, og hun stortrives til min store overraskelse. 

Her har de plass til alle personligheter, og det virker som de ser alle. De er veldig avslappa på ting man kan ta det litt med ro med, men samtidig virker de som trygge voksne som setter regler barna har godt av (? Om man kan si det slik) . Har sjeldent sett at de voksne har sittet sammen og skravla. 

De har gjort mye for at barnet mitt skal føle seg velkommen og trygg, og at hun skal få venner❤️ 

Uteområdet er kjempefint, en god blanding av lek og grøntområde som de bruker mye 😊

 

Anonymkode: c1464...110

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan finner jeg ut dette? Jeg kjenner som sagt ingen barnehagebarn eller foreldre med barnehagebarn. Det er umulig for meg å vite hva de ansatte gjør, hvor mye tilsyn de har ... Selvom dette er helt essensielle ting, og selvsagt viktig for å gi barna den omsorgen de trenger. Men det vet jeg som sagt ikke. Tror faktisk ikke foresatte med barn i barnehagen vet dette heller, de er jo ikke tilstede i barnehagen. Det er det vare barna som er. 

Anonymkode: 3771b...fc3

Ikke meg du siterte, men hvis jeg var deg ville jeg trilla en tur hver eneste dag i et par uker og snoket litt. Lag deg ei rute der du går forbi samtlige barnehager, forskyv tiden litt hver dag, så får du et innblikk i hva som foregår i barnehage nr 1 klokka 09:00, neste dag får du se barnehage nr 1 klokka 10:00, osv osv.

Anonymkode: 47ed5...f16

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage er det utrolig lite utskifting av ansatte. De ansatte ser ut til å trives på jobb. De møter barnet på en god og personlig måte. 

Det er vanskelig å vite før man ser i praksis hvordan barnehagehverdagen er. Vi hadde flaks og fikk en super barnehage. Men her på forumet finner man mest skrekkhistorier fordi ingen gidder å lage jevnlige skryteinnlegg av hvor bra ungen har det i barnehagen. Men personlig så kjenner jeg bare en mor som har vært misfornøyd med sin barnehage. De fleste er full av lovord. 

Og fine, nye lokaler kan være bra, men vår barnehage har slitte, små, gamle lokaler og jeg kunne ikke tenke meg å bytte vekk de damene der for å få nyere lokaler. Hjerterom teller mest!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En god barnehage starter med en god ledelse. Medarbeidere som trives har høy tilstedeværelse og lite utskifting. Medarbeider som trives greier å være tilstedeværende, trygg, tålmodig og god rollemodell for barna. Stabilt personale samarbeider generelt bedre og har bedre fokus på fag. Det lureste du kan gjøre er å høre med noen som har barn i den barnehagen. 

 

Anonymkode: 0add2...96d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk barnehagene

 

For min del er det ikke anrall utdannede som betyr noe.

Stabilt personale

Mye ute

Omsorgsfulle ansatte

Mannlige annsatte også

Anonymkode: 9d0f1...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er de ansatte? Er de sammen med barna? Sitter de på gulvet sammen med barna inne? 
 
eller står de i klynger sammen ute med kaffekoppen? 
 

er det flere steder barna leker tilsynelatende uten tilsyn? 
 

Dette er spørsmål jeg ville sett på. Alt det andre er ikke så viktig. 

Anonymkode: 6f29e...808

Er det vanlig praksis at de ansatte drikker kaffi ute??? Barnehagen vi har brukt har forbud mot kaffi ( bortsett fra på pauserommet for kun de ansatte). Synes det er bra! Kaffikopper hører ikke hjemme der det er mange barn ( varm kaffikopp som velter....)

Anonymkode: 89908...cb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært veldig fornøyd med vår barnehage! Den er relativt liten (fire avdelinger, i underkant av 60 barn), stabilt personale, hvor mange av de ansatte har jobbet der i godt over ti år. Lokalene og uteområdene er greie, hverken mer eller mindre. Pedagogtetthet/utdanning er jeg litt usikker på. Pedagogisk leder på hver avdeling har riktig utdanning, flere andre har nok også relevant utdanning. Men jeg vet at flere godt voksne damer der er uten relevant utdanning, uten at jeg nødvendigvis ser det som så negativt. Vår sønn har hatt et veldig godt og nært forhold til flere av disse!

