Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest på flyttefot
Skrevet

Nå skal vi straks flytte og i den forbindelse vaske den gamle leiligheta. I den forbindelse ønsker jeg tips til hvordan vaske og hva vi ska vaske med. Selvfølgelig kan vi vaske, men er ute etter gode tips og utstyr som vil gjøre det hele lettere og gi et bedre resultat. Vindusvask er vi f.eks. ikke så flinke til og hvordan vaske tak.? Alle tips tas imot med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IKKE vask takene! Om det ikke er furupanel (som du evt. vasker med grønnsåpe), får du skjolder i takene om du har vann på dem. Tørk av dem med tørrmopp. Om de må gjøres noe med, må du male dem et strøk - med rulle - det går raskt.

Vask vinduene med Nylonvask. Påføres med klut og tas av med vindusnal. Gjør det samme med faste speil.

Poler porselen - bare bruk et kjøkkenhåndkle når du har vasket, og tørk over.

Du skal selvsagt vaske gulver - fjerne flekker mv. Men husk at det første kjøper gjør er å traske ut og inn med alle pakkenellikene sine.

Gjest Gjest_pernille_*
Skrevet

Tak skal vaskes!

Kjøp en takkost (med svamp) Det letter arbeidet for deg.

Vinduer kan du vaske med såpevann med litt salmiakk i(om der veldig skitne.9

Spray over med jif vindusvask og bruk kun tørkerull og tørk av med. Blir ingen striper eller skjolder.

Husk, dra frem badekar. Utrolig hva som ligger under der. Ta opp sluker og rens.

vegger kan du bruke takkosten til. Skaper og lister må du ta.

bruk skurekrem på stålvasker med litt stålull, for finichen sin skyld.

har vasket ned leiligheter i mange år.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Kjempetips for vinduer og speil:

Vask med hva du vil, gjerne nylonvask, og tørk med tørt avispapir. Ingen skjolder, striper eller lo (det synes jeg det fort blir med tørkepapir eller klut). :)

Skrevet
Tak skal vaskes!
Hvis man vasker tak som er malt med lateks-eller akrylmaling vil det bli skjoldete. Alkydmaling tåler vasking.
Skrevet

Jeg hadde heller ikke vasket tak. Bruk en tørrmopp!

Gjest Gjest_blomma_*
Skrevet
Jeg hadde heller ikke vasket tak. Bruk en tørrmopp!

La oss si at det var røykere i hus da?

Alle malinger tåler vask.

Skrevet
Alle malinger tåler vask.

Nei...de gjør ikke det. Hvis man røyker og taket har blitt stygt i et rom hvor taket er malt med lateks eller akrylmaling....så "drar" man over taket med en fille/mopp med salmiakkvann...etterpå maler man på nytt.

Ingen i denne verden klarer å vaske et tak som er malt med lasteks eller akrylmaling uten å få skjolder.

Skrevet
Nei...de gjør ikke det.  Hvis man røyker og taket har blitt stygt i et rom hvor taket er malt med lateks eller akrylmaling....så "drar" man over taket med en fille/mopp med salmiakkvann...etterpå maler man på nytt.

Ingen i denne verden klarer å vaske et tak som er malt med lasteks eller akrylmaling uten å få skjolder.

Nå solgte vi selv i fjor. jeg sto selv for nedvaskingen. Jeg hadde maling som du omtaler her. Ikke var det kjolder der.

jeg snakket med den nye eieren etterpå. Hun hadde malt vegger,men takene er som nye så de tar vi ikke sa hun.

Bruker du salmiakk på slike tak, så matter du dem. Da blir det vanselig å aske.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jøss... jeg har i mine studieår leid en del studentleiligheter og alltid fått vaskeliste når jeg skulle flytte ut. der sto det alltid at man skulle vaske taket... hm...

Skrevet
Nå solgte vi selv i fjor. jeg sto selv for nedvaskingen. Jeg hadde maling som du omtaler her. Ikke var det kjolder der.jeg snakket med den nye eieren etterpå. Hun hadde malt vegger,men takene er som nye så de tar vi ikke sa hun.

