Gå til innhold

Kollegaer av motsatt kjønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ofte blitt satt i par med kollega av motsatt kjønn, hvor vi har ansvar for et område sammen og jobber sammen i perioder som strekker seg fra noen måneder til år.  Dette medfører da mye jobbing bare oss sammen i par, mye samhandling og mange samtaler. Syns til tider det kan være slitsomt og tenker ofte at det hadde vært lettere å jobbe med feks en annen kvinne. Syns alltid den mann kvinne spenningen kommer til uttrykk, enda vi er jo bare er kolleger...
 

Mange andre som har opplever det slik? Tror det hadde vært lettere om vi var en gruppe med mennesker som jobbet sammen og ikke bare et par liksom...

Anonymkode: 4574e...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er da bare å være profesjonell. Har null problemer med å skape distanse selv om jeg jobber tett sammen med noen på jobb. Tydelig på å ikke ta lunsjen/pauser med dem f.eks. som et tydelig signal hvis jeg merker at vedkommende flørter etc.

Anonymkode: d1b3e...089

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd det samme, har vi begge vært single pleier jeg bare å ligge sammen og få vekk den spenningen først som sist. Gjerne 3-5 ganger så det er helt utspilt. 

Anonymkode: e9ff3...02b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å jobbe med en mann. Passer på å nevne mann og barn på et eller annet tidspunkt, slik at det blir tydelig at enhver smalltalk/private spørsmål kun er smalltak og ikke noe annet. 

Anonymkode: 98793...d98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hele poenget med å være profesjonell. Man blander ikke jobb og fornøyelser. 

Får helt bakoversveis av de som innleder forhold til kolleger. Det er bare så uproft.

Her må du bare sørge for god nok fysisk avstand, holde profesjonell tone, ikke stirre inn i øynene lenger enn nødvendig. Ikke bli for "godt kjent", ha på klær som ikke er for avslørende eks dyp utringning/kort skjørt når dere er alene, og ikke snakke om personlige ting/forhold/status etc., bare jobb. Du må øve deg mer på dette.

Spenningen mellom kjønnene er der fra naturens side. Men kan jo være at du blir satt i gruppe med en singel lesbe og da er du like langt :) så nøkkelen er å være proff. 

Anonymkode: 6d369...41d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også opplevd det samme, har vi begge vært single pleier jeg bare å ligge sammen og få vekk den spenningen først som sist. Gjerne 3-5 ganger så det er helt utspilt. 

Anonymkode: e9ff3...02b

Kvinner får vel gjerne mer følelser av å ha sex med noen, så det funker kanskje ikke like godt for kvinner som for menn?

Anonymkode: 4574e...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hele poenget med å være profesjonell. Man blander ikke jobb og fornøyelser. 

Får helt bakoversveis av de som innleder forhold til kolleger. Det er bare så uproft.

Her må du bare sørge for god nok fysisk avstand, holde profesjonell tone, ikke stirre inn i øynene lenger enn nødvendig. Ikke bli for "godt kjent", ha på klær som ikke er for avslørende eks dyp utringning/kort skjørt når dere er alene, og ikke snakke om personlige ting/forhold/status etc., bare jobb. Du må øve deg mer på dette.

Spenningen mellom kjønnene er der fra naturens side. Men kan jo være at du blir satt i gruppe med en singel lesbe og da er du like langt :) så nøkkelen er å være proff. 

Anonymkode: 6d369...41d

Det blir ikke det samme om det er en lesbe, siden jeg ikke syns de er noe spennende tilbake ;). Problemet her er også at vi ikke snakker gruppe. Grupper er mye enklere. Jeg blir satt i par med menn på jevnlig basis, av og til skikkelig flotte menn. En lesbe hadde vært peanøtter i forhold...

Klær er tricky. Pleier ikke å gå utfordrende kledd. Har av og til lurt på om en burka egentlig er et ganske formålstjenlig plagg når alt kommer til alt. Hva gjør jeg når de aldri bryter øyekontakten og stirrer kontinuerlig? Blir en ikke lett ansett som veldig unnvikende om det er for lite øyekontakt? Føler en bør snakke om litt personlige ting for å bli litt kjent, men ikke for godt kjent, men litt personlig er det vel greit å vite om kollegaen sin? Sånn som hobbier, hva de gjør i ferien etc?

Anonymkode: 4574e...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke det samme om det er en lesbe, siden jeg ikke syns de er noe spennende tilbake ;). Problemet her er også at vi ikke snakker gruppe. Grupper er mye enklere. Jeg blir satt i par med menn på jevnlig basis, av og til skikkelig flotte menn. En lesbe hadde vært peanøtter i forhold...

Klær er tricky. Pleier ikke å gå utfordrende kledd. Har av og til lurt på om en burka egentlig er et ganske formålstjenlig plagg når alt kommer til alt. Hva gjør jeg når de aldri bryter øyekontakten og stirrer kontinuerlig? Blir en ikke lett ansett som veldig unnvikende om det er for lite øyekontakt? Føler en bør snakke om litt personlige ting for å bli litt kjent, men ikke for godt kjent, men litt personlig er det vel greit å vite om kollegaen sin? Sånn som hobbier, hva de gjør i ferien etc?