Barnehagen er privat, med en kristen organisasjon som eier. Mannen var svært skeptisk til dette. Jeg var mer nøytral. Kan jo nevne at vi har merket veldig lite til det kristne grunnsynet i barnehagen.

Anonymkode: 38c85...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedagogisk forankring og/eller profil. De ansatte bør kunne begrunne og forklare barnehagens tilrettelegging, rutiner og aktiviteter med pedagogisk forankring samt hvordan sentrale styringsdokumenter brukes. Stabilt personal som fremstår gjennomgående positive og med motivasjon for jobben. 

Tilrettelegging for tillitsfullt og gjensidig samarbeid hjem-bhg, åpen kommunikasjon som inviterer til innspill og som gir oppdatert informasjon på både gruppe- og individnivå. 

Anonymkode: d89f7...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner ganske kjapt ut hvor godt likt de forskjellige barnehagene er ved å søke på "foreldreundersøkelse barnehage".

Antall pedagoger er ikke særlig viktig, men at barnehagen bruker tid og ressurser på å lære opp ALLE ansatte slik at de kan jobbe sammen i team. 

En ansatt med doktorgrad i pedagogikk gir ikke en bedre barnehage om ikke personen også involverer alle de andre i arbeidet sitt. 

Endret av Skogkløver
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pedagogisk forankring og/eller profil. De ansatte bør kunne begrunne og forklare barnehagens tilrettelegging, rutiner og aktiviteter med pedagogisk forankring samt hvordan sentrale styringsdokumenter brukes. Stabilt personal som fremstår gjennomgående positive og med motivasjon for jobben. 

Tilrettelegging for tillitsfullt og gjensidig samarbeid hjem-bhg, åpen kommunikasjon som inviterer til innspill og som gir oppdatert informasjon på både gruppe- og individnivå. 

Anonymkode: d89f7...953

Hva menes med dette? Kan du gi konkrete eksempler?

Anonymkode: e3740...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo mer barna er ute, jo sikrere kan du være på at barnehagen er bra. 

Anonymkode: d8d12...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye ute

Ser hvert enkelt barn

Tar du opp noe med barnehagen så blir de ikke sure men jobber med å forbedre det foreldrene ikke er fornøyd med.

- er det er barn som utagerer så bør de ansatte tenke at barnet har det vanskelig å jobbe utifra det,ikke se på barnet som ett problembarn sånn som de gjorde i vår barnehage.

At de ansatte er omsorgsfulle og viser at de er engasjert i det barnet forteller eller er i engasjert i aktiviten/leken med barna.

Anonymkode: becc6...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se resultatene på foreldreundersøkelsen for barnehager på din kommunes hjemside 😊

Anonymkode: b4d99...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 7/15/2020 at 9:57 AM, AnonymBruker said:

En god barnehage starter med en god ledelse. Medarbeidere som trives har høy tilstedeværelse og lite utskifting. Medarbeider som trives greier å være tilstedeværende, trygg, tålmodig og god rollemodell for barna. Stabilt personale samarbeider generelt bedre og har bedre fokus på fag. Det lureste du kan gjøre er å høre med noen som har barn i den barnehagen. 

 

Anonymkode: 0add2...96d

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme. God og tydelig ledelse med fornøyde medarbeidere som trives på jobb! Og lederen er tydelig på hvordan barnehagen skal drives godt. 
 

 

Anonymkode: 3a1ae...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabile ansatte med lite fravær som samarbeider bra og trives på jobb, synes også det er bra hvis barnehagen ikke er for stor, og at det er grønt fint uteområde.

Anonymkode: 80afb...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store uteområder med variert "landskap" - litt bakker, kriker og kroker, god plass til å løpe, leke, dele seg i grupper - ikke en flat asfaltinnhengning. 

God plass inne - god akustikk slik at det ikke blir for mye gjalling og ekko.

Ellers kan du spørre på en lokal fb-gruppe for byen/bydelen/nabolaget etter anbefalinger.

Anonymkode: 0b92f...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...