Gå til innhold

Sønnen min er forkjølet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har også tatt. Det var aldeles ikke jævlig, men litt ubehagelig og overstått på to sekunder.

Barn testes. 

Anonymkode: a57a9...7e4

Jeg trodde ikke barn testes, mannen min sa det var 12 års grense pga ubehag. Da kan vi vurdere å gjøre det hvis symptomene fortsetter. Har hørt flere som beskriver det som helt jævlig. Jeg følte de prøvde å grave ut hjernen min. Må nok bruke mye tvang på å holde han fast hvis han testes :(

ts

Anonymkode: 1499a...931

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat fått svar på min test, negativ. Men ikke i ville hælvete om jeg hadde latt mitt barn (snart 2år) blitt testet med sånn pinne i nesa! Det var helt ubeskrivelig vondt! Heller fødsel enn den testen faktisk😂 jeg var veldig forkjølet og hele pinnen var blodig da den kom ut igjen fordi deg var så trangt baki der. Enig med Ts. Det ville jeg ikke gjort! 

Anonymkode: 11dc8...593

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, pia mater skrev:

Og ts som selv jobber innen helse burde jo ihvertfall vite hvor viktig det er med smitteoppsporing 🙄

Ja, jeg håper dette er skrevet for å provosere. For dette er langt ute av en som jobber i helsevesenet.

Anonymkode: 2fc5f...8e2

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg håper dette er skrevet for å provosere. For dette er langt ute av en som jobber i helsevesenet.

Enig. Jobbe selv i helse og er i risikogruppe. Hvis mine kolleger ikke tar litt ansvar på hjemmebane og så er det bare spørsmål om tid før halve avdelingen havner i karantene og det blir helt krise med bemanning. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde ikke barn testes, mannen min sa det var 12 års grense pga ubehag. Da kan vi vurdere å gjøre det hvis symptomene fortsetter. Har hørt flere som beskriver det som helt jævlig. Jeg følte de prøvde å grave ut hjernen min. Må nok bruke mye tvang på å holde han fast hvis han testes :(

ts

Du må ikke høre på sånt tull, det er ikke så vondt med en pinne i nesa. 

• Liker 1
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Det er en helt vanlig nasopharynx-test, brukes også på spedbarn med mistanke om RS, influensa og div. Ungen tåler såpass. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor opprettet du egentlig denne tråden? Det virker som du alt har bestemt deg for at han ikke skal testes. Søker du bekreftelse på at det er ok å la være?

Det kan være forkjølelse, det kan også være korona. Det er umulig å vite hvor utbredt smitten er når så mange antar at det er en forkjølelse og bare går rundt og smitter. Det er et tendens nå til at smitte "plutselig" oppstår på steder der det har vært ingen smittede på flere måneder, og plutselig pga. at man har smitteoppsporing har man 10 nye smittede i et område fra en dag til en annen.

Min mening er at unnskyldningene er tåpelige og jeg tror innerst inne du vet at du burde teste barnet ditt. 

1) Ubehagelig test blir et dårlig argument. Du vil ikke utsette barnet ditt for en test - men tenker du hva du potensielt utsetter andre for?

2) Du jobber innen helse, og selv om du har ferie - bør du som helsearbeider teste deg da det kan gå langt tid før du evt. blir frisk om du blir smittet.

3) Selv om du har truffet besteforeldrene og ikke skal være treffe dem igjen mens du er syk, burde du av hensyn til dem teste barnet ditt slik at de evt. vet om de kan ha blitt smittet. Besteforeldrene omgås vel også andre folk venner i deres alder, og om det ikke er ille nok evt. de skulle være smittet, så er det potensielt farlig om de går rundt og smitter andre på sin alder.

Anonymkode: dcc50...02e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min 4-åring ble testet for corona for et par uker siden, og her jeg bor tar de bare penselprøve bak i halsen på så små barn. Absolutt ikke noe problem, hun gapte så fint og smilte stolt etterpå. Fikk premie og hele unnagjort på to minutter. Så vær så snill ta en test, det er så viktig at alle med symptomer testes! 

Anonymkode: 9e3cd...465

• Liker 9
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.............og vi kommer ikke til å teste han pga ubehagelig test. ...........

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

..............Heller fødsel enn den testen faktisk😂 ............

Anonymkode: 11dc8...593

Altså er smertehelvetet med fødsler oppskrytt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke teste pga at det er ubehagelig?

Nesten litt provoserende å høre for oss som har barn som er syke, og har vært inn og ut av sykehus i løpet av flere år for en haug med tidkrevende og ekle tester. Så tåler ikke ditt barn en pinne i nesa eller pensel i svelget?

Skjerpings.

Anonymkode: 8804b...a7e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Whistler skrev:

Altså er smertehelvetet med fødsler oppskrytt.

Endelig ble det forsnakket og vi fikk beviset. Her i kvinneguiden

Anonymkode: 93f83...a99

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor opprettet du egentlig denne tråden? Det virker som du alt har bestemt deg for at han ikke skal testes. Søker du bekreftelse på at det er ok å la være?

Det kan være forkjølelse, det kan også være korona. Det er umulig å vite hvor utbredt smitten er når så mange antar at det er en forkjølelse og bare går rundt og smitter. Det er et tendens nå til at smitte "plutselig" oppstår på steder der det har vært ingen smittede på flere måneder, og plutselig pga. at man har smitteoppsporing har man 10 nye smittede i et område fra en dag til en annen.