Nå er det forskjell på lateks og akrylmaling...men uansett....jeg kan vanskelig tro annet enn at du har vært heldig med lysinngangen. :)

Bruker du salmiakk på slike tak, så matter du dem. Da blir det vanselig å aske.

Ja, salmiakk matter all maling...derfor er det fint å bruke det før man skal male. :)
Skrevet
Nå er det forskjell på lateks og akrylmaling...men uansett....jeg kan vanskelig tro annet enn at du har vært heldig med lysinngangen. :)

Ja, salmiakk matter all maling...derfor er det fint å bruke det før man skal male. :)

Tror du virkelig at folk flest kjøper maling til tak som ikke kan vaskes?

Tror du skal ta en prat med en farvehandel.

Pga vedfyring, så vasker jeg (og andre) to ganger pr.år.....Aldri hatt problemer.

En annen ting er at når du flytter ut , så skal tak au vaskes.

Skrevet
bruk skurekrem på stålvasker med litt stålull, for finichen sin skyld.

IKKE bruk skurekrem, ihvertfall ikke med stålull! Det blir riper! Det har jeg opplevd! :sur:

Skrevet
Tror du skal ta en prat med en farvehandel.

:ler: Jeg tør å påstå at min kunnskap om maling er så god at jeg ikke trenger noen prat med ansatte i en fargehandel.

Men for all del...vask gjerne tak som er malt med lateksmaling du...ikke noe problem for meg det. :) (Det er bare litt synd hvis du anbefaler andre å gjøre det samme)

Skrevet

Vanlig takmaling blir skjoldete ved vask, det er helt sant. :Nikke:

Og skurekrem og stålull er da ikke noe skummelt på stålvasker! :roll:

• 2 år senere...
Skrevet
IKKE vask takene! Om det ikke er furupanel (som du evt. vasker med grønnsåpe), får du skjolder i takene om du har vann på dem. Tørk av dem med tørrmopp. Om de må gjøres noe med, må du male dem et strøk - med rulle - det går raskt.

det stemmer. men er taket veldig møkkete burde det vaskes. det kan hende det blir skjolder, men da må det uansett males.

Gjest Gjest
Skrevet

Vask vinduene med Nylonvask. Påføres med klut og tas av med vindusnal. Gjør det samme med faste speil.

Poler porselen - bare bruk et kjøkkenhåndkle når du har vasket, og tørk over.

Du skal selvsagt vaske gulver - fjerne flekker mv. Men husk at det første kjøper gjør er å traske ut og inn med alle pakkenellikene sine.

påfører du kremen på en klut? visper du den ike ut med vann?

bare tull at tak blir skjollete ved vask.

har bodd i hus med furutak,murtak,og takplater,men aldri hatt det problemet.

vasker med såpevann, så et nytt rent vann med ny mopp, for så å tørke med tørr mopp.

har hatt jobb med nedvask hos folk og aldri sett et skjollete tak

Gjest Gjest
Skrevet
:ler: Jeg tør å påstå at min kunnskap om maling er så god at jeg ikke trenger noen prat med ansatte i en fargehandel.

Men for all del...vask gjerne tak som er malt med lateksmaling du...ikke noe problem for meg det. :) (<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Det er bare litt synd hvis du anbefaler andre å gjøre det samme)</span>

Jeg har vasket ned hus i 5 år. Det er uhørt at man ikke vasker tak ved eks utflytting. jeg har aldri opplevd skjollete tak.

Selv hjemme har jeg vedfyring og det sier seg selv at jeg må ta taker hver vår. asker man rett, så slipper man skjolder.

Jeg har vasket hus der det har bodd storrøykere. Takene har blitt vasket. tak blir gul av røyk,men de er ikke blitt skjollete av vask av den grunn.

men de har sett "nymalt" ut etter vask i forhold til røyken. Og vem vil flytte fra et røykehus uten å vaske.

har selv vert i et proft vaskebyrå, der tak blir vasket

• 11 måneder senere...
Skrevet
Vinduer kan du vaske med såpevann med litt salmiakk i(om der veldig skitne.9

Spray over med jif vindusvask og bruk kun tørkerull og tørk av med. Blir ingen striper eller skjolder.

Det er en dårlig ide å blande salmiakk med andre vaskemidler...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...