Anonymkode: 4574e...aad

Du må bryte øyekontakten. En profesjonell øyekontakt varer ikke lenge. Man skal ha øyekontakt, men ikke lenge, det er noe annet. Det sender signaler. 
Det er dessuten fra en manns side uprofesjonelt å stirre på en kvinne slik. Da må du ta ansvaret når de ikke gjør det.

Dere er på jobb for å arbeide med et prosjekt/oppgave. Med det motsatte kjønn må du nok holde det på et profesjonelt nivå hva angår samtalen. Du trenger ikke dele noen personlige opplysninger om hobbier eller spørre om hva de gjør i ferien sin. Du kan heller spørre om relevant info som utdanning, verv og jobberfaring. Man må kommunisere annerledes med menn enn kvinner, ellers oppstår den utfordringen du forteller om nå.
Du må se på dem som kolleger og ikke en potensiell date.

Anonymkode: 6d369...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg evner ikke å føle noen spenning mot min mannlige kolleger. Mulig det hadde stilt seg annerledes om jeg var singel.

Anonymkode: b0e17...48d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må bryte øyekontakten. En profesjonell øyekontakt varer ikke lenge. Man skal ha øyekontakt, men ikke lenge, det er noe annet. Det sender signaler. 
Det er dessuten fra en manns side uprofesjonelt å stirre på en kvinne slik. Da må du ta ansvaret når de ikke gjør det.

Dere er på jobb for å arbeide med et prosjekt/oppgave. Med det motsatte kjønn må du nok holde det på et profesjonelt nivå hva angår samtalen. Du trenger ikke dele noen personlige opplysninger om hobbier eller spørre om hva de gjør i ferien sin. Du kan heller spørre om relevant info som utdanning, verv og jobberfaring. Man må kommunisere annerledes med menn enn kvinner, ellers oppstår den utfordringen du forteller om nå.
Du må se på dem som kolleger og ikke en potensiell date.

Anonymkode: 6d369...41d

Hvor leng, i sekunder, varer profesjonell øyekontakt? Kan jeg komme til å virke litt pinglete om det alltid er meg som bryter øyekontakt først.

Anonymkode: 4574e...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor leng, i sekunder, varer profesjonell øyekontakt? Kan jeg komme til å virke litt pinglete om det alltid er meg som bryter øyekontakt først.

Anonymkode: 4574e...aad

Du bryter kontakten når du er ferdig med å si noe. Slik man gjør ved annen konversasjon dersom man ikke er romantisk involvert.

Man er ikke pingle ved å signalisere dette overhodet. 

Anonymkode: 6d369...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bryter kontakten når du er ferdig med å si noe. Slik man gjør ved annen konversasjon dersom man ikke er romantisk involvert.

Man er ikke pingle ved å signalisere dette overhodet. 

Anonymkode: 6d369...41d

Samtaler er jo litt sånn at den ene sier noe, og så sier den andre noe tilbake. Er det ikke normalt å se på hverandre både når man snakker og blir snakket til?

Anonymkode: 4574e...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt. Jeg jobbet deltid som student og ble often plasser i team med menn. Jeg opplevde det som slitsomt til tider. Hvis det var meg og en mann, så gikk det greit, men hvis de var to eller tre, så syns ikke jeg noe om det. Grunnen til det var at det ble en del "gutteprat" hvor de prater om damer og omtrent glemte at jeg var kvinne. Som for eksempel en gang da han ene fortalte at nabodama hadde slått om med kjæresten og var lei seg, og fikk beskjed "Det er da du må slå til, mann! Kjerringer de er jo så følsom. Så hvis du later som du bryr deg om følelsene hennes, så kanskje du får deg et napp." :klaske: 
Jeg overhørte også en lang samtale om hvordan det var skikkelig digg å bruke dusjhode på anus "men det er ikke homo!!!"

 

Anonymkode: 1d759...bfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen problemer med å kombinere seksuell spenning med jobb og produktivitet. Det kan faktisk være veldig positivt. Men har heller ingen problemer med å kombinere seksuell spenning og flørt med tydelig grensesetting. Er kanskje verre for dem som lettere sklir utpå.

Anonymkode: 5d365...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i et mannsdominert yrke, og er ofte på team, og jobbreiser i inn- og utland, med en eller flere av det motsatte kjønn. 

Jeg har aldri opplevd det som et problem. Jeg er godt gift og har ingenting å klage over der, da er det lite annet som frister. Husker jeg i et tidligere forhold ble lett sjarmert og interessert, men det var jo fordi man manglet noe på hjemmebane. 

Og andre veien har jeg aldri blitt møtt med annet enn respekt. Det har aldri vært en ufin tone på jobb, eller gutteprat som beskrevet over, det passer rett og slett ikke inn i vår bransje. Det har selvfølgelig vært et-par ganger på jobbreise der jeg har forstått at man har muligheten om man ønsker, men ingen som har vært pågående eller ubehagelige når jeg ikke responderer på signalene. 

Anonymkode: b788b...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...