Min mening er at unnskyldningene er tåpelige og jeg tror innerst inne du vet at du burde teste barnet ditt. 

1) Ubehagelig test blir et dårlig argument. Du vil ikke utsette barnet ditt for en test - men tenker du hva du potensielt utsetter andre for?

2) Du jobber innen helse, og selv om du har ferie - bør du som helsearbeider teste deg da det kan gå langt tid før du evt. blir frisk om du blir smittet.

3) Selv om du har truffet besteforeldrene og ikke skal være treffe dem igjen mens du er syk, burde du av hensyn til dem teste barnet ditt slik at de evt. vet om de kan ha blitt smittet. Besteforeldrene omgås vel også andre folk venner i deres alder, og om det ikke er ille nok evt. de skulle være smittet, så er det potensielt farlig om de går rundt og smitter andre på sin alder.

Anonymkode: dcc50...02e

Jeg opprettet tråden for å høre om det er sannsynlig at det kan være korona eller om det også er mye vanlig forkjølelse i samfunnet nå. Spørsmålet mitt handlet ikke om testing/ikke testing i det hele tatt, og hvis du leser det siste innlegget mitt skriver jeg jo at vi kan vurdere det. At jeg har misforstått ang testing av barn. Men må allikevel vurdere det litt pga ubehag. Det er vel kanskje ikke sikkert at han får test uansett, jeg vet ikke om det er lett/vanskelig å få test bå om dagen? Var ikke så enkelt for meg å få test hvertfall. Jeg kommer til å teste meg selv dersom jeg også får symptomer, selv om testen var ubehagelig, så ingen fare for at jeg går tilbake på jobb og smitter folk. Har 4 uker ferie foran meg nå. Besteforeldrene vet at han er forkjølet og tar sine forholdsregler.

Ts

Gjest Warrior
Skrevet

Det er alltid en sjanse for at det er korona. Ja det KAN være forkjøling, men det KAN også være korona. Kun en test kan svare på det siden barn får mildere symptomer enn voksne. Det er mange turister også nå og når han har vært på badeland og sånne steder så er sjansen enda større. 

AnonymBruker
Skrevet

Dattera mi har blitt testet 2 ganger for korona. Hun er straks 19 mnd gammel å fikk en lang q-tips opp i nesa og i halsen. Testene var negative begge gangene. Jeg har selv testet meg 1 gang. Jeg jobber i matbutikk hvor det er mange folk innom daglig. Jeg våknet en morgen med hodepine, stygg hoste og rennende nese. Jeg blei litt usikker på om jeg burde teste meg. Ringte legekontoret mitt å fikk beskjed av legen om å ringe til legevakten for å booke tid for å teste meg. Testen min å var heldigvis negativ. Det var ikke vondt, bare ubehagelig. 

Anonymkode: d40b4...850

AnonymBruker
Skrevet

Alle barn med symptomer får test uten problemer nå, vi fikk test to timer etter jeg ringte korona-telefonen. Og som jeg skrev over her, det er godt mulig de bare tar penselprøve bak i halsen på ham, det er vanlig på barn under en viss alder.

Anonymkode: 9e3cd...465

AnonymBruker
Skrevet

Altså.. det er jo knapt smitte. Det er nesten garantert en forkjølelse. Hadde faktisk ikke stresset i det hele tatt. Men hadde uansett satt gutten i halvveis karantene. Ingen butikkturer eller annet til han er frisk. 

Anonymkode: 11789...d6a

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

At jeg har misforstått ang testing av barn. Men må allikevel vurdere det litt pga ubehag.

Ts

Du jobber i helsevesenet, har omgang med sårbare grupper, men dakar liten guttebass må for all del ikke kjenne det minste av ubehag. Jeg håper du har skrevet dette for å provosere. 

Anonymkode: 43111...d9e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skaden er isåfall allerede skjedd med besteforeldre og jobb. Jeg har gått ut i ferie nå, og besteforeldre møter vi ikke før han har vært frisk en stund. 

Jammen, i alle dager! Besteforeldrene møter vel andre?! De er sikkert på butikken osv osv.

Makan til uansvarlighet! Sendte du melding her for å få medhold i at han skal slippe testen? Ser hvertfall ut som du ikke er interessert i det folk sier til deg og kun kjører ditt eget løp. 

Anonymkode: d8cde...ee8

Skrevet

Det skal være enkelt å få testet seg om dagen. De aller fleste steder klarer de myndighetenes instruks om å teste alle med ett eller flere symptomer.

Du fokuserer mye på «veien videre» når du vurderer om han skal testes, men tenk også på at en positiv test vil ha betydning for alle han har vært i nærheten av i det siste. Flott at han uansett blir inne til symptomene er over, men HVIS han skulle ha korona, så betyr det at det er flere andre som også kan ha det selv om de ikke har symptomer, og derfor må du teste slik at helsevesenet får anledning til å drive smittesporing. At du kan ta det med ro nå fordi du ikke vet om noen, kan bety at det ikke ER smitte i nærområdet ditt, det kan også bety at flere andre har tenkt som deg, og at det er en «stille smitte» i nærområdet ditt. Det var mangel på testing av aktuelle personer som gjorde at viruset fikk spre seg i utgangspunktet. 

Testen er sannsynligvis negativ, men det har så stor verdi å vite om der dersom den er positiv, både for dere og for samfunnet, at det burde være uaktuelt å ikke teste. 

• Liker 3
  • Opprett ny...