Gå til innhold

Ny livsstil trengs!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei! Lei av den dvaske kroppen som er konstant trøtt og sliten, som craver sjokolade hver eneste dag. Har lagt på meg noen kilo det siste året-ish. Jeg må ha en endring. 

Jeg vet jo i teorien at det som gjelder er trening og kosthold. Og jeg vet jo hva slags kosthold som er sunt. Men det er så sykt vanskelig å komme i gang. Og jeg har så mange unnskyldninger. 

Et par utfordringer (unnskyldninger?);
- jeg har en 2 åring som gjør at jeg er låst til hjemme mye, og kan ikke bare dra på treningssenter når som helst. 
- jeg har en mann som jobber kveld og har uforutsigbar arbeidstid, så å planlegge noe for å bli med på klasser er vanskelig. 
- jeg synes treningssenter er dødskjedelig. Har hatt perioder med medlemsskap før, hvor jeg aldri føler noen fremgang og da gir jeg opp til slutt. 
- jeg er lat av natur
- middagene begrenser seg litt. Jeg kunne gjerne spist salat til middag hver dag, jeg synes det er godt, men barnet spiser ikke mye hvis vi har bare rå grønnsaker, så må lage noe som barnet spiser også.

Kostholdet var ikke så galt før, jeg har lagt mye mat fra bunnen, mye linser, litt vegetar og en del fisk. Men barnet har fått for seg at fisk ikke er godt lenger (unntatt prossesert fisk), og hele denne hjemme tilværelsen har gjort meg lat. Både på kjøkkenet og ellers. Og jeg er jo bare hjemme! HELE TIDEN. Jeg er lei av det og. 

Så ja.. jeg trenger egentlig bare noen tips til å komme i gang. Jeg vet med erfaring at når jeg først kommer i gang så kan det fort bli sånn at jeg gaper over for mye og plutselig skal trene hver dag. Og da holder jeg bare ut i 2-3 uker før jeg faller av. 

Hvordan skal jeg kommer over dørstokkmila? Og hva er de enkleste måtene man lykkes på, og faktisk kan se endring på kort tid?  

Må jeg lage meg statistikk så jeg kan se endringen på papiret, i tilfelle jeg ikke ser den selv?

 

Anonymkode: 786d9...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og forresten - tips til mat som har lite kalorier men er godt mettende?

Anonymkode: 786d9...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken diet jeg går på så er jeg veldig glad i stekt ris av blomkålris. 

Egg er fantastisk mettende og veldig lett å variere. Også har du jo masse grønnsaker, salater, rent kjøtt og fisk. Reker synes jeg er snadder og har det ofte på salatblader. Supper kan også være supert. 

Anonymkode: 9035a...508

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Mari Krogshus sine kurs, de er billige, og skikkelig enkle å følge! 😍 Jeg har begynt på SK2020 ellerhva det heter, og søtsuget forsvant etter 2 dager! Er bare en uke siden, så har bare gått ned 1 kg, men føler meg så mye bedre! Og det er nok mat, så jeg ikke blir så sulten og sugen hele tiden. Jeg har ei på 2,5 år, og vil bare få tilbake kroppen min skikkelig før vi prøver på nr 2.. ;) Har igjen 10 kg til før-graviditetskroppen. ✌

Anonymkode: ba3d8...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- jeg har en 2 åring som gjør at jeg er låst til hjemme mye, og kan ikke bare dra på treningssenter når som helst. 

Jeg har en 1,5-åring og har såvidt vært innom døra på et treningssenter det siste året (begynte 3 uker før korona kom og alt stengte). 

- jeg har en mann som jobber kveld og har uforutsigbar arbeidstid, så å planlegge noe for å bli med på klasser er vanskelig. 

Har en mann i forsvaret som er mye borte. 

- jeg synes treningssenter er dødskjedelig. Har hatt perioder med medlemsskap før, hvor jeg aldri føler noen fremgang og da gir jeg opp til slutt. 

Du trenger ikke dra på treningssenter, du kan gå turer og det holder i massevis

- jeg er lat av natur

I feel you ❤️ jeg også! 

- middagene begrenser seg litt. Jeg kunne gjerne spist salat til middag hver dag, jeg synes det er godt, men barnet spiser ikke mye hvis vi har bare rå grønnsaker, så må lage noe som barnet spiser også.

Mine 2 barn på 10 og 1,5 år spiser ikke salater. Men vi spiser både sunn mat og den samme middagen hver dag. Jeg ser ikke hvilke middager som utgår på en sunn livsstil som du ikke kan spise, bortsett fra junkfood?

 

Har gått ned over 30 kilo på et år likevel! 

