AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #1 Skrevet 14. juli 2020 Hei. jeg jobber i butikk. Jeg er også i faresonen for å bli alvorlig syk om jeg blir smittet med korona. Og det er noe som virkelig plager meg. Derfor spør jeg dere «vanlige» folk her på kg. jeg opplever til stadighet at kunder skal ta på meg (hender/armer når de skal få kontakt), de snakker opp i fjeset mitt så jeg får spytt på meg om de fråder og de ler hvis jeg ber de om å holde avstand. Jeg er ikke vanskelig å få kontakt med hvis de sier «hei, unnskyld meg jeg lurer på...». Jeg hjelper også gjerne på trygg avstand. Hvorfor er det likevel så vanskelig for folk å respektere dette med å ta hensyn? Jeg ønsker ikke å bli alvorlig syk fordi Karen på 50år mener ho har rett til å behandle meg som ho vil. 99% av disse kundene takker heller aldri for hjelpen eller sier «hei» når vi ønsker dem velkommen.. så en dårlig holdning ligger vel i ryggraden dems fra før av. Jeg ser at de fleste kundene som oppfører seg slikt er damer i alderen 35-60år. Ofte har de med seg en venn/barn eller lignende på shopping. Vennen/barnet står alltid Ved siden av og følger med På dette med store øyne. Spesielt hvis jeg ber om avstand, da ler de gjerne av meg med moren sin. Samfunnet åpner gradvis opp, men det er fortsatt viktig med hensyn. Hvorfor blir det latterliggjort av Karen og hennes følgesvenner? Anonymkode: 81e64...c5d 2
Kaffefrøken Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 Noen mennesker er bare sånn, dessverre. De er altfor opptatt av seg selv. Enten fordi de har flere utpregede narsissistiske personlighetstrekk, eller fordi de er vimsete, fordi de tenker på noe helt annet, har dårlig tid...etc. Du må aldri ta det personlig. Mange tror man kan behandle butikkansatte som skyllebøtter. De er ofte på vei hjem fra jobb, sultne og stressa, og hopper på den første og beste de kommer over. Tror noen kvinner i den aldersgruppen er bitre. Enten har de lyst på barn, men får det ikke. Har altfor mange barn, og en partner som er lei, eller er i overgangsalderen. Jeg aner ikke. Prøv å ta noen skritt tilbake når de kommer og si "unnskyld, men pga. coronatiltak, hadde jeg satt pris på om du kan holde en meter avstand" eller om noen tar på deg, så sier du "unnskyld, men vennligst ikke ta på meg". Herregud, hva er det med folk som går rundt og tar på vilt fremmede. 🤦♀️ Om de blir irritert av det så er det ikke noe de får gjort noe med. Berøring inngår ikke i serviceyrket. Uansett, jeg forstår godt du er fortvilet.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #3 Skrevet 15. juli 2020 7 timer siden, Kaffefrøken skrev: Noen mennesker er bare sånn, dessverre. De er altfor opptatt av seg selv. Enten fordi de har flere utpregede narsissistiske personlighetstrekk, eller fordi de er vimsete, fordi de tenker på noe helt annet, har dårlig tid...etc. Du må aldri ta det personlig. Mange tror man kan behandle butikkansatte som skyllebøtter. De er ofte på vei hjem fra jobb, sultne og stressa, og hopper på den første og beste de kommer over. Tror noen kvinner i den aldersgruppen er bitre. Enten har de lyst på barn, men får det ikke. Har altfor mange barn, og en partner som er lei, eller er i overgangsalderen. Jeg aner ikke. Prøv å ta noen skritt tilbake når de kommer og si "unnskyld, men pga. coronatiltak, hadde jeg satt pris på om du kan holde en meter avstand" eller om noen tar på deg, så sier du "unnskyld, men vennligst ikke ta på meg". Herregud, hva er det med folk som går rundt og tar på vilt fremmede. 🤦♀️ Om de blir irritert av det så er det ikke noe de får gjort noe med. Berøring inngår ikke i serviceyrket. Uansett, jeg forstår godt du er fortvilet. Fordi det er unaturlig for mennesker generelt å ha null fysisk kontakt og hele tiden passe på å måle avstand uten målebånd. Dette er noe helt nytt som aldri har vært før i menneskehetens historie. Verken mennesker eller dyr er skapt for å være isolert, derfor er det vanskelig, særlig for eldre mer konservative personer å omstille seg over natten. Enkelte butikkmedarbeidere hører heller ikke når man snakker til dem fordi de er opptatt med noe annet, i egne tanker eller sånt. Nå sier jeg ikke at TS er slik da. Anonymkode: 919f9...a23 1
Gjest Villfisker Skrevet 15. juli 2020 #4 Skrevet 15. juli 2020 Sånne mennesker syns jeg bare du kan sende ut av butikken.