 

Og nei, jeg sier ikke det for å hovere, men for å vise deg at de forestillingene du har rundt vektnedgang ikke nødvendigvis stemmer. Lag ren mat! Laks, kylling, stuing, gryter, biff. Ha tilbehør som gode salater, ovnsstekte potetbåter, litt pasta, gode sauser. Ungene gafler i seg det de får servert, stort sett. Velg go mager-pølser de dagene det er pølser på menyen, legg på mer grønnsaker til deg selv og la ungene spise det de vil. Gå turer med 2-åring i sele eller i vogn. Gå fort slik at du får litt puls. 30-40 min holder lenge hvis du passer på hva du spiser 😊

 

Og mannen må faktisk tilpasse seg deg litt også, om så bare 1 dag i uka 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første man må gjøre, er å legge bort alle undskyldninger. Der ligger hovedproblemet. Du har allerede satt deg så mange begrensninger, så det blir vanskelig å endre noe som helst. 

Så må du bestemme deg, og gå inn for å endre spisemønster, aktivitet og trening. Det er ingen annen måte å oppnå gode varige resultater. 

Når dette er i boks, må du holde ut, være dedikert og ha enorm selvdisiplin. Du må gjennomføre selv om du ikke har lyst, frem til dette går av seg selv. 

Så har du plutselig endret livsstil til det bedre, og oppnår de målene du har satt deg underveis.

 Anbefaler å laste ned en app som for eksempel lifesum eller my fitnesspal for å logge det du spiser, og skaffe deg en aktivitetsklokke for å se sånn ca hva du forbrenner. Det gjør veien enklere, og man blir mer motivert. 

Alt er mulig, selv med begrensinger. Men er det sånn at du kun ser problemer og utfordringer, blir veien lang! 

Fatt mot, ta deg selv i nakkeskinnet og gjennomfør. Det greier du 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg begynt! Kom meg over kneika. Har jogget en runde på 30 min. Det var tungt. Har lastet ned lifesum og tracker matinntaket for en periode. Mest for å lære meg litt hva som er de store syndene mine, så kommer nok bare til å gjøre det en uke eller to. 

Har tenkt jeg skal jogge 2 ganger i uka til å begynne med, så jeg ikke gaper over for mye, så heller øke på etterhvert. 

Laget excel skjema med tiden jeg brukte på runden, og tenkte å legge inn der hver gang så jeg kan se fremgangen og forhåpentligvis bli motivert av det. Lurer også på å kjøpe klippekort på treningsstudioet i nærheten. Men jeg skal se om jeg fikser dette jogge-prosjektet først. 

Anonymkode: 786d9...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å gå over til lav karbo kosthold. Det er vanskelig å komme inn i men når man har kommet seg inn i det, lest seg opp og vet hva man kan spise er det utrolig enkelt. For sønnen din kan du koke noen poteter, ris, pasta etc ved siden av så minsten får karbohydrater, itillegg vil han få i seg karbohydrater i barnehagen osv, så det er ikke noe problem. Jeg raste ned i vekt, men tok meg fri hver lørdag hvor jeg spiste karbohydrater for å lure kroppen(det reduserte vektnedgangen, slik at jeg ikke gikk ned for fort selvom det gikk betraktelig fortere en å telle kalorier). Når jeg slutta på lavkarbo var det enkelt å holde vekta stabil siden jeg hadde hatt en fri dag i uka(raske kilo av=raske kilo på) .I tillegg til å gå ned i vekt fikk jeg betraktelig mye bedre helse, mindre syk og mer overskudd i hverdagen. 

Siden du er mye alene med sønnen ville jeg prøvd å satt opp 1-2 faste dager i uka til å være aktiv, gått en tur til lekeplass etter barnehagen eller en tur i skogen. Da får du bevegd på deg samtidig som at du får skapt minner med sønnen din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2020 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg begynt! Kom meg over kneika. Har jogget en runde på 30 min. Det var tungt. Har lastet ned lifesum og tracker matinntaket for en periode. Mest for å lære meg litt hva som er de store syndene mine, så kommer nok bare til å gjøre det en uke eller to. 

Har tenkt jeg skal jogge 2 ganger i uka til å begynne med, så jeg ikke gaper over for mye, så heller øke på etterhvert. 

Laget excel skjema med tiden jeg brukte på runden, og tenkte å legge inn der hver gang så jeg kan se fremgangen og forhåpentligvis bli motivert av det. Lurer også på å kjøpe klippekort på treningsstudioet i nærheten. Men jeg skal se om jeg fikser dette jogge-prosjektet først. 

Anonymkode: 786d9...3f0

Jeg bruker en app som heter C25k for å komme i gang med løpinga. Den er super bare sånn i tilfelle du trenger et opplegg rundt det :)

Ellers støtter jeg tipset om ren mat. Selv har jeg en rett som jeg spiser ofte og som jeg varierer litt på her og der. Det er en wok som er veldig enkel og rask å tilberede: 

Saus: 2 ss lys soyasaus, 1 ss sesamolje, 1 ss akasiehonning, fersk ingefær, en klyp chilliflak

Grønnsaker etter hva jeg har. I dag ble det: løk, stangselleri, brokkoli, svartkål (!), gulrot, paprika. Stekes i litt olje men mest vann. 

Fisk i en eller annen variant. I dag ble det fiskeburger. Andre ganger blir det laks. Fungerer uansett. 

Anonymkode: 46387...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...