Collan Skrevet 15. juli 2020 #5 Skrevet 15. juli 2020 Det er fordi veldig mange mennesker er idioter, enkelt og greit. Vi mennesker har iboende mekanismer for å redusere vår egen skyldfølelse, noen forslag til hva disse folka tenker: - Jeg føler meg jo helt fin, jeg er sikkert ikke smittet - Det er sikkert overdrevet hvor alvorlig denne sykdommen er - Jeg synes det er så trivelig med litt kontakt - Eller de glemmer det rett og slett, selv om det burde være umulig for et menneske som er i stand til å tilegne seg informasjon å ikke vite at hele verden er inne i en pandemi. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #6 Skrevet 15. juli 2020 Vet du hva, jeg tror ikke det handler om hensynsløshet og respektløshet. Å le av deg når du ber dem holde avstand er selvfølgelig frekt, men å gå nærmere når man snakker med en person er en så grunnleggende menneskelig handling at det er utrolig vanskelig å kvitte seg med det. Og når det er eldre mennesker det er snakk om så kan de i tillegg være tunghørte. Det viktigste er at de respekterer deg når du sier fra. Hvis de ikke gjør det så trenger du ikke hjelpe dem. Anonymkode: 542ff...dad 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #7 Skrevet 15. juli 2020 Og jeg har motsatt opplevelse, og må ofte ta et skritt bakover fordi de butikkansatte kommer litt for nærme når jeg spør om hjelp🤪 Anonymkode: 58e86...712 1
NorthernLight Skrevet 15. juli 2020 #8 Skrevet 15. juli 2020 Alle burde respektere å holde avstand i disse tider. Er dessverre også en drøss av butikkansatte som bryter en meters regelen og.. 1
Kaffefrøken Skrevet 15. juli 2020 #9 Skrevet 15. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er unaturlig for mennesker generelt å ha null fysisk kontakt og hele tiden passe på å måle avstand uten målebånd. Dette er noe helt nytt som aldri har vært før i menneskehetens historie. Verken mennesker eller dyr er skapt for å være isolert, derfor er det vanskelig, særlig for eldre mer konservative personer å omstille seg over natten. Enkelte butikkmedarbeidere hører heller ikke når man snakker til dem fordi de er opptatt med noe annet, i egne tanker eller sånt. Nå sier jeg ikke at TS er slik da. Anonymkode: 919f9...a23 Har du hørt som intimgrense? Den har alltid eksistert. Du nevner så mye rart i svaret ditt som ikke relaterer til mitt. Og måten du skriver på virker lite sympatisk. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #10 Skrevet 15. juli 2020 3 minutter siden, Kaffefrøken skrev: Har du hørt som intimgrense? Den har alltid eksistert. Du nevner så mye rart i svaret ditt som ikke relaterer til mitt. Og måten du skriver på virker lite sympatisk. Det er ikke naturlig å stå med lang avstand fra hverandre og rope i stedet for å prate. Mange eldre hører dårlig og for dem er det et problem at du står langt unna. Hvis man sier at "på grunn av coronatiltakene ber jeg deg instendig om å holde en meters avstand", fremstår man som så blærete og belærende at selvfølgelig fniser folk. Det går an å si det på litt mindre høytidelig måte eller bare trekke seg unna litt uten å si noe. Men neida, folk skal belære å virke viktig. Jeg har opplevd flere ganger at butikkansatte selv valset forbi meg rett foran nesa, men jeg driver ikke å lekser dem opp av den grunn. Anonymkode: 919f9...a23
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #11 Skrevet 15. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er unaturlig for mennesker generelt å ha null fysisk kontakt og hele tiden passe på å måle avstand uten målebånd. Dette er noe helt nytt som aldri har vært før i menneskehetens historie. Verken mennesker eller dyr er skapt for å være isolert, derfor er det vanskelig, særlig for eldre mer konservative personer å omstille seg over natten. Enkelte butikkmedarbeidere hører heller ikke når man snakker til dem fordi de er opptatt med noe annet, i egne tanker eller sånt. Nå sier jeg ikke at TS er slik da. Anonymkode: 919f9...a23 Vet om mange som "driter" i det, fordi de gidd ikke stresse med dette, fordi de garantert ikke kommer til å dø av det... Anonymkode: ad446...249 1
Kaffefrøken Skrevet 15. juli 2020 #12 Skrevet 15. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke naturlig å stå med lang avstand fra hverandre og rope i stedet for å prate. Mange eldre hører dårlig og for dem er det et problem at du står langt unna. Hvis man sier at "på grunn av coronatiltakene ber jeg deg instendig om å holde en meters avstand", fremstår man som så blærete og belærende at selvfølgelig fniser folk. Det går an å si det på litt mindre høytidelig måte eller bare trekke seg unna litt uten å si noe. Men neida, folk skal belære å virke viktig. Jeg har opplevd flere ganger at butikkansatte selv valset forbi meg rett foran nesa, men jeg driver ikke å lekser dem opp av den grunn. Anonymkode: 919f9...a23 Måten du skriver på får meg til å tro du har alvorlige problemer.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2020 #13 Skrevet 15. juli 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er unaturlig for mennesker generelt å ha null fysisk kontakt og hele tiden passe på å måle avstand uten målebånd. Dette er noe helt nytt som aldri har vært før i menneskehetens historie. Verken mennesker eller dyr er skapt for å være isolert, derfor er det vanskelig, særlig for eldre mer konservative personer å omstille seg over natten. Enkelte butikkmedarbeidere hører heller ikke når man snakker til dem fordi de er opptatt med noe annet, i egne tanker eller sånt. Nå sier jeg ikke at TS er slik da. Anonymkode: 919f9...a23 Man går jo ikke rundt og tar på fremmede mennesker Anonymkode: 00304...22d
Anbefalte innlegg